Genre: Thriller / Mystery
Speelduur: 128 minuten
Alternatieve titel: De Vrouw Die Tweemaal Leefde
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Alfred Hitchcock
Met onder meer: James Stewart, Kim Novak en Barbara Bel Geddes
IMDb beoordeling:
8,2 (456.215)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 3 februari 1959
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Vrijdag 20 februari in één bioscoop (Amsterdam)
Plot Vertigo
"Alfred Hitchcock engulfs you in a whirlpool of terror and tension!"
Scottie Ferguson is een voormalig politieagent uit San Francisco die vanwege zijn hoogtevrees met pensioen is. Een oude vriend vraagt hem diens vrouw te volgen vanwege haar zelfmoordneigingen. Nadat hij haar met succes van een sprong in het water heeft gered, raakt hij langzaam maar zeker geobsedeerd door deze prachtige, maar verwarde vrouw.
Externe links
Acteurs en actrices
Det. John 'Scottie' Ferguson
Madeleine Elster / Judy Barton
Marjorie 'Midge' Wood
Gavin Elster
Coroner
Scottie's Doctor
Manager of McKittrick Hotel
Pop Leibel
Car Owner Mistaken for Madeleine
Diner at Ernie's (onvermeld)
Reviews & comments
Goodfella_90
-
- 10408 berichten
- 2596 stemmen
Bloed en de achtergronden tijdens het autorijden ook, boeiend! 
rokkenjager
-
- 2863 berichten
- 1702 stemmen
Dat kritiek op 'zoenen' in die oude films vind ik flauw doch anderzijds wel treffend. Af en toe zelf onaangenaam om naar te kijken.
606
-
- 23876 berichten
- 12273 stemmen
prachtige thriller en uitstekend acteerwerk
super genoten.
en deze film is tevens mijn 1100
5 sterren
MaartenJ
-
- 34 berichten
- 340 stemmen
Ben het redelijk eens met Rokkenjager. Deze film heeft de tand des tijds niet doorstaan. Acteerwerk van Jimmy Steward vind ik vervelend, het verhaal kon mij niet echt boeien en van spanning heb ik weinig gemerkt. Het voornaamste woord dat bij mij opkomt bij Vertigo is "oubollig". Oudere films kunnen mij in het algemeen trouwens wél bekoren, dus daar ligt het niet aan.
Driello
-
- 1379 berichten
- 0 stemmen
Gisterenavond gezien. Tussen pinda's pellende franzosen in het centre culturel francais. Met franse ondertiteling dus. Wellicht dat dat afbreuk deed want ik was niet aangenaam verrast.
Gedateerde film qua techniek en special effects, maar dat hoeft niet erg te zijn. Er zaten mooie scènes in met sfeer en spanning, maar over het algemeen beschouwd was dit niet wat ik verwachte. Ik had een beetje een 'the bold and the beautiful'- gevoel bij die vreemde blikken net langs de camera. (kon het commentaar van de regisseur bijna horen: "ja, goed zo, nu geschrokken langs de lens naar rechts kijken...en...cut!")
Het was mijn eerste Hitchkock. Hoogverwachte spanning die niet werd waargemaakt. Ook zaten er veel details in de film die niet kloppen, wat wat wrevel opwekt. En het einde is echt zeer flauw.
Naar mijn mening onderschat Hitchkock de kijkers. Waarom anders zo nadrukkelijk ingezoomd op halskettngen, bloemstukjes enz.........
Het was een leuke film voor een avondje uit, maar ik kwam niet bepaald overdonderd thuis. Jammer.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Het enige wat je Hitchcock kunt verwijten in deze verder toch uitstekende film is dat hij in het 2e deel van de film te veel van het plot prijsgeeft , zodat het verrassingseffect verdween. Hitchcock had de spoilerknop moeten gebruiken. Wat dat betreft onderschatte Hitchcock inderdaad de kijkers. Voor mij is dit toch een reden om van mijn eerdere 5,0* waardering 0,5* in mindering te brengen.
Driello
-
- 1379 berichten
- 0 stemmen
Het enige wat je Hitchcock kunt verwijten in deze verder toch uitstekende film is dat hij in het 2e deel van de film te veel van het plot prijsgeeft ,
Ik vind dat een keuze van de regisseur waar je het mee eens of oneens kunt zijn. Dat is smaak-onderhevig en niet verwijtbaar.
Het nam helaas wat van de spanning weg maar daarna werd het wel (een beetje) interessant hoe de personen in de film ermee zouden omgaan en hoe de film zich verder zou gaan ontwikkelen.
Ik vind dat je een regisseur wel slordigheden, onnauwkeurigheden en het weergeven van onwaarschijnlijkheden kunt verwijten.
Bij dat laatste denk ik bijvoorbeeld hoe moordenaars zich op de plaats-delict kunnen verstoppen zonder daar door de politie te worden gevonden. Dat is buitengewoon onwaarschijnlijk en dát is in mijn ogen dus verwijtbaar, alsmede eerder door anderen al aangedragen, wat vreemde zaken.
PaulieWalnuts
-
- 1239 berichten
- 815 stemmen
Dit was mijn laatste hoop Hitchcock interessant te vinden, maar heeft met deze mij helaas ook teleurgesteld. Jammer dat hij me niet heeft weten te boeien.
Zonde van die 2 euro voor dat ticketje, ik had liever wat meer Ketchup gehad in de Quick.
Beetje respect mag ook wel...
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Wordt bij herziening alleen maar sterker. De karakters en de fantastische shots zijn nog beter dan ik me herrinnerde. Is het dan toch Hitchcocks beste film? Ik ben er nog niet helemaal uit, maar Vertigo maakt kans op die titel. Dat het hele moordplan belachelijk vergezocht is vergeef ik de film, omdat het zo'n sterke thema's mogelijk maakt.
Ik verhoog naar 5 sterren.
entropy
-
- 35 berichten
- 0 stemmen
Dit was mijn laatste hoop Hitchcock interessant te vinden, maar heeft met deze mij helaas ook teleurgesteld. Jammer dat hij me niet heeft weten te boeien.
Zonde van die 2 euro voor dat ticketje, ik had liever wat meer Ketchup gehad in de Quick.
Inderdaad, de hapklare rommel die ze daar serveren is op jouw maat. Dat of de Chinees waaraan je naam refereert. Stouw dat maar gauw naar binnen zonder na te denken.
Dan kunnen wij hier ongestoord voort discussiëren over wat ongetwijfeld een van de grotere kunstwerken uit het domein van de cinematografie is.
Het is één ding om duidelijk te maken dat een film je niet aanstaat. Maar zonder enige vorm van argumentatie beweren dat een film die je voor een prikje hebt gezien niets waard is, getuigt gewoon van een totaal gebrek aan respect.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Inderdaad, de hapklare rommel die ze daar serveren is op jouw maat. Dat of de Chinees waaraan je naam refereert. Stouw dat maar gauw naar binnen zonder na te denken.
Dan kunnen wij hier ongestoord voort discussiëren over wat ongetwijfeld een van de grotere kunstwerken uit het domein van de cinematografie is.
Het is één ding om duidelijk te maken dat een film je niet aanstaat. Maar zonder enige vorm van argumentatie beweren dat een film die je voor een prikje hebt gezien niets waard is, getuigt gewoon van een totaal gebrek aan respect.
Je hebt je op 1 april dit jaar ingeschreven op MM en je reageert nu pas op het bericht van Belchinees dat al weer dateert van 23 november 2007. Dit vind ik toch wel een beetje vreemd. 
entropy
-
- 35 berichten
- 0 stemmen
Je hebt je op 1 april dit jaar ingeschreven op MM en je reageert nu pas op het bericht van Belchinees dat al weer dateert van 23 november 2007. Dit vind ik toch wel een beetje vreemd. 
Doet het er toe wanneer ik op iets reageer? Ik zag dat iemand op deze pagina die woorden al had geciteerd en ik heb gewoon ook nog eens duidelijk gemaakt hoe idioot ik die reactie vond.
Ik heb echt niet gekeken naar wanneer de originele commentaar was geplaatst.
entropy
-
- 35 berichten
- 0 stemmen
Mag ik overigens aan je avatar afleiden dat je fan bent van Le conseguenze dell'amore?
Fantastische film!
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Doet het er toe wanneer ik op iets reageer?
Natuurlijk niet. Je gaat je gang maar.
Ik heb de gewoonte en dat is persoonlijk niet meer te reageren op berichten die ouder zijn dan een maand. Omdat die berichten voor mij gewoon niet meer actueel zijn.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Mag ik overigens aan je avatar afleiden dat je fan bent van Le conseguenze dell'amore?

Fantastische film!

maxcomthrilla
-
- 15579 berichten
- 2845 stemmen
Dan kunnen wij hier ongestoord voort discussiëren over wat ongetwijfeld een van de grotere kunstwerken uit het domein van de cinematografie is.
Soms zijn woorden overbodig. Respect moet je verdienen!
Dat men een grotendeels in een studio opgenomen film ( en het is eraan af te zien zo knullig! ) verongelijkt durft te presenteren als een van de grootste kunstwerken van wat de cinematografie ooit heeft voortgebracht komt natuurlijk weer uit de mond van iemand die klakkeloos alles van Hitchcock slikt, better safe than sorry zeg maar. Kerel, alstjeblieft.... 
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik vind dit Hitchcock's grote meesterwerk. Altijd dat neerbuigend gedoe.
maxcomthrilla
-
- 15579 berichten
- 2845 stemmen
En ik word altijd wat moe van die nietszeggende klakkeloze loftrompet. Ik struikel vooral over de woorden: cinematografisch kunstwerk.
Buiten een voor zijn tijd misschien nog redelijk revolutionair shotje van iemand die in een draaikolk van beelden verzeild raakt heeft de film niets te bieden. Voor visueel mooie beelden moet je sowieso niet bij Hitchcock aankloppen.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Voor mij is het dat ook. Mogen mensen qua cinematografie een andere standaard hanteren dan jij zonder afgekat te worden? Ik vind kleurgebruik en compositie in verschillende scenes groots.
maxcomthrilla
-
- 15579 berichten
- 2845 stemmen
Dat kan natuurlijk, maar ik werd even geprikkelend om te reageren op de verontwaardiging van Entropy. Even een beetje de nuance bewaren hiero.
The Last
-
- 7169 berichten
- 0 stemmen
Ik heb de film nog niet gezien, maar je moet het allemaal natuurlijk wel een beetje in z'n tijd kunnen plaatsen.
Vertigo wordt door de algemene autoriteiten vaak als Hitchcock's beste werk gezien. Sowieso als één van de beste films ooit gemaakt. Verbaasd me dus niks dat dit door velen als een cinematografisch meesterwerk wordt gezien, al blijft het natuurlijk ieder voor zich....
maxcomthrilla
-
- 15579 berichten
- 2845 stemmen
Ik zat echt te wachten op de autoriteiten.....Zijn vaak nogal duffe personen.
Zelf als ik de film in zijn tijd plaats blijft het een vreselijke draak van een film. The Third Man, The Night of the Hunter, Letyat Zhuravli, Sunset Boulevard, Ivanovo Detstvo, Jules et Jim etc. zijn honderden jaren vooruit op de matigheid die je hier te zien krijgt.
En voor het geval dat men gaat zeuren dat SB en TNOTH studiofilms zijn, jazeker maar dus wel goed uitgevoerd. En mocht men zeggen ja, maar Vertigo is een kleurenfilm....Ik ken ook tal van kleurenfilms die er veel beter uitzien, ook uit ongeveer die periode.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Inderdaad, Ramon. Let alleen al op de manier waarop Kim Novak geïntroduceert wordt. En vervolgens is de film niet meer te stoppen met mooie beelden. En niet alleen het kleurgebruik en de compositie zijn groots, maar ook zeker de belichting (ook hier een mooi voorbeeld als Novak geïntroduceert wordt). Die droomsequentie is sterk, maar wat mij betrefd niet het visuele hoogtepunt uit de film.
Ook zie ik gewoon niet waarom de studio-opnames zo knullig zijn. Je ziet het zo nu en dan wel echt goed, maar meestal vooral op logische momenten (auto-rijden, iemand valt van een grote hoogte) en er wordt voor een Hitchcockfilm hier opvallend veel op locatie gefilmd. Geweldige locatie, trouwens, die plaats waar die kerk staat. De straten van San Fransisco worden ook goed uitgebuit.
En deze film is absoluut niet 'safe', met thema's van een bijna perverse obsessie en uitbuiting van vrouwen. Hitchcock stopt zijn eigen obsessies rond vrouwen in de film. Je moet het maar durven. In verschillende opzichten is het Hitchcocks donkerste film, maar ook zijn meest oprechte en persoonlijke. Het is bijna ondenkbaar dat zoiets nu nog in een grote Hollywoodstudio gemaakt wordt. En toen eigenlijk ook wel.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Knalrood decor, groene jurk.... ik vind het fantastisch!
Bovendien houd ik van studiowerk, mits het niet te ver doorgevoerd wordt: modeltreintjes en nephelicopters gaan me te ver oa. Ik vind dat het studiowerk in Vertigo absoluut niet knullig is. En er werd inderdaad nogal wat op locatie gefilmd.
maxcomthrilla
-
- 15579 berichten
- 2845 stemmen
Met Better Safe than Sorry doel ik er meer op dat het gemakkelijk is om het kijkvoer dat je toegediend krijgt ( uit blik ), maar gelijk uit te roepen tot cinematografisch hoogstaand aangezien men soms niet verder wenst te kijken dan Hitchcock.
De brug van San Francisco vond ik wel mooi in beeld gebracht, dat felrode staal tegenover de bruisende, blauwe zee gehouden maar verder echt veel te brak met die kartonnen look en de slechte montage tijdens de climax als Novak valt.
De obsessie voor vrouwen ben ik niet tegengekomen hier. Zeker niet in passionele zin, met dank aan Stewart die hier erbarmelijk acteert net zoals Novak. Dan prefereer ik de update van Vertigo ' La Ardilla Roja. Veel meeslepender, veel boeiendere cameravoering, intenser, warmbloediger etc.
De 1ste en enige keer had Vertigo mij een uur lang in zijn greep, waarna de belachelijkheid van alles zich bij mij ineens pijnlijk begon op te dringen.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
En die karscene in Ivanovo Detstvo dan?. Ik vind dat Vertigo gewoon in het rijtje films past dat je geplaatst hebt hoor. Allemaal goede films.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
De belachelijkheid van alles?
maxcomthrilla
-
- 15579 berichten
- 2845 stemmen
En die karscene in Ivanovo Detstvo dan?. Ik vind dat Vertigo gewoon in het rijtje films past dat je geplaatst hebt hoor. Allemaal goede films.
Misschien wel het beste uit Ivanovo Detstvo. Net zoals bij de boottocht uit The Night of the Hunter had ik daar alleen nooit het idee dat het wel eens een studiofilm kon zijn. Daar werd gewoon magistraal met lichtsinval gespeeld alsof je jezelf echt op het strand waande.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Bekijk die scene nog maar eens. Mij stoort het niet, maar het is wel heel overduidelijk studiowerk. Knulliger dan in Vertigo imho.
Gerelateerd nieuws

Hitchcock-film 'Vertigo' krijgt remake, met Robert Downey Jr. waarschijnlijk in hoofdrol

Terug naar het oude Hollywood: tien toppers uit de jaren '50

'Vertigo' van Alfred Hitchcock krijgt videogame voor PC en moderne consoles
Bekijk ook

One Flew over the Cuckoo's Nest
Drama, 1975
1.461 reacties

The Usual Suspects
Thriller, 1995
1.685 reacties

12 Angry Men
Drama, 1957
870 reacties

The Shining
Horror, 1980
2.729 reacties

Le Trou
Thriller / Drama, 1960
89 reacties

North by Northwest
Thriller, 1959
651 reacties
Gerelateerde tags
san francisco, californiëdetectivezelfmoordpogingsense of guiltbachelorobsessieliefde voor iemands levenvertigo museumnecklace graveinsurance fraudplanschilderenfilm noirgolden gate bridgepsychologische thrillerrescue from drowningzwarte filmneo-noirfear of heightscolor film noir awestruck
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








