Love & Mercy (2014)

Biografie / Muziek

geregisseerd door Bill Pohlad
met John Cusack, Elizabeth Banks en Paul Dano

Love & Mercy vertelt het verhaal van de teruggetrokken songwriter en muzikant van de Beach Boys, Brian Wilson. Over zijn successen met zeer invloedrijke, orkestrale albums tot zijn zenuwinzinking en de daaropvolgende ontmoeting met de omstreden therapeut en dokter Eugene Landy.

avatar van Tisik
kos schreef:
Mijn hemel. John Cusack als Wilson . Wie verzint zoiets.

Ik vond hem uitstekend!

Interessant dit allemaal te vernemen over het leven van Brian Wilson en de Beach Boys, waarvan de sound mij destijds toch zeer kon bekoren.
Levendige opbouw wat de twee periodes evenwaardig in het licht plaatst.
Te onthouden ook de uitstekende vertolkingen van de vier hoofdpersonages. Cusack en Dano vooral laten een overtuigende indruk.

wel interessant , maar de film viel me tegen ondanks goed acteerwerk

avatar van des1
Ik ken het levensverhaal van Brian Wilson goed. Ben bang dat met Dano er weer een rol van huilebalk / onbegrepen genie wordt neergezet. Ben benieuwd wie dat onsympathieke stuk vreten van een Mike Love gaat neerzetten.

avatar van Lovelyboy
Film waar ik de afgelopen jaren wel eens van gehoord had, maar ook niet meer dan dat. Vanwege de muziek en de redelijke beoordelingen toch maar de kans gegrepen die via de BBC geboden werd.

De toon wordt redelijk gezet door een in zichzelf mompelende Dano als Wilson die bang is 'het' kwijt te raken. Het is een klein voorteken van alle demonen in het hoofd van de dan nog jonge en vooral creatieve Wilson. Op een enkele hiaat na wordt op interessante wijze de dynamiek in de band gebracht met als grootste dwarsligger Mike Love. Bijna authentiek en documentaireachtig zijn de opnames in de studio wanneer Wilson bezig is met allerlei musici die hij instrueert in hun te spelen muziek. Bijzonder mooi wordt zo het ontstaan van een van de meest invloedrijke, originele en legendarische album Pet Sounds gebracht. Bijzonder dat er kennelijk vanuit het oogpunt van Wilson zo'n strijd was met The Beatles. Verder is het sfeertje en de aankleding van die tijd erg mooi gedaan, is de promoclip van Sloop John B buiten gewoon goed geïmiteerd en wordt daarna mondjesmaat het afglijden van Wilson gebracht mede door onbegrip, een machtsstrijd met vader die zich als manager presenteerde en het feit dat niemand kon begrijpen wat er in het hoofd van Wilson speelde.

Het tweede deel, mede door de aanwezigheid van Cusack die ik overigens graag zie maar niet in staat acht iets extra's aan een dergelijke rol te geven, lijkt wat dood te slaan tot de catch wat dat gedeelte zo interessant maakt naar voren komt. Een erg interessante machtsstrijd met de wanstaltige therapeut Landy komt dan naar voren. Giamatti is op zijn best als de behoorlijk onethische machtswellusteling die later aangeklaagd zou worden en licentie zou verliezen wegens wangedrag. Dit zou wat Wilson betreft zelfs een omgangsverbod worden. Bijzonder te noemen, is de kliek die Wilson op dat moment volgt onder leiding van Landy. De invloed van Ledbetter zorgt er uiteindelijk voor dat Wilson stappen voor zichzelf kan zetten en afstand kan nemen, ondanks er dan ook nog enkele hiaten volgen waarvan je je afvraagt hoe ziek Wilson werkelijk is. Dit geheel wordt nog extra aangevuld met door elkaar verweven beelden van zijn jeugd en nietsontziende vader, de Wilson gespeeld door Dano en Wilson door Cusack.

Al met al is Love and Mercy een aardige geheel ware het niet dat ondanks het interessante verhaal, de uitstekende prestaties van Dano, en de boeiende studiobeelden, het geheel toch een extra dimensie of laag mist die het geheel nog verder verheft. Voor mij blijft Wilson toch teveel een onbegrepen genie waardoor de film en het persoon net wat te afstandelijk blijft.

avatar van des1
Ik ken teveel van de geschiedenis van de BB en Brian Wilson om me in te kunnen leven in vertolkingen. Daarbij ben ik helaas allergisch voor acteur Dano, en zie geen goeie 'later in life' Brian met Cusack's inbreng. Ben na 15 min. ermee opgehouden te kijken. Geen oordeel. Had wel begrepen dat de film redelijk tot goed is ontvangen.

Aardige biopic film. Met een specifieke stem en gezicht als van Paul Dano, zie ik ook vooral hem en niet zozeer Brian Wilson. Maar dat stoorde niet heel erg, want hij overtuigde mij genoeg in zijn rol. John Cusack vond ik een heel stuk beter dat wel, al had ik hem altijd als een Rory Gallagher in gedachte en wat een talent is Elizabeth Banks, zij zet een warm personage neer, maar laat tegelijk ook een sterke vrouw zien, die niet met zich laat sollen.

avatar van Onceuponanytime
De geweldige muziek van de The Beach Boys komt te weinig tot uiting. Akkoord het draait om de zanger Brian Wilson maar de focus naar hem toe is te groot om de biografie van deze groep in beeld te brengen.

avatar van Onceuponanytime
[quote]Onceuponanytime schreef:
De geweldige muziek van de The Beach Boys komt te weinig tot uiting. Akkoord het draait om zanger Brian Wilson maar de focus naar hem toe is te groot om de biografie van deze groep in beeld te brengen.