Shaft (2000)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Misdaad

geregisseerd door John Singleton
met Samuel L. Jackson, Christian Bale en Jeffrey Wright

De harde, maar coole detective John Shaft arresteert de racistische Walter Wade Jr. na een uit de hand gelopen ruzie. Maar Wade weet met gemak weer vrij te komen door de invloed en het geld van zijn rijke vader en door het feit dat de enige ooggetuige spoorloos verdwenen is. Als Wade twee jaar later opnieuw wordt opgepakt, zet Shaft alles op alles om die ene ooggetuige te vinden en Wade voorgoed achter de tralies te zetten. Maar ondertussen heeft Wade een deal met drugsbaron Peoples Hernandez, die Wade helpt door de ooggetuige om zeep te helpen.

avatar van Shadowed
Singleton struikelt.

Hij is pas overleden, en daarom uit respect zijn film Shaft opgezet. Maar ondanks het voor de respect was, betekend dat niet gelijk dat het goed moet zijn. En deze Shaft was ook totaal niet goed, een slippertje voor Singleton zelfs.

Het is vooral vreemd dat er als genre actie vermeld staat. De actie was namelijk schrikwekkend weinig aanwezig. Misdaad volop, maar de actie viel behoorlijk tegen. Het mag dan wel een flink lompe toon hebben, het lijkt nooit echt uit te halen.

Het zijn vooral de karakters die de film nog wat fleur geven. Singleton weet normaal gesproken wel iets fris te hebben in zijn films, maar dit was vooral vermoeiend. Geen tot weinig interessante visuele dingen erin verwerkt en een verhaal dat na 30 minuten niet al te veel meer weet te boeien.

Personages zoals Bale, Wright en eigenlijk ook wel L. Jackson redden de film. Vooral Bale was echt leuk, zo'n gestoorde en gekke schurk kan hij goed. Het eerste half uur was het beste stuk, met een vlot stuk en door de sterk neergezette discriminatie volop genietbaar.

Een wat vreemde en compleet misplaatste soundtrack door elke actiescène heen. Een soort Indiana Jones theme song leek het wel, en het werkt helemaal niet. Vooral omdat de toon tijdens de actiescènes veel te serieus is om zo'n melige soundtrack erdoorheen te gooien.

Het is allemaal gewoon niet zo best. De actie valt tegen, had lomper moeten zijn. De film lijkt langer te duren dan 99 minuten en na het eerste half uur is hij ook gewoon niet interessant meer. Gemiste kans, ik hoop dat het vervolg binnenkort op Netflix beter is.

avatar van Flat Eric
This is Egyptian Cotton, motherfucker...

Ik moet zeggen dat Peoples Hernandez, de sleazy crimineel, eigenlijk wel hetleukste character in deze film was. Die stal wel echt de show. Ook Christian Bale was lekker eng charmant en het deed me denken aan zijn rol in American Psycho. Samuel L. deed zijn ding en was degelijk maar daar had ik wat meer schwung van verwacht als Shaft.
Het begin en middenstuk was sterk en leuk om naar te kijken maar daarna zakte het ondanks de achtervolgingen en schietpartijen wat in. Ik weet niet waar het nu precies aan ligt. Dat is jammer want daardoor duurde de film net iets te lang.

Aardige film over een agent die het zijn persoonlijke missie maakt een racistische moordenaar achter de tralies te krijgen. Een remake met hetzelfde titelpersonage, maar wel een geheel ander verhaal. Samuel L. Jackson is wat cooler dan Richard Roundtree. De cast uberhaupt een verbetering ten opzichte van het origineel (vooral Christian Bale en Jeffrey Wright zijn vermakelijk als de bad-guys). Wel nogal standaard allemaal en een stuk minder rauw en relevant dan de film uit 1971. Net geen 3.5 sterren.

In het begin nog wel aardig, maar daarna wordt het allemaal erg standaard. Ik vond het nog al een lange zit. Lang geleden had ik hem al gezien, toen was ik optimistischer. Wellicht wat gedateerd geworden.

avatar van Kondoro0614
Toch omtrent de nieuwe 'Shaft' die Netflix uit heeft gebracht (en die ik momenteel even op pauze heb staan) wou ik toch snel de oude zien, net weer op Netflix gekomen dus een mooie kans. Ik heb me zeker weten te vermaken, al is het allemaal wat cliché. Het verhaal is best makkelijk, en speelt zich af als een soort 'supervillian' verhaal. Toch is het vaak best 'bad-ass' en komisch, kon ik er hier en daar wel om lachen en is het zeker niet verveeld maar, echt geweldig werd het nergens. Leuk om gezien te hebben!

avatar van mjk87
Af en toe een prima actiefilm en lekker hard en Jackson is als lead wel oké, maar een week later heb ik al geen idee meer waar dit verder over ging (ik moest de plot teruglezen om weer beeld terug te krijgen in herinnering). De film kon me nergens echt boeien en vooral het laatste halfuur was een wat saaie constant doorlopende achtervolging. 2,5*.

avatar van notoirefilmhater
Na bijna 20 jaar nog een keer teruggekeken nadat de nieuwe Shaft 2019 is uitgekomen. Blijft een prima film, leuk jaren 90-sfeertje, fantastische acteurs/characters (Jackson, Bale & Wright), waarbij vooral Wright met z'n legendarische typetje Peoples Hernandez voor de nodige lachmomenten zorgt.

Toch is de film niet zo goed als toen hij uitkwam. Anno 2019 doet de film wel een beetje corny aan en is het verhaal (en dat was het al) tamelijk cliché.

avatar van Ajax&Litmanen1
Nu er een nieuwe Shaft film op Netflix staat vond ik het tijd om de oude films eens te zien. Recent de drie delen met Richard Roundtree bekeken en die bevielen me slecht. Saai, langdradig en weinig cool. Had me er heel veel meer van voorgesteld. Een kleine 30 jaar later kwam er een nieuwe Shaft uit, met Samuel L. Jackson. Die film vond ik destijds wel tof en na de herziening nu blijft dit staan. Veel cooler, veel vlotter en veel amusanter dan de voorgaande delen. Jackson is een baas, altijd geweest. Hij maakt deze film die inhoudelijk niet zo bijzonder is, maar waar wel een lekker tempo in zit. En de actie mag er wezen. Jackson die met een shotgun loopt te knallen blijft bad ass. Leuk trouwens dat Roundtree een cameo speelt, toch netjes aangezien het met hem begon.

3,5* (was 4*)

avatar van Geralt of rivia