Megane (2007)

Japan
Komedie / Drama

geregisseerd door Naoko Ogigami
met Satomi Kobayashi, Mikako Ichikawa en Ryo Kase

Taeko (Satomi Kobayashi), een jonge Japanse vrouw ontsnapt aan de drukte van de stad en vlucht naar het eiland Okinawa waar ze een excentrieke groep mensen ontmoet. Gek genoeg dragen ze allemaal een bril. Ze komt erachter dat de excentriekelingen al hun tijd besteden aan 'twilighting'. Aangezien er niks anders te doen is op het eiland, besluit Taeko uiteindelijk om 'twilighting' een kans te geven. De dagen worden gevuld met breien, eten en een aparte manier van ochtendgymnastiek.

avatar van Wadjoe
Je beland in een oase van rust bij het kijken van deze film. Weinig meer valt er over Megane te vertellen.

Wadjoe schreef:

Eigenlijk valt er over "Megane" niets te vertellen. Doe je dat wel, dan heb je het "twilighting" of "schemeren" niet begrepen.

avatar van Fuentes
"Alleen met het hart kun je goed zien. Het wezenlijke is voor de ogen onzichtbaar."
Deze film doet denken aan het bekende citaat uit De Kleine Prins (Antoine de Saint-Exupéry). Toch blijft het allemaal net iets te schemerig om echt te boeien. En de laatste scène had wat mij betreft weggelaten mogen worden. 3*

avatar van 1976Ben
Lekker onthaasten met mooie rustige beelden. Mooi om het weekend mee af te sluiten (of te beginnen)

Ik vraag me af wat Alex van Warmerdam hiervan zou vinden, want "als Alex van Warmerdam zenboeddhist zou zijn geworden, dan zou hij Megane gemaakt kunnen hebben" (aldus het NRC Handelsblad). En wat mij betreft is daar ook alles mee gezegd.

Favoriete momenten: wanneer het oudere vrouwtje Taeko verzoekt achterop haar fiets te stappen, waarop vervolgens benijdenswaardig gereageerd wordt door de hoteleigenaar en de andere gasten.

avatar van Flora
Prachtig, rustgevend, even lekker genieten.
Hier houd ik wel van op zijn tijd.
Zeker een aanrader als je in je eentje met een kopje thee op de bank hangt.

avatar van hydraulix
Wat een heerlijke film! Schitterende setting, heerlijk 'niets aan de hand', prachtige beelden (al dat eten, ik kreeg er gelijk trek van!) en sympatieke karakters. Ik houd echt van dergelijke films waarbij er eigenlijk weinig gebeurt en dat je het allemaal over je heen moet laten komen. De overtuiging hoe je moet genieten en die passie voor alle kleine dingen in het leven (schaafijs ) deed mij enigszins denken aan de film Tampopo.

Als ik geld had, zou ik gelijk in een vliegtuig stappen, op weg naar Okinawa om daar te gaan 'twilighten'.

avatar van voskat78
Heerlijke film om je weekend mee af te sluiten.
Verder sluit ik me wel aan bij bovenstaand commentaar,dus valt er verder niet veel meer te zeggen.

Hoogste tijd om weer te " schemeren" ...

avatar van wendyvortex
Een reisje naar de allersaaiste vakantiebestemming ever.....er is helemaal niets te doen!
En hoe breng je dan je tijd door?
Wat doen andere gasten? Schemeren....????
Niet dat ze ooit verder gasten hebben gekregen want de kaartjes die de hotel-eigenaar verstuurd zijn nogal onduidelijk.
Heel ingehouden komedie waarin eigenlijk niets gebeurd, maar die een soort van licht surrealistisch onthaastings-effect heeft.

avatar van Nephilim
wow... magisch... zo mooi...

avatar van Leo1954
DeNieuweVijand schreef:

O nee toch, hoe kun je een pareltje vergelijken met een film van Alex van Warmerdam.

neo (crew)
De beeldtaal komt wel een beetje overeen.

Reinbo
Toch wel gewoon saai te noemen. Er gebeurd helemaal niets, er zitten nauwelijks leuke grappen in, qua beeld is het ook niets bijzonders. Ach, onthaasten is nu eenmaal niet mijn ding, maar het stoorde ook nergens. Krappe 2,5*, omdat het ergens wel iets heeft. Doe mij maar van Warmerdam, als ik dit zoek, zet ik m gewoon op pauze.

Heerlijke film! Zoals al werd gesteld: je komt echt in een oase van rust. Prachtige beelden en muziek. Je moet er echter wel voor openstaan, het is wat dat betreft alles of niets.

avatar van koko28
Heel Basic en subtiel, heerlijke film. sympatieke karakters goed uitgewerkt. .... zeker niet saai, maar het camera werk had wel wat spannender gemogen. De shots waren vrij eenvoudig ..... wat misschien ook wel weer bij deze film past.

Heerlijk!

Ik vind Ogigami steeds leuker. Megane is een geweldige bankvakantie, twee uurtjes genieten van een eilandje in Japan. Het is er oersaai, maar daardoor komen de kleine dingen veel beter tot z'n recht.

Het ochtenddansje, Motai (wat een geweldig mens!) die bonen staat klaar te maken en uiteraard het allereerste ijsje van Taeko. Wat kunne die Japanners eten toch smakelijk laten lijken.

Er gebeurt niet veel tot helemaal niks, de personages worden niet uitgediept en veel vragen worden gewoon niet beantwoord. Het gaat dan ook om het moment zelf, het genieten van rust en de kleine dingen. Ik zou er zelf gek worden denk ik, maar deze film doet verlangen naar de vakantie van de hoofdpersonen. De kracht van een sterke film.

4.5* en een uitgebreide review

Valt eigenlijk weinig te zeggen over dit toch best wel sympathieke filmje omdat er ogenschijnlijk niks gebeurt. Waarschijnlijk was dat ook de hele opzet van de regisseur want het gaat in dit filmpje duidelijk om het relaxen of beter gezegd; het "loslaten", prachtig gesymboliseerd in de scène waarin Taeko plaats nam in de bagagebak van het driewielertje, haar koffer - een metafoor voor de ballast die wij in ons jachtige leven bij ons dragen - achterlatend. Voor mij is dat ook de mooiste scène van dit filmpje waarin de Zen filosofie centraal staat. Ben je in staat alles los te laten dan kun je des te meer genieten van de mooie kleine dingen die in ons oh zo drukke en gestresste leventje helemaal niet opvallen.

avatar van motoko303
Best wel een bijzonder stukje cinema. Waar meeste films de intentie hebben een boodschap over te willen dragen, gaat het bij Megane om het ervaren van de film zelf. Na afloop is er niet veel om over te discussiëren, want er gebeurt daarvoor gewoon te weinig. Je bevindt je gedurende ca. 2 uur in een zone waar er voor de rest niets toe doet. Het gaat om het hier en nu en wat er zich daarbuiten afspeelt is irrelevant. Even wat gas terugnemen en lekker genieten.

Alles voelt lekker natuurlijk aan. Acteurs en actrices lijken ongehinderd hun ding te kunnen doen. Camerawerk is wel wat braafjes, maar voelt tegelijkertijd wel fris en verfijnd aan.

Misschien is dit niet een film die je in aanwezigheid van anderen moet kijken. Gisteren alleen gekeken, languit op de bank en dat beviel me prima. Ik denk dat gezelschap om je heen afbreuk doet aan de ervaring en daar is Megane misschien iets te fragiel voor.

avatar van Zeriel
Een prettige schemerfilm.

avatar van belchinees
Ik zat al 80 minuten in de film toen ik besefte dat ze allemaal een bril droegen, en vervolgens de link legde met de titel. Dat was wel een leuk momentje.

Trage films met weinig gebeurtenissen zijn zowat hit or miss voor me. Hier werkt het prima; bleef tot het einde geboeid kijken en nooit overwogen te pauzeren, of te zuchten of het nog lang duurt.

avatar van Black Math
Lief filmpje waar weinig gebeurt, en wat het met name van de sfeer moet hebben. Het tempo is wel erg laag en de kijker ervaart ook een beetje wat het hoofdpersonage ervaart: bezienswaardigheden? Die zijn hier niet!

Kortom, je moet pogen te "schemeren". Nu had ik daar toch wat moeite mee, het wordt allemaal ook wel erg uitgerekt. Het audiovisuele kan in zo'n geval als middel dienen om het geheel toch wat bij elkaar te houden. De soundtrack was wat dat betreft erg passend; visueel was het dan weer wat gewoontjes.

Uiteindelijk toch iets te langzaam voor mij om echt tot een hoge score te komen. 3*.