Ruben Brandt, Collector (2018)

Alternatieve titel: Ruben Brandt, a Gyűjtő

Hongarije
Animatie / Thriller

geregisseerd door Milorad Krstic
met de stemmen van Iván Kamarás, Gabriella Hámori en Zalán Makranczi

Ruben Brandt is een psychotherapeut die achtervolgd wordt door nachtmerries waarin de personages uit beroemde schilderijen hem aanvallen. Omdat vier van zijn patiënten deskundige dieven zijn, bedenkt hij samen met hen een complot om elk van de 13 werken te stelen in de overtuiging dat hij daarmee zijn problemen oplost. Door het stelen van de kunstwerken uit musea en privécollecties over de hele wereld wordt hij als snel een van de meest gezochte misdadigers en krijgt hij de bijnaam "De Verzamelaar". Als er een beloning van 20 miljoen dollar uitgeloofd wordt voor zijn gevangenname krijgt hij vele dwaze premiejagers en de privédetective Mike Kowalski achter hem aan.

• Vanaf donderdag 18 juli in de bioscoop

Gisteren in de sneak gezien van het Groninger Forum. Hulde voor de programmeur. Ik ben aangenaam verrast.

Op het moment dat werd aangekondigd dat er een animatiefilm zou worden vertoond van een Sloveens debutant regisseur maakte ik al plannen voor een andere invulling van mijn avond. Na de eerste vijf minuten was ik evenwel om. Ik heb mij meer dan uitstekend vermaakt met deze film.

Om te beginnen; de animatie is werkelijk wonderschoon. De verschillende steden die voorbij komen in de film maar ook de schilderijen, fantastisch. Elk shot heeft zoveel moois te bieden dat je deze film eigenlijk thuis op de bank nog eens rustig moet bekijken met de vinger op de pauzeknop.

Het verhaal als zodanig is daarbij zeer de moeite waard, zeker als je van kunst houdt. De film bevat talloze verwijzingen naar kunst, film en muziek. Qua scenario komt de film nog het dichts bij Mission Impossible. Ruben Brandt, collector bevat daarentegen meerdere dimensies en is allesbehalve een oppervlakkige prent. De film doet verschillende genres aan en heeft genoeg ruimte voor humor.

Ook de muziek is op en top in orde. Een scène met een Jazzuitvoering van het nummer Oops I did it again van Britney Spears tegen de achtergrond van een Parijs café, bezorgde mij kippenvel.

Al met al is dit een film die zal beklijven. Ik ben me gelijk gaan verdiepen in de door Ruben Brandt gestolen schilderijen. Ik heb nu al zin om de film nogmaals thuis op de bank te bekijken.

avatar van joolstein
Hmmm, wat je hier nu weer mee aan moet? Waarschijnlijk werkt de film het beste als je op de hoogte ben van de kunstgeschiedenis want deze komt tot leven in deze film. Overal zijn schilderijen, niet alleen in de nachtmerries van Ruben Brandt maar ook de wereld zelf wordt bevolkt door figuren die zo uit schilderijen zijn gelopen. En zelfs de kubistische tekenstijl doet aan een schilder denken. (Pablo Picasso)

Het verhaal over dievegge Mimi, psychiater Ruben Brandt en detective Mike Kowalski, wat langs ’s werelds meest prestigieuze kunstmusea voert, leent ook veelvuldig fragmenten uit de jaren '60 film.(The Pink Panther, Topkapi, Bullitt) of de jaren'70 (Convoy) Daarnaast zijn er leuke details zoals de ijsblokjes in de vorm van Hitchcock of een poster van Das Cabinet des Dr. Caligari. Muziek is er ook maar die is niet echt bijzonder; een bekend liedje uit Dirty dancing of de zoveelste Britney Spears en Massive attack in een andere stijl.

Er zijn zoveel details in deze film, elk shot toont weer nieuwe dingen om te zien. Dat er op een bepaald een overkill ontstaat aan die constante (zinloze) verwijzingen naar beroemde kunstwerken De film is dan ook meer voor de kunstliefhebber Het kan fungeren als de ideale zoek-vind plaat. Ondanks dat de personages in uitwerking vrij 1-dimensionaal zijn is best leuk film maar van al die kunst werd ik nu niet meteen heel enthousiast.