Offscreen (2006)

Denemarken
Drama / Horror

geregisseerd door Christoffer Boe
met Nicolas Bro, Lene Maria Christensen en Christoffer Boe

Wanneer het huwelijk tussen Lena Maria Christensen en Nicolas Bro op de klippen loopt, probeert Nicolas zijn huwelijk te redden door een autobiografische film te maken over hun liefdesverhaal. Hij leent een camera van vriend en regisseur Christoffer Boe, die hem adviseert zoveel mogelijk van zijn leven te filmen. Bro neemt dit wel erg letterlijk, tot ergernis van zijn vrouw die besluit te verhuizen naar een geheime locatie in Berlijn. Geobsedeerd door het verlangen om zijn film te vervolledigen huurt hij een actrice in om zijn vrouw Lene te spelen.

avatar van puppet master
gewoon verkrijgbaar bij het dikke blauwe manneke.....

avatar van sinterklaas
Eindelijk ook deze film van Boe gezien na zijn 2 vorige kunstwerken Reconstruction en Allegro. Ik kan nu echt met zekerheid zeggen dat Boe toch wel een van de beste regisseurs van Denemarken is, naast Vinterberg, Winding Refn en Anders Thomas Jenssen. Hier levert ie alweer een pareltje af, met ook een aanzienelijk laag budget maar wel met montage en een subtiele uitwerking om van te smullen. Het verhaal is ook keisimpel, maar evengoed wel behoorlijk effectief. De hoofdrolspeler is Nicolas Bro die gewoon zichzelf speelt en waarschijnlijk ook uit ironie zijn duistere gedachtegangen op de witte doek wil brengen. Off Screen is eigenlijk gewoon een soort lost-tape/film in een film. Bro is een geobserdeerde cameraman die met zijn videocamera elke seconde van zijn liefdesleven met Lene vast wil leggen. De tip van zijn vriend Boe om zijn leven te verfilmen was voor deze zeer verwarde man niet echt verstandig Je zou het haast ziek noemen. Lene word er ook kriegel van en neemt de benen en laat de hopeloze Bro achter. Je ziet duidelijk dat de obsessies van Bro toch wel 100x worden uitvergroot en het ook steeds erger word. Bro zal en moet Lene vinden en hij zal en moet ook nog dezelfte vertrouwde huiselijke sfeer terugvinden en huurt zelfs nog een actrice in om als Lene te spelen. Bro daalt ook steeds dieper de afgrond in en zelfs zijn carriere, de opnames van de film Allegro nota bene gaat erdoor naar de klote.

De film pakt ook continu weer onverwachts uit, zeker aan het einde wanneer Bro een psycho word

Wederom dus weer een prachtige film van Boe (of Bro, net wat je wilt ) die, ondanks het dunne verhaal en het lage budget toch nog perfect is uitgewerkt en hier en daar ook nog best akelig aanvoelt. Vooral die korrelige shots willen meehelpen en zijn hoofdthema de liefde word ook vaak op een Lynchiaanse manier gemonteerd en verwerkt. Ook is er weer genoeg plek voor zwarte humor. Altijd wel grappig bij Deense films, soms heb je het gevoel alsof ze altijd het komedie genre toepassen in wat voor film dan ook.

Hopelijk komen de komende films van Boe nog uit, ik begin nu al niet meer genoeg te krijgen van de man.

avatar van Montorsi
Sterk en bizar.

Uitermate geschikt natuurlijk om Bro hier voor op te voeren en volledig los te laten gaan. Sowieso al een zeer sterk acteur, maar vooral zijn uiterlijk helpt hier mee.

Nooit zo'n fan van hand-held found-footage materiaal, maar hier werkt het wel goed. Niet al te serieus genomen allemaal, en vooral naar het einde toe een hoop geweldige scenes.

Erg vermakelijk, maar... iets te voor de hand liggend. Met andere woorden, je verwacht eigenlijk al vrij snel hoe het ongeveer moet gaan lopen. En daarbij hangt het iets te veel af van Bro. Pakt dan wel goed uit, maar als film is het toch wat te beperkt misschien.

Daarom 3.5*, en net geen 4*

Redelijke film waarin een acteur besluit om constant zijn persoonlijke leven te filmen. Op het begin heeft de film zeker wel een aantal interessante scenes, maar het geheel wordt wel steeds ongeloofwaardiger als het hoofdpersonage maar blijft filmen terwijl hij iedereen in zijn omgeving weg jaagt. Wel wat langdradig, en als de film een stuk korter was geweest dan zouden het misschien 3.5 sterren zijn geweest.

avatar van nightbreed
Geinig filmpje, maar ik ergerde me dood aan die handycam.

avatar van Decec
Een matige drama/horror/romantiek/thrillerfilm...
Saai verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Bekende acteur Nicolas Bro (Forbrydelsen II) ...
Slechte kwaliteit breedbeeld, overal geruis
(geen HD aanwezig)...
Prima geluid (geen Dolby Digital aanwezig)...
Geen moeite waard...

avatar van Spetie
Leuke film, vooral dankzij Nicolas Bro, die goed op dreef is hier.

Het is al weer een flinke tijd geleden dat ik een film van Christoffer Boe zag, dus het werd ook wel weer eens tijd. Na Reconstruction en Allegro gaat Boe hier een ietwat andere richting op. Hij maakt een soort van nep-documentaire met een handheld camera, waardoor alles nog wat realistischer gaat ogen, en speelt er zelf ook nog een rolletje in.

Het begin is even wennen, maar na een tijdje zijn er wel aan gewend. Boe probeert hier en daar wat uit en gooit er een aantal verwijzingen naar zijn vroegere films in, waarbij die naar Reconstruction veruit het leukst is, omdat Bro hierbij enorm obsessief gedrag vertoont. Dat obsessieve gedrag van hem is sowieso wel grappig.

Het laatste gedeelte is wel erg leuk gedaan, omdat Boe hier behoorlijk losgaat met zijn stijl, al had ik wel een vermoeden hoe dit alles af zou lopen. Ondanks dat dit misschien geen topper is, heb ik me verder prima vermaakt. De combinatie Bro en Boe werkt wat dat betreft vrij goed.

Film kon zekerlijk boeien en was genietbaar zolang hij beperkt bleef tot het uitwerken van een relatieconclict omwille van een origineel maar toch wel absurd idee.
Naar het einde toe gaat hij echter een tour op die ik, voor wat mij betreft, liefst voorbehoud aan de liefhebbers van het genre.

avatar van Cellulord
Morgen 3 april 2013 op sundance belgie (21:00)

sundance-belgie

avatar van ArnoldusK
Boe is een zeer sterke, vernieuwende regisseur en bewijst dat met deze Offscreen maar weer eens. Al zijn films die ik heb bekeken tot nu toe hebben minimaal 4 sterren gekregen en dat gun ik deze prent ook.
Het begin van de film laat je twijfelen over authenticiteit, maar al gauw wordt duidelijk dat dit toch 'gewoon' een film is. Het voegt duidelijk een sterk aspect van echtheid toe, om met hand-held camera te filmen en om als regisseur met de acteurs in gesprek te gaan over de film die je aan het bekijken bent. Mijn hersenen moesten duidelijk schakelen en dat geeft aan dat het niet een doorsnee film is die je bekijkt. Boe experimenteert hier lekker.
Bro is het perfecte, smerige, mannetje die zijn eigen rol goed kan vervullen en ook al is het niet overal sterk wat je ziet, het hele idee blijft je vasthouden en zorgt er voor dat je 'beloond' wordt met het gekke, naargeestige einde. Veel van Bro's keuzes worden vrij snel en ondoordacht gemaakt en ook zijn omgeving reageert soms onrealistisch en bot op hem. Dit doet de flow van de film geen goed. Ook knalt het liefdesverhaal niet zo van het scherm als bij zijn andere films, maar desondanks blijft het interessant om te blijven kijken.
Vooral het laatste kwartier is uitermate interessant en als het laatste plaatje de aftiteling inluidt zit je met een verbaasde blik naar het scherm te kijken. Wederom geslaagd Boe. 4*

Dit is een wel heel bijzondere film. Een man filmt zichzelf constant met een camera om daarmee zijn huwelijk te redden. Het resultaat is het tegenovergestelde. En dat is ook niet onlogisch. Hij zegt wel dat hij enorm veel van zijn vrouw houdt, maar het lijkt er meer op dat hij vooral heel erg van zichzelf houdt. Door de slechte kwaliteit film en de manier waarop het gebeurt, komt het allemaal heel erg realistisch over. Ook heel erg experimenteel, maar wel erg boeiend. De film deed me denken aan een film die ik wel eens van Theo van Gogh gezien heb. Ook daar zat hij constant ruzie te maken met zijn vrouw. Deze hoofdpersoon deed me trouwens ook best veel aan Theo van Gogh denken. Het einde van de film is heel erg heftig en ziet er desondanks nog steeds erg realistisch uit. Maar laten we toch maar hopen dat dit echt gespeeld was. En als dat zo is, maakt dat de rest van de film ook heel erg knap. Want dan was dat waarschijnlijk toch ook allemaal in scene gezet en geacteerd. Al kwam het zo dus niet over. Erg bijzondere film, die wel zal blijven hangen denk ik.

avatar van leatherhead
Nee, niet zo'n geslaagd ideetje van Boe. He-mel-ter-gend, dit slappe excuus voor een film. Omwille van de vreselijke saaiheid wel uitermate geschikt om terloops allerlei dingen te doen; zoals een eitje bakken, een kopje koffie zetten, of een leuke trui punniken. Allemaal ook een stuk interessanter dan dit broddelwerk.

Sowieso ben ik dat 'kijk-mij-eens-een-film-in-een-film-maken' gebeuren een beetje beu, maar deze film maakt het wel erg bont. Voor de vadsige gnoom en zijn beslommeringen kon ik geen enkele affiniteit opbrengen, noch voor de relatieperikelen tussen hem en zijn labiele vrouwtje. Boe himself komt en passant ook een paar keer voorbij, maar dat oogde allemaal wat onwennig. Nochtans was dat zo'n beetje het enige leuke element aan de film. Visueel ook een immense downgrade ten opzichte van zijn geweldige Reconstruction.

Misschien geef ik hem ooit nog eens een kans, want ik merkte dat mijn interesse tegen het einde aan écht aan een zijden draadje hing, en gewoon snakte naar de eindcredits. Meer dan een 1,0* kan ik er voor nu echt niet aan kwijt.

avatar van McSavah
Als je niks met Bro hebt kan het al snel een moeilijk verhaal worden ja...

avatar van leatherhead
Heb hem nog niet zoveel zien spelen (naast deze pas in één of twee films), maar vooralsnog kan ik hem niet zo goed pruimen nee, om het maar even wat beleefder te stellen. Had alvorens ik hem keek ook niet al teveel over de film gelezen, dus ging er ook met nogal verkeerde verwachtingen in denk ik.

avatar van McSavah
Dan is een teleurstelling ook wel te begrijpen ja. Kan me voorstellen dat deze vooral leuk is als je al een beetje in dat Deense hoekje zit. Toen ik hem zat ik daar in ieder geval in en dan werkt zo'n lollig metaprojectje erg goed. En dat einde doet gelukkig ook op audiovisueel gebied nog iets bijzonders. Sinds die tijd heb ik trouwens nog maar weinig Deense films gezien.