• 8.251.760 stemmen

banner

The Discovery of Heaven (2001)

Drama | 128 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titel: De Ontdekking van de Hemel

Oorsprong: Nederland / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Jeroen Krabbé

Met onder meer: Stephen Fry, Greg Wise en Flora Montgomery

Releasedatum: 25 oktober 2001

Plot The Discovery of Heaven

"Coincidence doesn't exist, everything happens for a reason."

Twee engelen krijgen de opdracht om de originele Tien Geboden weer terug te laten keren naar de hemel en ontwikkelen een meesterlijk plan om hun doel te bereiken. Hun plan begint bij de ontmoeting op aarde van twee zeer bijzondere mannen: astroloog Max Delius en de excentrieke linguïst Onno Quist. De mannen zijn meteen boezemvrienden en laten alleen de celliste Ada toe in hun hechte vriendschap. Ada, Max en Onno maken een reis naar Cuba waar Ada zwanger raakt van Quinten, wiens vader zowel Max als Onno kan zijn. Is dit bijzondere viertal in staat om de opdracht van de engelen uit te voeren?

Onno Quist

Onno's mother

avatar van neo

neo (crew films)

Mr Ireland schreef:

waarom pakken we niet gewoon onze eigen goede acteurs als een stel b-acteurs uit engeland !

Stephen Fry een b-acteur?

avatar van D-ark

D-ark

neo schreef:

Stephen Fry een b-acteur?

Vreemd?

avatar van Mr Ireland

Mr Ireland

Ja oké, misschien heb ik me in hem vergist. Maar ik vond die scene waarin hij van het ene op het andere moment in huilen uitbarst zo nep uitzien ! Maar ik denk eigenlijk dat dit meer te maken had met de lijnen van het verhaal die erg onduidelijk in elkaar overlopen. No Affence Mates !

avatar van D-ark

D-ark

avatar van clairest

clairest

Op zich ben ik altijd geïntrigeerd door films waar een rol van "God" in zit of een set als "hemel". Maar een beetje goddelijk moet God dan toch wel zijn, een beetje engelachtig moeten engelen dan toch wel zijn, en een beetje hemels de hemel...

Ik ben denk ik niet atheïstisch genoeg om de associatie tussen God en goddelijke eigenschappen volkomen los te kunnen laten.

In deze film gedragen engelen zich als mensen in een bedrijf. De God stelt zich op als een ouderwetse aardse vorst/koning. De hemel is een kil(le), griezelig(e) keldergewelf/fabriekshal.

Dit is de sfeer van de Romeins-Griekse godenwereld, met de onderwereld enzo! Wat vreemd dat het Joods-Christelijke beeld van 1 God, een hemel en engelen door Mulisch in zo'n voorchristelijke sfeer is geplaatst. Met de twintigste eeuw er ook nog bij!

Ik kon het alleen maar idioot vinden, engelen en een god die zich als zeer beperkte mensen gedragen. En ik bleef gedurende de hele film maar denken:

WAAROM zou een God zo nodig HIS STONE TABLETS terug willen, wat kan daarvan in godsnaam de functie zijn? Dat gaat mijn petje ver te boven, dat een God zo zou kunnen denken/willen, en dientengevolge deugt voor mij dit plot niet.

Verder is de film wel een beetje grappig. De karakters zijn soms grappig. En omdat de verhaalconstructie wel intrigerend is en het beeldmateriaal wel onderhoudend, krijgt 'ie van mij 2,5 sterren.

avatar van clairest

clairest

Ik heb mijn stem verhoogd naar 3 sterren. Voor de onderhoudendheid van de film. Niet voor het verhaal. Want ja het verhaal was er al, het is nu eenmaal een literair boek. Als ik dan accepteer dat daar vanuit is gegaan, dan vind ik de film als boekverfilming mooi en knap gemaakt.

avatar van olivier

olivier

clairest schreef:

Wat is dat nu voor onzin? Elke boekverfilming is dus per definitie inferieur? Ooit al gedacht aan feit dat adapteren bijzonder moeilijke bezigheid is?!

avatar van alexxx

alexxx

Het boek van Mulisch is een schitterend werk, vandaar dat de film toch een beetje tegenviel..

Maar het is natuurlijk altijd lastig om een boek en een boekverfilming te vergelijken omdat je in het boek je eigen fantasie nog hebt om bepaalde punten in te kleuren.

Ookal vond ik het boek vele malen beter, toch vind ik de film 3,5* waard.

avatar van offermans

offermans

Op topspeed verhaal verteld. Verhaal wordt zeer plat verteld, mist alle nuances vanuit het boek. Is wel onderhoudend. Geeft voor de lezers van het boek het gevoel dat de film misplaatst is. Voor de niet lezers is de film onderhoudend (mijn vrouw). Ach vooruit een 3,5.

avatar van Theatertje

Theatertje

Prachtige film. Enkel de lengte is wat te lang, maar is dan ook welgebruikt. 4 sterren.

avatar van *Nientjah*

*Nientjah*

wat een vreselijke film. Ik heb hem met mijn klas op school gezien en hij was echt niet te harden. Alleen het einde kon me wel bekoren met die flitsen en dat hij dan wist dat ze dood gingen. Ik vond die Onno enorm irritant acteren.

1,0 sterren.

Leviwosc

Wat een draak van een film! Zeker als je het boek hebt gelezen en dan pas de film ziet, besef je wat voor belediging dit prul is voor de schrijver Harry Mulisch! Het acteerwerk is slecht, er is weinig of geen spanning, enorme stukken uit het verhaal komen niet voor in de film. Het verhaal springt van de hak op de tak. En dan is het onding ook nog eens in het Engels! Deze film had men absoluut in het Nederlands moeten maken en dan maar 4 uur, om het boek ten minste vertrouwd weer te kunnen geven. Ik vind deze film een belediging voor Harry Mulisch en de kijker.

0,5 ster!

Vandernagel

Het is zonde om een film met het boek te gaan vrgelijken. Want 9 van de 10 keer is het altijd minder. Gelukkig voor mij heb ik het boek nooit gelezen maar toch vond ik de film tegenvallen. Vooral het acteerwerk vond ik tegenvallen en het ging inderdaad een beetje hak op de tak. Met betere acteurs en wat meer zorg voor het verhaal denk ik dat er gemakkelijk een 4,0 in had gezeten. Vooralsnog kom ik op:

3,0 sterren

avatar van little_lOve

little_lOve

Het boek van Mulisch is misschien wel mijn favoriete boek, maar de film viel erg tegen. Ben de film met niet al te hoge verwachtingen gaan kijken, terecht blijkbaar. Zeker in het begin had ik het gevoel dat ze van de plusminus 900 bladzijdes dat het origineel telt, 90 bladzijdes wilden maken. Ik miste dingen, die ik juist belangrijk vond. Zeker wat betreft de driehoeksverhouding tussen Ada, Onno en Max. Ook de relatie tussen Max en Sophia had wat meer uitgediept mogen worden.

Een opvallend punt was dat er meer humor in zat dan dat ik uit het boek heb kunnen halen, zeker Stephen Fry deed het erg goed.

Bijster enthousiast ben ik dus niet, verder dan 3 sterren verwacht ik dan ook niet te komen..

avatar van J. Courbois

J. Courbois

Vondt het een best intrigerende film. Lastig om te verfilmen dit verhaal. Ik zeg niet dat het een super film was of is, maar kan hem zeker goed waarderen...

avatar van Malick

Malick

Bij sommige films weet je van te voren dat het niet voor jou gemaakt is. En wat je ook doet je zult er nooit van genieten. Nog nooit gehoord van het boek totdat de film uitkwam en liet het gewoon lekker langs me heen gaan. Ook al hoorde ik van iemand anders dat het een film was voor mij maar toch wist ik het steeds te omzeilen om het vooral niet te aanzien. Omdat ik het gewoon aan me water voelde dat het niets werd met de film en mij. Heb de film dan ook meerdere keren moeten uitzetten omdat de film gewoon op mijn netvlies brandde van slechtheid. Neem het verhaal nou eens! Sinds wanneer geeft God de hoop in de mens op doormiddel van de Heilige Stenen Tafels? Uit een driehoeksverhouding kan een bijzonder getalenteerd kind ontstaan? Sinds waneer kun je in de hemel promotie maken onder Engelen? Het verhaal was dus gebaseerd op literatuur van de hoogste orde. Maar neem dan de uitwerking. Wou Jeroen Krabbé een parodie maken op wie en wat dan? Moet dit serieus bedoeld voorstellen? Nee, helemaal niet en de poging maakt hij ook niet want anders casten hij wel anders. Oftewel een verwachtte uitkomst en ben blij dat ik hem gezien heb dan hoef ik deze kameraad niet meer aan te horen dat ik hem moet zien. Trouwens iemand opgemerkt waar de opgefokte spanning vandaan kwam, precies ja, wat moest die muziek daar!

avatar van hannes64

hannes64

Je hebt groot gelijk verhoeven.

Een prima recensie op een zeer slechte film.

avatar van Zuzuu

Zuzuu

Slecht, slecht en nogmaals slecht.

avatar van Cashmyra

Cashmyra

Boek is altijd beterrr!

gauke

Ondanks uitstekend spel miste ik de essentie van het boek. Maar op zich is het goede film.

avatar van Epitaph

Epitaph

Is een duitse film uit die heet "Die Entdeckung der Currywurst'' is dat dezelfde film ?, Een goede Curryworst is namelijk ook hemels .

avatar van Bakshi

Bakshi

Het boek was prut en op een slecht fundament kun je niet bouwen. Het deed me allemaal zeer aan de ogen en oren.

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Bakshi schreef:

Misschien verklaart dat waarom ik zo'n koppijn kreeg in de bios... Wat ik meekreeg, was een nogal(NOGAL) pretentieuze film. Nee, bah, niet meer doen Jeroen!

avatar van clockwork

clockwork

Aardige film, maar het boek was brilliant, maar desondanks een zeer vermakelijke film

avatar van getyourchucks

getyourchucks

Bakshi schreef:

Het boek prut? Waarom vind je dat? Ik ben wel benieuwd, ik heb er namelijk intens van genoten toen ik er eenmaal inkwam op blz 200 ongeveer.

Ik ben erg benieuwd naar de film, stephen fry spreekt me in ieder geval aan.

avatar van Tjussa

Tjussa

Vind dat de film laag gewaardeerd wordt hier. Ik had eerst het boek gelezen en daarna de film gekeken. Vond het een erg mooie film, vooral omdat ik het boek echt precies zo voor me zag als de film. Vond het boek overigens erg goed, en zag daarom een beetje op tegenn de film. Was dan ook erg blij verrast dat de film bijna precies zo was als dat ik het boek voor me zag.

Misschien moet je wel het boek hebben gelezen om de film te snappen, en dat ie daarom zo laag gewaardeerd wordt.. Of ik heb gewoon een afwijkende mening

Leviwosc

Opvallend dat jij het boek zo voor je zag zoals de film, want er zijn toch enorme verschillen. Een afwijkende mening of je hebt niet goed gelezen en jezelf er met een Jantje van Leiden van afgemaakt.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Verrek, nooit op gestemd. Tot herziening voorlopig 3*.

avatar van Tjussa

Tjussa

Nou ja precies is ook overdreven. Ik bedoel meer dat de sfeer van het boek in de film overeenkomt met mijn inzichten als ik het boek lees. Zo zag ik het ook voor me zeg maar.. Klopt inderdaad dat het verhaal van het boek niet overeenkomt met de film, dat had ik ook wel door. Vond de film mooi omdat ik het zo voor me zag. En vind het een erg sterk verhaal. Vandaar 4*

Leviwosc

Deze, naar in mijn optiek, draak van een film! Is geregisseerd door Jeroen Krabbé, naar het fantastische boek van Harry Mulisch; 'De ontdekking van de hemel'. Deze film is absoluut een grove belediging naar Harry Mulisch, want hoe houd je het voor mogelijk dat iemand van zo'n mooi boek, zo'n verachtelijke verfilming maakt!? Het absolute bewijs dat Jeroen Krabbé een mismaakte regisseur is waarvoor honderd jaar celstraf eigenlijk nog té goed is! Om de verschrikking helemaal compleet te maken, is het verhaal gefilmd met een Engelse cast en daarvoor heeft men acteurs gekozen - die toch bijna allemaal een redelijke reputatie hebben in de filmwereld - hoe zij er toe zijn gekomen om mee te doen in dit amateuristisch prul is mij een raadsel! Mocht het nu zo zijn dat je cultureel echt een nul bent, want je hebt het boek niet gelezen, hoef je jezelf niet te schamen! Immers 90% van de Nederlandse bevolking staat cultureel gezien op het niveau van een neanderthaler en heeft dus het wonderlijke boek van Harry Mulisch ook niet gelezen.

Voor hen een korte samenvatting:

God vindt dat de mensen er op aarde een rommel van maken. Hij wil dat de stenen tafelen met daarop de tien geboden terugkeren naar de Hemel. Zijn engelen moeten een mens ‘creëren', die in staat is om de stenen tafelen te vinden, welke vervolgens zijn leven opoffert om de tafelen naar de hemel te brengen. De engelen plaatsen twee mannen en een vrouw bij elkaar: Bolleboos Ono, vrouwenversierder Max en de beeldschone verlegen Ada. Uit deze gepassioneerde driehoeksrelatie wordt een bijzonder kind geboren. Quinten. Hij is de uitverkorene om de stenen tafelen op te speuren en te retourneren aan god. Zal hij in staat zijn om de tafelen te vinden? En hoe brengt hij ze naar de Hemel?

“The Discovery of Heaven is een unieke en magische film. Een onvoorstelbaar groot succes in de bioscoop. Dit meesterwerk moet je gezien hebben.”

U begrijpt dat die laatste twee zinnen niet van mijn hand zijn maar van de filmbaas die ook wel snapt dat hij veel moet doen om deze rootzooi aan iemand te verkopen.

Het gedrocht is in het Engels maar wordt ondertiteld in het Nederlands en duurt ongeveer 150 minuten. Om één of andere reden is deze film geschikt bevonden voor personen vanaf 16 jaar. Oh ja, christenen kunnen beter deze film links laten liggen,deze film is zo blasfemistisch dat Bas van der Vlies direct het leven zou laten en André Rouvoet zal op z’n minst een hartinfarct krijgen.