The Last Samurai (2003)
Genre: Historisch / Oorlog
Speelduur: 154 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland / Japan
Geregisseerd door: Edward Zwick
Met onder meer: Tom Cruise, Ken Watanabe en Masato Harada
IMDb beoordeling: 7,8 (469.283)
Gesproken taal: Engels en Japans
Releasedatum: 8 januari 2004
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via Amazon Prime
- Bekijk via iTunes
- Bekijk via HBO Max
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot The Last Samurai
"In the face of an enemy, in the heart of one man, lies the soul of a warrior."
Een veteraan uit de Amerikaanse Indianenoorlogen, kapitein Nathan Algren (Cruise), arriveert in Japan in 1876, om de soldaten van Keizer Meiji te trainen voor een gevecht tegen samoerai die in opstand zijn gekomen. Als de gewonde Algren na een veldslag door de samoerai wordt meegenomen, ziet hij waarom ze hun leven wagen voor hun land, en moet hij kiezen voor wie hij wil vechten.
Externe links
Acteurs en actrices
Nathan Algren
Moritsugu Katsumoto
Simon Graham
Colonel Bagley
Ujio
Taka
Nobutada
Zebulon Gant
General Hasegawa
Emperor Meiji
Video's en trailers
Reviews & comments
notsub
-
- 1326 berichten
- 1311 stemmen
The Last Samurai is een overtuigend epos tegen de achtergrond van de unieke Japanse cultuur. Tom Cruise met baard doet het prima in een rol, die zo op het eerste gezicht niet voor hem geknipt is. Er is mooie balans tussen diepgang en actie en de grootste valkuilen worden gemeden. De film roept wel herinneringen op aan andere films, maar is dat bijna altijd niet zo? Hier en daar had het wat korter gemogen en sommige personages hadden beter gekund; uiteindelijk blijken dat schoonheidsfoutjes.
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Menigeen raakt nog altijd gefascineerd door de Japanse cultuur. In dit grandioos in scène gezette dramatische, theatrale, treurige en gelukzalige verhaal zag je door de ogen van Tom Cruise de cultuur van de samurai. De film werkte akelig episch, realistisch en begrijpelijk en was voorzien van een portie actie, spanning en emotie. De cast speelde uitstekend en de muziek van Hans Zimmer vormde de kers op de taart.
Tarkus
-
- 6409 berichten
- 5314 stemmen
Ik heb lang geaarzeld eer ik de film aankocht. Maar ik heb er geen spijt van. Is de moeite waard. Verdiend zeker een 5. Is een prachtfilm.
Dit is en blijft een meesterwerkje.
Het zijn vooral de kostuums en locaties die deze prent zo mooi maken.
Maar ook de cast doet het uitstekend.
De film duur bijna 2,5 uur, maar dat had gerust nog wat langer mogen duren, vervelen doet ie op geen enkel moment.
Topper !!
rcuppen79
-
- 712 berichten
- 1606 stemmen
In 2004 zag ik deze film voor het eerst in de bioscoop. Wat me van dat bioscoopbezoek is bijgebleven, is dat 20 minuten voor het einde (net voor de grote veldslag) een stelletje boos de bioscoop verliet met de woorden: "wat een saaie k...tfilm!". Destijds kon ik dat niet echt begrijpen, maar nu ik afgelopen week de film voor een 2e keer zag, moet ik bekennen, dat ze wel een beetje gelijk hebben. Buiten die grote veldslag gebeurt er namelijk bitter weinig in deze film. Met name in het eerste uur, sleept ze zich moeizaam voort.
Voor een film van 2,5 uur heeft ze ook een veel te mager plot om echt te boeien. Dit is gewoonweg Dances With Wolves in Japan, en alle clichès worden uit de kast getrokken. Het geforceerde happy-end hadden ze wat mij betreft ook wel weg mogen laten. Amerikaanse films staan nou niet bepaald bekend om hun geloofwaardigheid, maar deze film maakt het wel erg bont. Een Japanse weduwe wordt verliefd op een Westerse generaal, die ook nog eens verantwoordelijk is voor de dood van haar man. En ook haar kinderen zijn dol op hem. Ik heb veel fantasie, maar dit vond ik toch wel een erg ongeloofwaardig subplot.
Het is jammer dat de makers voor zo'n onorigineel scenario hebben gekozen, want hier had zoveel meer in kunnen zitten. Visueel ziet de film er indrukwekkend uit met mooie decors en kostuums, alsmede prachtige plaatjes van het oude Japan (hoewel de film is opgenomen in Nieuw-Zeeland). Ook met het acteerwerk is niets mis, al deed het personage van Tom Cruise mij niet zo heel veel. Captain Algren is in ieder geval geen William Wallace of General Maximus. Dan vond ik Ken Watanabe als Katsumoto een stuk interessanter. Ook Hiroyuki Sanada vond ik uitstekend en ik had het fijn gevonden als zijn personage wat meer 'screen time' had gekregen.
Visueel een prachtige film, maar verder kon ze me niet echt boeien.
JosBrethouwer
-
- 1 berichten
- 0 stemmen
Deze film viel mij toch wel een beetje tegen. Een vrij vlakke film met mooie beelden, maar daar blijft het ook bij. Begin en eind waren degelijk, maar daartussen in gebeurde vrij weinig. En de dingen díe gebeurde waren zeer onwaarschijnlijk. Waarschijnlijk de beste scène van de film heeft hij gejat uit zijn eigen film Glory uit 89 nota bene. Film-epos is niet echt aan mij besteedt, daar ben ik eerlijk in, maar deze viel toch echt tegen.
Movsin
-
- 7704 berichten
- 8096 stemmen
Uitstekend opgezette avonturenfilm met vooral de spectaculaire gevechtsscènes in reliëf en met goede acts van Tom Cruise, Ken Watanabe en co.
Ode aan de samoerai en de eigenheid van een volk.
Is de setting uitstekend, ook van de muziek valt te genieten.
(verwijderd)
-
- 1480 berichten
- 0 stemmen
Kende deze van naam altijd al wel, maar om eerlijk te zijn dacht ik aan een fout filmpje met Cruise in een carnavalspak, tot ik hem via Zwick (na Legends of the Fall een plek in mijn top-10 verdiende) weer tegenkwam; het plot, de eigenlijk hele hoge IMDb rating en Zwick als regisseur maakte me gelijk ineens mega nieuwsgierig en ik weet nu waarom.
Een PRACHTFILM. Opnieuw een Zwick in mijn top-10 in een paar maandjes terwijl ook Blood Diamond er niet heel ver vanaf zit.
Zwick zet hier een prachtige avonturenfilm neer die in het rijtje Gladiator en Braveheart hoort, met zijn pure eigen omgeving: de Samurai. Deze stam heeft op mij de hele film indruk gemaakt: de discipline, geloven, dagelijks leven, en toch ook gewoon de enorm menselijke kant die zij ook hebben. Kom niet aan met historische onwaarden of iets in die richting, dat interesseert me bij zulke films niet tot nauwelijks eerlijk gezegd.
De verhaallijnen zijn perfect, ik heb geen fout ontdekt de gehele film. Cruise zijn rol in de stam blijft de hele tijd interessant; van de relatie met Watanabe zijn karakter, zijn zus en haar kinderen tot en met zijn dieners. Heerlijk om te zien.
Visueel is het fantastisch, wat ik al had verwacht van Zwick. De gebieden zijn prachtig, die blijkbaar niet in Japan maar in Nieuw-Zeeland zijn gefilmd. Ook de harnassen en dergelijken zetten je geen enkel moment aan het twijfelen aan de echtheid van het verhaal.
Ook ik ben normaliter niet meteen fan van Tom Cruise. Ik zie hem altijd als die tiener in zijn jongere jaren in zijn volwassen films, maar in deze film lijkt hij een ander acteur. Hij overtuigde enorm, waar hij vaak nogal 'koud' kan overkomen imo zet hij hier geweldige prestaties (gezichtsuitdrukkingen, gevoelens, gevechten, dialogen) neer. Echt een meesterwerk van hem deze keer, mag ook gezegd worden.
Aziaten lijken altijd foutloos te acteren, waarschijnlijk ook door het gebrek aan kennis van het volk, maar dit gebrek komt goed uit.
Prachtige soundtrack van Hans Zimmer zoals gebruikelijk. Niet érg op de voorgrond dit keer maar dat hoeft ook niet. Dit moet wel de beste filmcomponist aller tijden zijn, reageer aub als je een betere weet!
Na meer dan 500 stemmen nog steeds niet het lef 5* te geven, niet bij gebrek aan kwaliteit maar bij het gebrek aan herkenbare onderscheid tussen mijn 4,5* films. Tijd voor een rustige herverdeling binnenkort.
Laat ik de * dan maar uitdrukken met top-10!
yesplease
-
- 466 berichten
- 969 stemmen
Een gemakzuchtig en weinig origineel verhaal. Ik ergerde me aan de vele cliches over Japan. Gemiddeld.
Suzietje
-
- 4 berichten
- 9 stemmen
Eén van de mooiste films die ik ooit gezien heb. Van begin tot het einde. Ook één van de weinige films waarin Tom Cruise zichzelf kan zijn (hij heeft dan ook de film mee geproducet). Mooie kostuums, vooral mooie decors en alles zoals het moet. Het geeft een prachtig beeld van het leven van een samoerai en niet alleen van hun vechtkunst. Het is ook een voorbeeld hoe het oorspronkelijke Japan door het Westen werd hervormd tot wat het eigenlijk niet wilde.
coldstorm
-
- 36 berichten
- 34 stemmen
ik heb deze film vandaag weer gezien en hij krijgt van mij de volle winst enige nadeel is dat ik het een beetje vergeleek met dances with wolfs maar op een of andere manier kon ik deze film beter waarderen ik hou van goeie verhalen en dat had deze film wat mij betreft ik ben niet echt fan van Tom Cruise maar hierin speelt hij zijn rol goed chapo.
Antonev
-
- 1666 berichten
- 1132 stemmen
Tegenvaller. Het verhaal klinkt interessant in de oren, het ziet er gelikt uit en er wordt uitstekend geacteerd. Toch wist het me nergens echt mee te slepen of mee te laten delen in de emotie. Vond het eerlijk gezegd redelijk mat. Erg jammer, als het me meer had weten te raken, dan was het een toppertje geweest. 3* voor de mooie beelden en de goede acteurs.
Fisico (moderator films)
-
- 8353 berichten
- 4697 stemmen
Dit was een typisch epos met een redelijk verhaal. Geheel origineel is het niet omdat de film inderdaad qua concept een kopie is van Dances with wolves. In vergelijking hiermee is deze film in zijn geheel kwalitatief minder. Niet dat ik er niet graag naar gekeken heb, maar The last Samurai is slordiger, meliger en vooral historisch niet correct.
De film heeft een goede cast. Die Watanabe doet het uitstekend en ook Tom Cruise doet het redelijk. De keizer daarentegen was wat magertjes. De sfeersetting bij de Samurai was de moeite, goed uitgewerkt. Culturele gebruiken en gewoonten kwamen goed naar voren. Het gevoel zat erg goed bij deze film niet tegenstaande dat de VS in die tijd helemaal niet the power was die me in de film liet uitschijnen. De VS hield zich amper of niet bezig met buitenlandse politiek en was een kneusje op het internationaal vlak in die tijd.
Ook het einde gaf een serieuze domper op de vreugde. Dit kost de film een half tot zelfs een volledige ster. Daarom ook slechts een 3,0*. Komaan, hoe serieus kan je zijn? Typisch Holywoodiaans, geforceerd, melig, alles wat je wil ... maar vooral niet realistisch en jammer.
Tot slot nog even vermelden dat de filmmuziek van Zimmer goed was. Ook het camerawerk tijdens rustige momenten, maar evenzeer tijdens the battle op het einde waren erg goed, daarom samen met de goede vertolking van de meeste personages zeker nog een voldoende quotering.
plumke
-
- 89 berichten
- 118 stemmen
top casting en verhaal , voor mij persoonlijk beste film van tom cruise
plumke
-
- 89 berichten
- 118 stemmen
Deze film viel mij toch wel een beetje tegen. Een vrij vlakke film met mooie beelden, maar daar blijft het ook bij. Begin en eind waren degelijk, maar daartussen in gebeurde vrij weinig. En de dingen díe gebeurde waren zeer onwaarschijnlijk. Waarschijnlijk de beste scène van de film heeft hij gejat uit zijn eigen film Glory uit 89 nota bene. Film-epos is niet echt aan mij besteedt, daar ben ik eerlijk in, maar deze viel toch echt tegen.
Black Math
-
- 5390 berichten
- 1735 stemmen
Ik zag deze film jaren geleden voordat ik een Japan gekkie werd, dus interessant om weer eens te herzien. Dat viel niet mee, want dit is een typisch Hollywood wanproduct over een historische periode in dezelfde lijn als Braveheart en Gladiator. In andere woorden: ontzettend plat en melodramatisch.
Grootste pijnpunt bij dit soort films is de muziek die overdramatisch klinkt tijdens de dramatische momenten; de slow motion beelden en de dramatische oneliners als mensen op sterven liggen vervolledigen het plaatje: hier wordt totaal geen poging gedaan om subtiel te zijn, het drama wordt als een natte lap op tafel gekwakt, en daar pas ik voor.
Wat achtergrond waarvan ik nog niet op de hoogte was tijdens de eerste kijkbeurt, maar waar ik kennis mee heb gemaakt sinds ik Japan gekkie werd: deze film is gebaseerd op de Satsuma rebellie na de Meiji restauratie die de keizer (Meiji dus) aan de macht hielp (of althans als boegbeeld van het nieuwe bewind) nadat eeuwenlang de Tokugawa shoguns aan de macht waren. De Meiji restauratie was het gevolg van het openbreken van de Japanse handelsmarkt door de Amerikanen. Eeuwenlang was handel met het Westerse landen verboden op de handel met Nederland na. Onze handelspost was op Desjima, een eiland nabij Nagasaki en thans een deel van Nagasaki. Er is tegenwoordig daar een reconstructie van de handelspost te bezichtigen. Behoorlijk interessant, en zeker de moeite waard als je in de buurt bent. Een paar kilometer verderop is er overigens een attractiepark genaamd Huis ten Bosch gebaseerd op Nederland. Ook de moeite waard om te zien, er staan bijvoorbeeld replica's van de Utrechtse Domtoren en het Amsterdamse Concertgebouw. Ook staan er overal borden "verboden te fietsen", dus de Japanse interpretatie van Nederland klopt niet helemaal.
Maar genoeg wat betreft de reisgids. De Amerikanen dwongen dus toegang tot de Japanse markt af, en dit resulteerde in de sonno joi beweging: Vereer de keizer, gooi de buitenlanders eruit. De Satsuma en Choshu clans, eeuwenlang elkaars aartsvijanden, maar ook allebei tegenstanders van het shogunaat, zagen hun kans schoon, grepen deze beweging aan om de handen ineen te slaan en de shogun na een bloedige burgeroorlog (de Boshin oorlog) aan de kant te zetten. De anime Rurouni Kenshin, ook wel bekend als Samurai X, gaat over deze periode en vlak daarna. Zoals vaker bij revoluties gaat het niet zozeer om de filosofie achter de machtsgreep; het draait eigenlijk gewoon om de macht. De keizer was feitelijk een stroman; het "vereer de keizer" van de sonno joi slogan werd gebruikt om van de shogun af te komen, maar van het buitenlanders eruit gooien kwam niet veel terecht. De nieuwe machthebbers begrepen donders goed dat er een aansluiting met het westen gemaakt moest worden, en daarom werd er in hoog tempo gemoderniseerd worden, resulterend in het afschaffen van de samoerai klasse.
De samoerai waren hier natuurlijk niet zo blij mee (ook hier draait het gewoon om macht in plaats van om eer, zoals de film suggereert) en kwamen in opstand onder leiding van Saigo Takamori (op wie Katsumoto in de film gebaseerd is), één van de drie leiders van de Meiji restauratie samen met Satsuma clangenoot Okubo Toshimichi (op wie Omura in de film gebaseerd lijkt te zijn) en Kido Takayoshi van Choshu. Laatstgenoemde overleed tijdens de opstand van Saigo, die dus de Satsuma rebellie genoemd wordt, maar was feitelijk al uitgerangeerd. Dat gold ook voor Saigo en ondanks dat de man ongetwijfeld sympathie voor de samoerai zaak had, en wellicht ook de modernisatie te snel vond gaan, kan je je afvragen of zijn besluit (na lang geaarzeld te hebben) om zich aan te sluiten bij de samoerai rebellie en deze te leiden niet vooral op opportunisme en de wens weer aan de macht te komen gebaseerd is.
Het is van belang te weten dat twee Satsuma leiders feitelijk tegenover elkaar stonden tijdens dit conflict. Net als de generaal die in de film onthoofd wordt omdat hij feitelijk nog steeds volgens de samoerai code dacht, maar in tegenstelling tot zijn tegenhanger Omura in de film, was Okubo, die dus de absolute macht in Japan had, van oorsprong ook een samoerai, en dus ook bekend met de samoerai code. Okubo werd overigens kort na het neerslaan van de opstand vermoord door verbitterde Saigo aanhangers.
Het ging dus niet zozeer om traditie maar vooral om macht. Het hele idee van de film dat de samoerai geen moderne wapens wilden gebruiken is ook volstrekt onzin. Al ten tijde van de beslissende slag bij Sekigahara eeuwen terug in 1600, die de Tokugawa shoguns aan de macht bracht, werden er al haakbussen gebruikt (met dank aan Nederland, wat ook een reden was dat Nederland in tegenstelling tot de rest van de westerse landen niet uitgesloten werd van de handel).
Genoeg achtergrond! De moraal die we hier dus opgedrongen krijgen is die van de "eer". Wat mij betreft net zo'n inhoudsloze term als "respect" dat tegenwoordig door iedereen geëist wordt, en dus ook behoorlijk onzinnig . Het is ook de vraag of het eergevoel van de samoerai nou echt iets goeds was. Ze onderdrukten de gewone bevolking, en ongetwijfeld zal hun code van eer regelmatig gepaard gegaan zijn met een flinke dosis hypocrisie, zoals zo mooi getoond worden in de uitstekende films Seppuku en Samurai Rebellion van Kobayashi.
Met andere woorden, ook wat verwerking van de historische achtergrond (die ik an sich interessant vind, anders had ik er niet zo'n lang verhaal over kunnen schrijven) is de film plat. Het conflict was veel minder zwart/wit dan de film doet suggereren, maar het is blijkbaar noodzakelijk in dit soort films dat er een duidelijke slechterik Omura/Okubu zonder "eer" is tegenover een heroïsche en "moreel superieure" Katsumoto/Saigo. De gedachte dat een buitenlander (Cruise dus) de laatste samoerai is in een rebellie waarin men juist het "gooi de buitenlanders eruit" gedeelte van sonno joi aangreep om hun zaak te motiveren is al helemaal om te kotsen.
Kortom, deze film verdient wat mij betreft royaal het minimum. 0,5*.
Supernatural
-
- 985 berichten
- 834 stemmen
een mooie film.heb me prima vermaakt.ik hou wel van dit soort films.er zit ook een goed verhaal in.en ook een prima cast.ik heb me geen moment verveeld.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
I have introduced myself. You have introduced yourself. This is a very good conversation
The Last Samurai was zo'n film waar ik al erg lang tegenop keek. Dan kun je je afvragen waarom ik hier in hemelsnaam toch aan wou beginnen en de reden daarvoor is makkelijk: Japan en zijn samoerai tijdperk interesseert me wel. Het was echter de aanwezigheid van Tom Cruise die indertijd mijn enthousiasme temperde en in de loop der jaren was dat nog steeds niet veel gebeterd. Ik had echter zin in een lang uitgesponnen epos en vandaar eindelijk eens hieraan begonnen.
En wat blijkt? Ik kon dit heel wat meer waarderen dan ik in eerste instantie had verwacht. Toegegeven: de film bewandelt wel het perfecte pad dat je bij dit soort plotlijnen kunt verwachten. De verplichte vriendschap, de verplichte romance, de verplichte inkeer, de verplichte stereotiepe slechterik, de verplichte veldslag en ga zo nog maar voort. Het zijn clichés, maar die zijn er ook ooit gekomen omdat het gewoon erg goed werkt en dat lijkt regisseur Edward Zwick ook wel te beseffen. Historisch gezien waarschijnlijk niet overal even correct, maar de film blijft wel over de gehele lijn boeien. Het einde is misschien iets te mierzoet naar mijn zin (dan blijkt dat Cruise met zo'n zin als "I will tell you how he LIVED" echt niet weg geraakt) maar het is een kleine smet op een voor de rest degelijke film. Fijn ook dat de landsgrenzen worden gerespecteerd en dat Japanners effectief Japans spreken. Dat is in die andere geschiedkundige Tom Cruise film (Valkyrie) wel wat anders.
En dan zijn we dus ineens bij de reden aangekomen waarom ik dit al die jaren heb laten aanslepen. Recentelijk nog The Mummy gezien waar Cruise voor een groot deel misplaatst was, maar dit doet hij toch goed. Hoewel hij nooit mijn favoriete acteur zal worden en dat hij ook de nodige clichés uit de kast haalt, geraakt hij er wel over de gehele lijn mee weg. Het is echter de rest van de cast die hem naar een hoger niveau weet te tillen. Ken Watanabe is altijd goed en deelt als Katsumoto een aantal leuke scènes met Cruise en ook Timothy Spall is bij elke film een meerwaarde. Sowieso ook visueel wel erg aantrekkelijk. De vechtscènes zien er flitsend en toch overzichtelijk uit en dat is bij dit soort films al wel eens anders geweest.
Had hier dus best al veel eerder aan kunnen/mogen beginnen. De lange speelduur blijft nog altijd wel wat tegensteken, zeker naar het einde toe blijft de film iets te lang doorgaan, maar verder is dit een erg interessant filmpje geworden. Historisch dus niet altijd correct maar in dat opzicht moet je het eerder bij een documentaire of een boek gaan zoeken vermoed ik.
4*
AJK
-
- 170 berichten
- 10 stemmen
Tja of het nu wel of niet allemaal historisch klopt.
Het is een pracht van een film.
Mister Cruise speelt zijn beste rol naar mijn
mening.Wat ik wel weet is dat het in de japanse
cultuur gaat om eer en respect en dat zie je terug.
Dat vleugje Hollywood wat deze film toch wel heeft mocht van mij wel wat minder.
Het had van mij nog wat rauwer gemogen.
Al met al kijk ik deze film zo nu en dan en dat zegt
genoeg.Alle cliches en traantrekkerij daargelaten.
3.0.Had veel meer kunnen zijn.
Boneka
-
- 2381 berichten
- 1266 stemmen
Een van de mooiste avonturenfilms ooit. Ben sowieso een liefhebber van dit genre en had 'm al een tijde niet meer gezien. Natuurlijk zitten er in elke film wat minpuntjes, maar dat zijn er maar weinig. Zo is het eind iets te langdradig en vind ik "Tom" wel erg snel Japans spreken in slechts een jaargetijde. Desalniettemin ziet er het allemaal schitterend uit en heb ik me geen moment verveeld.
De locaties zijn opgenomen in drie landen zo zag ik bij de extra's. Uiteraard in Amerika zelf (vooral de straatjes) de tempels met trappen in het begin in Japan (Kyoto) en het mooiste van deze epic het traditionele dorp in Nieuw Zeeland. Opvallend Japan zo veel heeft afgebroken dat zelfs dat niet meer bestaat in tegenstelling van Indonesië waar traditionele dorpen nog bestaan (Lombok). Men moest er nu helemaal voor naar Nieuw Zeeland waar zelfs de Japanners een traantje moesten laten zo mooi zag het er allemaal uit.
Afijn de film begint opvallend met dezelfde patronen als Hidalgo een jaar later!! Ook zo'n kanjer van een film. Maar het mooiste stuk is toch in het Japanse dorp met al zijn tradities. Wat een heerlijke rust en verademing. De film is ook mooi in balans gebracht en komt nergens gehaast over.
Historisch klopt het verhaal heel aardig zelfs de taal komt overeen zoals toen werd gesproken. Het plot met Tom is uiteraard verzonnen, maar daar lig ik niet wakker van.
Hoe dan ook een prima avonturenfilm met een prachtige opnames en locaties en een prima verhaal.
Film 4.5
Blu ray 4.5
Geluid 4.5
Extra's 5
Boneka
-
- 2381 berichten
- 1266 stemmen
Ik zag deze film jaren geleden voordat ik een Japan gekkie werd, dus interessant om weer eens te herzien. Dat viel niet mee, want dit is een typisch Hollywood wanproduct over een historische periode in dezelfde lijn als Braveheart en Gladiator. In andere woorden: ontzettend plat en melodramatisch.
Grootste pijnpunt bij dit soort films is de muziek die overdramatisch klinkt tijdens de dramatische momenten; de slow motion beelden en de dramatische oneliners als mensen op sterven liggen vervolledigen het plaatje: hier wordt totaal geen poging gedaan om subtiel te zijn, het drama wordt als een natte lap op tafel gekwakt, en daar pas ik voor.
Wat achtergrond waarvan ik nog niet op de hoogte was tijdens de eerste kijkbeurt, maar waar ik kennis mee heb gemaakt sinds ik Japan gekkie werd: deze film is gebaseerd op de Satsuma rebellie na de Meiji restauratie die de keizer (Meiji dus) aan de macht hielp (of althans als boegbeeld van het nieuwe bewind) nadat eeuwenlang de Tokugawa shoguns aan de macht waren. De Meiji restauratie was het gevolg van het openbreken van de Japanse handelsmarkt door de Amerikanen. Eeuwenlang was handel met het Westerse landen verboden op de handel met Nederland na. Onze handelspost was op Desjima, een eiland nabij Nagasaki en thans een deel van Nagasaki. Er is tegenwoordig daar een reconstructie van de handelspost te bezichtigen. Behoorlijk interessant, en zeker de moeite waard als je in de buurt bent. Een paar kilometer verderop is er overigens een attractiepark genaamd Huis ten Bosch gebaseerd op Nederland. Ook de moeite waard om te zien, er staan bijvoorbeeld replica's van de Utrechtse Domtoren en het Amsterdamse Concertgebouw. Ook staan er overal borden "verboden te fietsen", dus de Japanse interpretatie van Nederland klopt niet helemaal.
Maar genoeg wat betreft de reisgids. De Amerikanen dwongen dus toegang tot de Japanse markt af, en dit resulteerde in de sonno joi beweging: Vereer de keizer, gooi de buitenlanders eruit. De Satsuma en Choshu clans, eeuwenlang elkaars aartsvijanden, maar ook allebei tegenstanders van het shogunaat, zagen hun kans schoon, grepen deze beweging aan om de handen ineen te slaan en de shogun na een bloedige burgeroorlog (de Boshin oorlog) aan de kant te zetten. De anime Rurouni Kenshin, ook wel bekend als Samurai X, gaat over deze periode en vlak daarna. Zoals vaker bij revoluties gaat het niet zozeer om de filosofie achter de machtsgreep; het draait eigenlijk gewoon om de macht. De keizer was feitelijk een stroman; het "vereer de keizer" van de sonno joi slogan werd gebruikt om van de shogun af te komen, maar van het buitenlanders eruit gooien kwam niet veel terecht. De nieuwe machthebbers begrepen donders goed dat er een aansluiting met het westen gemaakt moest worden, en daarom werd er in hoog tempo gemoderniseerd worden, resulterend in het afschaffen van de samoerai klasse.
De samoerai waren hier natuurlijk niet zo blij mee (ook hier draait het gewoon om macht in plaats van om eer, zoals de film suggereert) en kwamen in opstand onder leiding van Saigo Takamori (op wie Katsumoto in de film gebaseerd is), één van de drie leiders van de Meiji restauratie samen met Satsuma clangenoot Okubo Toshimichi (op wie Omura in de film gebaseerd lijkt te zijn) en Kido Takayoshi van Choshu. Laatstgenoemde overleed tijdens de opstand van Saigo, die dus de Satsuma rebellie genoemd wordt, maar was feitelijk al uitgerangeerd. Dat gold ook voor Saigo en ondanks dat de man ongetwijfeld sympathie voor de samoerai zaak had, en wellicht ook de modernisatie te snel vond gaan, kan je je afvragen of zijn besluit (na lang geaarzeld te hebben) om zich aan te sluiten bij de samoerai rebellie en deze te leiden niet vooral op opportunisme en de wens weer aan de macht te komen gebaseerd is.
Het is van belang te weten dat twee Satsuma leiders feitelijk tegenover elkaar stonden tijdens dit conflict. Net als de generaal die in de film onthoofd wordt omdat hij feitelijk nog steeds volgens de samoerai code dacht, maar in tegenstelling tot zijn tegenhanger Omura in de film, was Okubo, die dus de absolute macht in Japan had, van oorsprong ook een samoerai, en dus ook bekend met de samoerai code. Okubo werd overigens kort na het neerslaan van de opstand vermoord door verbitterde Saigo aanhangers.
Het ging dus niet zozeer om traditie maar vooral om macht. Het hele idee van de film dat de samoerai geen moderne wapens wilden gebruiken is ook volstrekt onzin. Al ten tijde van de beslissende slag bij Sekigahara eeuwen terug in 1600, die de Tokugawa shoguns aan de macht bracht, werden er al haakbussen gebruikt (met dank aan Nederland, wat ook een reden was dat Nederland in tegenstelling tot de rest van de westerse landen niet uitgesloten werd van de handel).
Genoeg achtergrond! De moraal die we hier dus opgedrongen krijgen is die van de "eer". Wat mij betreft net zo'n inhoudsloze term als "respect" dat tegenwoordig door iedereen geëist wordt, en dus ook behoorlijk onzinnig . Het is ook de vraag of het eergevoel van de samoerai nou echt iets goeds was. Ze onderdrukten de gewone bevolking, en ongetwijfeld zal hun code van eer regelmatig gepaard gegaan zijn met een flinke dosis hypocrisie, zoals zo mooi getoond worden in de uitstekende films Seppuku en Samurai Rebellion van Kobayashi.
Met andere woorden, ook wat verwerking van de historische achtergrond (die ik an sich interessant vind, anders had ik er niet zo'n lang verhaal over kunnen schrijven) is de film plat. Het conflict was veel minder zwart/wit dan de film doet suggereren, maar het is blijkbaar noodzakelijk in dit soort films dat er een duidelijke slechterik Omura/Okubu zonder "eer" is tegenover een heroïsche en "moreel superieure" Katsumoto/Saigo. De gedachte dat een buitenlander (Cruise dus) de laatste samoerai is in een rebellie waarin men juist het "gooi de buitenlanders eruit" gedeelte van sonno joi aangreep om hun zaak te motiveren is al helemaal om te kotsen.
Kortom, deze film verdient wat mij betreft royaal het minimum. 0,5*.
Tja ga vooral doco's kijken zou ik zeggen. We hebben het hier over films met ja een sausje vanuit de filmwereld. Als je het zo boek technisch wil weergeven kijkt niemand meer. Braveheart en Gladiator zijn topfilms waar de meeste filmliefhebbers van houden. Kan er zo nog wel een paar geven waar jij dus niet van houdt. The Bridge on the river Kwai, Hidalgo, Dr. Zhivago, Ben Hur (niet de laatste) Spartacus , Titanic, of Troy. Allemaal historische films die scoren met feiten en fictie. Maar als ik jouw top 10 zo bekijk dan is dit een genre waar bijna niemand naar kijkt. Sterker nog ik ken er geen een.
Maakt mij niet uit, maar dan zou ik sowieso dit soort films overslaan
Kondoro
-
- 10694 berichten
- 2485 stemmen
Wederom een herziening, ook voor onder andere de challenge die nu gaande is. Ik heb deze film er maar tussen gezet omdat ik hem aardig graag weer wou zien, was al weer een tijdje geleden maar ik moet zeggen dat ik me niet verveeld heb. Echter, vond ik de film wel meer tegen vallen dan de eerste zit, zaten soms erg trage en lange stukken in die voor mij ook er uit hadden gemogen. In het algemeen gewoon een prima onderhouden film die ik graag nog eens gezien had, en ik begin steeds meer interesse in de Samoerai te krijgen, misschien ook maar eens meer in gaan verdiepen. Dus mocht men nog tips hebben met dit onderwerp, stuur maar door!
Helaas is dit weer een typisch Amerikaanse productie waarin ook nog even word getoond hoe sterk hun wapens destijds al waren. Met onder andere de ‘Gatling gun’ in een goed dag beeld was het Amerikaanse leger uiteraard weer erg sterk. Dit keer op Japans grond gebied, als Amerika gevraag werd om het Japanse leger te helpen tegen onder andere de Samoerai’s die in opstand waren gekomen. Best een laffe strijd, zwaarden tegen geweren maar goed wat doe je er tegen.
De cast is prima, Ken Watanabe deed het prima als ‘Katsumoto’, leider van de samoerai’s (rebellenleider dan wel te verstaan). Prima rol, leuke rol vooral. Tom Cruise vond ik zelf iets minder, leuke rol daar niet van maar ik kan zijn gezicht niet echt plaatsen bij een film als dit. Zijn rol als Amerikaan vond ik dan wel weer toffer. Voor de rest kende de film een redelijke cast maar werd er nergens echt warm of koud van.
Het verhaal is leuk. We volgen Nathan Algren die naar Japan word gestuurd om daar het Japanse leger te moderniseren en op gang te zetten. Eenmaal aangekomen en na een training van het Japanse leger was het nu tijd dat ze zich gingen klaar maken op een aanval tegen de samoerai die vervolgens wel wonnen. Ze namen Nathan Algren mee naar hun dorp om hem daar te verzorgen waarna hij zich steeds meer thuis voelde bij de samoerai, hun begon mee te doen met trainen en werd een vertrouweling van Katsumoto. Na een tijdje maakte ze zich klaar voor een grote aanval op de keizer die ze uiteindelijk dan wel verloren, ze kwamen erg dichtbij. Met veel doden.
De vechtscenes waren mooi in beeld gebracht, en werden ook prima uitgevoerd. En zoals ik al zei, de sommige wat langdradige scénes hadden voor mij dan ook weer niet gehoeven. Over het algemeen is de film gewoon prima te doen, leuke weg kijker aan de wat langere kant.
4.0*
JoeyKijktFilms
-
- 121 berichten
- 822 stemmen
Van begin tot eind genoten van deze film! Goede actie en sterk verhaal. Bleef me continu boeien. Camerawerk was ook erg goed tijdens de gevechtsscènes en dat levert voor mij meestal pluspunten op
Ste*
-
- 1960 berichten
- 1283 stemmen
Vond het een mooie film, die op alle vlakken, thematisch, cinematografisch en actie heel goed bij elkaar komt.
Scheelt ook wel of je geïnteresseerd bent in Japan en de Samurai-cultuur of niet, want een lange zit is het natuurlijk wel. Persoonlijk vond ik de stukken dat Algren kennis maakt met de Samurai interessanter dan alle gevechten, hoewel die eindbattle natuurlijk wel erg episch gedaan was.
Thematisch vond ik het ook best mooi rond, met de parallel tussen zijn ervaringen met de indianenstam en de Samurai en hoe hij op die manier in het reine komt met zichzelf en wat leert over zichzelf en over 'honor'.
Zo'n 2,5 uur durend epos dat een hele cultuurgeschiedenis behandelt kan zich makkelijk vergalopperen aan de materie, en hoewel er vast genoeg af te dingen valt op hoe de makers dit hebben aangepakt, moet ik zeggen dat het voor mij allemaal best goed viel. Snap ook wel weer dat dit bij mensen met meer kennis van de echte geschiedenis, de echte Japanse films (en een allergie voor clichés en sentiment) ook helemaal de andere kant op kan vallen, maar daar had ik geen last van (zal ook wel zijn omdat ik weinig tot geen ervaring heb met dit genre).
4*
Lovelyboy
-
- 3085 berichten
- 2260 stemmen
Een erg interessant tijdsbeeld, niet alleen over befaamde Samoerai krijgskunst, maar tevens de algemene kijk en handel in Japan en de geremde invloed van het Westen. Het is niet voor niets dat Japan lange tijd van de wereld in die zin afgesneden was en er slechts oogluikend wat handel met Nederland en Portugal werd getolereerd. De 'Japanse methode' is in die zin het meest veelzeggend. Iets dat ze perse niet het land in wilden hebben werd net zolang buiten op de kade gehouden tot het nat, kapot of verrot was om dan te zeggen dat ze bij voorbaat al het gevoel hadden dat er iets niet goed aan was.
Een aardig drama ontvouwd zich met de aan PTSS lijdende Algren, gebaseerd op een Frans officier die als adviseur in die tijd aanwezig was, die de Japanse keizer en zijn leger moet gaan adviseren. Dit gaat natuurlijk met de nodige hobbels, cultuurverschil, taalproblemen, totaal niet professioneel, het is nog al een opgave en dan ook niet verwonderlijk dat de eerste slag meteen verloren wordt, Algren daar en tegen wordt als enige gespaard. Bij de Samoerai hervind hij een bepaalde eergevoel en moraliteit om voor te strijden, iets dat hij voor het Amerikaanse leger al lang verloren was.
Prima acteerprestatie van Cruise maar ook van Watanabe die ondertussen in al heel wat goede films meedoet, mooie landschappen en bijzondere mooie shots, CGI van San Fransisco en de Japanse havenstad ziet er aardig uit, en ik vergaap mij persoonlijk aan die pracht en praal van de samoerai harnassen, kledij en helmen. Prachtig! Een redelijk moralistische boodschap wordt verder gebracht, over het strijden voor eergevoel. Toch weet de film ondanks alle pluspunten me maar matig te raken. Hij is mooi, het is goed, maar er zit niet dat randje aan dat ik denk....WOW! Nee, helaas. De muziek overigens van Zimmer valt nogal op. Andermaal een prima soundtrack maar vooral ook heel duidelijk te horen elementen die later terug zouden keren, of juist eerder te horen waren, in Inception, Pearl Harbor en The thin red line.
Leuk om weer eens gezien te hebben maar mijn geheugen betreffende de twijfel hoe goed deze film nu was is weer opgefrist.
MisterJames
-
- 103 berichten
- 219 stemmen
Een welbekend verhaal. Het plot is hetzelfde als Dances With Wolves maar dan in een ander jasje. De film zat ook vol met cliches en ongeloofwaardigheid, het romantische verhaal er in was bullshit, Algren vermoord haar man, en uiteindelijk is heel de familie gek op hem, gaan ze het doen, en mag hij haar harnas dragen ?. De film is veel te overgedramatiseerd. Verder word er wel goed geacteerd, de muziek is harstikke prima en de omgeving waar het gefilmd is is prachtig. Hoogtepunt is het laatste gevecht, mooi gechoreografeerd en spannend, eindigt helaas toch weer in een dikke cliche en de standaard speech. De goeie en slechte punten wegen een beetje tegen elkaar op in deze film, 3,0!
Alathir
-
- 2067 berichten
- 1589 stemmen
The Last Samurai blijft een uitstekend werkje vakmanschap van Edward Zwick. De 2 en een half uur vliegen zo voorbij. Prachtige vechtscenes zonder CG, het is een lust voor het oog. De film kent een wat onwaarschijnlijke romance, al gebeurt het niet in 1, 2, 3. De film neemt altijd goed de tijd om op geen enkel vlak iets te overhaasten. Het wordt echter nooit saai door de vele afwisselingen van locatie, muziek en situaties. Een prima rol van Tom Cruise die hiervoor een aardig woordje Japans moest leren, behendig moest leren vechten met een katana en misschien ook wel leren paardrijden.
rep_robert
-
- 27289 berichten
- 3855 stemmen
Ik ben mezelf de laatste tijd wat in Japan aan het verdiepen met literatuur. Uiteraard hoort er ook een filmpje bij. Hoewel ik The Last Samurai al eens heb gezien is dit toch al een jaar of tien geleden. De tijd vliegt.
Hetzelfde geldt ook voor deze film. Het is best een langzame en lange film. Toch weet Zwick een heerlijk geromantiseerd beeld van het leven in het 19e eeuwse Japan te schetsen, waarin de laatste stuiptrekkingen van het feodale Bakufu bewind met de Shoguns aan het roer zichtbaar zijn. Wellicht wordt het iets te over geromantiseerd, maar de film geeft een heldere en realistische blik over hoe het leven in die tijd in Japan moet zijn geweest.
Er wordt verder een behoorlijk Hollywoodsausje over de film heen gegooid met Tom Cruise in de hoofdrol en een plot dat af en toe wel heel erg zoetsappig is.
Gelukkig weet de film niet te dweperig te worden hierin en wordt er een goede balans gevonden tussen het harde geweld en de Hollywood invloeden. En het is natuurlijk ook fijn dat de Japanners gewoon Japans praten en niet enkel Engels spreken.
Misschien geen meesterwerk, maar als je sentiment in combinatie met een interessant historisch tijdperk leuk vindt, zit je met the Last Samurai gebakken.
3,5*
Shadowed
-
- 8385 berichten
- 5269 stemmen
Zwick.
Ik vond het nooit een ideale regisseur voor dit soort grotere projecten. Hij kan best regisseren, maar zijn ridicule neiging om alles zo sentimenteel en opgeblazen mogelijk aan te pakken werkt keer op keer nadelig. Ook in deze film is het niet bepaald een voordeel, en dat eist zeker tegen de finale aan zijn tol.
The Last Samurai kent zoveel clichés binnen het plot dat je je afvraagt tot in hoeverre mate de schrijvers eigenlijk wel vrijheid hebben gekregen. Gelukkig worden niet de meest vervelende clichés zoals love interests helemaal uitgewerkt, dat soms nuchter werkt. Helaas wegen er behoorlijk wat andere clichés tegenover die je het nuchtere gevoel weer laten vergeten.
Visueel een mooi vormgegeven film. Erg fraaie settings, mooie kleurtjes en krachtige kostuums. De massascenes hebben best wel charme, en qua sfeerzetting heeft deze film elke duit weten te gebruiken. De 154 minuten zijn lang maar voelen nooit te lang aan omdat Zwick er wel in slaagt de kijker vlot door de minuten te leiden dankzij een hoog tempo en lekker veel gebeurtenissen.
Acteerwerk is half. Cruise doet wat hij kan en is voor zijn rol ook een logische keuze. Leuk dat hij met deze rol ook een beetje zelfspot toont, altijd voordelig. De overige crewleden zijn best aardig met enkele namen die wat overboord slaan (Spall). Ondanks dat de personages ook figuren zijn die je wel vaker ziet wisten ze me allemaal geboeid te houden.
Oorspronkelijk wilde ik de film voor zijn visuele kwaliteit nog een voldoende geven, en omdat de finale lekker wegkeek, maar toen ze een buiging maakte naar Cruise wist ik dat dat er niet in ging zitten. Gelukkig regisseert Zwick nu alleen nog maar kleinere projecten, want dit soort projecten zijn niet voor hem. Hij weet er gewoon weinig aan toe te voegen behalve een enorme dosis sentiment.
Brabants
-
- 2695 berichten
- 2014 stemmen
The Last Samurai is een overtuigend epos. Interessant verhaal van het begin tot het einde. Tom Cruise is niet altijd mijn favoriete acteur maar hierin schittert hij zonder twijfel.
Gerelateerd nieuws
'The Last Samurai' van Edward Zwick wordt vanavond uitgezonden op Paramount Network
Bekijk ook
The Green Mile
Drama / Fantasy, 1999
3.851 reacties
Gladiator
Historisch / Drama, 2000
2.480 reacties
Dune: Part Two
Sciencefiction, 2024
253 reacties
Saving Private Ryan
Drama / Oorlog, 1998
2.494 reacties
Braveheart
Oorlog / Historisch, 1995
2.257 reacties
Blood Diamond
Drama / Thriller, 2006
1.662 reacties
Gerelateerde tags
japanverlies van geliefdewar crimessense of guiltswordplaygeneralsamuraioorlogsveteraankatanazwaardarms dealhomelandkeizerlanguage barrierself-discoverymountain villageforeign legionhuurlingcampaigncommercial agreement insurgenceleaderwar strategygettysburg slaughtersoldaatperiode stukalcoholischu.s. soldierhistorically inaccuratejapanese armywarrior19e eeuwwar trauma
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.