• 11.273 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Richard Linklater

Met onder meer: Jayce Bartok, Giovanni Ribisi en Nicky Katt

Gesproken taal: Engels

Plot SubUrbia

Jeff (Ribisi), die in een tent in de garage van zijn ouders woont, hangt samen met zijn vriendin Sooze (Carey) en een stel maten op hun favoriete stekje - een parkeerplaats voor een avondwinkel. Deze nacht wachten ze op oude bekende Pony (Bartok), ooit een loser als zij die op schoolavonden muziek speelde, nu een artiest die 'het' gemaakt heeft.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van Mister_Pink

Mister_Pink

De film is dankzij het donkere verhaal en de redelijke acteer prestaties erg onderhoudend. Ik heb de film nu 3 keer gezien, en er ook 3 keer goed van genoten.

3,5 sterren!

avatar van Smoghler

Smoghler

Wow, deze film...

Hij gaat eigenlijk vrijwel helemaal nergens over....

maar wil deze ERG graag op DVD, alhoewel hij nog niet op DVD tekoop is!

avatar van gondwana

gondwana

Er gebeurt niet veel en net daardoor komen de sacteurs zo goed uit vind ik.

Ribisi vind ik altijd cool en die steve zahn(?) verdient volgens mij een veel hogere achting dan de meeste hededaagse 'komieken'.

Vond het een goeie puberfilm.

avatar van Jopa

Jopa

Giovanni Ribisi= super als Jeff die overal cynisch en sceptisch over is

Steve Zahn= in het begin redelijk irritant met zijn ADHD gedrag maar later gaat dat over en heeft een belangrijke rol in de ontknoping

de rest was matig avn de cast

avatar van Clueless Dork

Clueless Dork

In September komt de DVD eindelijk uit.

avatar van Clueless Dork

Clueless Dork

September van dit jaar blijkbaar.

avatar van Inland Rabbit

Inland Rabbit

Fijne hangfilm.

Nog meer dan de films van Kevin Smith, is dit echt een potje hangen, praten en zuipen.

Het mooie is, dat het hele menselijke karakters zijn. Ik zie mezelf daar al hangen (vast niet elke dag, maargoed), gezellig wat drinken en maar praten over wat er in je opkomt.

De film oogt erg 90's en dat hoor je ook wel terug in de gesprekken. Grote verzetshouding en vooral overal tegenaan schoppen. Leve de lol en alles is vrijheid, maar wat is vrijheid en hoe die te bereiken?

Hangen doe je meestal omdat je niets anders te doen hebt. Zoals Jeff op den duur al aangaf, was hij van school af en wat doe je dan met je tijd?

Ik zat op ooit op een school die een internaatvorm hanteerde, maar dat in een dorp lag waar idioot weinig te doen was. Het alternatief na je schooltijd was dus Playstation, slap lullen en zuipen (wat uiteraard tegen de regels van het internaat was).

Op den duur word zoiets een gewoonte en als je de mogelijkheid weer hebt, is dat toch wel een hele switch in levensstijl die niet zo makkelijk gaat. Meestal gebeurd er dan iets belangrijks, waardoor je weer verder kan en dat word hier goed weergegeven.

Als laatste nog even over de soundtrack. Die staat op sommige momenten erg zacht, om maar vooral niet af te leiden van de karakters. Aan de ene kant een pluspunt, aan de andere kant heb ik veel van mijn favorieten voorbij horen komen en die pasten ook perfect in de film.

Wat Sonic Youth in de film, Pennywise, Skinny Puppy, allemaal om die rauwe en relaxte straatsfeer te ondersteunen en het werkt erg goed.

Kortom een film waar ik wel wat in zag, zoals meerdere slackerfilms dat hebben. Voordeel hier is, dat het veel menselijker overkomt en er niet met overdreven humor gesmeten word.

De stijl van de conversaties is misschien net 1 generatie te vroeg om me er helemaal aan te relateren, maar aan de andere kant heb k wel een bepaalde verbondheid met de jaren 90 gehad in muziek en ook film wel.

4* voor nu, mar een verhoging sluit ik niet uit en waar blijft die dvd? Schijnt nogal raar te lopen met die uitgave.

avatar van Gizzmann

Gizzmann

Ben mijn Linklater schade aan het inhalen en dit was er een waar ik het meest benieuwd naar was. En ook wel degene waar ik wat eigen herkenbaarheid in verwachte.

Als je reacties op internet leest lijken best nog wel wat mensen deze film serieus te nemen. Ik kon dit echter toch echt niet anders zien dan een echte komedie. De karakters zijn allemaal karikaturen. En op hun eigen manier is elk personage belachelijk, op Bee-Bee na dan en Erica viel ook wel mee.

Maar het zijn wel treffende karikaturen. Ik herkende erg veel van de idiote persoonlijkheden van mijn vrienden en toegegeven zie ik wat van mezelf ook best wel een beetje terug in Jeff bijvoorbeeld. Gelukkig hebben de meeste mensen in het echt niet zoveel zelfkennis om zichzelf als zo'n personage te zien want dan zou iedereen beseffen hoe idioot ze eigenlijk wel niet bezig zijn.

Door de herkenbaarheid en grappig geschreven stroeve dialogen heb ik doorgaans best wat kunnen gniffelen. Gewoon een grappige film over de manier waarop jongeren slap met elkaar lullen over ambities. En daar is niks mis mee. Maar hij is niet zo diep als sommige willen claimen, ondanks wat het einde je misschien doet denken. Wat mij betreft kwamen de personages uit Dazed and Confused beter uit de verf, ook al hadden die allemaal een stuk minder eigen screentime.

Dikke 3* voor de geestige humor en een redelijk leuke soundtrack. Maar had meer in gezeten (op de manier waarop er in minimale films meer in kan zitten).

avatar van Mescaline

Mescaline

Naast het erg sterke Dazed and Confused heb ik me gewaagt aan Suburbia en ik moet eerlijk zeggen dat deze regisseur me erg aanspreekt tot zover, ga binnenkort ook eens Slacker proberen waar ik ook goede verwachtingen van heb.

Maar goed, over de film: de film heeft een vrij simpel maar erg realistisch verhaal en is mede door de goede acteurs erg goed uitgewerkt!

Het einde vond ik ook passen maar had hier graag een vervolg van gezien, de personages wisten me echt goed te boeien en mijn interesse op te wekken.

Zat te twijfelen tussen een 4 en 4,5, en heb besloten deze film het voordeel van de twijfel te geven.

4,5 ster dus

avatar van gondwana

gondwana

vroeg voorbeeld van mumblecore ?

avatar van Inland Rabbit

Inland Rabbit

Behalve dat Mumblecore ook gewoon een zijtak is van het slacker genre, iets waar Linklater (samen met oude Gus van Sant en Jim Jarmusch? films) eigenhandig voor aan de basis stond met zn eerdere film Slacker en later geeft Kevin Smith toe dat hij Clerks niet had kunnen maken zonder de invloed van die eerste Linklater.

Mumbelcore is naar mijns inzien gewoon een verdere evolutie van het oude slacker genre uit de jaren 90.

avatar van Mescaline

Mescaline

Na bijna 3 jaar deze Linklater film weer herzien en gelukkig maakte de film nog steeds even veel indruk op mij.
De personages zijn zo levensecht en je voelt je als kijker gewoon meegetrokken worden door de groep. Het is een soort Dazed and Confused sfeertje maar dan zwaarder.
Vond het wel een tikkeltje ongeloofwaardig dat het personage van Steve Zahn(Buff) op het laatst met de limo wegreed, maar het open einde was daarentegen wel weer passend.

Mijn eerdere stem van 4,5 blijft vanzelfsprekend gewoon het zelfde, zeker 1 van de beste werkjes van Linklater.

scorsese

Goeie film over een paar vrienden die een beetje rondhangen op de parkeerplaats van de supermarkt. NIet echt een verhaal, maar meer een dialoog gedreven film met vooral tegen het einde een wrange toon. De doelloosheid van deze jongeren wordt prima neergezet, maar het is soms wel wat langdradig. Steve Zahn zet zijn rol grappig neer.