Oz the Great and Powerful (2013)

Fantasy / Avontuur

geregisseerd door Sam Raimi
met James Franco, Mila Kunis en Michelle Williams

Oscar Diggs (James Franco), een eigenaardige circusartiest die zich bezighoudt met tovenarij, wordt uit het stoffige stadje Kansas gegooid en besluit het in te ruilen voor het magistrale Land van Oz. Eenmaal aangekomen blijkt roem en fortuin voor het rapen te liggen, totdat hij drie heksen ontmoet: Theodora (Mila Kunis), Evanora (Rachel Weiz) en Glinda (Michelle Williams). Zij zijn er niet van overtuigd dat Oscar de geweldige tovenaar is die hij beweert te zijn. Zijn bekwaamheid wordt op de proef gesteld wanneer het Land van Oz en zijn inwoners onder kwaadaardige dreiging komt te staan. Door middel van ingenieuze illusies en zelfs een beetje echte tovenarij, weet Oscar niet alleen in een echte tovenaar te veranderen maar ook in betere man. Gebaseerd op L. Frank Baums geliefde personage, de tovenaar van Oz.

avatar van Arapaho85
Deze film is een prequel van de originele: The wizard of Oz (1939) en deze begint net als het origineel met zwart/wit beelden. Deze film laat dan ook weer eens zien dat je met zwart/wit een degelijk goede sfeer kan creëren. Wanneer Oz, voortreffelijk - op (bijna) Johnny Depps- wijze gespeeld door James Franco via een tornado in de fantastische wereld terecht krijg je kleurbeeld. Dit is ook in het origineel zo en ik vermoed dat het in 1939 wel een iets groter 'wow' effect gehad moet hebben.

Verder amuseert de film wel en ziet alles er echt wel goed uit, zeker ook dat porseleinen meisje.
Mijn eerste afknapper is er dan wanneer die groene heks in beeld komt. In de originele film wordt de heks van het Westen gespeeld door Margaret Hamilton een actrice die in het echte leven goed met kinderen wist om te gaan en dus ook wist hoe ze op een leuke manier een kwade (sprookjes)heks moest spelen. Maar deze heks kan alleen maar hysterisch lachen en verschrikkelijk druk doen. Maar ik had ook het gevoel dat ze volledig door de computer gemaakt was.
De 2de afknapper is dan dat eindgevecht tussen die 2 zussen, dat was gewoon fake-stuntelig-nep. Waarschijnlijk was het budget voor de speciale effecten op of wisten ze het ineens niet meer.
Ook daarvoor nog wanneer die twee heksen die goede fee proberen koud te maken (dat met die vuurballen en groene bliksemstralen) leek een beetje op star wars.
Het deed mijn wenkbrauwen wel even heel hard fronsen, ik heb er nog last van.

avatar van Brabants
Visueel gezien een sterkte vertolking van The Wonderful Wizard of Oz van schrijver L. Frank Baum. Jammer genoeg zijn de karakters onvergeeflijk slecht geportretteerd en het script te simpel gehouden. Met zo een visuele kraker had het script ook wat gewaagder gemogen en de karakters sterker uit de verf mogen komen. Het is niet slecht, maar zeker niet goed.

avatar van ILDIB
Je verwacht Depp in de rol van Oz maar krijgt Franco. Die doet het behoorlijk maar heeft toch eigenlijk enkel maar een vrolijke grijns als specialiteit. Williams is mooi maar heeft te weinig power, weisz had die wel. Kunis was eerst nog redelijk maar later gewoon slecht.
Mooi geschoten, soms wat te kleurrijk waardoor het mij wat te kinderlijk en gemaakt over komt. Maar prima vermaak in lekker sfeertje, enige vraag, komt Oz ooit nog terug in de echte wereld?

avatar van horizons
ILDIB schreef:

Wizard of Oz kijken zou ik zeggen om antwoordt op je vraag te krijgen.

avatar van Hollywood007
Voor ik deze film begon te kijken had ik geen idee wat te verwachten. Het enige wat ik misschien verwachten was een film met veel visuele effecten. En eerlijk gezegd waren die best wel goed. Het begin is in wit-zwart en gaf me het gevoel dat ik naar een oude film aan het kijken was. Als hij dan overschakelt naar kleur, komt dit nog eens extra fel over. De kleuren zijn zo fel en levendig dat ik soms het gevoel kreeg dat ik meer naar een tekenfilm aan het kijken was. Franco zet geen topprestatie neer net zoals Williams. Over de prestatie van Kunis...tja. In het begin doet ze het prima, maar eens dat ze veranderd in de groene heks gaat het niveau toch wat naar beneden. Enkel haar akelige lach is volgens mij super geslaagd. Als kind was ik superbang van de groene heks uit de originele film. Ik kan me best voorstellen dat kinderen nu bang zijn van haar. Ze was wel (voor mij althans) onherkenbaar. Maar ik ben er nog niet uit of dit nu goed is of niet. In ieder geval een pluim voor de mensen van de make-up. De enige die voor mij echt een prima prestatie neerzet is Weiz. Ze houd zich prima staande. Dat de film de voorloper is van het origineel wist ik op voorhand niet. Dit was best leuk en zorgde ervoor dat ik deze ook weer eens opnieuw wil gaan bekijken.
Voor mij was dit dus zeker een geslaagde film. Prima beeld en leuk verhaal. Een film die ik met veel plezier nog ga herbekijken met de kinderen als ze wat groter zijn.

De eerste 20 minuten van de film zijn in sepia, maar dan wordt je overdonderd door prachtige beelden met een overweldigende kleurenpracht.
En dat laatste is meteen ook het sterkste punt van de ganse film, de beelden en kleuren.
Verder is het een simpel fantasy-verhaaltje, met redelijk goede vertolkingen;
Het sprak me niet erg aan, maar ben dus blijven kijken voor de echt wondermooie beelden en speciale effecten.
Wellicht dat de kleinsten onder ons er meer plezier aan beleven wat het verhaal betreft.

avatar van Shadowed
Leuk.

Redelijke prequel op de klassieker The Wizard of Oz . Dit gaat echter niet over een van de hoofdkarakters, maar over de twist aan het einde van de film. Opzich is dat wel een leuk gegeven, maar had beter uitgewerkt kunnen worden.

De cast doet het redelijk, al weet Kunis niet echt te overtuigen. Franco heeft duidelijk plezier in zijn rol als een wat arrogante nep goochelaar. Williams is wel redelijk, maar levert hier duidelijk niet haar beste prestatie af.

De film kent weinig spannende momenten, maar weet wel de volledige speelduur te boeien. Leuk acteerwerk, visueel redelijk. Raimi heeft wel een heel ander pad gekozen sinds zijn B-films.