Kongekabale (2004)

Denemarken
Thriller

geregisseerd door Nikolaj Arcel
met Anders W. Berthelsen, Søren Pilmark en Nastja Arcel

De leider van de Democratische Partij overlijdt door een auto-ongeluk, een week voor de verkiezingen. Onmiddellijk breekt er een interne machtsstrijd uit binnen de partij. De partij is de grootste van het land, dus de lijsttrekker zal waarschijnlijk Minister-President worden. Een jonge journalist krijgt een primeur, maar ontdekt al snel dat hij gebruikt wordt als pion in een lastercampagne tegen één van de kandidaten. Wanneer hij zich hiertegen uitspreekt wordt hij ontslagen. Hij besluit om dan zelf maar de waarheid aan het daglicht te stellen...

avatar van Leo1954
Lekker spannende thriller, intelligent in elkaar gezet met alle vieze politieke spelletjes en ouderwets journalistiek opsporingswerk en moraal. Ik geniet hier altijd van en vermaak me 1 1/2 uur uitstekend.

avatar van Toontje35
Prima Thriller. Spannend

Zaten elementen in van de latere serie The Killing 1/2

Interessant, betrokken, vakkundig, spannend, bedreven vertelstijl en uitstekende acteurs, met wat teveel speciale momenten.

avatar van hutsekluts
gauke schreef:

Leo1954 schreef:

avatar van hutsekluts
had het niet beter kunnen zeggen
van mij ook 3,5 van de 5

avatar van missl
politieke spelletjes en een journalist die erin verwikkeld raakt. Spannend en nergens over de top. weer een goede film van Scandinavische bodem.

Goedendag,
Kan iemand mij verklappen waar ik deze film kan kopen. Ik zoek al een tijdje maar deze blijft lastig om binnen te halen met een nederlandse ondertiteling.

avatar van Norman Mailer
Gedegen politieke thriller naar Scandinavisch recept; rust in de opbouw, oog voor detail en intelligent. Deed me ook geen moment gedateerd aan.
Met de altijd sterke Lars Mikkelsen en – toen reeds – ietwat corpulente Nicolas Bro, ligt een associatie met Forbrydelsen voor de hand.

avatar van david bohm
Fijne politieke thriller waar de Denen haast een patent op lijken te hebben. Sober, maar uiterst verzorgd, onderhoudend en overtuigend. En de Deense dames zijn bovendien weer eens aantrekkelijk.

avatar van Filmkriebel
Spannende film over politieke machtsspelletjes in verkiezingsperiode en een journalist die er buiten zijn wil in verstrikt raakt. Sober in beeld gebracht maar vlot en eenvoudig verteld zonder ingewikkelde wendingen en zonder teveel politiek jargon. Leuk vond ik dat de journalist er plots een buddy bij krijgt om hem te helpen de onsympathieke politicus Dreier in diskrediet te brengen. Een buddy voegt voor mij altijd iets toe aan een film, al is dit waarschijnlijk onbewust. Het resultaat mag in ieder geval gezien worden.Vorig jaar liet regisseur Arcel trouwens van zijn allerbeste zijde zien met het uitstekende "A Royal Affair" (4,5*)

Al sinds de TV-serie Borgen weet ik dat ze in Denemarken uitstekende politieke thrillers maken. Dit is daar zo’n voorbeeld van. Het scenario over het meedogenloze gekonkel binnen een politieke partij vlak voor de verkiezingen zit knap in elkaar. Die kwalificatie geldt ook voor het acteerwerk.

De film roept min of meer automatisch herinneringen op aan All the President’s Men. Dit uitstekende debuut van regisseur Nikolaj Arcel is een van de betere films in dit genre.

avatar van hoffhaan
Aardige politieke thriller had wat meer actie en spanning in gekund, zeker het begin. Film komt traag op gang. 3.0

avatar van popcorn en cola
Gewoon een aardige politieke thriller, niet echt spannend, maar wel boeiend

lezertje
Zeer sterke politieke thriller. Ik zou zeggen: Scandinavisch goed.