• 8.897.050 stemmen

Genre: Drama

Oorsprong: Denemarken

Geregisseerd door: Christoffer Boe

Met onder meer: Nikolaj Lie Kaas, Nicolas Bro en Marijana Janković

IMDb beoordeling: 5,6 (598)

Gesproken taal: Deens

Plot Beast

Bruno houdt van zijn vrouw Maxine, maar zijn liefde en zijn lichaam ondergaan langzaam een transformatie. Er is iets in hem aan het opborrelen wat hij met geen mogelijkheid kan stoppen. Want als je een duik in de duistere kant van de liefde neemt om kracht, agressie en haat te vinden, is er geen terugkeer mogelijk.

avatar van depri83

depri83

Eerste film die ik van Boe zie en het smaakt naar meer. Schitterende beelden, passende soundtrack en een verhaal dat iets aan de verbeelding overlaat.

avatar van Askikker

Askikker

Vreemd; ben een grote fan van Scandinavische films, en dit is dr ook nog es één met Kaas en Bro, dus dat kan niet mis.

Ben blijkbaar niet zo'n Boe-fan, want met deze film kon ik werkelijk weer helemaal niks, jammer.

avatar van Goodfella

Goodfella

Boe blijft fantastisch. Alleen al kijken naar twee converserende personages is bij hem een spektakel.

Mooi interview trouwens, Onderhond!

Onderhond

Dank . Moet de DVD nog steeds een keer aanschaffen, maar best prijzig. Als iemand een fijn (betaalbaar) adresje weet!

avatar van sakkediemus

sakkediemus

Tijdens mijn zoektocht enkele maanden geleden stootte ik toevallig op de website Laserdisken.dk

Even mails gestuurd en toen maar meteen een exemplaar besteld.

Kostte me 94 Deense Kroon inclusief verzending oftewel 12,50 € (+-)

Levering binnen de 3-4 werkdagen

Eenvoudige, doch mooie uitgave met Engelse subs.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Fikse tegenvaller van regisseur Christoffer Boe, die schijnbaar in z'n penopauze zit en meent dit over z'n kijkers heen te moeten storten. Film zou dan nog gered kunnen worden door z'n visuele aanpak, maar ook daar kunnen we weinig positiefs over melden. De interessante fragmenten klinken als echo's van David Cronenberg.

avatar van leatherhead

leatherhead

Sterke Boe.

Na Reconstruction z'n beste wat mij betreft, al moet ik zijn meest recentelijke - tevens op papier weinig veelbelovende - film ook nog eens op zien te snorren. Na het zien van Beast is in ieder geval één ding duidelijk geworden: mijn eertijdse negativiteit over Nicolas Bro moet ik eens wat bijstellen. Waar ik hem normaliter niet kan luchten speelt hij hier toch wel de pannen van het dak. Zijn presence straalt van het scherm af. Zijn tegenspeelster doet het echter ook niet slecht, benevens Kaas.

Verder een indrukwekkend en boeiend verhaal. De amoureuze ontwikkelen tussen de twee blijven intrigerend om te volgen, voornamelijk wanneer er een wat bizar randje bij komt kijken. Iets wat zich overigens nog wel wat frequenter had mogen manifesteren, want hoe goed de film ook is, Boe houd zijn film ietsie aan de brave, ingetogen kant. Als ik al een vergelijking zou trekken zou dat met iets als Possession zijn, en op dat vlak wint die het hiervan. Maar da's slechts een opmerking langs de kantlijn.

Verder visueel meer dan competent - zoals we gewend zijn, maar vooral de soundtrack is waanzinnig. Elegante klassieke noten, afgewisseld met donkere drones en duistere ambient. Schept een erg indringende sfeer, die vanaf begint tot eind moeiteloos blijft hangen.

Geweldig werkje dus wel. Vanaf minuut één intrigerend, soms intens, en met veel flair. Dikke 4,0*, mét kans op verhoging.

avatar van Rickyman

Rickyman

Toch een beetje halfbakken filmpje.
Het verhaal verloopt rustig en wist goed te boeien, al is het vaker verteld, maar heb toch het gevoel alsof het half uitgewerkt is. Dat mag je zelf invullen..
Begrijp nu ook wel waarom hier weinig over de inhoud vrijgegeven wordt.

avatar van remorz

remorz

• 1914 berichten

Hr. Boe is het meest getalenteerde jongetje van de klas, dat zelfs zonder al te veel moeite een stijlvolle prent kan afleveren en onmogelijk een onvoldoende lijkt te kunnen scoren. Toch creëert dat talent (ook tijdens het kijken) een verwachting, die hier minder ingelost wordt dan bijvoorbeeld bij of Allegro.

Door verrassende editing ook hier een verhaal met een wat episodisch karakter. Boe knipt en plakt scenes op een kundige manier aan elkaar zodat het soms lijkt alsof de chronologie doorbroken wordt, terwijl dat helemaal niet zo is. Het verloop lijkt daarmee op een koortsdroom; zijn gebruik van symboliek maar ook de serene (maar random) shots van een besneeuwde stad tussendoor versterken dat.

Hij creëert altijd zijn eigen wereldje met die typische sfeer, behoudt constant iets onvoorspelbaars en maakt hier veel gebruik van dreiging en paranoia, die uiteindelijk een liefdevolle relatie steeds meer uit elkaar trekken.

Ik had het wel verder willen zien gaan, meer uit de hand willen zien lopen, het zij qua beklemming of qua geweld. Sommige scenes vallen wat in herhaling, bouwen niet genoeg druk op of - als Bro een mes aanschaft - lijken wat te flirten met humor. Als horror je basis is, mag je die stijlelementen ook meer gebruiken.

Gechargeerd, magisch-realistisch drama zoals we dat van Boe gewend zijn. Oogstrelend, meeslepende soundtrack en in alles Boe-eigen. Maar uiteindelijk ook wat behoudend (zeker gezien het genre), met uiteindelijk minder impact. 3,5*

avatar van Collins

Collins

Zodra een persoon de controle verliest en zijn seksuele of gewelddadige neigingen zonder remmingen uitleeft, wordt van die persoon gezegd dat hij wordt gedreven door dierlijke driften. En dat is natuurlijk ook zo. De mens is immers een dier. Dergelijk gedrag bevindt zich onder de dunne huid van fatsoen die we ons hebben aangemeten. Het dierlijke aspect is verdrongen en we kunnen onszelf dan ook wijsmaken dat dierlijk gedrag onmenselijk is en dat we daar ver boven staan. Ik denk dat het wel meevalt. Instincten zijn misschien ten hoogste te negeren. Er is een keus om er niet naar te handelen. Beschaving heet dat, geloof ik. Het stelt maar bitter weinig voor en lijkt me het gevolg van een bedrieglijk en arrogant zelfbeeld.

Het hoofdpersonage Bruno is een corpulente en welgestelde man. In de eerste scènes is hij samen met zijn vriendin Maxine op zoek naar een woning. Ze zijn hevig verliefd en de toekomst ziet er zonnig uit. De luchtige beelden zijn ermee in correspondentie. Heel even bespeuren we echter middenin die scène met al dat geluk wat verontrusting en horen we dreigende muziek. Het is subtiel. Het is niet goed te plaatsen. Maar het is er wel.

Enkele maanden later en in de film slechts enkele seconden, is er van het geluk niet veel over. De donkere ondertonen die zich in het begin al voorzichtig manifesteerden, zijn intussen uitgegroeid tot onheilspellende boventonen. De liefde lijkt danig bekoeld en Bruno is niet zichzelf. Gekweld door hevige menselijke gevoelens van liefde en jaloezie, bevindt hij zich aan de rand van de waanzin.

Om Bruno’s afglijdende conditie te vatten, gebruikt de film wat stijlmiddeltjes. Heel opvallend zijn de hellende perspectieven waarmee de camera metaforisch de wankelende identiteit van Bruno vangt. De beelden van zijn tocht naar de waanzin drukken op die manier een onheilspellende sfeer op zijn scènes. Tegelijkertijd zijn er andere sequenties die met een opvallend gelige tint zijn geschoten. Het zijn beelden met een vriendelijke output. Dat gebeurt met name bij de scènes die wat bloederig van aard zijn en die zich in de loop van film ophopen. De beeldatmosfeer is dan wel warm en vriendelijk, maar het onbeschaafde gedrag van Bruno staat daarmee in zo’n schril contrast, dat de kijker er een verbouwereerd gevoel aan overhoudt.

Het belangrijkste stijlmiddel heet echter Nicolas Bro, die de rol van Bruno vertolkt. Hij doet dat grandioos. De ene keer speelt hij zijn rol met ingehouden passie en woede. De andere keer gaat de waanzin gepaard met overdreven mimiek en manische gebarentaal. Het beest ontwaakt en dat komt heel geloofwaardig over.

De rol van Maxine wordt gespeeld door Marijana Jankovic. Zij treedt minder op de voorgrond. Haar rol is terughoudender. Maxine is onzeker. Haar liefde voor Bruno lijkt dan wel bekoeld, maar ze kan hem niet loslaten. Medelijden, gewoonte? Wie zal het zeggen. Bruno’s dierlijke gedrag maakt het immers erg gemakkelijk om bang voor hem te zijn en hem te verachten. Toch liggen de zaken genuanceerder dan dat.

Nu ik de tekst hierboven teruglees, lijkt het net alsof ik naar een grootse film heb gekeken. Dat viel toch wel wat mee. De film doet mooie dingen met beeld. De thematiek is boeiend. Het acteerwerk is goed. Toch is er na de eerste boeiende aanzet weinig toevoeging meer. Veel dialogen, scènes en situaties zijn van het zelfde laken één pak. Het ritme wordt een beetje voorspelbaar. De gevoelens van verwarring, vervreemding en verbazing die ik vooral in het begin heel sterk ervoer, ebden vrij snel weg.

De dans tussen beide personages is op zich een boeiende dans. Vol verkapte genegenheid. Vol ingetogen haat. Vol merkwaardige uitingen van liefde. Toch had ik het na de zoveelste zwier wel gehad met beide personages. Ze raakten me niet meer.

Een film met ijzersterke momenten, maar ook met veel momenten waarop ik dacht: Kom op, nu even niet zo ingetogen. Laat het eens knallen. Even de grens over. Pak eens lekker uit! En dat gebeurde dan niet.

avatar van joolstein

joolstein

Doordat de film bij de Horror-KO was genomineerd ging ik misschien met een verkeerde verwachtingen hierna kijken want echte horror leverde deze film nooit op. In plaats daarvan worden er in het beste geval wat horror-elementen bijgehaald om de emoties van het personage te versterken. Dit is vooral een relatiedrama over het verdriet dat volgt op het beëindigen van een liefde, met slechts een vleugje morbide om dingen gaande te houden. Een man boos en verteerd door deze afwijzing, verliest langzaam de grip op de realiteit en dat verandert hem in het titulair beest. Er waren best een paar interessante ideeën in deze film, maar het was pijnlijk traag voor een 83 minuten durende speelfilm. Het had kunnen profiteren van het horrorgenre door veel meer voluit te gaan maar in plaats daarvan kiest het voor een gematigde 'arthouse'-stijl, vol met passages van dialoog. Die dialoog vond ik trouwens ook maar ongeïnspireerd. Uiteindelijk kwam het neer op 3 min of meer schokkende of intrigerende scènes. Het dat is mij te mager om dit heel goed te vinden.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 20982 berichten

Onderhond had deze genomineerd in de horrordraft. Ok er zijn wel enkele beelden die als choquerend kunnen overkomen maar de doorwinterde horrorfan zal er niet voor wegkijken. Als drama kan het er nog wel mee door al blijven de karakters vlak en komt het psychologische aspect voor mij ook niet goed uit de verf. Moest ik die Maxine zijn ik zou ook zo snel mogelijk van die Bruno af willen zijn. Dus voor Maxine die haar lichaam meerdere keren in al haar glorie laat bewonderen en het einde wil ik er nog 1* voor geven.

avatar van Flavio

Flavio

Afgaande op de poster bedoeld als hommage aan Possession. Maar hoewel de thematische overeenkomsten met die film legio zijn heeft Beast toch ook wel een heel eigen smoel, al is het veel minder bizar en gelaagd dan Zulawski's film. De drie acteurs zijn goed op dreef, al kan ik me voorstellen dat mensen met een Bro-allergie daar andersover denken want die is wel erg aanwezig. Verder mooi camerawerk (met opvallende 3D stills als rustpunten) en dito muziek en een aardige opbouw, waarbij het allemaal net iets anders verloopt dan je verwacht. Fijne speelduur ook.