Bernie (2011)

Komedie / Misdaad

geregisseerd door Richard Linklater
met Jack Black, Shirley MacLaine en Matthew McConaughey

Bernie (Black) is de geliefde begrafenisondernemer in een klein stadje in Texas. Zelfs de rijkste en gemeenste weduwe (MacLaine) van de stad is gek op hem. Niemand kan een verkeerd woord zeggen over Bernie – zelfs niet als hij een bijzonder wrede misdaad pleegt. Hij vermoordt de weduwe en hij spaart zich nadien geen moeite om de illusie te wekken dat ze nog steeds leeft.

Meneer Bungel
tukkerstein schreef:
De film draait eigenlijk om het feit hoe iedereen in het dorp het opneemt voor Bernie terwijl hij eigenlijk gewoon een moordenaar is.
Dat is volgens mij juist wat hier ter discussie gesteld wordt? Het moment dat hij mevrouw neerschiet wordt ook op verwarrende wijze in beeld gebracht; het is voorbij voor je er erg in hebt - precies zoals Bernie aangeeft dat het gebeurd is. En dat is dan de clou; het is geen geplande moord, maar een moment van verstandsverbijstering - een psychisch labiele (behaagziek is zwak uitgedrukt) man die in de klauwen van een zwarte weduwe geen kant meer op kan. Niet dat ik het daar per se mee eens ben, maar de hele film is er naar ingericht om aan te tonen dat Bernie niet een fair trial heeft gehad - inclusief de aanklager die compleet te kakken wordt gezet. Op het einde krijgen we nog weer eens de mevrouw die gewoon stellig beweert dat hij het niet gedaan heeft. Het leek wel een protestlied van Dylan. Maybe I'm wrong.

Nou ja, in ieder geval een film die me nadien nog lekker bezighield/houdt. Grappig is het af en toe ook (vooral de townsperson die het trailer trash van een nabije county de grond in boort), maar helaas schort er toch wat aan 'Bernie'. Of het nou de casting van Black is (die in dikker aangezette komedies doorgaans beter tot zijn recht komt), de opzet met de vele townspeople en hun commentaren of gewoon de afwezigheid van een boeiend verloop van het verhaal; ik kon er niet écht mee uit de voeten. Niet slecht, maar ook niet bijzonder.

2,5*.

Goeie film waarin een geliefde begrafenisondernemer een wat aparte relatie aanknoopt met een oude weduwe. Een bijzonder en waargebeurd verhaal verpakt als zwarte comedie in documentaire-achtige stijl. Jack Black, Shirley MacLaine en vooral Matthew McConaughey zetten hun rollen lekker dik aan, maar gaan nergens over de top.

avatar van david bohm
Film over Bernie, sterk gespeeld door Jack Black, die begrafenisondernemer is en zich volledig wegcijfert voor een rijke weduwe met fatale gevolgen. Ook Matthew McConaughey weet te overtuigen als redneck aanklager. Het hele gebeuren wordt als documentaire gepresenteerd met zo nu en dan geestig commentaar van dorpsbewoners. Maar echt scherp of hilarisch wordt het naar mijn smaak nergens.
Kijkbaar.

avatar van lykathea
Stoorde jullie je niet - net als ik - aan het feit dat de film op het eind laat zien dat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal, en dat ze - erger nog - erbij vertellen hoe het in het "echt" is afgelopen etc?

Ik heb daar sowieso een verschrikkelijke hekel aan, omdat het vaak tekstueel of via (echte) archief beelden gaat uitleggen hoe de jaren/decennia zijn verlopen van een echt persoon, terwijl we net naar de fictieve vertelling ervan gekeken hebben - en we (het einde en de nasleep van) dát fictieve verhaal juist zelf verder zouden moeten invullen. Maar nee, alle eigen ideeën en fantasieen worden de grond ingestampt met dit soort eindes.

Bij Bernie vond ik het tevens nog een gradatie erger dan in andere films, omdat de film gepositioneerd wordt als een quasi-documentaire, waarbij de nadruk ligt op quasi. Het lijkt wel een documentaire maar dat is het niet, want het is een compleet fictief verhaal gebracht als een soort documentaire - heerlijk.

Dat wordt teniet gedaan door uiteindelijk te tonen dat ze het allemaal baseren op een al bestaand verhaal inclusief bijbehorend materiaal (wat ze daarmee direct koppelen aan het fictieve verhaal), en de voorgaande filmische keuzes ineens wel écht documentaire-achtig lijken. De fictieve verhaallijn lijkt daarmee in retrospectief gevangen door het echte verhaal, en dat vond ik op z'n zachts gezegd zonde, en het gaf een nare nasmaak.

Origineel concept waarbij de getuigenissen over onze Bernie het hoofdingrediënt vormen : van flauw tot zeer grappig en met een duidelijke sneer naar de ingesteldheid en niveau van de streekbewoners. Goed acteerd van die gasten, trouwens.

avatar van Sergio Leone
Redelijk.

Het begin is vrij verfrissend en zorgt voor een vlotte inleiding. De film blijft nadien wel een beetje te veel inleiding. Ik heb nooit het gevoel gehad dat het écht ging losbreken. Misschien is dat wel te wijten aan de mengelmoes die het is: een beetje drama, een beetje thriller, een zwartkomisch sausje erbij, ...
Het is van alles nogal veel maar als geheel nogal weinig.

Dat doet evenwel niets af van de uitstekende acteerprestaties, waarbij vooral Jack Black een sterke rol aflevert. Ook Matthew McConaughey is goed op dreef en de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat dat voor Shirley MacLaine eveneens opgaat, al heb ik niet kunnen genieten van haar rol.

Richard Linklater kiest voor een docustijl. Enerzijds levert dat door de dorpsgenoten een aantal geslaagde komische taferelen op, anderzijds staat het een echt vlotte vertelling in de weg.
Wanneer na verloop van tijd ook nog eens tijdssprongen gemaakt worden wordt het fragmentarische alleen maar sterker.
Een twintigtal minuutjes minder en wat focus op een gestroomlijnde vertelling en dit had een stevige verrassing geweest kunnen zijn.

disneystore
Best een leuke zwarte komedie, maar eigenlijk is het zo bijzonder ook weer niet.
De interviews in het begin waren soms wel grappig, en Jack Black acteert weer een "speciaal typetje', verder is er niet echt iets interessants aan Bernie. Het was soms wat aan de saaie kant en het duurde een tijdje voor er eindelijk iets gebeurde (of het leek of het een hele tijd duurde )

avatar van DragQueen
Prima verfilming van een waargebeurd verhaal, die in de stijl van een documentaire wordt voorgeschoteld. De film steekt goed in elkaar, en er wordt prima geacteerd door Jack Black. Ook de bijrollen van Maclaine en Mcconaughey worden leuk neergezet. Verder niet bijster bijzonder, maar vermakelijk om eens gezien te hebben. 3 Sterren.

avatar van The One Ring
Richard Linklater kiest doorgaans wel leuk materiaal voor zijn films, waardoor ze al snel goed kijkbaar zijn. Zo ook hier weer. Het is wel een erg maffe zaak die hier besproken wordt en zoals gewoonlijk heeft Linklater genoeg oog voor karakter en dialoog om er weer iets leuks van te maken. Zo'n figuur als Bernie zou makkelijk een karikatuur kunnen worden, maar hier is hij fascinerend. Waarschijnlijk ook Jack Blacks beste rol overigens. Wat de film iets extra's geeft is dat het aan het einde nog steeds vrij onduidelijk is in hoeverre Bernie Marjorie nou gebruikte. Het beeld dat hier geschetst wordt van een halve heilige is bijna overtuigend, maar Linklater en Black suggereren evengoed dat er meer kon spelen.

Het blijft verder wel wat jammer dat Linklater van alle grote regisseurs misschien wel de meest registrerende is. Dat bedoel ik niet eens zozeer op een documentaire manier, maar vooral op het gebied van camerawerk. Hij lijkt altijd gewoon ergens de camera te plaatsen zodat de actie duidelijk is, maar zonder ook maar enig verder idee erachter, laat staan dat hij ooit mooie beelden filmt. Je mag blij zijn met een korte camerabeweging. Ook qua montage en muziek doet hij zelden echt iets. Bernie is geen uitzondering. Linklater is het tegenovergestelde van veel regisseurs die eerder vorm boven inhoud stellen: hij is nauwelijks vorm en vooral inhoud.

Maar het werkt wel, zelfs al zorgt het ervoor dat dit geen meesterwerk wordt. De acteerprestaties (naast Black waren MacLaine en McConaughey ook prima te genieten) en de toevoeging van echte dorpelingen die Bernie kende en hier geïnterviewd worden (wel met scripts als richtlijn) maken het een prima film.

avatar van Fryce
Lange zit. Begin was met name onprettig om te kijken, werd op het eind beter, maar al met al niet best.

avatar van Insignificance
Ik begin zowaar wat waardering voor Black op te brengen. Dat hij het typetje aankan, want dat is het in eerste instantie, zat er wel in, maar hij weet na verloop van tijd ook wat vlees en bloed aan zijn Bernie toe te voegen. Toch een paar keer dat hij een gezicht opzet dat een mens verraadt, eentje die zich van kwaad, schuld en spijt bewust is. Best knap gedaan.

Het geeft de film een bepaalde sensibiliteit mee, waar de rest vooral bestaat uit af en toe grinniken en dan weer eens hoofdschudden om milde humor, zeker in het begin ook van de morbide, zwarte soort, en verwondering over hoe men reageert op de dader en op elkaar. Een verbazingwekkend verhaal dat een boost krijgt door de redenatie van de mensen die aan het woord komen.

Zoals de reden waarom de rechtszaak wordt verhuisd. Eigenaardig. Wat dat betreft werkt de docu stijl met interviews wel. Ze vinden het zelf blijkbaar ook wel amusant, maar ondanks dat McConaughey op dreef is en MacLaine een verschrikkelijke tang neerzet, blijft het iets te ver bij me weg om er in op te gaan. Daarvoor is het allemaal net niet scherp genoeg.

avatar van Vinokourov
Verrassend leuke film uit Texas is dit met Jack Black in topvorm en een mooie bijrol voor Matthew McConaughey als District Attorney. Nou ben ik sowieso fan van dit soort films die op het platteland van Amerika afspelen. De types vandaar zijn karikaturaal maar ook levensecht. Bernie gaat over een begrafenisondernemer die heel veel goeds door voor het kleine stadje Carthage. Hij is alom geliefd en weet zelfs vriendschap te sluiten met een rijke weduwe, die gerust de bitch of town genoemd mag worden. Het lijkt er even op dat ze vriendelijker wordt door die vriendschap, maar dan vermoordt Bernie haar toch.

Vanaf dan wordt de film pas echt interessant. De film wordt continu onderbroken door interviews met de dorpsbewoners. In het begin wel grappig, maar het houdt ook wel enigszins het tempo op van de film, maar na die moord wordt het wel boeiend wat die mensen te vertellen hebben en hoe ze naar die moord kijken. Had wel het idee dat Linklater echte bewoners uit een Texaans dorp liet zien, maar toch was het wel een schok om te ontdekken dat Bernie een waargebeurd verhaal betrof.

avatar van the new guy
Absolute verrassing van de week. Met name de originaliteit van de film maakt m zo speciaal. Het is een komedie, maar echte grappen worden niet gemaakt. Je zult de humor zelf moeten vinden in de vreemde en toch herkenbare karakters uit het zuiden van de VS. De documentaire stijl is zeker geslaagd en wordt versterkt als je weet dat een aantal geïnterviewden zichzelf spelen. Aanrader, maar niet voor de ongeoefende filmkijker.

avatar van the new guy
lykathea schreef:

Neen, dat ben ik niet me je eens. Het weliswaar fictie, maar motief, omstandigheid, alibi, locatie en omgeving zijn gelijk. Het t wordt weliswaar wat kluchterig gebracht, maar dat doet niets af aan de feiten. Nou ben ik sowieso fan van extra echte info na de film, maar bij deze film werkte het voor mij juist extra goed. De hele film is een samenvatting van hoe het in dorpen kan gaan als er enige vorm van opwinding ontstaat. Om dan de echte dorpsgemeenschap aan het woord te laten en de echte bernie in beeld te brengen met Black, dat hakte erin! Een soort realisatie dat iedereen in staat om tot vreselijke dingen.

avatar van k.grubs
Lang geleden dat ik zo'n zwakke film zag. Het wordt geen moment grappig, spannend of ontroerend, in het begin verwacht je nog dat het op gang gaat komen, maar er gebeurt helemaal niets. Dan krijg je op het eind nog een waar-gebeurd-verhaal-prakje opgediend, als een soort excuus: we konden er niets beters van maken, het is nu eenmaal echt gebeurd. Kijk maar, we hebben Jack Black ook zo'n snor opgeplakt. Zucht.

avatar van witboek
Voila zo zie je maar van diegene dat je het niet verwacht, dat kunnen diegene zijn die het meest te verbergen hebben.