
Slacker (1991)
Verenigde Staten
Komedie / Drama
97 minuten
geregisseerd door Richard Linklater
met Richard Linklater, Rudy Basquez en Jean Caffeine
Een aantal jongeren, die zich helemaal niet aan het moderne leven kunnen aanpassen, dwalen doelloos van hier naar daar in Austin, Texas. Ze hebben geen werk, geen leven en geen zin om iets te doen, en houden ze zich zodoende het liefste bezig met rondlummelen en het voeren van oeverloze discussies.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=oGbPI525cN8
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (7,1 / 19744)trailer (YouTube)kijk op YouTube (niet ondertiteld)Let ook op de leuke end credits:
This story was based on fact. Any similarity with fictional events or characters is entirely coincidental
Echt niet?
Ik vond het juist een heerlijke film, weer genoten van de geweldige hersenspinsels van de unieke personages.

Opnieuw een heerlijke Linklater film weer die ditmaal verder geen rode draad kent en de gehele speelduur maar een beetje voortkrabbelt iets wat wat mijn betreft erg in het voordeel van de film werkte. We krijgen talloze hilarische typetjes te zien die allen wel een idioot verhaal of een belachelijke theorie te vertellen hebben, neem enkel al dat ene meisje dat een schaamhaar van Madonna te koop had . Verder heeft de film zijn ups en downs en zakt het vooral in het midden af en toe wat in en ziet het er net als tijdgenoot Clerks allemaal heel low budget uit maar dat neemt niet weg dat ik het een uiterst vermakelijk filmpje vond vol heerlijke dialogen en geweldig geschreven personages. Voor nu een drie en een half maar later zou daar makkelijk een hafje bovenop kunnen.
3,5 sterren

Leuk hoe de camera de een volgt en dan overgaat op de ander voor weer een stuk nietszeggende dialogen. Dat was wel grappig gedaan.
Beste stukjes over Madonna, Kennedy, de maanlandingen.
Als Clerks hierop gebaseerd is, heeft Kevin Smith het toch wel een heel stuk beter gedaan.
3.0*
Twee jaar later kwam Linklater met z'n beste film. Wat een overgang.
Sommige oeverloze discussies zijn zeer interessant om aan te horen en de film zit vol met moviequotes waar je langer over na wil denken of in ieder geval even bij stil wil staan. Ik heb genoten van deze film en ik vind dat Clerks, bijvoorbeeld minder goed is geslaagd in deze opzet.
Ook mooi voorbeeld van een invloedrijke indiefilm trouwens en inspiratiebron voor het mumblecore-genre dat begon in Amerika rond de eeuwwisseling.
De kleding van de hoofdpersonages is afschuwelijk lelijk trouwens, maar goed.

Apart filmpje dit. Heel loom, allerlei vreemde types passeren de revue, iedere coherentie ontbreekt, monologen zijn nauwelijks te volgen...toch wel vermakelijk en een leuke sfeer- en tijdsschets van een broeierig Austin, gezien vanuit enkele slackers.
Linklater heeft nog een rolletje als allereerste personage in een taxi, met een monoloog over hoe iedere gedachte die mensen hebben die ze niet uitvoeren een aparte tijdslijn zou volgen, zodat oneindig veel tijdslijnen of 'werkelijkheden' naast elkaar lopen; dit alles tegen een taxichauffeur die niets terug zegt.
Voor mij was deze film ervaring heel apart, films als deze zie je eigenlijk maar zelden en het experimentele gehalte is leuk om te mogen aanschouwen

Verre van een meesterwerk, maar toch erg vermakelijk kijk voer en tevens best goed voor een eerste film.
3 sterren.
Er is geen ontsnappen uit de maatschappij die Linklater schept. Wanneer iemand luidop fantaseert over het land te verlaten, antwoordt een ander: "I've traveled. And all it is, is bad water, bad food, you get sick. You gotta deal with strange people. And when you get back, you can't tell whether it really happened to you or you just saw it on TV." Veelzeggend, denk ik zo.
De personages zijn voortdurend aan het ratelen; over samenzweringstheorieën (die nauwelijks te volgen zijn), halfbakken revolutionaire ideeën, filosofisch gedachtegoed etc. Sommige stukken zijn absurd komisch, andere geven stof tot nadenken, en een groot deel is gewoonweg... eh... raar

Opvallend is dat in deze film een voorbode te ontdekken is voor bijna elke film die Linklater hierna maakte. 'Waking Life', is nooit veraf: die film heeft gelijkaardige structuur en herbruikt zelfs enkele personages uit 'Slacker'. Het chaotische en dystopische aspect van deze film is dan weer terug te vinden in 'A Scanner Darkly'. Er lopen in de wereld van 'Slacker' zelfs enkele personages rond die een ruwe versie van de auto-freaks en hippies uit 'Dazed & Confused' lijken.
Een bijzondere film dus. Niet voor iedereen, maar wat mij betreft wel essentiële Generation X cinema.
3.5*
Lang niet alle sketches, want daar komt het toch een beetje op neer, zijn even leuk, maar overwegend blijft het wel vermakelijk. De film had niet langer moeten duren en misschien was het leuk geweest als het losse zand nog aan elkaar verbonden werd, maar het is ook wel goed zo. Linklater leek aan het begin van zijn carrière nog wat ambitieuzer / zichzelf wat meer uit te dagen. Hopelijk pakt hij dat later weer wat meer op. 3,5 sterren. Heb de dvd geruild, maar koop hem wellicht weer. Toch wel een redelijk unieke film.
Gisteren Dazed And Confused, vandaag Slacker, morgen Boyhood. Ben ik weer redelijk bij met mijn ge(lin)klater naast de Before trilogie.

3,0*