Mørke (2005)

Denemarken
Thriller

geregisseerd door Jannik Johansen
met Nikolaj Lie Kaas, Nicolas Bro en Lærke Winther Andersen

Deze psychologische thriller vertelt het verhaal van Jacob. Hij onderzoekt wat er precies gebeurd is in de huwelijksnacht van zijn zuster, waarin ze om het leven is gekomen. Hij vertrekt naar de zogenaamde man van haar leven, maar of hij dat wel geweest is...?

avatar van flaphead
grauwe film die van drama naar thriller transformeert. al vanaf de eerste minuut voel je je ongemakkelijk bij de setting. gaandeweg blijkt de film een loodzwaar thema te dragen. de depressieve sfeer en het acteerwerk zijn sterk. de simpele manier van spanning ontwikkelen (zonder bombarie) is verfrissend. het afwisselend verdenken of vrijwaren van Anker is interessant, het is bijna jammer dat hij het uiteindelijk toch was. ook jammer was het extreem clichematige drugs-in-drinken die je ook nog duidelijk zag aankomen.
ik begon me te ergeren aan het feit dat Jacob niet met zijn verdenkingen en bijbehorende aanwijzingen naar buiten kwam, zeker nadat hij zelf verdacht wordt. een onlogische scriptkeus om ietwat geforceerd de spanning erin te houden. die spanning wordt naar het einde toe ook nog eens onderbroken, zonde.

al met al zeker een aanrader voor de liefhebbers van sobere thrillers.

Ik ben een grote fan van Scandinavische films en series, maar deze thriller vond ik persoonlijk erg tegenvallen.

Het is een heel donkere film, en meer psychologisch dan echt een "actieve" thriller. Wel vond ik de acteerprestaties van Nicolas Bro erg goed.

Zelf zou ik deze film niet aanraden.

Mooie, duistere, rustig vertelde, beklemmende (claustrofobisch), intelligente psycho- karakterthriller, die de aandacht voortdurend, ook qua griezelige sfeer, weet vast te houden. Het draaiboek is zorgvuldig uitgewerkt en de cast is uitstekend en acteert sterk.

avatar van Toontje35
Constante spanning: Top
Er gebeurde niet heel veel. Maar doordat het verhaal alle kanten op kon: boeiend. En er wordt prima geacteerd.

LoTroPan

avatar van Fortune
LoTroPan schreef:
Betekent de titel 'moord'' ?

Nee, het dorpje waar het zich afspeelt heet Mørke.

avatar van Fortune
Sterke grauwe film.

Gisteren deze Deense film op een laat tijdstip aangezet met de intentie om deze film voor de helft te kijken en de andere helft op een ander comfortabel tijdstip verder te kijken maar de film slokte me genoeg op in zijn mysterieuze grimmige sfeer waardoor ik niet meer op de stopknop drukte maar de film af moest zien.

De opbouw van de film vind ik behoorlijk sterk en daarnaast doet het wel originele dingen met de thriller genre en zit het met de spanning helemaal goed.
Het acteerwerk is erg sterk van Nikolaj Lie Kaas en Nicolas Bro.
Vooral Bro zet een sterke rol neer als psychopaat met zijn vriendelijke brave tronie.

Niet alles is perfect en soepel maar daar kijk je makkelijk doorheen.

avatar van Picker
Had weer hoge verwachtingen na deze enorme hoge rating.
Film begint wel goed en blijft redelijk boeien. Naar mate het einde vordert vind ik het toch wat slapper worden, en ongeloofwaardiger.

avatar van MatthijsGr00t
Uitermate vermakelijk!

Morke is een film met een zeer boeiend verhaal en ook een zeer interessant verloop daarvan. Het lijkt al snel allemaal duidelijk te zijn maar er zijn momenten waar de twijfel toch overheerst. Dat is echt heel sterk in beeld gebracht en geregisseerd door Jannik Johansen,. De film wordt grotendeels gedragen door het overtuigende acteerwerk van Nikolaj Lie Kaas. Ook de overige acteurs/actrices doen het erg goed.

De kracht van de film is dat de kijker niet weet hoe het nou allemaal zit. Het lijkt zo simpel, het is misschien ook wel simpel maar we blijven toch lang in onwetendheid. Tel daar bij op een grauwe, mysterieuze sfeer en je hebt een topfilm. 4,0*

avatar van Montorsi
Aardig spannende film met indrukwekkende acteerprestaties.

Deens acteergeweld maar weer eens met twee persoonlijke favorieten. Bro is echt een fenomeen wat mij betreft, niet perse alleen om deze rol. Ook Kaas is weer uitstekend op dreef.

Het verhaaltje is spannend, met een leuk klein sociaalmaatschappelijk dillema. De speurtocht laat zo nu en dan wel wat te wensen over. Neem alleen al het einde, Anker is dan dood, de spanning is er voor de kijker af. Maar maakt dit niet dat Jacob juist een stuk verdachter is, nadat hij ook al met dat stervende meisje in zijn armen heeft gestaan. Het lijkt wel (door een van de laatste scenes) dat iedereen weet wat er gebeurt is.... Het is ook nogal ongeloofwaardig dat Jacob zijn bewijzen amper op tafel legt in de loop van het verhaal, ondanks alle problemen waar hij in is geraakt.

Maar verder wel stijlvol geschoten, en ook de score is aardig onheilspellend. Zeker een vermakelijk filmpje, maar had toch wat beter afgewerkt mogen worden.

avatar van Number23
Deense thrillers: altijd een zekerheidje. Heb bewust niks opgezocht over deze film, geen meningen gelezen, omdat ik hem optimaal wilde beleven. nu moet ik zeggen dat ik sowieso zo weinig mogelijk probeer te doen en dat lukt me aardig.

Terug naar de film. Het grappige aan Deense cinema is dat er stukken minder goede acteurs rondlopen en dat ze daarom hun paretjes goed koesteren. Als je gaat kijken naar de deense cinema vanaf ongeveer de eeuwwisseling tot nu zie je vaak dezelfde namen in de absolute topfilms. Namelijk Mads Mikkelsen of Ulrich Thomsen of Kim Bodnia of Nikolaj Lie Kaas of Nicolas Bro.

De 2 laatstgenoemde spelen EN stelen hier de complete film. De film heeft een goed verhaal en een lekkere spannende ontwikkeling daarvan. Ik heb me zeker vermaakt, maar de film had 10 minuutjes korter mogen duren.

avatar van DjFrankie
Prima spannende thriller, die 2 uur lang blijft boeien.

avatar van DjFrankie
LoTroPan schreef:

Fortune schreef:
Nee, het dorpje waar het zich afspeelt heet Mørke.

Mørke betekent ook duisternis.

avatar van Spetie
Goede en degelijke thriller, zoals de Denen ze wel vaker maken, die lichtelijk de hoogte in wordt gestuwd door het uitstekende acteerwerk.

Het scenario is interessant en wordt redelijk spannend gehouden, doordat lang verborgen blijft, hoe de vork nu precies in de steel zit. De sfeer is vrij sterk, kil, troosteloos en somber en draagt precies het gevoel uit dat bij deze film past. Nikolaj Lie Kaas en Nicolas Bro spelen beiden erg sterk en mede dankzij hen krijg je ook daadwerkelijk twijfels over het hele gebeuren. Vooral Kaas bracht mij op een gegeven moment aan het twijfelen. Aan de ene kant oogt hij heel normaal, maar door zijn gedragingen en het feit dat Bro juist overal enorm rustig op reageert, ging ik op een gegeven moment toch behoorlijk twijfelen.

Het enige echte minpunt is dat het soms iets te lang uitgesponnen wordt en er af en toe ook wel wat inzakmomentjes zijn, waardoor een echte topscore uitblijft. De soundtrack tot slot is vrij degelijk, maar niet heel bijzonder. Al met al is het zeker een vermakelijke wegkijker, die voor de liefhebbers van thrillers zeker aan te raden is.

avatar van ZenZin
Niet onaardig, wel een beetje te lang. En waarom wordt de hoofdpersoon ineens nergens meer van verdacht? En zo zijn er nog wel een paar dingen meer die wat vergezocht zijn

avatar van Tiany
Boeiende interessante thriller die niet verveelde.

avatar van Baggerman
Zinema schreef:
Stijlvolle ontsporing.

Tja, dat typeert deze film inderdaad helemaal. De beelden en begeleidende muziek zijn geweldig en de film bouwt langzaam een leuke spanning op. Maar na de zelfmoord van Hana wordt alles wel heel erg ongeloofwaardig. Zó dom kan de politie toch niet zijn? En Jacob heeft een DVD in zijn bezit met daarop beelden van het huwelijk van Anker met de gehandicapte vrouw vóór Jacobs zus, die óók al zelfmoord heeft gepleegd? Waarom die niet overleggen aan de politie, helemaal als je zelf al wordt verdacht? Later blijkt Anker daarvoor óók al bezig te zijn geweest. Lijkt me eenvoudig na te trekken allemaal!

Waarom zo'n hopeloos script? Jammer?

En waarom zulke hoge cijfers hier? Zijn we dan helemaal niet meer kritisch?

avatar van Norman Mailer
Baggerman schreef:

Zijn we dan helemaal niet meer kritisch?

Ja zeker. En dat resulteert derhalve in een gemiddelde van ruim 3,5.

Overigens kan ik mij deels wel vinden in jouw kritiek, echter was mijns inziens Nikolaj Lie Kaas - wederom - van grote, grote meerwaarde.

avatar van james_cameron
Aardige maar nogal dunne thriller, geschreven door Anders Thomas Jensen (Adam's Apples). Het idee is intrigerend en de cast acceptabel, maar op gegeven moment weet je het wel en wordt één en ander een beetje voorspelbaar. Gelukkig is er voldoende sfeer en fraai camerawerk om dit enigszins te compenseren.

avatar van Ebenezer Scrooge
Hoewel je al vrij snel in de smiezen hebt wie de moordenaar is (omdat je nu eenmaal niet, wanneer je voor de tweede keer trouwt met een andere vrouw, exact hetzelfde toespraakje houdt als op je eerste bruiloft) behoudt de film zijn voortdurende spanning. Dit mede door het grauwe sfeertje, de kale landschappen, dat dooie dorp en er wordt bovendien goed geacteerd. Een onderhoudende thriller (wat dat ook moge betekenen).