This Is 40 (2012)

geregisseerd door Judd Apatow
met Paul Rudd, Leslie Mann en Jason Segel

Een 'spin-off' van de film 'Knocked Up', die een kijkje geeft in het leven van Pete en Debbie. Ze zijn inmiddels ouder geworden en er is een hoop gebeurd. Voor hun inkomsten zijn ze afhankelijk van Debbie's kledingwinkel. Ze lopen daarnaast rond met de grote vragen des levens. ''Hebben ze wel de juiste keuzes gemaakt?'' ''Is dit hun plaats in de wereld?'' En: ''Is dit nu echt alles?'' Alle dromen die zij hadden als kind, alle mogelijkheden, is dat nu verpest door een simpel huwelijk en het nemen van wat kinderen?

avatar van Parisa
Waarom zo'n laag gemiddelde? Ik vond het een geslaagde (en gelukkig niet zo'n platte) komedie. Alleen het einde duurde me wat te lang.

avatar van AC1
AC1
Ik ben toch een aantal keren gestorven van het lachen met This Is 40. Ik begrijp de lagere ratings maar ik vind Apatow altijd goed te pruimen. In het land van de rom-coms blijft hij uniek en herkenbaar. Eigenlijk maakt hij rom-coms voor mensen die niet echt van het genre houden of hoe andere het zeggen: Hij maakt rom-coms voor mannen.

avatar van Gish
Maar weer eens herzien en het blijft lachen met deze Apatow, die de ene na de andere hilarische scene uit de hoge hoed tovert. Het is eigenlijk een bonte verzameling korte filmpjes, niet allemaal geslaagd, te lang maar erg vermakelijk. Leslie Mann zet echt een geweldig wijf (met ballen) neer. Ook die kinderen spelen erg goed. Zoals zo vaak weer een veel te lage eindscore hier, het lijkt wel of romcoms en komedies met een 2-0 achterstand beginnen, en de maffia films met een 2-0 voorsprong.
Enfin, niets van aantrekken, gewoon kijken allemaal.

This is forty is een film die compleet bouwt op de humor van Apatow. Als deze humor je niet ligt, is het verstandig deze film links te laten liggen. Ikzelf moet toegeven dat ik wel fan ben van zijn originele grapjes en dat is ook de kracht van deze film. Echter beginnen de poep- plas- en vloekgrapjes na anderhalf uur redelijk te vervelen. Aangezien een verhaallijn deze film compleet ontbreekt, is het erg lastig om er na dik twee uur nog erg positief over te zijn. De twee kinderen halen ook werkelijk het bloed onder je nagels vandaag en chemie tussen Rudd en Mann is volledig afwezig.

Uiteindelijk is het een leuk filmpje met een flinterdun verhaaltje waarbij de tijdsduur de film enigszins nekt.

avatar van Daan258
Vrij matig filmpje.

De film stond al een behoorlijk tijd op m'n lijst maar met name door de lange speelduur had ik hem steeds uitgesteld.
Toch maar is opgezet maar helaas wist de film mij niet zo zeer te boeien.
Paul Rudd en Leslie Mann acteren prima en zetten samen ook best een leuk duo neer.
Maar ik miste echt de comedy. Heb eerlijk gezegd nergens echt een grappig scene gezien en ondanks het acteerwerk waar niks op aan te merken was vond ik Paul Rudd ook helemaal niet grappig, terwijl ik normaal altijd wel om hem kan lachen.
Daarnaast stelt het verhaal ook al vrij weinig en voor en dan ook nog een te lange speelduur waardoor de film gewoon niet zo vermakelijk is.

Jammer dit.

KLeine 2,5*

avatar van Mr-Mcmovie
Judd Apatow zijn films heb ik op volgorde gezien, en nu heb ik dus deze This Is 40 gezien, maar deze is wel een hele stap terug hoor. De vorige drie van Apatow zijn zeer leuk, en gezellig. Bij deze had ik het gevoel dat de cast er minder zin in heeft dan gewoonlijk. Ook de humor is minder.

Een spin-off van Knocked up. Eigenlijk iets dat onodig is, maar wel welkom zou zijn als hij het beter had aangepakt, maar toch gelukkig maakt Leslie Mann veel goed, en geeft ze zich volledig (zij is dan de enige)

Magere 3,0

Er zaten wel een aantal interessante punten in de film, maar meestal wist de regisseur blijkbaar niet waar hij naartoe wou. Soms gaat het de richting op van een romcom, andere momenten weer een drama. Het had goed geweest voor de film mocht er hierrond een keuze gemaakt zijn, want nu is het voor geen van beide goed genoeg. Het einde is daarnaast ook wat flauw. Wel veel herkenbare situaties. Het oudste kind daarentegen was bij elke dramascène zo irritant dat ik bijna wou wegzappen.

avatar van IH88
“All of a sudden we're a magnet of negativity. What did we do?”

Prima romcom. Apatow maakt er weer een iets te lange film van maar de grapdichtheid ligt hoog, en ik heb veel moeten lachen om alle flauwekul. Leslie Mann en Paul Rudd zijn ook de perfecte acteurs voor dit soort rollen, en als echtgenoten in een uitgeblust huwelijk overtuigen ze de gehele speelduur. Aardig detail is dat de kindacteurs ook de echte kinderen van Leslie Mann zijn. In de bijrollen zijn Brooks en Lithgow als vaders geweldig, en ook Segel is weer van de partij. De humor werkt en er is chemie tussen de acteurs, en dan heb je in dit soort films al de halve strijd gewonnen.

avatar van J.V.L.
Wat een onnozele film, platvloers en grenzend aan vulgaire humor.