Idioterne (1998)

Denemarken / Spanje / Zweden / Frankrijk / Nederland / Italië
Komedie / Drama

geregisseerd door Lars von Trier
met Bodil Jørgensen, Jens Albinus en Anne Louise Hassing

Het stadje Sollerod wordt geteisterd door een bonte groep nieuwkomers. Ze duiken op alle mogelijke plaatsen op en doen zich voor als verstandelijk gehandicapten. Door hun 'innerlijke idioot' aan het woord te laten willen ze een betere wereld creeren. Binnen de groep ontpopt Stoffer zich als een op macht beluste leider. Hij daagt de anderen uit hun seksuele en psychologische experimenten to het uiterste door te voeren. Nu staat ieder van hen voor de vraag of hij bereid is voorgoed met zijn oude leven te breken.

avatar van HarmJanStegenga
Jessen0wnt schreef:
Ik ben waarschijnlijk een idioot.

avatar van John Lee Hooker
Geen vertier of plezier bij Von Trier maar zonder te versieren wordt je op deze manier alsnog een passagier. Het is het vierde kunstwerk wat ik van deze man heb aan mogen treffen en het is nu wel zeker dat hij me niet meer zal teleurstellen met een van zijn andere prenten. Ook al ziet er uit als een vakantiefilmpje of een slechte videoband van Funniest Home Videos, de Dogma-stijl zorgt voor een hoop realisme en dat is altijd een sterke eigenschap. Ik kreeg werkelijk kippenvel toen Jeppe losbarste bij het vertrekken van Karen. Iedereen van de groep had zichzelf voorgenomen om letterlijk op een idiote wijze gelukkig te worden en dat bleek te werken. Wanneer er dan scheurtjes uitbreken in deze gesloten wereld komt dat hard aan. Spannend, tragisch en een tikkeltje absurd.

avatar van black swallow
schitterende film - sterk gewaagd kunstwerk van Von Trier

avatar van BlueJudaskiss
Vervelende film.

Het interview met Von Trier op de DVD snijdt best hout en hij zegt een aantal interessante dingen, maar het enige wat ik me tijdens het kijken van The Idiots afvroeg was: 'Kunnen deze mensen nou gewoon normáál doen - waarom moeten ideologische boodschappen altijd worden uitgedragen via - inderdaad - idioterie? Eenzelfde gevoel had ik overigens ook bij The Edukators, nog zo'n film waarvan ik totaal niet begrijp waarom het zo bejubeld wordt.

Sterkste van de film vond ik het einde, waarbij ik nog maar een keer leerde dat er achter elk persoon een mens zit met een verhaal. Voor de rest bleef de echte reden achter hun gedrag me nogal vaag. Tenslotte: deden de hippies in de jaren zeventig ook al niet zoiets?

Ik weet het niet.
Op zich mooi gemaakt en een mooi verhaal.
Grappig ook dat het compleet is gemaakt naar de regels van "Dogma 95"
Maar de enorme hoeveelheid naakt zorgt ervoor dat je als "fatsoenlijk mens" zijnde maar de helft van de film kan zien. Het is ronduit storend.
Verder rammelt de montage nogal. Ik weet dat het met handcamera;s gefilmd is maar het had wel iets vloeiender gemogen.

avatar van Ragna
Bijzondere film maar weet ook niet zeker of dit nou een topper is? Als ik er aan twijfel denk ik dus van niet (voor mij ). Toch ben ik wel blij dat ik hem heb gezien, het was zeker de moeite waard en het thema vond ik grappig en verrijkend. Ik vraag me af of ik het zelf zou kunnen doen.
Het eind was gevoelig maar ik zag nergens in de film dat er nu naar dit eind werd toegewerkt. Je zag duidelijk dat de hoofdrolspeelster het moeilijk had met sommige dingen maar ik had meer het idee dat ze moeite had met hoe de andere personages hun rol speelde (als idioot naar de buitenwereld toe, niet hoe ze acteerde in deze film, bedoel ik).
Het einde gaf zeker meer diepgang aan haar personage maar van al de rest werd ik eigenlijk niks duidelijker. Wat jammer is want er was denk ik genoeg tijd geweest om dat uit te lichten en wat minder 'tenenkrommende' scene's te laten zien. Tussen aanhalingstekens omdat ik het allemaal wel grappig vond om te zien en als in een film vond ik er niks geks aan dan weer.
Dat is natuurlijk meteen het mankement van zo'n 'provocerende' film te willen maken, je weet dat je naar een film kijkt en er is dus niks echt provocerendst te zien.

rep_robert schreef:
Tsja, smaken verschillen echt als ik dit zo lees.

Deze film kon mij totaal niet raken eigenlijk.
Vanaf het begin kijk je naar een stel idioten die alleen maar idiote dingen doen.
Zit naar mijn mening echt weinig (verhaal)lijn in. Ik zat de film te kijken en ik had echt het gevoel van, waar kijk ik naar???
Ik weet het eigenlijk nog steeds niet, aangezien ik mijn aandacht wel 30x heb verloren tijdens dit prutwerk.
Verder snap ik al die seks scenes ook niet echt, wat is de bedoeling hiervan? Laten zien dat gehandicapten ook geil zijn en aan seks doen? Verder is het volgens mij ook niet nodig om zoiets te laten zien, behalve om mensen te shockeren, mij ontgaat het nut in ieder geval hiervan.
Verder schijnt dit ook een komedie te zijn, nou sorry hoor...waar is de komedie dan? Een paar retards die dom heen en weer rennen en geil lopen te doen in een zwembad? Ik heb het in ieder geval niet gezien.

Daarbij kom ook nog het amateuristische camerawerk en beeldkwaliteit wat nog niet eens de naam b-film mag prediken!

Enige wat overtuigend is in de film zijn de acteurs, die komen echt over als gehandicapten(of zijn ze zo slecht dat het niet moeilijk is om achterlijk te doen?). Dus toch nog een halve ster erbij daarvoor.

Het kan aan mij liggen, maar de cinegrafische schoonheid van gehandicaptenporno prutwerk als dit ontgaat mij gewoon totaal.

No offence, maar voordat je deze film was gaan kijken, had jij je wel beter even kunnen verdiepen in het genre, want dit is niet echt toegankelijk, de regisseur en dergelijke, Dat doe ik wel altijd, zet mij een film van een Roland Emmerich of Michael Bay voor en ik kan mijn focus er ook niet op houden, Ieder zijn eigen smaak en voorkeuren maar vind het tenminste wel super dat je het eens kans heb gegeven!!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Dogme 95 is een stijl die goed kan uitdraaien als je het mooi toepast. Ironisch genoeg is dat niet iets dat Lars von Trier zelf past. Gelukkig keert hij het genre snel de rug toe hierna. Of past hij het maar half toe.

Over the idiots kan je veel zeggen. Of het nu beledigend is voor mentaal gehandicapten of niet. Von Trier laat het ook in het midden, in plaats van een duidelijk statement te maken. Nu is het niet meer dan een alternatieve versie geworden van pakweg Foute Vrienden. Het idee lijkt goed, maar het resultaat is een fout experiment geworden. Geef mij maar Dogville waarin von Trier z'n creatieve talent veel duidelijker laat zien.

avatar van Boenga
Sterk. Heel sterk.
Bij het einde van de film ging ik voor 3,5*; na een paar uren bezinnen ga ik voor 4 en twijfel zelfs aan 4,5*.

Komedie/drama. Ja, er zijn, vooral in de eerste helft van de film, een aantal héél grappige scenes.
Maar eigenlijk is dit gewoon een drama. Een harde realiteit waarin getoond wordt hoe de maatschappij niets of niemand aanvaardt wat/wie niet mainstream is.

De idioten zijn een groep mensen die een (of meerdere) stap(pen) verder willen gaan, die willen testen hoe 'anders' je mag zijn, hoe ver je mag gaan. Die het belang willen tonen van jezelf te zijn, en duidelijk willen maken dat daar niks mis mee is. Dat de wereld veel mooier zou zijn als we allemaal onszelf zouden zijn, en zouden aanvaarden dat iedereen een beetje of helemaal anders is.
Stoffer probeert alle mensen van de groep een stap verder te doen zetten dat wat ze uit zichzelf zouden doen, probeert hen buiten alle grenzen die onze leefwereld ons oplegt te duwen.
En Von Trier wil ons, kijkers, met die grenzen confronteren en aan het denken zetten. En stapt daarbij over wat voor vele kijkers óók al grenzen zijn.
Met humor, met ruwe en bijtende humor, maar meer nog met aangrijpende en pakkende scenes. Karen bij haar familie, ?? (Josephine ?) die door haar vader wordt meegenomen, het zijn beelden die me nog wel even zullen bijblijven...

Schitterend acteerwerk.
En Dogme 95, het is de 5de film die ik zie: heerlijk.
Een hard drama.

avatar van sinterklaas
Schitterend stukje tragedie.

Het is inmiddels weer een flinke poos geleden dat ik wat van Von Trier had aanschouwd... Melancholia welteverstaan, en die greep me naar mijn strot. Maar inmiddels is dat ook weer 5 jaar geleden. Nadat ik Idiots (Idioterne) van deze man had aanschouwd kan ik weer concluderen dat ik deze regisseur niet uit het oog moet verliezen... Als zijn oudere werk nou ook eens makkelijker te krijgen was...

Wat al meteen opvalt is de montage en het manier van filmen, waarbij je haast zou denken dat je naar een Found Footage of naar een Funiest Home Video zit te kijken. Waarschijnlijk zit daar nog wel een boodschap achter... je weet maar nooit. Het plot.... dat was nou net wat ik nodig had, zeker in de tijd dat je, naar zeggen van onze minister president, "normaal" moet doen, iets wat met het jaar steeds erger lijkt te worden en waarbij we bijna eerder sektes beginnen te vormen in plaats van burgers. Nouja... noem mij dan maar een idioot.

We volgen hier een groep vrienden die met een anarchistische wijze de normen proberen tegen te gaan en de algemene nette burger geen keuze meer laten... door naar Sollerod te gaan (waarom een stadse gemeente? Een pvv-achtig dorp was gunstiger geweest...) en daar letterlijk als een idioten gaan gedragen wanneer ze in contact komen met de bewoners... ondertussen proberen ze daar ook met hun houding van alles uit... van werk zoeken naar pleziertjes maken en wat dies meer zij. Maar het is toch niet zo makkelijker dan gedacht want hoe leuker de houding eigenlijk is en je jezelf lekker kan laten gaan... hoe meer de verslaving toe neemt.

En daar weet Idiots vaak op een magistrale doch pijnlijke manier uit te pakken. Zeker als er momenten zijn wanneer ze niet zo even een twee drie van gedragskeuze kunnen veranderen. Lees die pisscene. De grenzen worden ook steeds meer overschreden maar of dat nou zo schokkend is of slechts een beetje vreemd, dat is aan de kijker. Verder waren die woedeaanvallen van Stoffer, met name zijn gebaar naar die gemeentelui ook geweldig. Afijn... de film pruttelt 2 uur achter elkaar door maar toch weet hij je op alle emoties zo te raken... en achteraf zit je met een gevoel van: Wat heb ik toch eigenlijk naar een stukje kunst gekeken.

Het einde met het voorspoedige afscheid van Stephanie sloeg in als een bom.

Gewoon een schitterend stukje cinema van Von Trier dat me weer aanstalten maakt om meer van hem op te zoeken. Prachtig gefilmd, subtiel, lekker zwartgallig en met een ijzersterke boodschap. Zo wil ik het zien...

Ik heb deze film lang geleden al eens eerder gezien. Toch nu ik hem weer zag herinnerde ik me er eigenlijk niet veel meer van. Ik wist nog wel heel goed wat het thema was. Een heel fascinerend thema. Een groep mensen speelt in het dagelijks leven dat ze zwakzinnigen zijn. Ergens willen ze de maatschappij daarmee choqueren. Maar aan de andere kant is het ook een soort van therapie om de idioot in zichzelf te ontdekken. De film is volgens het rauwe dogma principe opgenomen. En dat heeft op deze film ook goed z'n werk gedaan. Daarmee komt de film ook heel rauw over. En dat past goed bij de film. Het lijkt daarmee ook soms op een documentaire waarbij je helemaal niet het gevoel hebt dat je naar acteurs kijkt. De film zet je ook aan het denken. En de laatste scene is dan ook de mokerslag achter het experiment. Raar dat ik me toch zo weinig van de film wist te herinneren.

avatar van Woland
Lars von Trier levert ook in zijn vroegere dagen graag wat controversiele cinema, zo blijkt. Idioterne gaat over een groep mensen, of eigenlijk wel een commune, die in een Deens stadje terecht komen, en daar graag net doen of ze geestelijk gehandicapt zijn. Soms wordt er wat semi-serieus gedaan over je 'innerlijke idioot' de ruimte geven en schoppen tegen de normen van bourgeois Denemarken, maar vaker lijkt het te gaan om lekker te kunnen rellen, mensen zich ongemakkelijk te laten voelen en te kunnen profiteren van het schuldgevoel van anderen. Het begint nog vrij luchtig, als je niet teveel op je tenen getrapt wordt van mensen die letterlijk de mongool uithangen, maar de Idioten hebben nare sektarische trekjes en met name onder druk van drijvende kracht Stoffer gaat het steeds verder, tot aan groepsseks en het permanent de idioot uithangen aan toe.

De film is de tweede Dogme 95 reeks, en hoewel ik over het algemeen niet zo'n groot fan ben van het dogmatisch volgen van regels is het hier wel effectief. Jazeker, het is schokkeriger dan menig familievakantiefilmpje, en ook qua belichting nauwelijks beter, maar het oogst hier wel het bedoelde effect waarbij je het gevoel krijgt dat je er persoonlijk bij bent geweest. De maatschappelijke kwesties wat betreft wat normaliteit nu eigenlijk is en hoe er met idioten (en dan met name echte) om moeten worden gegaan vond ik verder niet zo heel interessant, en Von Trier gaat soms wel erg overduidelijk op zoek naar heilige huisjes om tegen aan te trappen. Komedie kon ik er ook niet echt in ontdekken, maar de groepsdruk en -psychologie maakten Idioterne toch de moeite van het kijken waard. Het haalt het bij lange na niet bij Festen, maar dat is geen schande.

avatar van Musicman10
Na een half uur maar uitgezet.Helaas niet mijn ding.