ATM (2012)

Verenigde Staten / Canada
Horror / Thriller

geregisseerd door David Brooks
met Alice Eve, Josh Peck en Brian Geraghty

David Hargrove en Emily Brandt verlaten samen het kerstfeest op hun bedrijf. Hun geïmproviseerde eerste date krijgt echter een onverwachte wending wanneer hun collega Corey vraagt om nog even te stoppen bij de geldautomaat. Wat een simpele actie zou moeten zijn verandert in een wanhopige strijd om te overleven wanneer er een onbekende man opduikt. Met de winterse temperaturen die onder het vriespunt duiken en met de ochtendzon nog ver weg, hebben ze geen andere keus dan het dodelijke kat-en-muisspel van de man mee te spelen.

avatar van cor1946
Redelijke thriller alleen meer actie had leuker geweest.

Was op zich geen slechte film, heb ervan genoten.

avatar van Franza
Ik vond em wel aardig
Niet heel erg goed maar ook niet heel erg slecht
Dus gewoon gemiddeld dus vandaar dat ik met me cijfer precies middenin ga zitten

avatar van lars-pixar
Erg ongeloofwaardige thriller, over drie collega’s (vrienden) die in een geldautomaat vast zitten en zich aangevallen voelen door een vreemde man die een paar meter voor de deur staat.
Buiten het matige verhaal, is het nog eens ongeloofwaard en dat zien we op het moment als de vreemde man richting de auto loopt en ook op geven moment achter het geldautomaat huisje staat.
Op dat moment hadden de personages uit het huisje kunnen ontsnappen maar dit gebeurt niet, waardoor de film gemakkelijk het uur haalt en opgevuld wordt met paniek van de drie acteurs Peck, Eve & Geraghty.

De film heeft me wel kunnen boeien.

avatar van Gish
Prima low budget thriller.

De man met de bontkraag is duidelijk een gemankeerd slachtoffer van de recente financiele crisis. Wellicht uit zijn huis gedonderd omdat de hypotheek niet meer voldaan kon worden. Geisoleerd in zijn tot huiskamer omgebouwde opslagruimte (met electrisch kacheltje) bereid hij o.a. aanslagen voor op alle ATM machines (geld = de grote satan) in de stad. Iedereen die zich daarin bevindt heeft gewoon domme pech. Of slaat mijn fantasie nu op hol ? Iemand een betere theorie ?

avatar van frolunda
Matig horror werkje waarin de logica ver te zoeken is.

B film, laten staan deze film

Laat inderdaad maar staan deze film, bespaar je de moeite
Ik las dat mensen het goed geacteerd vonden hier?
Waardeloos geacteerd kan ik je zeggen, wat een verschrikkelijke film was dit zeg, de hele film speelt zich af in een pin-automaat
Dat het een B-film is maakt niks uit, heb genoeg goede b-films gezien maar dit sloeg echt alles.
Gister onder de film zei ik tegen mezelf, dit moet vast en zeker de 1ste film zijn van deze regisseur, en ja hoor, i'm right
Nee dit is serieus een van de slechtste horror films die ik ooit gezien heb

avatar van Boeikens
Horror?

Als men de onlogische handelingen en de cliché's over het hoofd ziet is dit een redelijke thriller.
Langzame sfeeropbouw, matige spanning en vrij voorspelbaar.

avatar van cantforgetyou
VRESELIJKE slechte horror film. Wat een domme personages. Ze blijven maar in dat hok zitten. Terwijl er zo vaak kansen zijn om te ontsnappen. Echt zeer slecht.

Zeer flauwe film, lijkt een beetje op Phone Booth maar haalt dit niveau nooit...
het is zeker geen horror en nauwelijks een thriller te noemen. Je hebt constant het idee dat ze al 10x hadden kunnen ontsnappen en dan ben je niet mee in het verhaal. Ook flauw geacteerd en er zitten enkele kanjers van fouten in (die ik niet zal verklappen voor wie hem toch zou willen zien)
Spijtig want het verhaal had wel potentieel...

avatar van DjFrankie
cor1946 schreef:
Redelijke thriller alleen meer actie had leuker geweest.

Tarkus schreef:
Redelijke thriller, met een goed verhaal dat op het einde pas laat blijken hoe goed de killer zijn plan voorbereid.De film heeft me wel kunnen boeien.

2 keer redelijk en dan een 1,5 en een 4 ?

Ik vond deze niet goed, inderdaad totaal onlogisch en vele vluchtmogelijkhedendie niet werden benut , het verhaal is natuurlijk goed, maar had anders en beter uitgewerkt moeten worden.
Sowieso al zo'n afgelegen ATM waar dus geen mens komt??

Derhalve een 4 is 2 sterren.

avatar van Gang_Star
Erg slecht.
Om te beginnen een thriller, er zit geen enkele vorm van horror in.
De film heeft helaas al geen pakkende opening en komt tergend langzaam vooruit. Na pak hem beet een minuut of 20 begint het eigenlijk pas ietwat (overigens zeer weinig) te worden.
Vervolgens wil de hele film nergens spannend worden en is de man die de 3 terroriseert ook niet al te angstaanjagend, en vervolgens komen zijn ogen zelfs in beeld.
Saai, langdradig en vooral niet spannend, en met vreselijk acteerwerk.
Een film om nooit meer te kijken en heel snel te vergeten voor mij.

avatar van nightbreed
De film begint als een kantoorklerk komedie, en dat gedeelte (de eerste 20 min.) is goed. Zodra het thriller/horrorgedeelte begint is het afgelopen met de pret, dan verandert de film in een zeer zwakke humorloze 13 in een dozijn horrortje. De meeste logica ontbrak al na zo'n 25 minuten, maar in de laatste 10 minuten maken ze er echt een potje van.

avatar van Al DeNiro
Aardig bedacht, maar dat geen van de collegas telefoon bij zich heeft is wel erg ongeloofwaardig.

avatar van horrorfreak23
Ik hou van open eindes maar hier ergerde ik me toch wel aan het slot.

Het is echt een supergave film, goed acteerwerk met name Josh Peck.
Sowieso een aanrader!

avatar van Beertje45
Thriller waarvan er dertien in een dozijn gaan. Veel domme akties van de gegijzelden en vrij voorspelbaar werkje.

GuyB
Erg veel onrealistische zaken & toevalligheden. Maar what else is new?

De eskimo-man straalt dreiging uit van het begin. Zijn acties en de onzekerheid omtrent de motivatie achter zijn daden hielden me vanaf het begin op het puntje van m'n stoel. Die dorst wordt op het einde uitbundig gelest. Of dat goed of slecht is valt over te discussiëren. Persoonlijk vind ik het niet zo erg.

Best wel een koude, verfrissende film om te bekijken in deze hete zomer. De link met 'Black Cadillac' is daarom voor mij niet veraf.

avatar van sinterklaas
Tsja, toevalligheden? Die Psycho was gewoon erg slim en goed voorbereid.

Er zijn inmiddels nu al 100-en situaties in horrorfilms bedacht hoe een paar gewone burgers/jongeren in aanraking komen met een psychopaat. Hier is het, zoals de titel al doet vermelden, het feit dat een paar jongeren gewoon even geld moeten pinnen om een Pizzaatje te halen na een studentenfeest. Gewoon zo geregeld. Maar dan staat er ineens een donkere gedaante naar hun te loeren, waarvan het al meteen duidelijk is dat die geen goed zin in zich heeft. En inderdaad, iedere voorbijganger word met een hamer zijn hersens ingeslagen en de stille man wacht net zolang totdat een van de jongeren naar buiten komen. Of heeft die gedaante toch nog andere ideeën in petto met zijn slachtoffers dan je zou verwachten?

Slimme aanpak, want in feite doet de gedaante de jongeren geen vlieg kwaad en laat alles gewoon gebeuren. Hoe dat nou in hemelsnaam kan? Kijk de film. Het sfeertje was in iedergeval behoorlijk goed en de ijzige kou die de film uitstraalde was ook voor de kijker goed te voelen. Het climax is zoals gezegd, onverwachts en erg verrassend.

Prima psycho-horror, maar dan nog een paar graden anders.

avatar van niethie
En bedankt. Behoorlijk 13 in dozijn dit en dat is raar want de film lijkt aanvankelijk spanning op te willen bouwen door zo minimaal mogelijk te werk te gaan (1 locatie, 4 personages, waarvan 3 goed en 1 slechte) maar mond uit in een complete chaos van bizarre, vergezochte plot twists (beetje dat huisje vol water laten lopen, Titanic in een kubus ) en dramatisch geschreeuw. Het deed me kwa bombasme in montage (vluchtpogingen, booby traps) en het mysterieuze personage van de maniak gek genoeg vaak aan The Collector terugdenken. Maar waar dat toch vooral pure ongecencureerde stalk 'n slash is heeft deze nogal te lijden onder de te serieuze, zelfs wat brave opzet. Opzich valt het gegeven nog wel origineel te noemen (wie schijt er nu geen zeven kleuren als hij na middennacht nog even moet gaan pinnen, of moet je daarvoor in Rotterdam wonen?) en heeft de onherkenbare Peck sinds het infantiele Drake & Josh inmiddels wel laten zien dat hij meer kan, maar dit had zoveel beter/spannender kunnen zijn. (2*)

avatar van agathadirks
Tja.. Ik heb eigenlijk wel slechter gezien, weet niet of dat heel best is haha. Maar hij was redelijk saai.

Maar eigenlijk konden ze gewoon aanwandelen omdat hij toch maar op bepaalde plekken bleef. Einde.

avatar van mnrk
Een redelijke thriller van David Brooks...

Het verhaal heeft wel wat mysterieus en wordt ook wel zo uitgewerkt, alleen zitten er natuurlijk wel wat momenten in die gewoon te standaard zijn ( maar dat is niet zo storend )...

Het acteerwerk is ook van een redelijk niveau en de jonge groep acteurs past prima bij deze film...

avatar van FILM!BOY!
Verstand op nul, blik op oneindig, geen benul hebben van tijd en speelduur en dan is ATM nog best te doen.

avatar van jeroentjuhhhhh
Beetje flauwe commentaren hier, 90% ervan is horror 'eigen' en kán niet ontbreken (althans, in dit hoekje van 't genre). ATM heeft verrassend veel te bieden voor zo'n kleinschalig project. Fijne rolbezetting, soundscape en dito look.

Matige film, veel cliches en als iemand me kan uitleggen waar dit einde nu op sloeg, graag... Uiteindelijk zonde van de tijd..

Qua uitvoering was het allemaal behoorlijk goedkoop want het verhaal speelt zich op het begin na (en de laatste paar minuten) af in en rond een pinautomaat en ook maar met een beperkt aantal personen.

Maar toch was deze thriller best aardig want het verhaal is in feite lekker mysterieus (waarom doet de vreemde man het allemaal en met welk doel) en weet zeker ook te boeien. Dat het verhaal zich vooral afspeelt in een kleine pinautomaat (en ook ook nog in de nacht) doet de film goed want zodoende komt het allemaal beklemmend over en komt het ook ten goede aan de sfeer. Het duurt eventjes voordat de film opgang komt, maar zodra men bij de pinautomaat aankomt is het eigenlijk best allemaal aardig. Het einde vond ik overigens best wel sterk, maar verklaard wel niet waarom de vreemde man het nu allemaal deed.

Zoals gezegd is de cast beperkt, maar ze doen het wel allemaal redelijk m.u.v. de fraaie Alice Eve die alleen maar aanwezig is voor het visuele aspect (eigenlijk in alle films waarin ze meespeelt). Omdat de film maar iets van 80 minuten duurt kijkt hij ook lekker weg. Al met al vond ik dit best een leuk doordeweeks tussendoortje.

avatar van Aapje81
Aardige Thriller die qua opbouw en sfeer een beetje doet denken aan het oudere werk van John Carpenter. Met minimale middelen wordt er toch wat neergezet en dat is knap.

Enig puntje van kritiek is dat de film net iets te weinig dynamiek heeft om te blijven boeien. Tegen de tijd dat film langzaam zijn climax nadert drijft de spanning weg en wordt het allemaal wat vergezocht en dus wat minder interessant.

Het slot geeft uiteindelijk wel iets maar had toch nog wel wat beter uitgewerkt kunnen worden.

Boven gemiddeld.

avatar van MDRAIJER
Het enige wat ik dacht tijdens deze film was "zet het op een rennen als de 'badguy' even uit beeld is."

Saaie maar toch iet wat spannende film maar met aardig wat fouten in het verhaal.
Één keer kijken en daarna vergeten.