Knocked Up (2007)

Komedie / Romantiek
129 minuten / 133 minuten (unrated version)

geregisseerd door Judd Apatow
met Katherine Heigl, Seth Rogen en Leslie Mann

De ambitieuze journaliste Alison (Katherine Heigl) schrikt zich dood wanneer ze zwanger blijkt te zijn. De vader is Ben (Seth Rogen), een aartsluie nietsnut met wie ze in beschonken toestand een onenightstand heeft beleefd. Omdat Alison niet direct uitkijkt naar een leven als alleenstaande moeder, besluit ze Ben beter te leren kennen. Wie weet zit er zelfs wel een échte relatie voor hen in. Ben is op zijn beurt compleet van slag van het nieuws dat hij vader zal worden. Maakt hij zich snel uit de voeten, of blijft hij in de buurt om het kind te helpen opvoeden?

avatar van Antonev
Ontzettend langdradig en bij vlagen gewoonweg saai. Voor dit alles hadden ze aan 90 minuten ook wel genoeg gehad.

Verwarrende film. Aan de hand van het feit dat ik een cast met Rogen, Hill en Segel zag, verwachtte ik vooral een flauwe en bovenal grove komedie. Dit valt uiteindelijk allemaal best mee. Ja, Rogen's vriendengroep bestaat uit een flauwe groep on-grappige stoners, maar stiekem vind ik de relaties van Rogen/Heigl en Rudd/Mann nog best interessant weergegeven. Hier moet wel bij gezegd worden dat vooral het laatste koppel interessant is, Rogen en Heigl's gebeurtenissen zijn een stuk minder spectaculair, helemaal omdat Heigl's personage weinig boeiend is.

Voor een romantische komedie is er daarnaast weinig te lachen. Er zijn vlagen waarop de banale humor naar boven komt (niet grappig) en dan weer ineens vrij nare scenes over mislukte relaties en vervlogen dromen (ook niet grappig, wel interessanter), die voor een film waar 'romantische komedie' boven staat, toch beduidend serieuzer en realistischer zijn dan je zou denken. En dan heb je ineens een scene waarin het hoofd van de baby zichtbaar uit de vagina komt. Wow. Dat was onverwachts. En leerzaam.

Acteerwerk is van de vier hoofdpersonen vrij behoorlijk. Heigl verrast me eigenlijk wel vaker in dat opzicht. Niet altijd de beste personages, maar het ligt niet aan haar performance, die doorgaans vrij goed is. Voor Rogen geldt hetzelfde: niet altijd leuke personages, maar hij heeft een hoop charisma. De film duurt wel gruwelijk lang en is verder gewoon verwarrend in wat het nu precies bedoelt te zijn. Grappig was het in ieder geval niet. Interessant nog wel.

avatar van IH88
“Life doesn't care about your vision. You just gotta roll with it.”

Leuke film met een goede balans tussen slapstick humor en serieuze momenten. Het duo Heigl en Rogen werkt verassend goed maar de show wordt gestolen door de vrienden van dit tweetal. Rudd, Segel, Baruchel en Hill zijn allemaal geweldig op dreef en de humor is erg sterk.

Zoals de meeste films van Apatow is Knocked Up wel veel te lang en op een gegeven moment gaat zich dat wel wreken. Het verhaal is origineel maar het verloop is redelijk standaard en het had daarom best wel wat korter gekund. Maar het blijft allemaal best vermakelijk en door de humor en de kleurrijke personages wordt het zeker niet saai. Het is een lange zit maar Knocked Up is het zeker waard en een vermakelijke avond is gegarandeerd.

Ongedwongen komedie die naast de simpele, sentimentele Amerikaanse humor en vulgariteiten ook waarheden aanraakt aangaande de stabiliteit van een huwelijk, het ego van de mens in zijn relaties, de "sleur" en de "verveling in het dagelijks gedoe enz.. hetgeen wel goed gebracht wordt en daarom deze goede score verdient.
Die Seth Rogen heeft wel iets zijn mars.

Leuke film met een redelijk goed niveau van humor, jammer genoeg af en toe iets te veel grappen op één moment en af en toe iets te serieus.

Het verhaal zit goed in elkaar, niet heel diepgaand maar dat maakt voor een comedy niet uit vind ik persoonlijk.

Acteerwerk is prima en realistisch genoeg voor mij. Ook zijn de acteurs goed om naar te kijken, geen super vervelende of overdreven veel stereotiepe personages wat een afknapper kan zijn.

Editing en soundtrack zijn prima, niet van een extreem hoog niveau jammer genoeg.

Redelijk genoten dus van de film, geen échte afknappers maar ook geen échte uitschieters naar boven. Daarom een keurige 3,5* (7).