Shaft (2019)

Actie / Komedie

geregisseerd door Tim Story
met Samuel L. Jackson, Jessie T. Usher en Richard Roundtree

JJ, beter bekend als John Shaft Jr., is een cyberveiligheidsexpert met een MIT-diploma. Dit belet hem echter niet om hulp te vragen aan zijn vader om de waarheid achter de dood van zijn beste vriend te achterhalen. Hun relatie verloopt niet vlot door de voortdurende afwezigheid van vader doorheen Juniors' jeugd. Beiden beginnen een onderzoek en banen zich een weg doorheen de onderwereld van Harlem. Wat zoonlief niet weet is dat zijn pa er zijn eigen agenda op nahoudt en zowel op professioneel als persoonlijk vlak een rekening te vereffenen heeft.

avatar van AniSter
Ontzettend domme maar tevens een ontzettend leuke film. Lekker genoten met het verstand op nul.

avatar van notoirefilmhater
Vond de eerste 21 minuten niet te harden (mocht je 111 speelminuten te lang vinden; sla dan over naar minuut 21), saai introductieverhaal en de drie jonge hoofdrolspelers acteerden vrij matig.

Echter, toen Samuel L. Jackson daarna z'n (her)intrede deed werd het al snel een redelijke actiekomedie met af en toe aardige grappen en lekkere politieke incorrectheid (Goh, kan dat gelukkig nog anno 2019?). Ook de acteerprestaties van de jonge garde leek omhoog te gaan met Jackson erbij, waarschijnlijk werkte hij opliftend voor het niveau.

Helemaal niet zo legendarisch als de Shaft-film uit 2000 (heb dus zeker geen hoge verwachtingen voordat je deze Shaft 2019 gaat kijken); en ik miste legend Peoples Hernandez natuurlijk. 3,0*

Prima geacteerd,prima humor en dus prima film.

avatar van john mcclane 2
Een ouderwets lekkere , gave , dikke actie film .
Soms zijn ze er weer , en Dankzij leentje buur van Andere actie films bewust ( Indiana jones ) dan wel beetje onbewust ( fijn zo’n echte cliché bad Guy ) .
Met een fijne soundtrack ( jammer van de Skrillex op het eind , had niet gehoeven )
Is dit als actie liefhebber , genieten , met een top roll voor Sam L. En genoeg humor die in evenwicht was met de rest .
Erg leuk .

avatar van hoffhaan
Kijkt lekker weg stuk beter dan de laatste over de top actiefilms. 3.5

avatar van FillumGek
Ik was verrast toen ik deze op Netflix zag staan, totaal langs me heen gegaan. Zonder twijfel meteen aangezet, Shaft (2000) was immers een erg vermakelijk filmpje en John Shaft is een rol wat Samuel L. Jackson op het lijf is geschreven.

Het is echter even wennen dat zijn zoon J.J. zo'n beetje net zoveel screentijd krijgt. Het probleem is namelijk dat de nieuwe aanwinst voor de nodige humor moet zorgen, waardoor deze Shaft-film een stuk minder rauw is dan voorgaande, en die was al wat luchtiger dan degene uit 1971. J.J. is namelijk knullig en leert stukje bij beetje dat hij toch Shaft-bloed in zich heeft. Ter compensatie is daar de stoere, vuilbekkende Jackson die op de automatische piloot staat maar dat is soms genoeg om van deze grootheid te genieten.

Het buddy-cop verhaal heeft verder weinig om het lijf en ook Harlem zelf vond ik wat povertjes overkomen. Ik kreeg niet bepaald het idee dat je daar nou voor je leven zou moeten vrezen. De actie had ook wat bloederiger mogen zijn, hoog pieuw pieuw-gehalte zonder dat je echt veel verwondingen ziet. Puur door Jackson een leuke wegkijker, en als ze opschieten voordat Jackson en Roundtree te oud zijn, lijkt me een sequel met de drie Shafts ook nog wel leuk.

Verrassend goede film deze Shaft.
Heb de twee vorige ook ooit gezien en deze past goed in het rijtje.
Veel actie, prima cast en af en toe leuke humor.
Prima film !!

avatar van Ajax&Litmanen1
Toen deze film recent op Netflix kwam heb ik alle oude Shaft films ook maar eens bekeken. De oude delen vielen vies tegen, de 2000-versie met Samuel L. Jackson was wel erg tof. En dus was ik er blij mee dat we in 2019 opnieuw van Jackson in deze rol mogen genieten. De beste man is al 70, maar hij straalt dat ieder geval niet uit. Hij blijft jeugdig, energiek en cool. Het verhaal in deze vijfde Shaft mag niet al te diepgaand zijn (vader en zoon liggen elkaar niet, maar hebben elkaar wel nodig), de uitwerking is heerlijk. Overigens deed dit plot me wel erg aan de vijfde Die Hard film denken, waar Bruce Willis en zijn zoon hetzelfde probleem hadden. Dat was trouwens een beroerde film, maar terzijde.

Deze Shaft is dat zeker niet, want het tempo ligt hoog, de actie is goed aanwezig en beide Shafts in de hoofdrol doen het goed. Het blijft sowieso genieten van elke ''motherfucker!'' die Jackson eruit schreeuwt. Mooi handelsmerkje van hem. Zo'n buddy-film doet het altijd goed bij me, als de onderlinge chemie er tenminste is. Beste voorbeeld blijft voor altijd Lethal Weapon, daar komen Jackson en Usher niet in de buurt, maar het werkt wel. De lompe, directe en vrouwonvriendelijke Jackson versus de sociaal netjes opgevoede Usher. Richting het einde krijgt de echte Shaft, Richard Roundtree, ook nog een leuke rol. Net als in de 2000-versie mag hij weer even mee doen en hier is zijn rol zelfs heel wat meer dan een cameo. Hij blijft ook een baas. Ook een erg leuk laatste shot als ze alle drie naast elkaar lopen in hun kenmerkende jas. De actie had wat bloederiger gemogen, maar het zag er alsnog prima uit. Hopelijk ziet Netflix er brood in om nog een volgende Shaft uit te brengen, hopelijk weer met de drie heren. Fijne mix van actie en humor, zo zijn er jammer genoeg niet al te veel van dit soort films meer.

Twijfel tussen 3,5* en 4*, maar vanwege het plezier dat ik tijdens het kijken had rond ik lekker omhoog af.

Gisteravond deze film gezien en heb ervan genoten. Gewoon een hele leuke film, maar dat komt ook grotendeels door Samuel L. Jackson. Wat een geweldige acteur is het toch. Een genot om die man aan het werk te zien. Ook de andere spelers deden het prima en alles bij elkaar leverde het een gave film op.

avatar van Decec
Heel leuke film...
Bekende acteur Samuel L. Jackson speelt goed...

Waar de versie uit 2000 vermakelijk was, met een stoere Shaft en goede rollen van Bale en Wright stelt dit puberaal vervolg flink teleur. Shaft is hier een karikatuur geworden van zichzelf en de humor is bedroevend slecht, grappen over homo's en pussy's, verder komen ze niet. Afro Amerikanen die studeren zijn homo en vrouwen kicken op schietende mannen. Anno 2019 is dat sowieso niet grappig en eigenlijk ook misplaatst.

Degelijk.

Ken vooral het imago rond Shaft, niet zozeer de films zelf. Wist zelfs niet dat er een tweede deel van was, dus achteraf werd nog wel het een en ander extra duidelijk. Maar op zich niet zo belangrijk, dit is niet bepaald een film die moeilijk is om volgen.

Er wordt braaf het buddy/cop templateje gevolgd, alleen speelt hier een generatieconflict de hoofdrol. Enerzijds de vloekende en brute oude Shaft, anderzijds z'n woke zoontje. Samen op pad natuurlijk (ondanks dat ze elkaar jaren niet meer gesproken hebben), de rest schrijft zichzelf.

Het oldskool vs woke gebeuren is bij momenten wel aardig, maar iets te vaak gewoon niet grappig. Gelukkig is de film zelf nog wel oké. Voldoende tempo, Jackson die een paar keer leuk uit de hoek kan komen en een aantal degelijke actiescenes. Hoogstaand is het zeker niet, maar voor een keer lomp vermaak op de bank kan het er best mee door.

avatar van Brabants
Shaft (2019) is een sterk vervolg op de shaft films die we tot nu toe hebben gezien. Het gaat mee met de tijd en brengt wat generaties bij elkaar. Prima uitgewerkt met goede actie, leuke dialogen en de nodige humor. Als deze koers wordt doorgezet mogen er wat mij betreft wel meerdere delen volgen.

avatar van The Brain
Een halve punt voor Samuel Jackson, want eigenlijk is deze film maar 2 sterren waard. Onder regie van Tim Story is de stoere Shaft geworden tot een karikatuur van zichzelf. Het verhaal is stompzinnig, nu is dat op zich geen probleem voor een actie film, wel als de clou van het verhaal ook nog eens uitgebreid uitgelegd wordt. De grappen zijn plat en zelden echt leuk. De actie is wel geinig en ook de soul muziek die bij Shaft hoort is prima. Verder zeker geen hoogvlieger.

avatar van missl
Humor en actie, ik heb me hier wel mee vermaakt.