Idioterne (1998)

Denemarken / Spanje / Zweden / Frankrijk / Nederland / Italië
Komedie / Drama

geregisseerd door Lars von Trier
met Bodil Jørgensen, Jens Albinus en Anne Louise Hassing

Het stadje Sollerod wordt geteisterd door een bonte groep nieuwkomers. Ze duiken op alle mogelijke plaatsen op en doen zich voor als verstandelijk gehandicapten. Door hun 'innerlijke idioot' aan het woord te laten willen ze een betere wereld creëren. Binnen de groep ontpopt Stoffer zich als een op macht beluste leider. Hij daagt de anderen uit hun seksuele en psychologische experimenten tot het uiterste door te voeren. Nu staat ieder van hen voor de vraag of hij bereid is voorgoed met zijn oude leven te breken.

The Idiots is een aparte film. Het stemt wel tot nadenken. Festen vind ik beter, maar ik vind 'm wel goed.

avatar van jackie
De film is wel apart, maar ik vond er niet zoveel aan.....nee, dan Festen (die is namelijk briljant!)

avatar van manic
Destijds in de bios gezien, redelijk indrukwekkend toen. Ondanks de Deense taal komen de emoties goed over. Later op canal+ was ie op tv iets minder bijzonder. Heb 'm vorig jaar voor
f 17,50 op DVD gekocht dus ik zal 'm nog weleens kijken.

De tweede dogma film die ik gezien heb (zag hem bij de Free Record Shop staan voor een leuk prijsje en aangezien hij van Lars von Trier was heb ikhem meegenomen) en wat een schitterende film was dit zeg! Het leuke absurde verhaaltje over mensen die voor de lol faken dat ze debiel zijn. De cast acteert dan ook verbluffend goed en ook de manier van filmen volgens het dogma manifest vind ik schitterend. (Je zite af en toe wel eens een microfoon of een cameraman in de schaduw, maar dat verstoort de sfeer van de film zeker niet.) Een heel erg leuke, absurde film!!! 4,5*

avatar van Goodfella
Het eerste uur vond ik erg sterk, grappig, interessant en orgineel. Helaas wordt het daarna 'meer van hetzelfde' en vond ik het jammer dat het thema niet verder uitgewerkt wordt. Festen vind ik duidelijk een klasse beter, maar toch is deze tweede Dogma-film erg de moeite waard. 3,5 *

avatar van Yak
Yak
[knip] en vond ik het jammer dat het thema niet verder uitgewerkt wordt.

Ik vond juist dat, naarmate de film het einde naderde, het thema steeds drukkender werd. Eerst wordt er nog lollig over gedaan, maar uiteindelijk draait het toch uit op een bijzonder emotionele climax.

avatar van Goodfella
Ze begonnen toch met dat debielen-groepje om ècht gelukkig te worden? Dáár had ik dus graag wat meer over willen weten. Na die orgie-scène werd alleen nog de vraag opgeroepen of ze wel of niet doorgingen met het faken van debielen, niet hoe het nou stond met hun oorspronkelijke doel. Ik ging onder meer hierdoor steeds minder meeleven met de personages, misschien dat ik het laatste deel van de film daarom weinig emotioneel vond...

avatar van Sjan
Niet zo goed als Festen, maar toch een goede film.

Skreener
Vanmiddag gekeken. Intressante film. Door het zeer realistische acteerwerk vergeet je bijna dat ze nog steeds acteren. Deze film heeft me zeker aan het nadenken gezet hoewel ik bijna zeker weet dat er veel meer diepere gedachtens in verschuilen die ik nog niet allemaal door had. Heb genoten van de acteurs/actrices maar vond de film zeker niet vermakelijk. Toch een Must have seen.

Ietwat vreemde film die je soms wel aan het denken zet. Maar is deze film nu geheel geacteerd of wisten bv de rondleider in de fabriek niets van het plan af?

Zeer aparte film. Ben er eigenlijk nog niet goed uit wat ik hier van vind. Ik heb nog maar weinig Dogma films gezien (is Festen eigenlijk ook conform het Dogma manifest 95 of lijkt het er alleen maar op???)... ik ga 'm ongetwijfeld nog een keer kijken aangezien de film volgens mij een diepgang heeft die ik de eerste keer (gedeeltelijk) gemist heb... voorlopig 3,5 sterren.

heb weleens gelezen dat de ultieme dogma film nog gemaakt moet worden. de makers hebben (naar eigen zeggen) altijd wel een regel overschreden van de dogma (vooral op gebied van belichting dacht ik) BRON: VPRO gids... toch, festen hoort ook bij de dogma films.

avatar van narva77
narva77 (crew)
Festen was Dogme nr. 1.

bram_stuckinaday
Vond m zeer indrukwekkend, inspirerend gefilmd ("hee dat kan ik ook!") en meer dan geniaal geacteerd. Het moment in het toilet van het cafe vind ik legendarisch... "Waarom was je zijn handen nou?". Wie is er nu idioot?

Zag deze film toevallig op tv toen ik aan het zappen was, en wanneer ik Deens hoor stop ik altijd even en toen ben ik blijven kijken.Het idee alleen al, als groep je voordoen als grote debielen, dat sprak me wel aan!Wie bepaalt nou wie wat wel of niet mag?

avatar van BoordAppel
gotti schreef:

Dat vond ik dus wel. Kwam op mij heel erg amateuristisch over. Of heel laks, alsof hij ff snel een film in elkaar wilde flansen. De film zelf vond ik wel aardig. 3*

avatar van Gorro
Dit is een film met twee gezichten voor mij. Aan de ene kant zijn de dramatische scenes en dan vooral de speech van Karen en het afscheid van Josephine erg goed en meeslepend. Aan de andere kant vond ik de scenes waarin ze de idioot uithangen vervelend, irritant en beledigend. Dat was nog niet eens zo heel erg geweest als ze uiteindelijk ook zelf tot die conclusie zouden komen, maar dat gebeurt dus niet. Juist het enige karakter, die dat in het begin wel die kritiek heeft, gaat er op het einde gewoon mee door, ook in de thuis situatie. Twijfel tussen 2* en 2.5*, voor dit moment toch 2.5*

Zo blijft de haat-liefde verhouding tussen mij en Lars von Trier voortbestaan (Dogville en Dancer in the Dark erg goed, deze en Breaking in the Waves een heel stuk minder).

zip
ongelooflijk sterk. Vanaf de eerste second ontzetten verscheurend, realistisch en op een zekere manier erg raadselachtig (door de hoofdlijn en schitterende acteerprestaties van het hoofdpersonage Karen (Bodil Jørgensen))Een orgineel, erg droog scenario, met sterke kritiek op de escapisten in onze maatschappij (die tussenstukjes zijn gewoon schrijnend). Door de dogma voorwaarden, de improvisaties komt alles hyperrealistisch over. en het loopt over van de mooie soms bijtende maar vooral overemotionele momenten. met stip op 1 De proef bij Karen thuis, het vertrek van Jospehine, de komst van 'de echte Idioten' en natuurlijk de mooiste seksscène die ik ooit in een film heb gezien (en nee het is niet de orgie). Je hebt keuze genoeg in de personages, je kan je altijd wel in iemand terug vinden (ik ben fan van Jospehine en Jeppe) . Met het verhaal kan je lachen, je kan ermee huilen, je kan erover piekeren. het gaat over alles en niets tegelijkertijd. (praat ik chinees? zo ja excuseer mij) hij krijgt een dikke *4.5 (die 0.5 is voor de schitterende parodie op de dvd (incl. zingende Lars Von trier))
Ps. Ookal zijn het allebei Dogma-films, ik kan Festen en Idioterne niet vergelijken, het zijn twee totaal andere films van twee totaal andere regisseurs.

zip schreef:

Misschien ligt het aan mij, maar ik herken mij - gelukkig - in geen van allen.

Vergelijkingen met festen zijn irrelevant. Les gouts et les couleurs ne se discutent pas. Ik vond het gewoon een maffe film. Vele situaties zijn echt hilarisch. De opmerking dat de film beledigend zou zijn; tja, ik vind nog steeds dat je overal mee mag kunnen lachen. Dat werkt relativerend. Ik vind het boeiender om de reacties van mensen te zien in de film, hoe een maf idee een wereld van verschil kan maken. Als er in het zwembad een anders valide met een stijve voor je komt staan, vind men dat genant, maar men lacht het weg. Als het geen anders valide is, loopt men krijsend weg. Waar ligt de grens? In beperkte kring van gelijkgestemnde vrienden durft men wel eens gek doen, bij andere mensen zou men zich ervoor schamen. Stemt toch tot nadenken, niet?

avatar van jedymaster
dacht dat porno niet mocht op moviemeter?

Dit is toch geen porno. In ieder geval niet zo bedoeld. D'r zitten wel een paar *flash* scènes in, maar niet de moeite waard om het porno te noemen.

avatar van MarkFish
Tuurlijk is het geen porno. Dit is een erg inteligente, originele, ontluikende film, met een fraai en emotioneel bevredigend (voor mij) einde.

jedymaster schreef:

jedymaster schreef:

dacht dat porno niet mocht op moviemeter?

Ik weet niet wat voor porno jij doorgaans gewend bent te kijken, maar volgens mij moet je dringend je eisen eens bijstellen, ehh....:roll

zip
Ik moet mijn mening herzien. Hoewel er enkele schitterend uitgebalanseerde uitingen van emotie inzitten, vond ik hem af en toe saai. 'slechts' 4* daarvoor

Queto Yurlunyur schreef:

Misschien ligt het aan mij, maar ik herken mij - gelukkig - in geen van allen.

ik bedoelde dat er heel stereotiepe persoonen inzitten. De zakenman, het moederfiguur, de slet, de kunstenaar ... Hmm, misschien is het wel goed dat je je nergens in herkent, dan ben je lekker bijzonder

Mijn eerste conclusie was dat er in de gehele film maar 1 idioot zat, en dat is Von Trier zelf. Als ik het goedheb hoort Dogme het "bewijs" te leveren dat een film ook zonder opsmuk goed en pakkend kan zijn. Al z'n inspanningen ten spijt levert hij wat mij betreft het bewijs van de tegenovergestelde stelling. Kan onmogelijk de bedoeling geweest zijn.

Toch lijkt het me geen goeie conclusie, want een idioot krijgt het niet zover dat anderen deze home video shite ook effectief gaan waarderen. Werkelijk één van de slechtste films die ik tot nu toe gezien heb. Allesbehalve intelligent (kan alleen maar lachen om de ideeën die naar boven komen in de film), ongelooflijk onkomisch, platvloers en gewoon een gedrocht van een vormgeving. Zonder opsmuk staat wat mij betreft niet gelijk aan lelijk, deze film was lelijk. En shockerend zo'n gang bang ? Zonder enige pakkende context is het gewoon zielig.

Conclusie: Von Trier is niet de idioot, wie dit wel zijn hou ik maar wijslijk voor mezelf. Zielig excuus van een film en ik ben maar wat blij dat Von Trier van dat hele Dogme gebeuren is afgestapt. Een welverdiende 0.5*

FisherKing
Waarom ook niet, ik heb een uur uitgezeten.... dus die 0.5 kan dan wel.

Ik zo'n tien minuten, dat was al veel te veel.

Da's natuurlijk ook een manier om aan een hoge score te geraken. Maak een film die iedereen die hem niet goed vindt na 10 minuten al afzet .