ad

Genre: Familie

Oorsprong: Nederland / Duitsland / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Willem van de Sande Bakhuyzen

Met onder meer: Joep Truijen, Carice van Houten en Loes Luca

IMDb beoordeling: 6,4 (583)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 2 februari 2005

Over Lepel

Het verhaal gaat over het negenjarige jongetje Lepel (Joep Truijen) dat bij zijn gemene oma Koppenol moet wonen omdat zijn ouders al heel lang op reis zijn. Wanneer hij op een dag de kans krijgt, verstopt hij zich in een warenhuis. Hij raakt bevriend met het stoere meisje Pleun (Neeltje de Vree), dat stiekem achter de truien in het warenhuis woont. Samen met verkoper Max en Pleun beleeft Lepel spannende avonturen in zijn zoektocht naar een lieve moeder.

image

avatar van brielen

brielen

Goede familiefilm. Lepel is een erg leuke, originele familiefilm voor het jonge publiekje, maar kan zeker ook gesmaakt worden door volwassenen. 4.

avatar van Flipman

Flipman

Waarom scoort deze film zo opvallend laag?? Ik heb zitten te genieten, genieten, en genoten heb ik ook nog! Wat een héérlijke film is dit! Ik vraag me af, als het nog iets minder volwassen zou zijn geweest (iets karikaturaler, iets meer uit de werkelijkheid), hoe de film er dan uitgezien zou hebben. En ik vraag me eigenlijk ook af wat de Britten met dit scenario zouden hebben gedaan! Laten vertalen naar het Engels, lijkt me dan de eerste stap.

Af en toe is de film heerlijk droog; mensen hier vinden hem mierzoet, kan ik wel begrijpen, maar hier stoort het me toch echt niet. Men heeft het over matig acterwerk; inderdaad, die kinderen (vooral Joep Truijen, eigenlijk) waren niet altijd overtuigend, maar na het zien van De Schippers van de Kameleon heb ik daarover echt níks te klagen!

Wellicht had de film dus iets meer uit de werkelijkheid kunnen worden getrokken, maar ik vind hem geweldig! Hij had wel iets langer mogen duren! Of nee, toch niet, want we gingen gisteravond ook nog naar Cloverfield, en we waren nog maar nét op tijd !

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2030 stemmen

Aardig Vermakelijk Filmpje om eens met het gezin te bekijken als er helemaal niks op TV is verder is deze Film niet echt een aanrader en/of Topper en ik vond de acteerprestaties ook niet helemaal Geweldig.

avatar van missl

missl

ach wel een leuke film, echt een kinderfilm, gewoon kijken en verder niks. leuk voor op zondag

avatar van jumpstylemovie

jumpstylemovie

avatar van Coco111

Coco111

jumpstylemovie schreef:

Verder niks over te zeggen, gewoon ZÓÓÓÓÓ slecht!

zeg dat gerust bij alle kinderfilms van nu als je het zo vindt :S

maar ik vindt dit wel prettig om te zien. gewoon gezellig familie film

avatar van soom

soom

'Lépel!' Loes Luca is perfect en op een prettige manier gemeen als oma Koppenol, en deze film ontroerde me, zonder dat ik meteen een brok in m'n keel kreeg. Dat vind ik op zich wel een prestatie.. De situaties uit de film lieten me met een glimlach en toch ergens ook een droef gevoel achter, en het stoere meisje Pleun vond ik heel sterk overkomen. Heel mooie film. 4*.

(verwijderd)

In deze (kinder)film is zoveel aandacht besteed aan kleur en compositie, waardoor het resultaat bijna surrealistisch aandoet. Aankleding en locaties zijn van een buitengewone kwaliteit en met de diverse top-acteurs biedt het verhaal voor jong en oud meer dan een aangename cinematografische beleving.

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Op IMDB staan als producerende landen Nederland, Duitsland en de U.K. vermeld. In hoeverre klopt dit?

avatar van Wouter

Wouter

Dat klopt.

Maar mijn hemel, wat viel herziening tegen.

avatar van Tribe

Tribe

Viel bij mij hartstikke mee eigenlijk. Ik kan me wel vermaken met bedrijfsleidsters-in-mantelpak die landrovers in de prak rijden, fake-oma's die ramen laten dichtspijkeren en knopen stelen en een enorme rij zeurmoeders in spé voor een pashokje.

Verhoging naar 3,5*

Hoe krijgen Nederlandse kinder-films mij wel aan het janken, en de meeste andere niet? Ik vond het een prachtige film, heel veel fantasie die ik mis in menig film voor volwassenen. Prachtige kleuren, leuk ook dat het allemaal lekker Nederlands was (fietsen achter een luchtballon aan over de heuvels en door de zonnebloem velden), maar niet in Nederland opgenomen.

Ik moest ook even wennen aan het acteerwerk van Carice, maar eigenlijk paste het prima binnen de rol. As usual.

Ik werd er weer aan herinnerd dat er in Nederland gewoon goede kinderfilms worden gemaakt.

avatar van Nella

Nella

Leuke film, echt genoten. Mooie kleuren, fantasierijk, heerlijk. Loes Luca is geweldig (vond haar zelfs een beetje eng). Echt een schattige film. Waar is dat leuke dorp? Lijkt een beetje op Wijhe ofzo. Hoe dan ook, voor een druilerige dag, lekker op de bank (met of zonder kindjes) heerlijk genieten.

avatar van Mavoe

Mavoe

soom schreef:

Helemaal mee eens. (Behalve de 4* dan )

avatar van movie acteurs

movie acteurs

Vreselijke kinderfilm die nergens vermakelijk of goed is. Misschien is dit zelfs voor kinderen en volwassenen saai. 0,5.

avatar van Flipman

Flipman

jumpstylemovie schreef:

Verder niks over te zeggen, gewoon ZÓÓÓÓÓ slecht!

Sorry maar als je er verder niks over te zeggen hebt, wat doe je dan hier?

(verwijderd)

Ik weet niet of ik dit zeggen mag. Moderator, mag ik dat zeggen? Ja dat mag ik zeggen.

Sommige meninkjes zijn niet meer dan het omhoog steken van een boordje met een cijfertje erop, waarbij de armspiertjes blijkbaar zoveel spanning oproepen dat er een overdruk ontstaat in het laterale deel van het spijsverteringsstelsel, wat zelfs met het samenknijpen van de bilspiertjes niet kan voorkomen dat er een onwelriekend gasje ontsnapt.

Even neus dicht en dan weer rustig verder ademhalen, lijkt me de beste reactie. Tja, soms spreek ik mezelf ook weleens tegen. Bij deze.

avatar van bjerik76

bjerik76

Niet echt geweldig geacteerd en een spectaculair verhaallijn.

ik kon er niet echt geboeid naar ( blijven) kijken

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Een flinterdun en voorspelbaar verhaaltje krijgt een welhaast surrealistische draai in de handen van regisseur Van de Sande Bakhuyzen. Gras is net iets groener; de sterren schijnen net iets geler tegen de zwarte hemel; en zelfs de steriele saaiheid van een winkelcentrum verandert in een kinderparadijs. Vooral de volwassen acteurs stelen de show, onder aanvoering van de heerlijk karikaturale slechterik die Loes Luca speelt. Alles klopt. Natuurlijk is het niet opgehangen aan de peperdure special effects die de Harry Potters in de wereld bieden, maar deze regisseur bewijst dat de ware magie dichter bij huis te halen valt. Eeuwig zonde dat hij op jonge leeftijd is overleden, want deze man had vast nog meer kunstwerkjes af kunnen leveren.

avatar van Elineloves

Elineloves

Loes Luca. Ik vind haar vreselijk sinds haar rol in Ja Zuster Nee Zuster, iets waar ik therapie voor overwogen heb na het kijken. Nee, dat soort films zijn dus niets voor mij. Ik word er chagrijnig van, vervelend en bitchy. Nog meer dan normaal. Daarom heb ik maar besloten om dergelijke films gewoon niet te kijken, gezelliger voor vrienden waar ik ze mee kijk en ook fijner voor mezelf.

Toch wilden de oudere kinderen van mijn werk graag deze film zien. Ugh, niet Loes dacht ik nog,

maar toen ik de naam Carice van Houten zag, was ik enigszins om. ''Dan zal het wel meevallen.''

En ja, het viel inderdaad mee. Dit soort films zullen me nooit helemaal enthousiast weten te krijgen. Het is simpelweg niet mijn ding. Barry deed het prima, de jonge cast ook (Al moest ik op de een of andere manier telkens aan het jongetje van Insidious denken, wat best afleidend werkte).

Je hebt de slechte mensen en de goede mensen, iets wat nou eenmaal vaak terugkomt in kinderfilms, maar nergens voelt het storend of opgedrongen. Het duurde even voordat ik in het verhaal zat, maar ik betrapte mezelf er op dat ik soms stiekem wel een glimlachje op mijn gezicht had. Ondanks -de in mijn ogen verschrikkelijke- Loes Luca. Misschien toch maar wat minder zeuren en gewoon letten op de goede dingen van een film, al die vooroordelen telkens...

neli123

Loes Luca!!

avatar van tal1b

tal1b

Elineloves schreef:

avatar van Tj-83

Tj-83

Ik heb me prima vermaakt op een zaterdag morgen. Ik zat toevallig op nl3 te kijken en toen kwam deze film langs. Leuke films goed geacteerd

avatar van Spetie

Spetie

Leuke Nederlandse kinderfilm, om zo in de ochtend van nieuwjaarsdag te bekijken.

Het verhaaltje is erg simpel, maar de invulling is best aardig. Visueel valt Lepel vooral op door de opvallende felle kleurtjes, die gebruikt worden. Veel rood, geel en groen, wat vaak terugkomt bij de huizen, de auto's en de winkel, waar het verhaal zich grotendeels van de tijd afspeelt.

De acteurs doen het aardig, en zijn niet opvallend goed of slecht. Joep Truijen doet het zeker niet slecht. Loes Luca is soms wel een irritant omaatje, en van Houten en Atsma vullen hun rol ook redelijk in, al hadden ze er nog wel wat meer uit kunnen halen.

Maar het verhaaltje kabbelt lekker voort, en verveelt of irriteert geen moment. Hoogstaand is het allemaal niet, maar als een kinderfilm aan het einde toch een glimlach op mijn gezicht weet te toveren, heeft het klaarblijkelijk toch iets goeds gedaan.

avatar van Phantasm

Phantasm

Erg leuke familiefilm die lekker wegkijkt met een aardig verhaal.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Nee, dit was een tegenvaller en een flinke tegenvaller ook nog.

Lepel had voor mij hetzelfde probleem waarom ik ook na één aflevering ben afgehaakt bij de miniserie Het Gordijnpaleis van Ollie Hartmoet ben afgehaakt: de hele wereld en alle personages die erin rondlopen is zó excentriek en zó geforceerd anders dat het verhaal op de tweede rang leek te komen. Beide producties zijn ook zichtbaar opgenomen in Oost-Europa en het werkte voor mij heel erg afstandelijk, voelde me als kijker niet betrokken. De film leek ook veel langer te duren dan daadwerkelijk het geval was.

avatar van Robi

Robi

Best een leuke jeugdfilm met een leuk verhaal en er wordt ook leuk geacteerd.

avatar van hijman1946

hijman1946

Flipman schreef:

Sorry maar als je er verder niks over te zeggen hebt, wat doe je dan hier?

Geflipt?????????

avatar van Kliko_Green

Kliko_Green

Ben ik de enige die het een beetje een vaag verhaal vind?