Poklosie (2012)

Polen / Rusland / Nederland
Drama / Thriller

geregisseerd door Wladyslaw Pasikowski
met Maciej Stuhr, Ireneusz Czop en Zbigniew Zamachowski

Franciszek Kalina keert terug naar Polen om zijn broer te bezoeken nadat hij twintig jaar in de Verenigde Staten heeft gewoond. Hij hoort dat zijn jongere broer een conflict heeft met de inwoners van zijn ouderlijk dorp. Na enig speurwerk ontdekt hij dat aan de grond van het conflict een oud duister geheim ligt. De vervreemde broers proberen de waarheid boven water te krijgen, maar hun onderzoek zorgt er voor dat het conflict ontaardt in agressie. Gebaseerd op ware gebeurtenissen.

8 BERICHTEN 3 MENINGEN
avatar van Jesu
In Polen een gevoelig onderwerp en ook best een interessant gegeven om een film op te baseren maar helaas is het resultaat voorspelbaar en zeer ondermaaats uitgewerkt.

Poolse politici hebben gezegd dat met deze film, hoe pijnlijk, moeilijk en controversieel ook, een belangrijke stap gezet is om recht te doen aan hun geschiedenis. Het plot is vaag gebaseerd op afschuwelijke en onvoorstelbare gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden in de tweede wereldoorlog. Een gedurfd, haast claustrofobisch verhaal, prachtig gefilmd, over het vroegere en hedendaagse antisemitisme in het zo katholieke Polen, met een geweldig acterende cast. Ik heb begrepen dat de beide hoofdrolspelers in Polen, vanwege hun deelname aan deze productie, bedreigd zijn. Poklosie was de Poolse inzending voor de oscars.

avatar van parcivalis
Deze film vertelt meer over de geschiedenis en toekomst van Europa dan alle geschiedenislessen over de Euro bij elkaar. Sober verfilmd drama over een fenomeen dat vrij normaal was. Toen de Duitsers Rusland binnentrokken troffen ze steden waar de bewoners de aanwezige joden alvast op het marktplein hadden verbrand. En wie denkt dat dat nooit meer kan/zal gebeuren is een dwaas.

kappeuter (moderator)
Vanaf 22 mei in de bioscoop (Wild Bunch)

Aanvankelijk enigszins mysterieuze film, die de puzzelstukjes over gruwelijke gebeurtenissen tijdens de Tweede Wereldoorlog langzaam maar zeker in elkaar laat passen. Je moet er niet aan denken dat zoiets weer kan gebeuren, hoewel… op sommige plaatsen in de wereld is het dagelijks praktijk.
De uitstekende cast en sterke regie zetten een beklijvend verhaal neer.

avatar van Decec
Een goede drama/thriller film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Redelijk achtergrond geluid/muziek...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Zo, die hakt er flink in op de late avond...

Ik was vrij onbevangen aan de film begonnen, maar hoe verder het verhaal zich ontspon, hoe meer het me greep. Echt geweldig opgebouwd naar een waarheid die velen graag onder de pet zouden willen houden. Prima cast die mooi dicht bij de rauwe werkelijkheid blijft. Hier zal ik nog wel een tijdje over na blijven denken.

avatar van fappie
Zeer sterk en behoorlijk ondergewaardeerd hier.