Beast (2011)

Denemarken

geregisseerd door Christoffer Boe
met Nikolaj Lie Kaas, Nicolas Bro en Marijana Jankovic

Bruno houdt van zijn vrouw Maxine, maar zijn liefde en zijn lichaam ondergaan langzaam een transformatie. Er is iets in hem aan het opborrelen wat hij met geen mogelijkheid kan stoppen. Want als je een duik in de duistere kant van de liefde neemt om kracht, agressie en haat te vinden, is er geen terugkeer mogelijk.

avatar van depri83
Eerste film die ik van Boe zie en het smaakt naar meer. Schitterende beelden, passende soundtrack en een verhaal dat iets aan de verbeelding overlaat.

avatar van Askikker
Vreemd; ben een grote fan van Scandinavische films, en dit is dr ook nog es één met Kaas en Bro, dus dat kan niet mis.

Ben blijkbaar niet zo'n Boe-fan, want met deze film kon ik werkelijk weer helemaal niks, jammer.

avatar van Goodfella
Boe blijft fantastisch. Alleen al kijken naar twee converserende personages is bij hem een spektakel.

Mooi interview trouwens, Onderhond!

Dank . Moet de DVD nog steeds een keer aanschaffen, maar best prijzig. Als iemand een fijn (betaalbaar) adresje weet!

avatar van sakkediemus
Tijdens mijn zoektocht enkele maanden geleden stootte ik toevallig op de website Laserdisken.dk

Even mails gestuurd en toen maar meteen een exemplaar besteld.

Kostte me 94 Deense Kroon inclusief verzending oftewel 12,50 € (+-)

Levering binnen de 3-4 werkdagen

Eenvoudige, doch mooie uitgave met Engelse subs.

avatar van wendyvortex
Fikse tegenvaller van regisseur Christoffer Boe, die schijnbaar in z'n penopauze zit en meent dit over z'n kijkers heen te moeten storten. Film zou dan nog gered kunnen worden door z'n visuele aanpak, maar ook daar kunnen we weinig positiefs over melden. De interessante fragmenten klinken als echo's van David Cronenberg.

avatar van leatherhead
Sterke Boe.

Na Reconstruction z'n beste wat mij betreft, al moet ik zijn meest recentelijke - tevens op papier weinig veelbelovende - film ook nog eens op zien te snorren. Na het zien van Beast is in ieder geval één ding duidelijk geworden: mijn eertijdse negativiteit over Nicolas Bro moet ik eens wat bijstellen. Waar ik hem normaliter niet kan luchten speelt hij hier toch wel de pannen van het dak. Zijn presence straalt van het scherm af. Zijn tegenspeelster doet het echter ook niet slecht, benevens Kaas.

Verder een indrukwekkend en boeiend verhaal. De amoureuze ontwikkelen tussen de twee blijven intrigerend om te volgen, voornamelijk wanneer er een wat bizar randje bij komt kijken. Iets wat zich overigens nog wel wat frequenter had mogen manifesteren, want hoe goed de film ook is, Boe houd zijn film ietsie aan de brave, ingetogen kant. Als ik al een vergelijking zou trekken zou dat met iets als Possession zijn, en op dat vlak wint die het hiervan. Maar da's slechts een opmerking langs de kantlijn.

Verder visueel meer dan competent - zoals we gewend zijn, maar vooral de soundtrack is waanzinnig. Elegante klassieke noten, afgewisseld met donkere drones en duistere ambient. Schept een erg indringende sfeer, die vanaf begint tot eind moeiteloos blijft hangen.

Geweldig werkje dus wel. Vanaf minuut één intrigerend, soms intens, en met veel flair. Dikke 4,0*, mét kans op verhoging.

avatar van Rickyman
Toch een beetje halfbakken filmpje.
Het verhaal verloopt rustig en wist goed te boeien, al is het vaker verteld, maar heb toch het gevoel alsof het half uitgewerkt is. Dat mag je zelf invullen..
Begrijp nu ook wel waarom hier weinig over de inhoud vrijgegeven wordt.