Shaft (2000)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Misdaad

geregisseerd door John Singleton
met Samuel L. Jackson, Christian Bale en Jeffrey Wright

De harde, maar coole detective John Shaft arresteert de racistische Walter Wade Jr. na een uit de hand gelopen ruzie. Maar Wade weet met gemak weer vrij te komen door de invloed en het geld van zijn rijke vader en door het feit dat de enige ooggetuige spoorloos verdwenen is. Als Wade twee jaar later opnieuw wordt opgepakt, zet Shaft alles op alles om die ene ooggetuige te vinden en Wade voorgoed achter de tralies te zetten. Maar ondertussen heeft Wade een deal met drugsbaron Peoples Hernandez, die Wade helpt door de ooggetuige om zeep te helpen.

avatar van Baldur
Harde bazen zitten er in deze film, de tough guy oneliners en blikken zorgen voor veel vermaak. Ideale film om met wat maten en een voorraad bier te kijken.

avatar van DonOswaldo
Dacht echt dat ik deze nog niet gezien had, maar blijkbaar wel.

Maar goed, prima vermaak met een erg fijne Samuel L. Jackson en Christian Bale. Al had ik Jackson misschien net ietsje meer bad-ass verwacht, maar vooral Christian Bale een ergere bad-guy (zo had Peoples wat mij betreft ook helemaal niet in het verhaal betrokken hoeven worden).

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Vroeger veel van deze film genoten, maar ik moet toegeven dat hij toch niet zoooo speciaal is. Eigenlijk vervalt dit in een ordinaire politiefilm, alleen heeft Shaft een semi-politiek kantje als de man die overal complotten zit tegen zwarten. Ondertussen ook nog eens de originele Shaft-films gezien, en dit is gelukkig een verbetering. Shaft is als figuur misschien nog wel het enige 'memorabele' aan de film, al gaat de ereprijs toch naar de theme-muziek van Isaac Hayes. Verdere enkele enige scènes, maar meer ook niet.

avatar van donkied
leuke film maar vond de dialogen wat goedkoop

avatar van De Knip
B-film in het jasje van een tv-serie. Alleen die kutmuziek al door de hele film heen. Nauwelijks gelachen. Beroerd plot, etc... Vond het niet eens een lekker weg te kijken zondagavond-filmpje:

avatar van Insignificance
Opmerkelijk dat zo weinig wordt gedaan met het aura dat rondom de echte cat hangt. Geen funky intermezzo´s en andere onzin om de coolheid van het neefje ván te onderstrepen. Afgezien van een paar one-liners krijgt SLJ eigenlijk niks om mee aan de slag te gaan.

Singleton laat het daar behoorlijk afweten De aanwezigheid van Roundtree roept dan ook eerder een verlangen op naar 1971 dan bewondering voor deze reboot. Het scenario is ook nog eens te slap om de boel aan de praat te houden.

Die rol is gek genoeg weggelegd voor Peoples Hernandez die het geheel nog de meeste flair meegeeft met z'n lijzige gelul en venijnige prikkertje. Wright speelt iedereen weg, maar of dat de bedoeling was van een film met deze titel..

avatar van eavymetal
Insignificance schreef:

Samuel L. Jackson krijgt inderdaad in deze film weinig om mee aan de slag te gaan, maar hij wist naar mijn mening juist daardoor tóch nog wel iets van zijn rol in deze film te maken.

Wat dan precies?

avatar van sinterklaas
Erg fijne politiefilm en er ook eentje waarbij ik het steeds maar uitstelde om hem te kijken/kopen. Nu gisteren gezien (tis ook een ideale zondagavondfilm) en ik ben aangenaam verrast.

Het orgineel heb ik nog niet gezien maar dat ga ik nog wel zeker doen. Maar Samuel L Jackson is ook hierin weer op zijn best. Zijn uitstraling en het directe manier van acteren blijft toch altijd erg mooi. Nu is hij Shaft, een keiharde, cynische politieman die wel de kneepjes van het vak kent en alle bad-guys gewoon op een zwart humoristische wijze bij de kraag vat. En niet alleen hij is de held. Ook Christian Bale vond ik helemaal geweldig hierin. Naast American Psycho is er in het jaar 2000 ook hier weer een rolletje als psycho neergezet. Wat een bijdehante droogkloot was dat ook zeg en wat een talent toen al en tevens ook Shafts tegenstander, wat ook erg geweldig uitpakt en Wade ook overal mee weg komt door de fouten van Shaft. De film zelf is ook sfeervol en dan spreek ik ook vooral over die jaren 60/70 muziek en bouwt ook langzaam op. Eerst een beetje speurwerk, misdadigers oppakken, maar op den duur komen er nog een handjevol fijne actiescenes aan bod. En nog een fraai en leuk einde. Ook die Peoples vond ik leuk. Eigenlijk was ik zeker wel te spreken over de hele cast.

Maar wat mij betreft was deze meer dan geslaagd. Ik heb er van genoten. Fijn cop-filmpje vol leuke verrassingen. Jackson bewijst dat ie met zijn uitstraling weer een held is.

avatar van Spetie
Shaft is, zoals wel bekend, een remake van de gelijknamige film uit de jaren zeventig, die ik overigens zelf nog nooit gezien heb. Misschien moet ik dat ooit maar eens een keertje doen.

Shaft moet doorgaan voor een coole zwarte actieheld en wat dat betreft is Samuel L. Jackson perfect gecast. Jackson doet het uitstekend en maakt van Shaft een leuk personage. Verder heeft Christian bale een prima rol, waarbij hij net als in American Psycho een soort van yup moet spelen. Dat gaat hem net als in die film ook hier uitstekend af.

Toch is Shaft verder geen geweldige film. Naast het prima acteerwerk stelt het verhaaltje maar bijster weinig voor. De actie die er in zit is oke, maar soms lijkt het geheel in de film te ontbreken en oogt het allemaal als losstaande scènes, die overigens allemaal niet eens zo heel slecht zijn. Toch gaat de film hier uiteindelijk niet door ten onder. Het verhaal is namelijk ook grotendeels bijzaak, al ben ik van mening dat een beter uitgewerkt verhaal de positieve elementen nog sterker had gemaakt. Het is een smetje op een film die verder wel oké en best cool is. De muziek is trouwens ook lekker jaren ’70.

Film ontspoort aan het eind toch behoorlijk. Wel een topcast met Samuel L Jackson en de toen aanstormende talenten Christian Bale en Jeffrey Wright

Gewoon een prima politiefilm met een fijne (bijna feelgood) sfeer. Zwoele seventies deuntjes, subtiele humor zijn de dingen die het voor mij doen. Ook best spannend en goed uitgewerkte types. Een prima film voor mij.

avatar van RuudC
Blaxploitation van hoog niveau! Shaft is voor mij een van de beste rollen die Samual L. Jackson ooit gehad heeft. Hij kan lekker badass zijn zonder te hoeven overdrijven. Enkel de rol van Christian Bale doet me weinig. Waarschijnlijk heb ik zijn trucje inmiddels te vaak gezien. Alleen om zijn rascistische optreden in de bar kon ik nog wel lachen. Net zoals het moment dat hij voor schut wordt gezet.

Het leukste om te zien zijn John Shaft’s onorthodoxe methodes om zowel criminaliteit als lokale probleempjes aan te pakken. Peoples vormt daarin een heel toffe schakel. Dat er tussen de actie, humor en machtsvertoon zich een vrij simpel verhaal afspeelt, doet er niet toe. Ik heb overigens genoten van de funky jaren zeventig soundtrack. Die had best wat vaker naar voren mogen komen. Leuke, onderhoudende film.

Veel gespin, weinig wol

avatar van fappie
Spetie schreef:

Net gedaan. Vraag me wel af in hoeverre je dit een remake kunt noemen. Aangezien het verhaal totaal anders is.

avatar van Insignificance
De Shaft in deze film is de neef van de originele Shaft.

Saaie film, slecht geacteerd, ook door Jackson.

avatar van missl
Samuel L. Jackson is eerst agent en daarna niet meer. En dan word hij boos en ontploft er vanalles. Niet de beste in zijn soort (in vergelijking tot bv Red, die ik fantastisch vond) maar leuk om gezien te hebben.

avatar van Sergio Leone
Meh.

Na een deftig begin vervalt Shaft snel in een routineus schouwspel met een hoop gevloek en druk gedoe. Geen enkel personage - ook Shaft niet - komt echt los en de wisselende toon doet het geheel ook niet echt eer aan. Het einde illustreert dat nog eens.

Samuel L. Jackson vind ik niettemin genietbaar, terwijl ik lang niet al zijn schreeuwrollen leuk vind. Christian Bale acteert vlak, maar vooral de casting van Jeffrey Wright doet de wenkbrauwen fronsen. Of ik het een goede poging dan wel grove miscast moet noemen weet ik niet.

Verder is de soundtrack net iets te funky waardoor het vermoeiend wordt. Het past ook niet met de talrijke slachtoffers die er vallen. Qua aankleding is het anders wel leuk - hoge collen en grauwe wijkjes met van de ladders tegen de gevel met overvloed.

avatar van Glennekeeeee
zeker geen hoogvlieger maar wel een zeer vermakelijke polite-thriller. Op zich is dit verhaal een dertien in een dozijn-story maar dé kracht van deze film is de cast: zowel Jackson, Bale, als Wright zijn in topvorm en geven de film net het tikkeltje extra. ook de muziek was heerlijk fout net zoals de intro en sommige overgangetjes. al bij al een leuke film

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:

Deze film is een leuke popcornactiefilm geworden, maar dan met een Shaft-sausje erover. Sommige figuren hebben nogal last van overacting. Samuel L. Jackson speelt dan weer een rol die hem past. Als motherfucking black yelling protoganist. Zoals in het gros van z'n films natuurlijk. Leuk gedaan, maar meer wordt het ook niet.

Deze film had ik ook al gezien op televisie in 2003 bij sbs6 shaft 2000 Samuel L. Jackson,Christian Bale,Richard Roundtree,Vanessa L. Williams,Jeffrey Wright,Busta Rhymes,Toni Collette,en Mekhi Phifer

avatar van Phantasm
Prima in elkaar gezette politiefilm die lekker wegkijkt en me geen moment heeft verveeld.

avatar van Vdk_Movie
Sowieso al stukke leuker dan RED 1 en 2. Daarnaast wel grappige momenten tussen de lekker wegkijkende actie door.

Ook lekkere soundtrack btw

s.l.j. altijd een meerwaarde.leuke film,goede sfeer,het verhaal erachter net wat minder maar nergens echt storend . een dikke 3.5.............................

avatar van FunkStarr
Vermakelijk, maar met vreselijke muziek tussendoor. Op de gekste momenten komen de meest misplaatste deuntjes opzetten en dit zorgt ervoor dat sommige scenes totaal niet goed uit de verf komen. Verhaaltje is matig maar Jackson en Bale zijn enigszins vermakelijk. Verder eigenlijk niets bijzonders. Hele krappe voldoende.

avatar van Daan258
Wat een saai werkje was dit zeg, ik had echt totaal wat beters verwacht. Snap de rating helemaal niet van de film.

Ja, er zitten zeker wat bekende koppen in de film en geinig om Christian Bale te zien spelen toen die nog een stukje jonger was. Maar verder vond ik de film vreselijk saai. Het verhaal was verschrikkelijk en wist me niet te boeien, de actie was ver te zoeken en het acteerwerk (van de meeste) vond ik ook vies tegenvallen.
Het was voor mij een erg lange zit.

Zelf denk ik dat het misschien wat leuker is voor de wat jongere kijkers.

avatar van Mescaline
Na bijna 10 jaar werd het weer eens tijd voor een herziening, wat vooral duidelijk wordt is dat je smaak in zo lange tijd wel wat veranderd. Geen 17 meer maar 27.
Toch blijft Shaft ook nu nog steeds erg vermakelijk en is Samuel L. Jackson perfect gecast als Shaft, een perfect personage voor hem!
Het verhaaltje op zich is zoals wel vaker met dit soort filmpjes voorspelbaar, maar het geheel kijkt toch nog steeds wel plezierig weg. Binnenkort het origineel ook maar een kans geven.

Geen 4,5 van 10 jaar geleden, maar 3 sterren blijven zeker staan.

TMP
Zeer aardige vertolking van Samuel L. Jackson als Shaft en de bekende begintune blijft zeer aanstekelijk. De film heeft zeker geen briljant plot en het acteerwerk is ook niet geweldig, maar met name door de vertolking van Jackson valt er toch wel het een en ander te genieten en het kijkt best aardig weg.

avatar van IH88
“Golf is phat... Tiger Wooo, Tiger Wooo, I like him.”

Een film die drijft op het charisma van Samuel L. Jackson. De coolste acteur die er rondloopt in Hollywood. En voor de rol van de zwarte rechercheur John Shaft is hij natuurlijk geboren. Leren jasje, cool kijken, oneliners spuien, groot rechtvaardigheidsgevoel, bad guys neerschieten en flirten met de vrouwen… Jackson gaat het allemaal makkelijk af. Het script is wel matig, en het misdaadverhaaltje is voorspelbaar en inspiratieloos. Gelukkig zijn naast Jackson ook Bale, Wright, Williams en Rhymes aardig op dreef. De film drijft op testosteron en coole oneliners, en daarmee voldoet Shaft aan de verwachtingen.