• 15.798 nieuwsartikelen
  • 178.196 films
  • 12.222 series
  • 33.996 seizoenen
  • 647.352 acteurs
  • 199.059 gebruikers
  • 9.374.764 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Last Samurai (2003)

Historisch / Oorlog | 154 minuten
3,66 4.116 stemmen

Genre: Historisch / Oorlog

Speelduur: 154 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland / Japan

Geregisseerd door: Edward Zwick

Met onder meer: Tom Cruise, Ken Watanabe en Masato Harada

IMDb beoordeling: 7,8 (500.640)

Gesproken taal: Engels en Japans

Releasedatum: 8 januari 2004

Plot The Last Samurai

"In the face of an enemy, in the heart of one man, lies the soul of a warrior."

Een veteraan uit de Amerikaanse Indianenoorlogen, kapitein Nathan Algren (Cruise), arriveert in Japan in 1876, om de soldaten van Keizer Meiji te trainen voor een gevecht tegen samoerai die in opstand zijn gekomen. Als de gewonde Algren na een veldslag door de samoerai wordt meegenomen, ziet hij waarom ze hun leven wagen voor hun land, en moet hij kiezen voor wie hij wil vechten.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Nathan Algren

Moritsugu Katsumoto

Simon Graham

Col. Benjamin Bagley

Zebulon Gant

General Hasegawa

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87595 berichten
  • 12845 stemmen

Heroische film dus

Ziet er inderdaad een lauw Gladiator/Braveheart afkooksel uit. Vond voorgenoemde al niet boeiend, laat staan dat Cruise als samurai *kuch* dit kan verbeteren.

Kan mensen enkel aansporen the real deal te gaan zien (Zatoichi maw).

En waarom stemmen als je de film nog niet gezien hebt? Klinkt niet direct logisch.


avatar van davidov

davidov

  • 3466 berichten
  • 2166 stemmen

Onderhond schreef:

Heroische film dus .

ben ik het mee eens

Ziet er inderdaad een lauw Gladiator/Braveheart afkooksel uit. Vond voorgenoemde al niet boeiend, laat staan dat Cruise als samurai *kuch* dit kan verbeteren.

ben ik het ook 100% mee eens.....

En waarom stemmen als je de film nog niet gezien hebt? Klinkt niet direct logisch.

idem dito


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12696 berichten
  • 5830 stemmen

Rujar schreef:

Lijkt mij een goede film.

Alleen jammer dat Tom Cruise de hoofdrol speelt.

Is niet echt geschikt voor zo'n rol.

je hebt de film nog niet eens gezien.


avatar van sn@ke

sn@ke

  • 2077 berichten
  • 888 stemmen

Lijkt me juist wel een redelijk goede film. De verwijten hier van " slecht gladiator afkooksel " zijn voorlopig op niets gebaseerd. Degene die de film wel al gezien hebben schijnen hem zeer goed te vinden ( 4 zeer hoge stemmen ). En waarim zou Tom Cruise niet gepast zijn voor zo een rol ? Hij is volgens mij een erg veelzijdig acteur en hij heeft dat al genoeg bewezen .


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87595 berichten
  • 12845 stemmen

sn@ke schreef:

En waarim zou Tom Cruise niet gepast zijn voor zo een rol ? Hij is volgens mij een erg veelzijdig acteur en hij heeft dat al genoeg bewezen .

Tom Cruise, Amerikaan, als laatste Samurai ... het kon weer niet missen. Een Japanse acteur had misschien iets beter op z'n plaats geweest, niet ?


avatar van kos

kos

  • 46695 berichten
  • 8851 stemmen

Een Japanner als Burgeroorlog veteraan, Capt. Woodrow Algren?


avatar van De Knip

De Knip

  • 1885 berichten
  • 3681 stemmen

Staat toch dat ie arriveert in Japan, kos? Misschien als Amerikaanse Burgeroorlog-veteraan

Amerikaanse Burgeroorlog was vlak voor 1870, namelijk 1861-1865


avatar van kos

kos

  • 46695 berichten
  • 8851 stemmen

Dat kun je beter aan de betreffende user boven mij vertellen dan lijkt me.


avatar van De Knip

De Knip

  • 1885 berichten
  • 3681 stemmen

Aha, daar refereerde je aan, kos. Dacht ff aan het verhaaltje bij de film zelf. Heb ik je toch ff fout ingeschat.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87595 berichten
  • 12845 stemmen

Heb het dan ook helemaal niet over het verhaal, enkel over het feit dat het een Amerikaan is die de titel "Last Samurai" toegeschoven krijgt. Zeer toevallig.


avatar van sn@ke

sn@ke

  • 2077 berichten
  • 888 stemmen

Onderhond schreef:

Heb het dan ook helemaal niet over het verhaal, enkel over het feit dat het een Amerikaan is die de titel "Last Samurai" toegeschoven krijgt. Zeer toevallig.

Naar wat ik concludeer uit het verhaal is hij geen samurai . Hij is gewoon een veteraan van de burgeroorlog en wordt door hen gevangen genomen. De rol kan dus perfect gespeeld worden door een amerikaan of andere.


avatar van JayLunar

JayLunar

  • 748 berichten
  • 2961 stemmen

Vind het ook nogal raar. Je kon alleen als samurai geboren worden. En het samurai-systeem werd overigens al in 1868 na de Meiji-revolutie afgeschaft.


avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13575 berichten
  • 0 stemmen

Heb de film gezien en ik vermoed dat de titel eerder op Katsumoto slaat, de lord van de clan. Verder acteert Cruise degelijk, zijn de gevechten en veldslagen mooi in beeld gebracht (evenals het prachtige landschap) en is het verhaal over tegenstellingen tussen werelden ondanks vele clichees en wat onlogische wendingen (vooral op het einde) erg vermakelijk. Leuk filmpje. 3,5 *


avatar van davidov

davidov

  • 3466 berichten
  • 2166 stemmen

ik vind tom cruise nog niet eens zo slecht gecast....eerst dacht ik van wel, en ik heb ook een hekel aan de lang harige arrogante tom cruise, maar als ik hem in de trailer zie bijv aan tafel bij het gesprek dat hij nogal wat aangeschoten over komt, en in dat pakje van een burgeroorlog veteraan/kapitein....dan lijkt hij me nogal vrij goed gecast om eerlijk te zijn.

Volgens mij is de film ook erg mooi en redelijk goed, alleen het idee, tja daar zijn we al geweest; a long time ago, there was a man, who had an army etc etc (gladiator,last samurai,troy,master and commander,scorpion king....allemaal zelfde idee wel)

maar dit is volgens mij geen trash


avatar van Hobbes

Hobbes

  • 2911 berichten
  • 1195 stemmen

JayLunar schreef:

Vind het ook nogal raar. Je kon alleen als samurai geboren worden. En het samurai-systeem werd overigens al in 1868 na de Meiji-revolutie afgeschaft.

wellicht dat die kerel hier dan ook de laatste is?

His letter's still in the mail


avatar van SVanduin

SVanduin

  • 22 berichten
  • 162 stemmen

Ik heb hem nog niet gezien maar ben wel erg benieuwd!!


avatar van mafiabaas

mafiabaas

  • 200 berichten
  • 2145 stemmen

Deze film lijk mij wel goed. De voorfilmpjes zien er in ieder geval stoer uit dus laten we maar hopen dat dit een goede film word.


avatar van De Knip

De Knip

  • 1885 berichten
  • 3681 stemmen

Dit is gewoonweg een goeie film, zelfs Ramon vond em goed, als half-Aziaat .
het plot is nogal voorspelbaar en de film zit vol met cliche's: natuurlijk stapt Cruise over naar de in eerste instantie bad ones, maar de kijker en Cruise krijgt sympathie voor hen. Ook is de bevelhebber van Cruise een klootzak, wordt Cruise een held voor de Samurai, etc...
Maar de film is wel pakkend genoeg gedurende ruim 2 uur, wordt nergens saai of i.d. Ook mooi om te zien hoe de film de 2 kanten belicht van de oorlog, waarin Cruise de sleutelrol speelt.
Eigenlijk verklapt het verhaaltje bij de film al behoorlijk wat
Misschien moet je The Last Samurai in meervoud lezen?



****


avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13575 berichten
  • 0 stemmen

De Knip schreef:

Dit is gewoonweg een goeie film, zelfs Ramon vond em goed, als half-Aziaat .

LOL! Slechts een luttele 1% Aziaat hoor! JayLunar voldoet denk ik wel iets meer aan je benaming.


avatar van JayLunar

JayLunar

  • 748 berichten
  • 2961 stemmen

Ramon K schreef:

LOL! Slechts een luttele 1% Aziaat hoor! JayLunar voldoet denk ik wel iets meer aan je benaming.

Wie, ikke? Ben geen Aziaat hoor! Misschien half wannabe-Aziaat...


avatar van gotti

gotti

  • 14075 berichten
  • 5886 stemmen

Jij bent in ieder geval wel onze "Azië-toevoeger"...


avatar van dttom

dttom

  • 2146 berichten
  • 2156 stemmen

Heb ergens gelezen dat laatste battle een rip off is van de laatste battle in Kagemusha.


avatar van kos

kos

  • 46695 berichten
  • 8851 stemmen

dttom schreef:

Heb ergens gelezen dat laatste battle een rip off is van de laatste battle in Kagemusha.

Ja, ik las het ook in de krant vandaag.


avatar van Jordy

Jordy

  • 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Vaak geforceerd "wannabe Oscar-material", maar prima te kijken verder. Paar mooie scenes. Vooruit, een 3 (min).


avatar van Goodfella

Goodfella

  • 5091 berichten
  • 4875 stemmen

Aan de ene kant een erg onevenwichtige film met teveel cliché's en onlogische momenten. Aan de andere kant heb ik genoten van de fantastische settings, mooie plaatjes en een indrukwekkende veldslag. Vond de scènes waarin Cruise kennis maakt met de cultuur van de samurai's ook erg mooi, hypnotiserend bijna... al duurde het misschien net iets te lang. Zelden ook zo'n typische Hollywoodfilm gezien die toch zoveel respect toont voor een andere cultuur. De balans slaat toch door naar de positieve kant: 3,5 sterren.


avatar van wwwebFred

wwwebFred

  • 2 berichten
  • 2 stemmen

Ben gister naar deze film geweest. Hij is echt super. Tom Cruise laat een zeer goed staaltje acteerwerk zien.

Tevens zitten er maar weinig saaie momenten in de film, wat wel een groot voordeel t.o.v andere recente films.


avatar van nitai

nitai

  • 3 berichten
  • 2 stemmen

Ik vond het een hele mooie (visueel ook erg mooi) film. Zoals de Samurai uit de mist tevoorschijn komen was erg mooi geschoten....

Katsumoto heeft verder wel een sterke indruk achtergelaten bij mij.

Trouwens, in het artikeltje hierboven staat Woodren, dat moet geloof ik Nathan zijn


avatar van JayLunar

JayLunar

  • 748 berichten
  • 2961 stemmen

dttom schreef:
Heb ergens gelezen dat laatste battle een rip off is van de laatste battle in Kagemusha.

SPOILER!!!

De laatste slag in Kagemusha is trouwens waargebeurd.


avatar van Goodfella

Goodfella

  • 5091 berichten
  • 4875 stemmen

wwwebFred schreef:

Tom Cruise laat een zeer goed staaltje acteerwerk zien.

Mwa, vond het weinig bijzonder. Hij is altijd zo... Tom Cruise Een acteur die nooit écht kan opgaan in z'n personage vind ik.


avatar van stinissen

stinissen (crew films & series)

  • 23443 berichten
  • 76933 stemmen

Ik ging naar de film met de gedachte duizend bommen en granaten maar wat heb ik me vergist deze film is zo mooi zo groots een waar meesterwerk. De werkelijk prachtige beelden de schoonheid van het verhaal , de respect en waarde.. in een woord subliem, vooral het 1ste deel van de film is wel zo mooi een wel verdiende 10 dus 5*.