Dlug (1999)

Polen
Drama / Misdaad

geregisseerd door Krzysztof Krauze
met Robert Gonera, Jacek Borcuch en Andrzej Chyra

Gebaseerd op ware feiten verhaalt de film over twee jonge ondernemers die een lening van een vriend afwijzen en vervolgens worden gedwongen de niet bestaande schuld af te lossen. Hun vriend blijkt een hardvochtige crimineel en de politie staat machteloos zonder bewijsmateriaal. Hulpeloos en zwaar onder druk probeert het duo de situatie naar hun hand te zetten met rampzalige gevolgen.

avatar van jackie
Viel nogal tegen, in de NRC Handelsblad werd de film zeer goed besproken, maar ik vond er niet veel aan.
Er zaten wel een aantal spannende scenes in, de acteurs speelden ook wel goed.
Maar ik vond het nogal saai, een beetje van hetzelfde.

sydney
Viel inderdaad nogal tegen. Ik snap die goede recensie ook niet, ook al laat ik mij daar nooit door leiden. Het thema is net interessant genoeg om er een voldoende van te maken (3.0*). Echter, de film miste de nodige spanning.

avatar van knaai
Erg sterke film, waarbij de karakters steeds verder in het moeras van de maffia worden gezogen, terwijl het zo luchtig en opgewekt begint.

avatar van Lennon
Zeker sterke film. Op een waar verhaal gebasseerd, en echt verschrikkelijk dillema als je voor zo'n keuze staat.

Sommige scenes in de film vond ik meteen overbodig, en in sommige stukken kwam ik wat info tekort waardoor ik even moest schakelen.

Desalniettemin een goede film die van begin tot eind zeker blijft boeien.... een aanrader!

avatar van Davidus
Een hele sombere film. Tragische karakters in een uitzichtloze situatie. Het doet Kafkaiaans aan; de kleine man tegen een duistere vijand, een onduidelijk motief, geen enkel zicht op redding.

Een film zonder spektakel, heel naturel gespeeld en gefilmd. De locaties zijn ook al somber, vies en treurig. Maar toch, of misschien wel juist om dit alles heb ik genoten van deze film.
Heel goed gespeeld, geen emotionele toestanden, heel naturel. Het verhaal is zeer boeiend en wordt goed gedoseerde gebracht qua spanning. Geen kunstmatig gecreëerde schrikmomenten, geen geweldadige vechtscenes, alles wordt heel rustig, heel sober gebracht. En zonder dat er erg diep op de innerlijke beroerselen van de hoofdpersonen wordt ingegaan leef je helemaal mee met hun worsteling en innerlijke strijd om hun leven te redden en te doen wat moet gedaan worden.

Nogmaals een goeie film.