RoboCop (1987)

3,41 (2035)
2035 stemmen

Actie / Sciencefiction
102 minuten / 103 minuten (director's cut)

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Peter Weller, Nancy Allen en Ronny Cox

In het Detroit van de toekomst wordt er een grote robot gebouwd om de misdaad te bestrijden, waarmee het echter niet helemaal volgens plan gaat. Wanneer de agent Alex Murphy door een straatbende wordt vermoord wordt zijn lichaam gebruikt om een zogenaamde RoboCop te bouwen. RoboCop is een succesvol wapen tegen de misdaad, maar hij wordt een prooi voor de slechte Boddicker.

avatar van mikey
Briljante film zelfs.. de design is te gek en de actie is gru-we-lijk en superfast!! Dit is juist de film die je wilt zien.. Zelfs zonder het cynisme jegens Am. maatschappij zou hij nog waanzinnig zijn.

Zopas gekeken naar deze film, director's cut. Amper 1 minuut verschil, maar het is wel erg goor.
Deze clips kun je hoe dan ook bekijken via youtube: Murphy's ondergang en Kinney's ondergang

movie-edje
De poster is beter en mooier dan de film zelf!

avatar van eltorro
movie-edje schreef:
De poster is beter en mooier dan de film zelf!

En vertel is waarom dat zo is?

movie-edje
Het zit zo!

het is mijn eigen schuld, ik heb deze film gewoon grijs-gekeken, dat ik Robocop niet meer leuk vind,

kan heel de film na vertellen, ( oooh wat erg eigenlijk )

Poster is erg mooi!

betekent niet dat de film slecht is, ik ben deze film gewoon beu!

avatar van schram101
Waarom gebruik jij in al je posts na vrijwel iedere regel een enter?

avatar van Jawaddedadde
Nu pas gezien, en wat een gat in m'n (film)cultuur zeg!

Fantastische, gewelddadige film met een uitmuntend set design die bijdraagt tot een apocalyptisch sfeertje.

Verhoeven schetst hier een grimmig toekomstbeeld dat nog steeds brandend actueel is. Een stukje maatschappijkritiek is nooit ver weg.

De actie is hard en snel, het geweld nietsontziend en erg grafisch en de finale is ronduit fenomenaal. En tussen alle actie door wordt er ook nog een verhaal verteld en blijft er voldoende ruimte tot uitdieping van het centrale personage RoboCop. Sterk hoor.

Heel goed.

zalige film die blijkbaar weeral zal verkracht worden met een remake.
er is blijkbaar ook een serie van weet iemand waar ik die kan vinden?

avatar van 606
the flash schreef:
zalige film die blijkbaar weeral zal verkracht worden met een remake.
er is blijkbaar ook een serie van weet iemand waar ik die kan vinden?

IMDb - RoboCop (TV Series 1994–1995)
RoboCop: Prime Directives (TV mini-series 2000) - IMDb

edje555
klasieker die in een nieuw jasje wordt gestoken.

ben wel nieuwschierig naar de remake, want in de orginele van verhoeven, zie je dat er veel miniatuur is gebruikt, en het ziet er behoorlijk slecht uit ( deze film is ook al behoorlijk oud )

congo
mikey schreef:

Ik vind dat RoboCop wel een iets hoger status mag hebben dan als alleen een aktiefilm. De kritiek tegen de maatschappij in deze film vind ik juist erg interessant.

avatar van 606
edje555 schreef:
klasieker die in een nieuw jasje wordt gestoken.

En bedankt ik ben uit 1985 dus behoorlijk oud 1987 valt best mee hoor qua film leeftijd.

avatar van bakplaat
Geniale film! Goeie sfeer, mooie beelden en goede cast.
Ik begreep dat Verhoeven deze film in eerste instantie deze film niet eens wou maken omdat hij in die tijd niets met sci-fi had, maar werd aangeraden het script toch even goed te lezen vanwege de maatschappelijke kanten in het verhaal. Hij heeft hierdoor toch besloten de film te maken en wel met een focus hierop. Ben hier heel blij mee, de film is meer dan alleen maar een sci-fi actiefilmpje.
Zonder twijfel het beste deel van de reeks.

avatar van ASman
Clarence Boddicker

avatar van PEN15
Ik hoorde een tijdje terug dat ze een standbeeld van Robocop willen maken. Als zelfs Dailymail daar over bericht, dan zal het geen 1-april grap geweest zijn. Die reacties zijn ook priceless, wist trouwens niet dat de film in Dallas was geschoten en de series in Toronto. Het leek al overduidelijk niet op Detroit, daar hadden we het al vaker over gehad.

Maar een standbeeld om het toerisme weer aan te slingeren.. zou op hetzelfde neerkomen als wij een standbeeld zouden plaatsen van Bassie en Adriaan. LOL

avatar van RuudC
Het was wel eens tijd voor de herziening. Ik kon me van Robocop weinig meer herinneren en dat betekent dat het minimaal vijftien jaar geleden is. Robocop bleek dan ook een aangename verrassing te zijn. Voornamelijk vanwege het toepassen van excessief geweld. Het eerste teken is een ronduit briljante scene met een demonstratie van een politierobot. De kers op de taart is het onnodig lomp doorvuren nadat het slachtoffer al dood is. Helaas is dat wel het beste moment, maar verder in de film valt er genoeg te genieten.

De sfeer komt overeen met Starship Troopers. Niet meer dan logisch, omdat beide het werk zijn van Paul Verhoeven. De belachelijke reclames zijn hetzelfde en fantastisch om te zien. Dat rare loopje van Robocop maakt hem wel compleet. Het is allemaal behoorlijk over de top. Het is een stijl waar je wel van moet houden. Voor mij maakt dit Robocop onderscheidend genoeg van de doorsnee actiefilm.

Het is wel erg jammer dat herkauwend Hollywood Paul Verhoeven moet hebben. Na Total Recall zijn Robocop en Starship Troopers de klos. Nergens voor nodig. Dit zijn geweldige films die na release nog niets aan kracht ingeboet hebben. Een remake is compleet overbodig.

Deze Robocop geregisseerd door Paul Verhoeven is de enige Robocop film die er toe doet. Deel 2 is nog wel redelijk maar 3 is echt bagger'. Paul Verhoeven is een regisseur die altijd interessante feiten en boodschappen in zijn films stopt. Robocop knalde er destijds dan ook flink in. Paul Verhoeven werd in Hollywood afgeschreven toen hij 'Showgirls' maakte, in mijn ogen onterecht. 'Showgirls' vind ik een goede film, het was alleen een film voor een selecte doelgroep, niet voor de massa. Robocop is wel een Hollywoord blockbuster. Nee, Paul Verhoeven kan je niet zomaar afschrijven, volgens mij kent hij geen misser.

congo
wood23 schreef:

Ik vind het vervolg al waardeloos, dit is gewoon een Verhoeven-topper bij uitstek.

SENGOK
Lekker brute actiefilm met veel spektakel, geweld, humor, drama en satire (op media & bedrijven).

coño
Ik vind dat deze film, vanwege de sterke kritiek tegen de maatschappij, wel iets hoger mag worden ingeschat.

avatar van bakplaat
coño schreef:

Ben ik het helemaal mee eens! Misschien dat de komende reboot voor wat erkenning en herziening kan zorgen? Gezien de cast kan die weleens heel goed gaan worden.

avatar van psychopath
Legendarisch ><
Ik moest als kind al lachen om de reactie van die dude die uit die steeg komt

avatar van Beertje45
Een keiharde, duistere aktie / S.F. die ik al minstens tien keer heb gezien. Kurtwood Smith is legendarisch als de sadistische Clarence Bodicker, Peter Weller vind ik oké, maar niet spectaculair en dat geldt ook voor Nancy Allen. Ronny Cox en Miguel Ferrer vind ik dan wel enorm goed passen in hun rol. Ga me nog eens storten op deel 2 en 3, alhoewel ik me vaag herinner dat ik het laatste deel slappverwekkend vond. Toch maar eerst eens herzien

avatar van SnakeDoc
Robocop is nooit jeugdsentiment voor me geweest ofzo, en ondanks dat ik hem regelmatig op tv voorbij zag komen heb ik nooit de hele film gezien. Tot gisteren.

En eerlijk gezegd vond ik er geen bal aan. Cult of niet,... een film als deze moet je wel liggen, en naast het verschrikkelijke acteerwerk en de foute CGI ziet RoboCop zelf er ook nog eens niet uit.

Leuk eindelijk even gezien te hebben, maar echt niks voor mij!

avatar van Iron Maiden
wie acteert er zo slecht dan?

avatar van PEN15
CGI in Robocop? Dat kan ik me niet herinneren..

avatar van SnakeDoc
Iron Maiden schreef:
wie acteert er zo slecht dan?

Miguel Ferrer en Kurtwood Smith en Paul McCrane zijn toch wel rampzalig om te zien. Misschien was het een vereiste hoor ... zo overdreven slecht een rol uitwerken. Maar vond het zelf eigenlijk behoorlijk irritant!

PEN15 schreef:
CGI in Robocop? Dat kan ik me niet herinneren..

Ik bedoel de specialeffectsan en de actie momentjes. De robot(s) en bewegingen daarvan zijn ook wel erg fout.

avatar van Iron Maiden
film is ook al 25 oud.