Idioterne (1998)

Denemarken / Spanje / Zweden / Frankrijk / Nederland / Italië
Komedie / Drama

geregisseerd door Lars von Trier
met Bodil Jørgensen, Jens Albinus en Anne Louise Hassing

Het stadje Sollerod wordt geteisterd door een bonte groep nieuwkomers. Ze duiken op alle mogelijke plaatsen op en doen zich voor als verstandelijk gehandicapten. Door hun 'innerlijke idioot' aan het woord te laten willen ze een betere wereld creëren. Binnen de groep ontpopt Stoffer zich als een op macht beluste leider. Hij daagt de anderen uit hun seksuele en psychologische experimenten tot het uiterste door te voeren. Nu staat ieder van hen voor de vraag of hij bereid is voorgoed met zijn oude leven te breken.

Dustyfan
Als de reden van het niet afkijken de film zelf is, is het zeker geen proteststem hoor, en mag die best blijven staan.

avatar van Querelle
iedereen staart zich zo dood op die gehandicapten. Een beetje verder kijken is er niet bij. In feite gaat het over de vrouw die als laatste bij de groep komt. Zij heeft net een kind verloren en kan daar niet mee omgaan. De bedenker van dit verhaal heeft haar in de vorm van de groep mogelijk gereedschap gegeven om hier op haar manier mee om te gaan. Ik vind het van gevoel getuigen dat de schrijver dacht aan een groep die doet alsof ze geestelijk gestoord zijn.
Ik kan me zo voorstellen dat het de lading dekt.

FisherKing
De bedenker van dit verhaal wantrouw ik, evenals de gebruikte methodes.

avatar van Querelle
Lars von Trier is inderdaad iemand die graag met een stok in een open wond loopt te peuren.
Lijkt soms wel alsof hij juist wilt dat mensen daar kwaad van worden of het afwijzen.

Heftig filmpje... maar geef mij maar Festen.

avatar van Thomas83
Ik vond deze film eigenlijk niet zoveel bijzonders.
Ik ben verre van een kenner, maar ik vraag me af wat er nou echt de kunst aan is om een verstandelijk gehandicapte te spelen.
Het verhaal is best interessant, maar ik vind het nergens echt schokkend. Al verbaasde het me wel dat je bij de orgie-scene toch aardig in close-up penetratie zag. Europese films zijn in seksueel opzicht niet zo preuts en braaf als de standaard Hollywoord-film, maar een penetratie close-up had ik nou ook weer niet verwacht.
Op de orgie-scene, de scene met die bikers (of rockers, of wat waren het?) die op een van die zogenaamd verstandelijk gehandicapten moesten passen en de scene helemaal aan het begin als de vrouw die bij de groep komt alleen zit te eten in een restaurant na zullen weinig scenes me van deze film bijblijven denk ik.
De onderlinge verhoudingen tussen alle personages uit de groep hadden heel interessant kunnen zijn, maar ik vond het niet echt goed en overtuigend uitgewerkt op een of andere manier. Alleen de vrouw die bij de groep komt vond ik nog wel redelijk interessant. Ik was wel benieuwd naar haar voorgeschiedenis en wat er allemaal in haar omging. Ze kwam wat mysterieus over.
Idioterne had denk ik een originele, schokkende en confronterende film kunnen worden, maar daar is Lars von Trier niet in geslaagd wat mij betreft.

HaR
aparte film.
Eens gehuurd in videotheek, nog op een goede oude VHS cassette!
Om nog een schepje op de dogma sfeer te doen was de cassette nog kapot ook! Na openvijzen en overtollige stukjes te verwijderen speelde hij lekker af, zo met zwarte strepen op het beeld.

Op een bepaald moment zei mijn maat: "hela er liep net een cameraman door het beeld!"
Ik had niets gezien, maar na effe terug te spoelen merkten we dat er een cameraman met zijn handycam echt midden in beeld stond!

Bert1
Erg interessante/diepe film die ook nog eens erg leuk is.

De films van Lars von Trier doen altijd pijn. Hij opereert altijd aan de frontlijn. Een van de weinige vernieuwers in de filmwereld.

avatar van Korova
Deze film heeft me wel heel erg vermaakt. Ik was al voorbereid door een vriend die deze film al had gezien en dat je je verstand af en toe op nul moet zetten en het gewoon maar moet ondergaan en er later maar over na moet denken en proberen te plaatsen. Ik vond het in ieder geval ontzettend origineel zeker begin jaren 90 want een vergelijkingsmateriaal zou ik niet kunnen bedenken!

Heb de film drie sterren gegeven. Het is een typische Lars von Trier film, zo weet je dat er minstends één scene met seks voorbij gaat komen. Eigenlijk lijkt de spanningsboog op die van Dogville, eerst een lange intro van alle personages, die natuurlijk allemaal een verhaal hebben, en dan toewerken naar een einde dat toch nog weet te chockeren. Ik vond de scene waarin echte gehandicapten langskomen en de reactie van the idiots hierop confronterend. Wat dat betreft zet de film ook een spiegel op de maatschappij waarin gehandicapten nog altijd niet als volledig worden aangezien.

Los van alle diepgaande inzichten over deze film, is het gewoon ontzettend leuk.
Normale mensen die doen alsof ze zot zijn en er een soort statement van maken. Je moet zot zijn om zoiets te bedenken
Chapeau

avatar van NarcissusBladsp.
Idiote film, met idioot onderwerp, gemaakt door en voor idioten... Deze film is een emotionele variant van een 'Jackass',....ZIELPIJN krijgt, door Von Trier, een bijzondere uitwerking...

Een platvloerse film die, met gronden doordacht, rust op een diepe nuchtere bodem...of zoals de gids in de fabriek het zegt:
"Het lijkt een beetje...saai, maar als je je erin verdiept, is
het eigenlijk 'n heel boeiend produkt".

Als een film veel intrigerende elementen bevat is het moeilijk er één uit te lichten zonder dat het ten koste gaat van een ander. En omdat er geen genre etiket op te plakken valt en zelfs het verschil tussen speelfilm en documentaire moeilijk aan te geven is.... blijft dit een ongrijpbaar meesterwerk. Maar het is bijna allemaal fictie...
De zgn amateuristisch techniek geeft de sfeer iets informeels en hyper reeëls zeker in vergelijking met andere zgn professioneel klassiek gemaakte films. Daarbij toont Von Trier ons het verhaal rauw en zonder opsmuk. Deze film lijkt door één van de groepsleden gemaakt. Als terugblik op een belangrijke periode uit het leven van de groep. (Let vooral op Suzanne, die Karen naar huis begeleidt, bij die interviews: ze ziet er emotioneel afgetopt uit....ze lijkt verpletterd door emotie)

Deze 'documentaire anex speelfilm' gaat over een groepsproces waar een buitenbeentje bij toeval in terecht komt. Er lijkt een sekte rond één figuur te ontstaan. Hij heeft de middelen en de maatschappijvisie: de samenleving houdt ons voor de gek dus waarom zouden wij de maatschappij niet voor de gek houden.

Het soort groep dat ontstaat krijgt door de eenvoud van de methode iets meerzinnigs of beter iets generaliserends....het zou een straattheater kunnen zijn of een groep met een speciale therapie. Maar Von Triers film krijgt ook iets roadmovieachtigs....op locaties lijkt de film spontaan opgenomen met iedereen als potientiële cast. Zo houdt deze speelfilm de kijker voor de gek. Het verschil tussen, een sekte (in het begin stadium), een cast, maar ook een willekeurige groep mensen die een tijdje met elkaar optrekken...of gewoon vrienden...er ontaat een familie band ja zelfs meer....de hechting kan snel intens worden en het gedrag kan uit de hand lopen. (Jeppe gaat echt idioot gedrag vertonen als zijn geliefde door haar vader uit de groep gerukt wordt) Als de neuzen maar dezelfde kant op gaan staan. Maar waarbij ook mensen verschillende rollen hebben passend bij hun persoonlijkheid en privé leef- en liefdes-situatie. Groepsdynamiek kan in velerlei contexten ontstaan. Machtsprocessen kunnen snel de kop opsteken.....en een vlucht uit het 'gewone normale' leven is zeer aantrekkelijk.

Het verschil tussen Von Trier en Stoffer is niet zo groot...en deze regisseur weet dat...het verschil tussen spel en realiteit is klein...het spel is immers een onderdeel van de werkelijkheid...het maken van een SPEEL-film is een werkelijkheid op zichzelf....en film kan serieus invloed hebben op de realiteit....en het spelen van idiotie
door acteurs in een wereld die zichzelf voor de gek houdt door zichzelf als norm(aal) te zien......maakt alles extra waanzinnig hilarisch. En dan Stoffer die het idioot-zijn als dogma hanteert....

In 'One flew over the cuckoo's nest' beleven de zwakzinnigen voor het eerst een gewoon uitje als gewone mensen en ook de erotiek mogen ze vrij beleven...van medepatient en leider 'Nicholson'.
De Stoffer van Von Trier toont ons.....normale mensen bestaan niet ze doen alsof ze gewoon zijn....dus neem de idioot in jezelf bloedserieus. Wees een idioot... liefs de hele dag. Beiden hebben een punt....

En onderbuikgevoelens zijn bij iedereen op te roepen het
hangt van iemands eigen 'context' af.....Stoffer tegen Ped: (na de grensoverschrijdende groepssex en een gesprek eindigend over bedden)..."kom er maar vooruit"..., kortom een verlangen naar openbare 'illustratie' in optima forma!

Stoffer lijkt op een figuur uit Felllini's "La Dolce Vita"...een
verwende decadent die in andermans huis een feestje bouwt. Wat als lol begint....een geintje....kan serieuze perspectieven bieden.

Want knipogende Stoffer heeft, zoals vaak blijkt met sekteleiders, bijbedoelingen en drijft het idioot zijn (te) ver door.....Het idioot zijn is een perfect dekmantel voor speciale verlangens en met manipulatieve methodes hoopt hij mensen zijn richting in te krijgen. Stoffer kan dan ook staalhard liegen in de meest dwaze situaties. Stoffers uitspraak: "Idioten zijn de mensen van de toekomst" krijgt dan ook iets extra's dubbelzinnigs en geweldig ironisch!

Stoffer was hard op weg een soort 'Otto Mühl' te worden:

Karen het buitenbeentje was voor mij bij de eerste view een raadsel...die wel geweldig opgelost werd....maar haar emotionele subtiliteit kreeg bij de tweede view pas extra veel kleur. Het is één van de emotioneelse rollen die ik op scherm gezien heb. Haar ingetogen spel en mimiek is fabuleus...Haar labiele kwetsbare rol is in de groepsdynamiek, ondanks haar bescheidenheid, zelfs even doorslaggevend....zij geeft het spel, na het bezoek van de echte idioten, (heel confronterend voor Stoffer die de groep te sentimenteel vindt en zelf van fascistische tendenzen blijk geeft ....heerlijk ironisch) nieuwe kracht en zij toont bij haar thuiskomt de echte 'idiotie' aan.....wat een kille familie...om gek van te worden!

5 waanzinnige sterren.

ps: Er lijkt bij Lars Von Trier, als de films "Festen", "Idioterne" en "Dogville" (etc) een duidelijke rode draad te lopen: hoe breng je iets reeëls over....hoe bewijs je de werkelijkheid...alle 3 films zijn prachtige 'stripteases' van waarachtig menszijn.

Hélaas slordig geformuleerd:

NarcissusBladsp. schreef:
Het verschil KAN KLEIN ZIJN tussen, een sekte (in het begin stadium), een cast, maar ook een willekeurige groep mensen die een tijdje met elkaar optrekken...of gewoon vrienden...er ontaat een familieband ja zelfs meer....de hechting kan snel intens worden en het gedrag kan uit de hand lopen.
(...)
ps: Er lijkt bij Lars Von Trier, ZOALS de films "Festen", "Idioterne" en "Dogville" (etc) een duidelijke rode draad te lopen: hoe breng je iets reeëls over....hoe bewijs je de werkelijkheid...alle 3 films zijn prachtige 'stripteases' van waarachtig menszijn.

Kaffeefiltjer
En ergens begrijp ik wel de gedachtengang dat als je de mentaal gehandicapte in jou naar boven laat komen je leven er 'makkelijker" uitziet.

orbit
Lijkt me heerlijk om onbeperkt mensen in hun gezicht kan spugen, mijn tafeltje omver schoppen in een cafe en mensen onbeschaamd aanstaren
Maar er zit nog wel een keerzijde in deze film, niet helemaal geslaagd, maar toch interessant!

avatar van NarcissusBladsp.
Na al dat hilarisch gedoe met pornografisch hoogtepunt is de dramatische wending op het eind toch fenomenaal idioot en ontroerend tegelijk....een combinatie waar alleen de betere regisseur in slaagt.

NarcissusBladsp. schreef:

ps: Er lijkt bij Lars Von Trier, als de films "Festen",

Oeps: komt een vriendin op bezoek en die haalt mij genadeloos uit de droom.........daaaaaat deze film niet van Lars von Trier is. ..........maaaar gelukkig wel een dogma film. Een beetje dom die Narcissus...

Fantastische Film!

Ik heb hem een paar jaar geleden voor het eerst gezien, toen was ik er al van onder de indruk, en nu ik hem op DVD heb kan ik er niet genoeg van krijgen! Die acteerprestaties! Het verhaal! De Humor! Mensen die met deze film niet kunnen lachen, missen blijkbaar toch wel wat. Dit is NIET lachen met andersvaliden, dit is lachen met de maatschappij. Stel je voor dàt er een groep studenten de idioot komt uithangen in een goede buurt! Gewoon een realistische weergave van een leuk idee!

Ik heb de film van ellende afgezet. Ik verwachtte er veel van, maar wat een aanfluiting.

Het zou een oa. een komedie moeten zijn, maar ik heb geen humor gezien!

avatar van brucecampbell
Kon me niet echt boeien.

geweldige film..hoe controversieel, emotioneel

MovieEter
Werd nerveus van het cameragebruik maar verder wel een redelijke film.

ik vond het een geweldige film. het was niet iets hollywoodachtigs, maar iets realistisch, het is iets wat echt zou kunnen gebeuren. het is, om vrij te citeren uit de vpro gids: 'film in zijn puurste kader'.

niet zo'n boeiende film, bij vlagen doodsaai.jammer had er meer van verwacht!

Couch Potato
Voor mij leek deze film gewoon nergens op, er zit geen verhaal in, er wordt niet echt in geacteerd, het gaat over niets, en wie bloot wil zien moet maar porno gaan zien, dat is daar stukken leuker gefilmd dan hier, neen, dit is mossel noch vis.

avatar van Foal
Gisteravond gekeken, geweldige film! kwamen een paar lachwekkende stukken in voor, heb vooral genoten van Jeppe.
verder vond ik het camerawerk helemaal niet slecht, de film kwam zo realistisch over. alleen het einde was een beetje langdradig

avatar van Williamunny
hoewel het thema me zeer aanspreekt en ik de aparte manier van filmen erg kan waarderen kan deze film me niet erg boeien.

avatar van Legan
Qua idee aantrekkelijk, qua keuze van uitvoering (dogme-stijl) niet slecht maar ik zie het nu niet als 'n toegevoegde waarde. In ieder geval komt het op mij over als een in scène gezette semi-docu. Het is alleen jammer dat het weer rond sex/naakt draait. Het idee van 'spotten met gehandicapten' kwam nooit bij mij op, maar het shockeren, het tot nadenken zetten, ... kwam ook nooit op mij over. Dus de film is wat dat betreft z'n doel voorbij geschoten. Had potentieel, maar mist visie en duidelijke afwerking.

avatar van hulkio
The Idiots is na Festen de tweede dogma film. Vind het hele dogma gebeuren zelf maar een vreemd initiatief, ik zie persoonlijk het nut er niet echt van in op jezelf te beperken. Daarnaast zag ik eenmaal een cameraman door het beeld lopen en twee keer een microfoon vol in beeld. Weet niet of dit daar ook bij hoort maar vond het zelf vrij slordig. Buiten deze punten om weet ik eigenlijk ook niet zo goed wat ik nu van het verhaal moest vinden. Het gegeven zelf is goed gevonden, maar men slaat af en toe wel behoorlijk door en mede daardoor zit je vaak met enorme plaatsvervangende schaamte te kijken. Het acteerwerk was in wel erg sterk van de gehele cast. Kortom, nogal vreemde ervaring.