Idioterne (1998)

Denemarken / Spanje / Zweden / Frankrijk / Nederland / Italië
Komedie / Drama

geregisseerd door Lars von Trier
met Bodil Jørgensen, Jens Albinus en Anne Louise Hassing

Het stadje Sollerod wordt geteisterd door een bonte groep nieuwkomers. Ze duiken op alle mogelijke plaatsen op en doen zich voor als verstandelijk gehandicapten. Door hun 'innerlijke idioot' aan het woord te laten willen ze een betere wereld creëren. Binnen de groep ontpopt Stoffer zich als een op macht beluste leider. Hij daagt de anderen uit hun seksuele en psychologische experimenten tot het uiterste door te voeren. Nu staat ieder van hen voor de vraag of hij bereid is voorgoed met zijn oude leven te breken.

Mijn eerste conclusie was dat er in de gehele film maar 1 idioot zat, en dat is Von Trier zelf. Als ik het goedheb hoort Dogme het "bewijs" te leveren dat een film ook zonder opsmuk goed en pakkend kan zijn. Al z'n inspanningen ten spijt levert hij wat mij betreft het bewijs van de tegenovergestelde stelling. Kan onmogelijk de bedoeling geweest zijn.

Toch lijkt het me geen goeie conclusie, want een idioot krijgt het niet zover dat anderen deze home video shite ook effectief gaan waarderen. Werkelijk één van de slechtste films die ik tot nu toe gezien heb. Allesbehalve intelligent (kan alleen maar lachen om de ideeën die naar boven komen in de film), ongelooflijk onkomisch, platvloers en gewoon een gedrocht van een vormgeving. Zonder opsmuk staat wat mij betreft niet gelijk aan lelijk, deze film was lelijk. En shockerend zo'n gang bang ? Zonder enige pakkende context is het gewoon zielig.

Conclusie: Von Trier is niet de idioot, wie dit wel zijn hou ik maar wijslijk voor mezelf. Zielig excuus van een film en ik ben maar wat blij dat Von Trier van dat hele Dogme gebeuren is afgestapt. Een welverdiende 0.5*

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Bah, wat een ongelooflijke slechte film (nou ja film), wie denkt Dhr. van Trier wel niet dat hij is om mensen zo te kijk te zetten. Ik durf er om te verwedden dat meneer zelf zich nog nooit of te nimmer heeft verdiept in de wereld van personen met een geestelijke achterstand. Walgelijke portreteringen die mij ernstig doen twijfelen aan de moraliteit van de makers.
Daarnaast was ik na 20 minuten, de bar en bar slechte vaak onscherpe beelden, de geluidhengels in beeld echt flink zat. Man, mijn amateurfilmpjes zien er nog 100 keer beter uit. The Idiots, het zoveelste bewijs dat als je maar knap kan lullen alles als kunst of gedurfd versleten kan worden. Het is en blijft gewoon prulwerk en een vreselijk onding. Ik heb hem niet eens helemaal afgekeken, na 3 kwartier was ik het echt helemaal zat. Nu, stem ik in principe niet op films die ik niet in zijn geheel gezien heb, maar Van Trier lijkt ook geen principes te hebben en verdient gewoon een flinke trap onder z'n kont met dit walgelijk product. 0.5*

avatar van Mug
Mug
Deze hetze slaat weer geheel nergens op. Zeker niet omdat de gebruikers in kwestie de film niet helemaal gezien hebben. De eind-scene maakt alles duidelijk, en de haters identificeer ik dan ook met de ouders van Karen die haar verketteren door haar 'vrijheids'-gedrag, i.e. als verstandelijk gehandicapte.
Maar goed, ik begrijp het wel, Von Trier is nu eenmaal een love-hate regisseur.
Tevens zet hij verstandelijk gehandicapten niet neer als ondergeschikte wezens of weet ik wat. De liefdes-scene tussen Jeppe en...(ik kan niet op haar naam komen) is prachtig, warm. Om maar even een voorbeeld te geven. Een van de mooiste scenes ooit imho.
Deze film weet mij keer op keer diep te raken.

avatar van Vinokourov
Whehe, The Idiots ! Dit is wel zo'n bizar ranzige film uit die malle dogme-reeks. Ik kon er stiekem wel van genieten van de situaties, die schaamte oproepen. Het einde was wel wat over the top.

avatar van Drs. DAJA
Moet zeggen dat de film in ieder geval als komedie het eerste uur bijzonder geslaagd is. Von Trier geeft zijn idioten een geweldig speelterrein en laat ze lekker immoreel mensen misbruiken en treiteren. De dogme-stijl werkt prima bij het verhaal en Idioterne weet het eerste uur bijzonder te boeien en bevat een interessante kijk op de maatschappij. Maar helaas weet de film dit niet vol te houden, het geheel wordt één grote herhalingsoefening waarbij je je afvraagt wat Von Trier ons nou eigenlijk wil vertellen. Een écht verhaal is het in ieder geval niet en bij de aftiteling kom je er achter vooral naar een film te hebben gekeken die toch enkel om de humor en het gegeven heeft gedraaid. Prima film maar er had iets langer over het script nagedacht mogen worden.

avatar van rep_robert
Tsja, smaken verschillen echt als ik dit zo lees.

Deze film kon mij totaal niet raken eigenlijk.
Vanaf het begin kijk je naar een stel idioten die alleen maar idiote dingen doen.
Zit naar mijn mening echt weinig (verhaal)lijn in. Ik zat de film te kijken en ik had echt het gevoel van, waar kijk ik naar???
Ik weet het eigenlijk nog steeds niet, aangezien ik mijn aandacht wel 30x heb verloren tijdens dit prutwerk.
Verder snap ik al die seks scenes ook niet echt, wat is de bedoeling hiervan? Laten zien dat gehandicapten ook geil zijn en aan seks doen? Verder is het volgens mij ook niet nodig om zoiets te laten zien, behalve om mensen te shockeren, mij ontgaat het nut in ieder geval hiervan.
Verder schijnt dit ook een komedie te zijn, nou sorry hoor...waar is de komedie dan? Een paar retards die dom heen en weer rennen en geil lopen te doen in een zwembad? Ik heb het in ieder geval niet gezien.

Daarbij kom ook nog het amateuristische camerawerk en beeldkwaliteit wat nog niet eens de naam b-film mag prediken!

Enige wat overtuigend is in de film zijn de acteurs, die komen echt over als gehandicapten(of zijn ze zo slecht dat het niet moeilijk is om achterlijk te doen?). Dus toch nog een halve ster erbij daarvoor.

Het kan aan mij liggen, maar de cinegrafische schoonheid van gehandicaptenporno prutwerk als dit ontgaat mij gewoon totaal.

avatar van ®Tc
Mijn eerste kennis met Dogma verliep niet zo goed. Ik vond het in Festen maar lelijk overkomen. Erg afbrokkelend van het concept i.p.v. veel toe te voegen. Ook hier bij Idioterne vond ik dit het geval.

Dogma, ik vind het niet mooi, ik vind het niet sfeervol en ook niet emotievol. Bij z'n groepje mentaal gehandicapten (Erg respectvol die in de filmtitel als idioten te bestempelen) zou ik toch eerder emotie laten overkomen maar door de stijl leek het hier en daar meer op een slecht gefilmde aflevering van zonnekinderen. En het ergste van al: Totaal niet boeiend. Het bood mij echt geen inkijk in die mensen hun geest en leefwereld.

Saai, emotieloos, niet grappig, irritant en gewoonweg lelijk. Dat Dogma 95 project laat ik wel even links liggen.

avatar van niethie
Mijn eerste von Trien en derde Dogma. En ik moet zeggen dat dat hele concept (ondanks dat ik er nog geen slechte ben tegengekomen) me een beetje tegenstaat. Het is natuurlijk bijzonder interessant maar na drie films heb ik een beetje het idee dat het meer een soort van dekmantel is om zoveel mogenlijk pretentie te verdoezelen. Tenminste, hier dan. Laat regelmatig een microfoon door het beeld komen, verzin een simpel maar controversieel verhaal en probeer daarbij zoveel mogenlijk te provoceren, gooi er bijvoorbeeld nog een penetratie bij in de mix voor de extra shock. En de filmsnobs en liefhebbers van dit soort arty farty zullen er van smullen. Nou, ondanks dat ik het verder helemaal geen slechte film vond, werkt het zo toch echt niet bij mij. De maker verschuilt zich ook veel te veel achter deze ''gehandicapten doelgroep'' om zijn aanklacht echt hard over te laten komen. Het verhaal is op het eerste gezicht ook belachelijk, hoewel het hele idee van het ''voor gehandicapte spelen'' om onder je verantwoordelijkheden uit te komen en daar tevens mee te laten zien hoe de buitenwereld daarop reageert nog vrij fascinerend is. Voelde me er alleen vaak best ongemakkelijk bij, wil zeggen dat ik de helft van de tijd niet wist of ik nou kijhard moest lachen of walgen van wat ik kreeg voorgeschotelt. Nouja laten we het er maar op houden dat het er een beetje tussenin zat. De acteurs deden het verder ook wel goed, vooral Jørgensen en tevens bevat de film twee van de meest ontroerende momenten die ik sinds tijden zag. Het einde waar we te weten komen wie Karen echt is en als kijker beseffen dat zij (de normaalste van het stel) eigenlijk de echte ''idiot'' is, zorgde voor een flinke brok in de keel. En natuurlijk het fragiele moment van samenkomen tussen Jose en Jeppe, gevolgt door het stuk waar haar vader haar tegen haar zin bij haar vrienden uit de commune weghaalt. Die hele orgie echter hadden ze er van mij uit mogen laten want dat voegde werkelijk niets toe! Verder weet ik, ondanks dat ik hierboven nog aardig wat pluspunten heb weten op te sommen, niet of dit nou wel de voldoende verdiend die ik er achteraf voor in gedachte had. Nouja, voor nu maar een twee en een half en dan zie ik later wel of dat nog omhoog kan, want ik sta er niet geheel achter...

2,5 sterren

avatar van Derekbou
In plaats van hyperrealistisch en documentaire-achtig kwam Idioterne op mij juist over als erg gekunsteld en artificieel, zeker wanneer je de zelfbeperkende dogmeregels in consideratie neemt. Om de zoveel minuten moet er maar weer expres een boom mic in beeld komen (en een enkele keer zelfs een cameraman) om de film van een amateuristische uitstraling te voorzien. Anders dan het bewijzen van de dogmahypothese zie ik geen enkel nut in deze manier van filmen.

Het gemis van enige audiovisuele inspanning verpest Idioterne voor mij. Qua verhaal is het zeker origineel en vermakelijk, op het acteerwerk is ook weinig aan te merken, maar de film als geheel behoudt hiermee voor mij niet voldoende kracht.

De beoordeling zal wel erg afhankelijk zijn van waar je meer waarde aan hecht tijdens het film kijken. Wanneer je het audiovisuele aspect niet erg belangrijk vindt en je vooral laat meeslepen door mooie dialogen, sterk acteerwerk en een origineel verhaal, dan valt er weinig op deze film aan te merken, dit is immers ook het doel van de dogmefilms. Daarnaast zijn er natuurlijk ook de mensen die een film als deze van een hoge beoordeling voorzien alleen al vanwege het tegendraadse, onconventionele dogmeconcept en dito regisseurs...

Ik merkte dat ik in het begin nogal afstandelijk zat te kijken, maar naarmate de film duurde en langzaam naar een climax ging en de personages zich meer en meer ontwikkelden, begon ik het boeiender en interessanter te vinden. Een bijzondere film met sterke acteurs.

avatar van Ferdydurke
pippo il buffone schreef:
deze film maakt geen mongooltjes belachelijk maar zet juist quasi-artistieke,verveelde burgerluitjes op hun plaats.

Dat is wel zo, maar het lijkt me hier niet meer dan hooguit een vertrekpunt. Net zoals de films van Von Trier altijd méér zijn dan bijvoorbeeld 'een aardige satire', of anderszins eenduidige ondernemingen. Wat Von Trier nou juist nooit doet, is de kijker aan het handje nemen en hem iets aanwijzen, om daarna gezellig samen te gniffelen, of 'bah' en 'boeh' te roepen (en mocht dat soms wel zo lijken, dan is het ook altijd een spiegel waarnaar dat vingertje wijst). Het lijkt bij hem vaak neer te komen op het schetsen van ongewone of extreme situaties - of situaties die tot extremiteit worden doorgedacht - waarin over de handelingen en reacties van de personages niet zo makkelijk een eenduidig, zelfgenoegzaam oordeel kan worden geveld.

'Idioterne' is naast een mooie schets over de psychologie van de groep, groepsverhoudingen en -processen, misschien ook wel een film waarin Von Trier zichzelf en zijn houding als kunstenaar op de korrel neemt. Want zou het niet kunnen dat het meest onsympathieke personage van het zootje, de tirannieke drijver Stoffer, een alter ego is, of in ieder geval een aspect van Von Triers persoonlijkheid zélf vertegenwoordigt? Maar ik geef toe, die speculatie is geheel voor mijn rekening.

Het Dogma-manifest vind ik persoonlijk grandioze flauwekul, een amusante poppenkast. De films die zogenaamd volgens die principes zijn gemaakt, zijn echter bepaald niet de slechtste. Maar dat komt natuurlijk omdat de betreffende makers goed weten wat ze willen, en de klasse hebben om dat te realiseren. Méér nog dan bij Vinterbergs 'Festen', vind ik de 'documentaire' losse-pols vorm heel goed passen bij 'Idioterne',waarin je inderdaad een ongenadig precies portret kunt zien van een zelfbenoemd rebellenclubje, dat een toneelstukje voor zichzelf aan het opvoeren is, herhaaldelijk geconfronteerd wordt met de beperkingen daarvan (al mag dat de pret niet drukken), en op het einde behoorlijk hard met de neus op 'echte' feiten wordt gedrukt. Werkelijk schitterend.

avatar van Leland Palmer
Best wel leuk. Ik had hier echt niet veel van verwacht, maar wou de film ''gewoon'' een keer zien. Blijkt dat het allemaal beter werkte dan dat ik had gedacht. Gelukkig.

Ik kan me best voorstellen dat mensen dit echt vreselijk belachlijk vinden, maar ik kan het niet helpen - ik heb toch een paar keer goed gelachen. Sorry. Dat hele dogme gebeuren voegt niet veel toe, maar zorgt ook wel weer voor een apart geheel.

Vreemd dat de film me een keer bijna écht (een beetje) wist te raken, terwijl ik m'n lachen op hetzelfde moment niet kon inhouden. Apart filmpje, maar vermakelijk.

avatar van Demeter
Het concept is origineel, maar Von Trier laat toch flinke steken vallen in de uitwerking ervan. Leuk om te zien hoe de groep mensen zich als idioten gedraagt in situaties waarin dat ongepast is, maar waarom doen ze dat thuis ook? Ze liggen maar een beetje voor pampes in een grote zaal en doen daar meestal helemaal niks. Op een gegeven moment wordt dat toch een beetje saai en duren de scenes veel te lang, mede doordat de dialogen haperen met al die stiltes die ze laten vallen. Deze film had veel korter moeten duren, dan was hij veel genietbaarder geweest. En het script had wel wat geraffineerder gemogen. Het dogma-concept is wel een leuk idee en die documentaire-achtige manier van filmen past wel bij dit verhaal, maar als het dan zo'n lelijke film oplevert met slecht belichte scenes en lelijke kleuren, dan hoeft het voor mij niet.

Vind het wel weer een leuke grap van Von Trier. Zie dit vooral als een satire, die je absoluut niet te serieus moet nemen. Vind mensen die zich groen en geel ergeren, wel begrijpelijk, maar juist ook wel geestig. Terwijl ik net zo goed moet gniffelen om mensen die hier een sociaal geëngageerd intelligent meesterwerk in zien. Von Trier neemt een in mijn ogen best leuk uitgangspunt en dat zorgt voor geestige momenten, zelfs spannende momenten (de bikers) en hartverwarmende momenten (het einde). Het punt (samenvattend; ontsnappen aan de curse life door je gekke kant los te laten) dat Von Trier wel of niet belangrijk vindt, is armoedig. Toch heb ik redelijk gekluisterd zitten kijken. Licht hoofdschuddend, maar met een kleine glimlach.

Von Trier is een van die filmmakers die onvergelijkbaar is met alle andere filmmakers en dat is de voornaamste dat ik hem apprecieer. Samen met het feit dat al zijn films op een of meerdere vlakken goed of interessant zijn. Hij provoceert graag, is graag dwars, heeft ongetwijfeld een karrevracht aan pretenties, maar het zorgt er nogmaals voor dat zijn films fris en anders zijn. Ik snap goed de twee uitersten die allebei regelmatig voorkomen bij (anti-)liefhebbers (irritante pestfilms van een kwal van een vent tot intelligent hoogstaande cinema van een genie), maar ben het met geen van beide eens. Ik vind zijn films wel leuk en bijzonder genoeg om er positief over te kunnen zijn. En daarom wil ik meer zien. Maar ik ben nogmaals absoluut positiever dan negatief. 3,5 sterren.

avatar van Spetie
Dat von Trier een eigenwijze filmmaker is, was me wel duidelijk, maar Idioterne is wat dat betreft echt het toppunt. Ik heb nog niet eerder zoiets als dit gezien. Dit is echt zo’n typisch voorbeeld van een hate it or love it film, al zit ik zelf wel in het midden. von Trier heeft duidelijk proberen te shockeren met deze film, wat hem gezien sommige reacties hier ook wel gelukt is.

Ik vond het eigenlijk best wel een komische film en heb vooral in het eerste gedeelte soms best wel een aantal keren moeten lachen. Dat stelletje “idioten”, die zich nergens wat van aan lijken te trekken en vooral bezig zijn met de mensen flink te irriteren en te pesten. De stijl van de film is documentaireachtig, overgoten met een dogma sausje. De documentairestijl werkt hier op zich wel goed, maar die dogma stijl vind ik weinig toevoegen en maakt de film eigenlijk alleen maar lelijker.

In het tweede gedeelte zakt de film wat in, doordat het wat meer een herhaling van zetten lijkt. von Trier probeert in dit deel nog eens even extra te provoceren door tijdens de groepsseksscène er een heuse penetratie door te gooien. Ondanks dat de film steeds minder lijkt te worden sluit von Trier wel sterk af. Het moment, waarbij we het echte leven van Karen zien, is erg sterk en zelfs ontroerend.

Een aparte film, die niet helemaal in balans is, maar die net wat meer positieve punten heeft dan negatieve. Voldoende dus.

avatar van flaphead
een idiote film, maar dat had ik van te voren kunnen weten... het idee van de groep die zich in openbare situaties als debielen voordoet is geweldig, de scenes waarin dat gebeurd zijn dan ook verreweg de interessantste van de film. halverwege zakt de film dan ook wat in.
de manier hoe getoond wordt dat het soms verder gaat dan een 'spelletje' als vermaak voor hunzelf, door het ook onder elkaar te doen, is verontrustend en ongemakkelijk. de groepsseks is daarvan uiteraard het beste voorbeeld. dat von Trier het niet vervelend vond tieten en lullen in beeld te brengen wist ik, maar een orgie inclusief penetratie vol in beeld had ik niet verwacht. hoewel ongetwijfeld nodig om zijn intentie te vertellen, maar ik vond het niet bepaald fijn om naar te kijken.
bij een Dogma-film weet je dat je qua beeldkwaliteit en dergelijke niet veel hoeft te verwachten, het past bij het verhaal, net als de documentaire-manier van filmen. ik heb wel 4 keer crewleden of apparatuur in beeld gezien, maar wellicht heeft dat ook zijn charme.
het idee is goed, maar de uitwerking te ongemakkelijk om het een goede kijkbeurt te noemen. datzelfde had ik bij de eerste Dogma, Festen, dus wellicht in het verbond niet zo voor mij weggelegd.

avatar van Jessen0wnt
Ik ben waarschijnlijk een idioot.

Lars weet me altijd te boeien, zijn films hebben altijd al het soort van dogma filmen, met veel inzoomen en close ups, maar dit is natuurlijk puur dogma. Gek genoeg ben ik weg te dragen voor deze prachtige lelijkheid. Vooral de absurd goede acteerprestaties komen extra goed naar voren doordat niks geforceerd of gemanipuleerd overkomt. Het verhaal is zoals verwacht uniek maar heeft ook weer de nodige ondertoon. Ditmaal is het opzich wel iets wat er wel al speelt, maar von trier belicht het op een eigenzinnige manier. Minpunt was wel dat je af en toe de audio steel zag. Origineel met de interviewen en vooral leuk dat Lars zelf de journalist speelt. Ja dit is wel mijn ding, al begrijp ik dat mensen dit ruk vinden.

4,5 ster

avatar van John Lee Hooker
Geen vertier of plezier bij Von Trier maar zonder te versieren wordt je op deze manier alsnog een passagier. Het is het vierde kunstwerk wat ik van deze man heb aan mogen treffen en het is nu wel zeker dat hij me niet meer zal teleurstellen met een van zijn andere prenten. Ook al ziet er uit als een vakantiefilmpje of een slechte videoband van Funniest Home Videos, de Dogma-stijl zorgt voor een hoop realisme en dat is altijd een sterke eigenschap. Ik kreeg werkelijk kippenvel toen Jeppe losbarste bij het vertrekken van Karen. Iedereen van de groep had zichzelf voorgenomen om letterlijk op een idiote wijze gelukkig te worden en dat bleek te werken. Wanneer er dan scheurtjes uitbreken in deze gesloten wereld komt dat hard aan. Spannend, tragisch en een tikkeltje absurd.

avatar van Ragna
Bijzondere film maar weet ook niet zeker of dit nou een topper is? Als ik er aan twijfel denk ik dus van niet (voor mij ). Toch ben ik wel blij dat ik hem heb gezien, het was zeker de moeite waard en het thema vond ik grappig en verrijkend. Ik vraag me af of ik het zelf zou kunnen doen.
Het eind was gevoelig maar ik zag nergens in de film dat er nu naar dit eind werd toegewerkt. Je zag duidelijk dat de hoofdrolspeelster het moeilijk had met sommige dingen maar ik had meer het idee dat ze moeite had met hoe de andere personages hun rol speelde (als idioot naar de buitenwereld toe, niet hoe ze acteerde in deze film, bedoel ik).
Het einde gaf zeker meer diepgang aan haar personage maar van al de rest werd ik eigenlijk niks duidelijker. Wat jammer is want er was denk ik genoeg tijd geweest om dat uit te lichten en wat minder 'tenenkrommende' scene's te laten zien. Tussen aanhalingstekens omdat ik het allemaal wel grappig vond om te zien en als in een film vond ik er niks geks aan dan weer.
Dat is natuurlijk meteen het mankement van zo'n 'provocerende' film te willen maken, je weet dat je naar een film kijkt en er is dus niks echt provocerendst te zien.

rep_robert schreef:
Tsja, smaken verschillen echt als ik dit zo lees.

Deze film kon mij totaal niet raken eigenlijk.

No offence, maar voordat je deze film was gaan kijken, had jij je wel beter even kunnen verdiepen in het genre, want dit is niet echt toegankelijk, de regisseur en dergelijke, Dat doe ik wel altijd, zet mij een film van een Roland Emmerich of Michael Bay voor en ik kan mijn focus er ook niet op houden, Ieder zijn eigen smaak en voorkeuren maar vind het tenminste wel super dat je het eens kans heb gegeven!!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Dogme 95 is een stijl die goed kan uitdraaien als je het mooi toepast. Ironisch genoeg is dat niet iets dat Lars von Trier zelf past. Gelukkig keert hij het genre snel de rug toe hierna. Of past hij het maar half toe.

Over the idiots kan je veel zeggen. Of het nu beledigend is voor mentaal gehandicapten of niet. Von Trier laat het ook in het midden, in plaats van een duidelijk statement te maken. Nu is het niet meer dan een alternatieve versie geworden van pakweg Foute Vrienden. Het idee lijkt goed, maar het resultaat is een fout experiment geworden. Geef mij maar Dogville waarin von Trier z'n creatieve talent veel duidelijker laat zien.

avatar van Boenga
Sterk. Heel sterk.
Bij het einde van de film ging ik voor 3,5*; na een paar uren bezinnen ga ik voor 4 en twijfel zelfs aan 4,5*.

Komedie/drama. Ja, er zijn, vooral in de eerste helft van de film, een aantal héél grappige scenes.
Maar eigenlijk is dit gewoon een drama. Een harde realiteit waarin getoond wordt hoe de maatschappij niets of niemand aanvaardt wat/wie niet mainstream is.

De idioten zijn een groep mensen die een (of meerdere) stap(pen) verder willen gaan, die willen testen hoe 'anders' je mag zijn, hoe ver je mag gaan. Die het belang willen tonen van jezelf te zijn, en duidelijk willen maken dat daar niks mis mee is. Dat de wereld veel mooier zou zijn als we allemaal onszelf zouden zijn, en zouden aanvaarden dat iedereen een beetje of helemaal anders is.
Stoffer probeert alle mensen van de groep een stap verder te doen zetten dat wat ze uit zichzelf zouden doen, probeert hen buiten alle grenzen die onze leefwereld ons oplegt te duwen.
En Von Trier wil ons, kijkers, met die grenzen confronteren en aan het denken zetten. En stapt daarbij over wat voor vele kijkers óók al grenzen zijn.
Met humor, met ruwe en bijtende humor, maar meer nog met aangrijpende en pakkende scenes. Karen bij haar familie, ?? (Josephine ?) die door haar vader wordt meegenomen, het zijn beelden die me nog wel even zullen bijblijven...

Schitterend acteerwerk.
En Dogme 95, het is de 5de film die ik zie: heerlijk.
Een hard drama.

avatar van sinterklaas
Schitterend stukje tragedie.

Het is inmiddels weer een flinke poos geleden dat ik wat van Von Trier had aanschouwd... Melancholia welteverstaan, en die greep me naar mijn strot. Maar inmiddels is dat ook weer 5 jaar geleden. Nadat ik Idiots (Idioterne) van deze man had aanschouwd kan ik weer concluderen dat ik deze regisseur niet uit het oog moet verliezen... Als zijn oudere werk nou ook eens makkelijker te krijgen was...

Wat al meteen opvalt is de montage en het manier van filmen, waarbij je haast zou denken dat je naar een Found Footage of naar een Funiest Home Video zit te kijken. Waarschijnlijk zit daar nog wel een boodschap achter... je weet maar nooit. Het plot.... dat was nou net wat ik nodig had, zeker in de tijd dat je, naar zeggen van onze minister president, "normaal" moet doen, iets wat met het jaar steeds erger lijkt te worden en waarbij we bijna eerder sektes beginnen te vormen in plaats van burgers. Nouja... noem mij dan maar een idioot.

We volgen hier een groep vrienden die met een anarchistische wijze de normen proberen tegen te gaan en de algemene nette burger geen keuze meer laten... door naar Sollerod te gaan (waarom een stadse gemeente? Een pvv-achtig dorp was gunstiger geweest...) en daar letterlijk als een idioten gaan gedragen wanneer ze in contact komen met de bewoners... ondertussen proberen ze daar ook met hun houding van alles uit... van werk zoeken naar pleziertjes maken en wat dies meer zij. Maar het is toch niet zo makkelijker dan gedacht want hoe leuker de houding eigenlijk is en je jezelf lekker kan laten gaan... hoe meer de verslaving toe neemt.

En daar weet Idiots vaak op een magistrale doch pijnlijke manier uit te pakken. Zeker als er momenten zijn wanneer ze niet zo even een twee drie van gedragskeuze kunnen veranderen. Lees die pisscene. De grenzen worden ook steeds meer overschreden maar of dat nou zo schokkend is of slechts een beetje vreemd, dat is aan de kijker. Verder waren die woedeaanvallen van Stoffer, met name zijn gebaar naar die gemeentelui ook geweldig. Afijn... de film pruttelt 2 uur achter elkaar door maar toch weet hij je op alle emoties zo te raken... en achteraf zit je met een gevoel van: Wat heb ik toch eigenlijk naar een stukje kunst gekeken.

Het einde met het voorspoedige afscheid van Stephanie sloeg in als een bom.

Gewoon een schitterend stukje cinema van Von Trier dat me weer aanstalten maakt om meer van hem op te zoeken. Prachtig gefilmd, subtiel, lekker zwartgallig en met een ijzersterke boodschap. Zo wil ik het zien...

avatar van Woland
Lars von Trier levert ook in zijn vroegere dagen graag wat controversiele cinema, zo blijkt. Idioterne gaat over een groep mensen, of eigenlijk wel een commune, die in een Deens stadje terecht komen, en daar graag net doen of ze geestelijk gehandicapt zijn. Soms wordt er wat semi-serieus gedaan over je 'innerlijke idioot' de ruimte geven en schoppen tegen de normen van bourgeois Denemarken, maar vaker lijkt het te gaan om lekker te kunnen rellen, mensen zich ongemakkelijk te laten voelen en te kunnen profiteren van het schuldgevoel van anderen. Het begint nog vrij luchtig, als je niet teveel op je tenen getrapt wordt van mensen die letterlijk de mongool uithangen, maar de Idioten hebben nare sektarische trekjes en met name onder druk van drijvende kracht Stoffer gaat het steeds verder, tot aan groepsseks en het permanent de idioot uithangen aan toe.

De film is de tweede Dogme 95 reeks, en hoewel ik over het algemeen niet zo'n groot fan ben van het dogmatisch volgen van regels is het hier wel effectief. Jazeker, het is schokkeriger dan menig familievakantiefilmpje, en ook qua belichting nauwelijks beter, maar het oogst hier wel het bedoelde effect waarbij je het gevoel krijgt dat je er persoonlijk bij bent geweest. De maatschappelijke kwesties wat betreft wat normaliteit nu eigenlijk is en hoe er met idioten (en dan met name echte) om moeten worden gegaan vond ik verder niet zo heel interessant, en Von Trier gaat soms wel erg overduidelijk op zoek naar heilige huisjes om tegen aan te trappen. Komedie kon ik er ook niet echt in ontdekken, maar de groepsdruk en -psychologie maakten Idioterne toch de moeite van het kijken waard. Het haalt het bij lange na niet bij Festen, maar dat is geen schande.

avatar van Fisico
Wederom schuwt Lars von Trier de maatschappijkritiek niet in zijn films en probeert hij er alles aan te doen om zijn films niet ongemerkt voorbij te laten gaan. Hij gaat hier soms ver in, al was het maar dat zijn films - voor sommigen zelfs onnodig - de aandacht trekken. Informeren als het kan, provoceren als het moet en dat laatste is vaak het geval.

Het uitgangspunt van The idiots is gewaagd, maar daarom nog niet onwaar. Het sociaal experiment waarbij mensen zich voordoen als mentaal gehandicapten om de reactie van de omstaanders te peilen zal wellicht niet bij iedereen in de smaak vallen. Respectloos, platvoers en opportunistisch zijn maar enkele kritieken die geuit zijn. Aan de andere kant moet je soms verder durven kijken dan dit. In ongemakkelijke situaties - of het nu om gehandicapten gaat of over iets anders maakt niet uit - zal de mens nu eenmaal gauw de andere kant uitkijken of zich erg oncomfortabel voelen. Wat de (hoge) sociale norm niet haalt, wordt niet aanvaard of wordt scheef bekeken in onze maatschappij. En von Trier durft het aan dit aan de kaak te stellen. Soms een beetje te met zijn pornografische scène, maar hij heeft zeker een punt.

Ook zijn Domastijl slaat aan om de puurheid en de authenticiteit te bewaren zoals in het alledaagse leven. Naarmate de film vordert zakt het wat in, maar in zijn geheel genomen een geslaagde film. Al dient hij wel op te letten niet te veel een karikatuur te maken van zijn film en personages. Bij momenten op het randje, vandaar ook ‘slechts’ een degelijke 3,5*.

avatar van eRCee
Herzien. Geweldig sterke film. Prachtig verteld, heel knappe spanningsopbouw, soms erg grappig maar ook ongemakkelijk, goed acteerwerk, en een filmstijl die als een handschoen past bij wat we te zien krijgen. Ik zou zeggen: Von Trier toont hier meer cojones dan bij erkende shock-films als Antichrist en Nymphomaniac.

avatar van Baboesjka
Een heel aparte film. Echt zo één waarbij ik zoiets heb van: waar heb ik nou naar gekeken? Ik ben er erg van onder de indruk. Vooral doordat ik het zo gewaagd vind, ik vind het realistisch gebracht en redelijk diepgaand. Aan het begin dacht ik dat ik het te flauw zou vinden, maar dat viel mij uiteindelijk mee. Ik vond het soms wel heel ongemakkelijk om naar te kijken. Echte verstandelijk gehandicapten vind ik niet ongemakkelijk, maar mensen die doen alsof wel, en er komt veel naakt in voor. Al met al vind ik het wel een sterke, boeiende film. 4*