Genre: Misdaad / Drama
Speelduur: 90 minuten
Oorsprong:
Denemarken / Frankrijk / Verenigde Staten / Zweden / België
Geregisseerd door: Nicolas Winding Refn
Met onder meer: Ryan Gosling, Kristin Scott Thomas en Vithaya Pansringarm
IMDb beoordeling:
5,7 (122.238)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 13 juni 2013
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via CineMember
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Only God Forgives
"Time to Meet The Devil"
Julian, een Amerikaan die in Bangkok woont, is een gerespecteerde figuur in de onderwereld. Samen met zijn broer Billy baat hij een Thai boxing club uit die in feite een dekmantel is voor drugssmokkel naar Amerika. Wanneer Billy vermoord wordt, komt hun moeder Crystal uit Amerika over om het lichaam te repatriëren. Crystal zelf is het hoofd van een machtige criminele organisatie en is gewend te krijgen wat ze wil. In dit geval: de dood van haar zoon wreken. In een bloedige spiraal van woede, verraad en wraak, dwingt ze haar zoon Julian de verantwoordelijke voor Billy's dood te vinden en te vermoorden.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (5,7 / 122238)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Only God Forgives (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99
- Kijk op Cinemember
- Kijk op Canal Digitaal
Social Media
Video's en trailers
Reviews & comments
kinjutsu
-
- 1549 berichten
- 2582 stemmen
Haha, nou ten eerste omdat je het laat klinken alsof het een feit is. Ten tweede omdat het visuele van de 2 films niet te vergelijken is (wat ik voor een deel wel vind bij OGF en ETV). En ten 3e omdat het sferisch (kan je dat zeggen) en thematisch compleet andere films zijn.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Typisch gevalletje van agree to disagree lijkt me. Totaal een ander gevoel voor esthetiek.
kinjutsu
-
- 1549 berichten
- 2582 stemmen
Hij is dus ook geen politieagant
Hij is geen politieagent? Ok dan heb ik blijkbaar iets gemist. En dan geef ik je maar gelijk.
kinjutsu
-
- 1549 berichten
- 2582 stemmen
Totaal een ander gevoel voor esthetiek.
Ja, zeker.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Haha, nou ten eerste omdat je het laat klinken alsof het een feit is.
O je bent er zo één. Ik moet overal ik vind voor zetten.
Vind ik wel, Debie's handtekening is ontegenzeggelijk, alleen is Debie alleen wat diverser in zijn stilering in Korine's film.
Eerste zeker, tweede vind ik dan niet zo relevant. De handtekening van Debie die in beide films duidelijk naar voren komt vind ik dan stukken relevanter.
kinjutsu
-
- 1549 berichten
- 2582 stemmen
O je bent er zo één. Ik moet overal ik vind voor zetten.
Haha nee dat hoeft helemaal niet. Maar het beeld wat ik kreeg bij het lezen van die zin was dat van een betweter. Het was ook meer een emotionele reactie van mijn kant misschien.
edit: Gna gna gna, kijk die mensen eens een nutteloos discussie'tje voeren, ik heb toch al lang door dat dit en dat het geval is. gna *in de handjes wrijvend* *achter bureautje zittend*
Prudh
-
- 3124 berichten
- 1874 stemmen
Volgens het Oude Testament zonder vergiffenis de goddelozen neerslaan, zoiets?
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Haha nee dat hoeft helemaal niet. Maar het beeld wat ik kreeg bij het lezen van die zin was dat van een betweter. Het was ook meer een emotionele reactie van mijn kant misschien.
Om je gerust te stellen het was gewoon mijn nederige mening
.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
kinjutsu
-
- 1549 berichten
- 2582 stemmen
Maar wat heb jij dan bijvoorbeeld over die hotellobby-scene te zeggen, Naomi Watts. Just curious...
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Net als jou vond ik dat wel een stijlbreuk, opeens leek de setting veel 'aardser'. Zelfde had ik met de scene waar Gosling een onderonsje heeft met de moordenaar van Billy. Voelde itt de rest van het consequent doorvoeren van de stijl wel out of place aan.
kinjutsu
-
- 1549 berichten
- 2582 stemmen
Zelfde had ik met de scene waar Gosling een onderonsje heeft met de moordenaar van Billy. Voelde itt de rest van het consequent doorvoeren van de stijl wel out of place aan.
Ja precies, hoewel ik die scene (met name de eerste 2 shots ervan) wel aardig gekaderd vond. Maar wel een stijlbreuk.
Materny
-
- 10188 berichten
- 1026 stemmen
Gister bij ´Welcome to the Punch´ kwam deze trailer voorbij. Wauw (!); ze hadden hem zo meteen mogen draaien.
Fortune
-
- 4316 berichten
- 2772 stemmen
Haha, Refn is zo dronken of onder invloed van iets tijdens deze interview. Heb me echt rot gelachen en geweldige antwoorden op de vragen.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Had toch het idee dat ie voornamelijk last had van zijn griep waar ie tijdens Cannes mee sukkelde.
Blekkerstifte
-
- 60 berichten
- 50 stemmen
Even een paar dingen hoor. Voordat de zelfbenoemde "estheten" hier de overhand krijgen.
Zeg niet dat ik er zelf een ben, maar er lijken hier 2 kampen te ontstaan. Komt ie dan: de gulden middenweg.
Ik snap totaal niet wat iedereen zo geweldig vindt aan Crystal. Echt niet het soort figuur (met haar vreselijk hinderlijke opmerkingen over penis-size) waar je in een zogenaamde stilistische film als dit op te wachten zit. Meer een wijf voor in een Tarantino film. Haar fysieke uiterlijk vond ik dan wel weer goed gekozen, het gaat mij meer om hoe snel ze het bijltje er bij neer gooide en een soort mental breakdown kreeg - en die opmerkingen. Zo iemand zou dan bazin van een drugssyndicaat moeten zijn back in the States? Echt totaal ongeloofwaardig - verklaart overigens wel een hoop over de beweegredenen van zoon Billy.
Hetzelfde geldt voor het Chang figuur. Echt geen legendary badguy zoals ik verwacht had. En zoals Halcyon al opmerkt: hij heeft absoluut niet het charisma om zonder veel dialoog of diepgang overeind te blijven. Verder het soort stereotype twisted fuck - die er een idyllisch huisje op na houdt en alles over heeft voor zijn lieve kleine dochtertje. Verre van origineel. Had liever iemand a la Anton Chigurh gezien. Then again - dat zou dan ook niet zo origineel zijn

Het kapmes - dat steeds uit het niets verscheen vond ik top. (Heb in enkele recensies het woord samurai zwaard en/of katana horen vallen - shame on you).
Bottomline: als je een style over substance film maakt, zorg dan dat het kleine beetje substance dat je wel hebt aansluit bij de style...
Voor de rest vond ik het visueel helemaal niet zo mooi. Style over substance - ik kan het alleen maar aanmoedigen - en ik zat er ook echt op te wachten. Winding Refn's style was dit keer simpelweg niet goed, overweldigend en sfeervol genoeg. Het voelde serieus allemaal vrij makkelijk allemaal. Op enkele shots na, toegegeven.
Maar, het merendeel leek het op het resultaat van een gedachtengang a la: "Oh ja, die muur daar heeft wel een leuk patroontje - gooi er een rood licht overheen en hop, klaar. Allemaal veel te makkelijk en te gemaakt. Allemaal veel te clean en netjes. Geen probleem hoor, maar had het dan bijvoorbeeld in zwart-wit gedaan. Als Winding Refn echt veel tijd aan deze dingen besteed heeft, wat ik in veel shots serieus betwijfel - ja sorry, maar dan is het (voor mijn smaak) gewoon echt niet esthetisch genoeg.
Ik geef toe, m'n verwachtingen waren dan ook wel hoog.
En wtf was ineens die daglicht hotellobby scene na dat vooral rode, maar ook blauwe en groene begin? Hebben mensen daar al over gesproken? Heb niet alles terug gelezen.
De tot dan toe redelijk opgebouwde sfeer en stijl werden even in 1 klap compleet naar de vernieling geholpen... Soort van "He jongens, even back-to-reality hoor! Moeders komt aan in Bangkok!" Waarom komt moeders niet in het RGB Bangkok aan? Omdat dan misschien haar kennismakende dialoog met de receptioniste minder goed uit de verf komt?
Zo zaten er nog een aantal stijl-brekende scenes in, maar dit was wel heel duidelijk de grootste, erg jammer.
Haha, hier heb ik wel even om moeten lachen hoor.
Nur form?
En Gosling zeg... Ben die vent ondertussen echt spuugzat.
Zeker niets aan te merken op de muziek, die was echt
. Maar zou beter tot zijn recht komen in combinatie met de juiste beelden. Hoop dat WR de volgende keer met iets komt dat weer echt top is! Ik voel het vuur in je branden. Met enige deceptie de bioscoop uitgestapt en dan therapeutisch beginnen schrijven op moviemeter. Prachtig. Kritisch zijn is een deugd. Agitatie kan, indien positief aangewend, een drijfveer tot mooie dingen zijn.. En iedere generatie heeft zijn revolutionairen nodig, al dan niet van achter de pc.
Het verschil tussen inhoud en vorm, is dat je op inhoud logica kan toepassen. Op vorm (wat is mooi?) is dat een heel stuk moeilijker, het is grotendeels gevoelsmatig.
Ik lees in je stukje enkel emotionele en suggestieve kritiek op de film en regisseur, dat maakt enige zinnige respons moeilijk. Komt volgens mij ook omdat de inhoud in die mate ondergeschikt is aan de stijl dat er niet veel rationeels over te zeggen valt.
Eigenlijk verraad je hiermee jezelf ook deels als zelfbenoemde estheet. Maar je bent welkom in ons clubje.
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4695 stemmen
Refn's nieuwste maakte de torenhoge verwachtingen gelukkig helemaal waar. Only God Forgives toont meteen ook aan dat Refn zeker niet van plan was om een makkelijke nieuwe hit te scoren door verder te bouwen op het succes van Drive. Deze prent heeft weer veel meer weg van het trage en meditatieve Valhalla Rising. Met name het uitdrukkelijke kleurenspel en de onderhuidse spanning van die film zijn mooi geïntegreerd in de harde en meedogenloze onderwereld van Bangkok. Bij wijlen spatten de contrastrijke kleuren bijna letterlijk van het scherm en het neon-randje doet vaak denken aan de visuele krachtpatserij van Noé.
Voor een diepgaand en uitgewerkt verhaal moet je duidelijk niet bij deze film zijn. Het wraakverhaaltje is een leuke kapstok en biedt verder genoeg ruimte om te zoeken naar verborgen symboliek, maar het is niet daar dat de film zijn kracht uit haalt. Nee, Refn maakt het de kijker allesbehalve gemakkelijk. Waar je in Drive nog een duidelijke houvast kreeg door het liefdesverhaaltje en begrijpbare motieven van enkele personages, is meeleven met deze gitzwarte karakters heel wat moeilijker. En toch slaagt de film erin te emotioneren, al was het alleen al maar door de onderhuidse spanning in geniaal opgebouwde scènes die je volledig in de film zuigen. De integratie van beeld en geluid is ook hier weer perfect, net als in Drive, ondanks dat de gecreëerde sfeer uiteindelijk totaal anders is.
Refn toont met Only God Forgives aan een echte auteur te zijn. Niet bezig met de wil van de massa weigert hij elke toegeving in de richting van meer kijkcomfort. Het zou me niets verbazen moesten velen het al voor bekeken houden na het in Lynchiaanse-vaagheid gehulde eerste half uur. Voor de doorbijters wacht in ieder geval een heel bijzondere film. Want Only God Forgives is hoe dan ook een audiovisuele tour de force, vaak erg bruut en hard, en voorlopig het chef d'oeuvre van één van de beste regisseurs uit de hedendaagse filmwereld.
Inland Rabbit
-
- 3286 berichten
- 2159 stemmen
Haha, Refn is zo dronken of onder invloed van iets tijdens deze interview. Heb me echt rot gelachen en geweldige antwoorden op de vragen.
Mocht hij dronken of high geweest zijn, is hij nog steeds wel erg bedachtzaam in zijn antwoorden. Een paar leuke onderwerpen, zijn kijk op geweld als commercieel middel bijvoorbeeld, waar ik het best wel mee eens ben.
Wat me ook niet verbaasde is zijn liefde voor Breaking Bad. De serie laat vooral de laatste jaren zien hoe je een protagonist die eigenlijk een eikel is soms, toch met interesse kan volgen. Dat is iets wat Refn ook wel heel erg poogt te doen. Ik wil niet zover gaan dat Refn zn karakter een kruising is tussen Walt en Mike, maar mocht je deze 2 kruisen, krijg je zeker wel een karakter die in de laatste 2 Refn films zou passen. Of misschien wel in elk van zijn films, aangezien geen van hen een hoofdrolspeler had met puur goede intenties.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
en het neon-randje doet vaak denken aan de visuele krachtpatserij van Noé.
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4695 stemmen
Was het maar waar.
Tja, dit is natuurlijk wel meer persoonlijke kijk op esthetiek. Vind het in ieder geval de film die het dichtst in de buurt komt van bijv. Enter the Void qua fel, contrastrijk en fluorescerend kleurgebruik. Al is ETV zeker nog experimenteler en voor mij ook nog indrukwekkender visueel gezien.
Lynchiaans? Niet echt. Lynch = mysterie. Mysterieus is Only God Forgives allesbehalve. Integendeel, het verhaal is zo helder als kraantjeswater.
Vond het eerste half uur nochtans wél mysterieus. Echt een verhaal is er nog niet dan. Verder zie je de personages vaak voor zich uitstaren, praten ze erg machinaal en lopen ze doelloos doorheen gekleurde kamers met een voortdurend nare, onheilspellende sfeer. Erg hermetisch ook. Deed me toch denken aan bv. het begin van Lost Highway of stukken van het verwarde middenstuk van Inland Empire.
kinjutsu
-
- 1549 berichten
- 2582 stemmen
Eigenlijk verraad je hiermee jezelf ook deels als zelfbenoemde estheet. Maar je bent welkom in ons clubje.
Ja daar heb je misschien wel gelijk in haha. En op dat tweede, thanks but no thanks, niet bij deze film in ieder geval. Voel me vooralsnog meer thuis in het "clubje" van Halcyon.
ASman
-
- 1715 berichten
- 929 stemmen
Ben het hier wel mee eens. De opzet, alsook het overgrote deel van het verloop van het verhaal is niets nieuws onder de zon. Het enige wat misschien met wat goede wil ''Lynchiaans'' genoemd kan worden, zijn de handelingen van bepaalde personages, zoals wanneer Gosling met zijn hand in de opengesneden buik van zijn moeder gaat.
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4695 stemmen
Dat vond ik dan net weer niet Lynchiaans. Doet eerder denken aan Cronenberg.
Verder hierboven al uitgelegd waarom ik in het begin aan Lynch moest denken. Het verhaal zelf hoort daar inderdaad niet bij.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Lynch is juist suggestief, het wroeten in de buik staat juist lijnrecht tegenover Lynchiaans. Dan denk je eerder aan de body horror van Cronenberg inderdaad.
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4695 stemmen
Lynch is juist suggestief, en staat juist lijnrecht tegenover Lynchiaans. Dan denk je eerder aan de body horror van Cronenberg denken.
Ben niet geheel zeker wat je hiermee bedoelt, NW. 
Inland Rabbit
-
- 3286 berichten
- 2159 stemmen
Vooral het kleurgebruik (RGB) doet op momenten aan Lynch denken.
Jolene1
-
- 8 berichten
- 80 stemmen
De vrouwelijke jeugd die gaat kijken voor Ryan Gosling zal hier snel spijt van hebben.
Bekijk ook

TT3D: Closer to the Edge
Documentaire / Sport, 2011
14 reacties

Carlos
Biografie / Misdaad, 2010
48 reacties

Armadillo
Documentaire, 2010
58 reacties

Pusher 3
Drama / Misdaad, 2005
82 reacties

Drive
Misdaad / Drama, 2011
3.349 reacties

Doraibu Mai Kâ
Drama, 2021
78 reacties
Gerelateerde tags
bangkok, thailandsurrealismepunishmentsuicidalpolitie agentarthouseneon light neo-noirdrug traffickerthai boxing very little dialogueemasculationvengeance
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









