The Newton Boys (1998)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Richard Linklater
met Matthew McConaughey, Skeet Ulrich en Ethan Hawke

Het lijkt erop dat het enige waar The Newton Boys in uitblinken hun slechte daden zijn. In een mum van tijd hebben ze 80 banken beroofd, van Texas tot Canada! Nu hebben ze hun zinnen gezet op de transporttrein van de Federal Reserve, die vele miljarden dollars vervoert. Maar de feds zijn niet van plan dit zomaar toe te laten...

Opnieuw een uitermate vermakelijk werkje van Linklater, die met de film interessanter wordt. Vermakelijk, nergens hoogstaand, maar steekt nog steeds met kop en schouders boven de gemiddelde Hollywood meuk af. Erg geestig is ie ook nog trouwens, wat mede door de lollige deuntjes komt.

avatar van Hannibal
Hele leuke film: Leuke scene: als ze bij die Canadese politieagenten geldtassen proberen af te pakken, en die agenten die laten maar niet los, en alle omstanders gaan zich ermee bemoeien door van alles te gooien. .
Ik verbaas me dan ook dat deze film niet echt goed scoort bij de MM'mers. Ik geef 4 steren.

vond et ook een erg vermakelijke film

de interviews met de (echte vermoed ik) Newton Boys tijdens de aftiteling zijn wel mooi trouwens.

avatar van nirvana
leuke film, soms wat saai maar tegenwoordig komt er in elke film wel eens een minder interessante periode, best leuk om eens gezien te hebben, 3 sterren.

avatar van RRT
RRT
Niet onaardige film, met wat mindere stukken er in.
Maar over 't algemeen wel de moeite waard. Bevat ook humoristische scenes, en het eind(de interviews) is ook leuk. 3,5*

avatar van eM!nence
Hm hij is nou al een half uur bezig Laat maar zitten dan. (Sorry voor offtopic)

avatar van Rudeo
Best ondergewaardeerde film, zit een goede sfeer in met veel humor en heerlijke muziek. Er word goed geacteerd en het is geloof ik ook nog een waargebeurd verhaal.

avatar van HarmJanStegenga
Geweldige film zeg! Vermaak van de bovenste plank wat mij betreft. Een leuk verhaal dat op een goede manier is uitgewerkt, goed acteerwerk (al vond ik McConaughey soms een beetje té) en geweldige personages. Dan heb ik het vooral over Ethan Hawke, want hij steelt de show wat mij betreft. De film kent een aantal zeer hilarische momenten en moet gewoon niet altijd even serieus genomen worden. Dikke voldoende voor deze film die vreemd genoeg zijn onbekende status geniet op MM.

avatar van Verhoeven
The Newton Boys (1998)
Een behoorlijk matige film van filmmaker Richard Linklater. Dat vooral komt door het zwakke acteerwerk van Matthew McConaughey, Skeet Ulrich en Ethan Hawke deze mensen zien er aantrekkelijk uit voor de vrouwtjes maar inhoud hebben ze niet. Tenzij een acteursregisseur ze cast dan kunnen ze soms boven zichzelf uitstijgen. Maar hier blijven ze niet meer dan stel ‘’prettie boys’’. Het verhaal is ook behoorlijk geromantiseerd, verder is het vrij toegankelijk voor iedereen en is de misdaad en of actie niet echt noemenswaardig. Dus een film die na de aftiteling al grotendeels vergeten bent.

Een film die beter had kunnen zijn dan hij uiteindelijk is geworden.

Punt is dat men in principe een leuk verhaal voor de film heeft, maar door gebrek aan chemie tussen de hoofdrolspelers en aan vaart / drama / actie, komt het niet helemaal uit de verf.

Tevens zonde dat in de samenvatting hierboven al praktisch de hele film verteld wordt. daarom één tip (alhoewel het vast te laat zal zijn): LEES NIKS QUA VERHAAL OVER DE FILM voordat je gaat kijken.

Daarentegen een enorm dikke pluim voor de geweldige soundtrack, wat toch zeker een extra * opleverde!

avatar van 606
redelijke film acteren is goed
is waargebeurd zeggen ze.

3 sterren

avatar van Kr!kke
Een vermakelijke film, maar zeker niet meer dan dat. Het verhaal is natuurlijk ideaal voor een misdaadfilm, maar het had wat mij betreft net dat tikkeltje beter uitgewerkt kunnen worden. Ik had na de film in ieder geval het gevoel dat er meer mee te doen was.
Waar ik echter niets negatiefs kan over zeggen, is de cast: er is eigenlijk niemand die door de mand valt. Bovendien waren het ook gewoon leuke personages, wat toch leuke/amusante scènes opleverde. Hierbij vond ik vooral de personages van Ethan Hawke en Vincent D'Onofrio wel een komisch kantje hebben.

Goeie film over vier broers dien aan het begin van de jaren '20 een flink aantal banken hebben beroofd. De eerste helft is nogal fragmentarisch en ook luchtig van toon. Tijdens de tweede helft (na de trein-overval) krijgt de film wat meer richting. Onderhoudend over de hele lengte en een prima casting. De beelden tijdens de aftiteling zijn nog zeker de moeite waard.

avatar van Insignificance
Little thieves stealing from the big thieves en meer van dit soort holle frasen. True crime filmpje in het begin van de vorige eeuw dat weinig om het lijf heeft. Linklater gaat voor een vlot en jolig avontuurtje. Niks mis mee, ware het niet dat deze Newton b(r)oertjes een nogal vervelend, onnozel stel vormen met veelal flauwe streken. Bankovervalletjes als kattenkwaad, uiteraard is er een dame die een obligate rol speelt en het komt vanzelf eens uit bij wat verplicht en vederlicht drama. Alles volgens de formule. Een kleurloze film, ondanks deze cast.

Een aardige misdaadfilm, gebaseerd op ware gebeurtenissen, onder het mom dat misdaad loont. De film vertelde het verhaal van de meest succesvolle bankrovers uit de Amerikaanse geschiedenis en deed enigszins denken aan Bonnie and Clyde, maar dan nauwelijks tot niet gewelddadig. De regisseur focuste niet zozeer op de actie, maar meer op de personages, die daardoor boeiend en verrassend sympathiek werden. De cast speelde goed.