Il Segno di Venere (1955)

Alternatieve titel: The Sign of Venus

1 stem

Italië
Komedie / Drama

geregisseerd door Dino Risi
met Sophia Loren, Franca Valeri en Vittorio De Sica

De prachtige Agnese heeft er geen problemen mee mannen om haar vinger te winden, maar haar vriendin Cesira is echter nogal gewoontjes. De twee dames beginnen aan een zoektocht om een leuke kerel voor Cesira te vinden, wat nog niet meevalt aangezien alle kandidaten meteen als een blok voor Agnese vallen.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor een Risi met De Sica, Sophia, Sordi, Vallone, Valeri en Peppino de Filippo ?
Enfin, nog sterk tegen het neo-realisme aanschurende film die echter reeds een sketchvorm heeft die de commedia all'italiana aankondigt. We hebben als hoofdlijn weliswaar de wederwaardigheden van Valeri als archetypisch neo-realistische typiste die het geluk niet vindt vanwege haar kutwerk en vanwege nichtje Loren die al haar aspirant vriendjes inpikt, maar net als haar personage wordt ze overwoekerd door allerlei bijfiguren.
Vooral is het onduidelijk wat Sordi hier eigenlijk doet, blijkbaar waren er contractuele verplichtingen maar zijn rol als halve crimineel is hier volstrekt overbodig. Beste rol vond ik die van De Sica, die hier een totale loser speelt met geen cent te makken en eigenlijk een zwerver is, die zich echter opstelt als een soort superieure geest en briljante poeet, terwijl hij nooit verder is gekomen dan het neerkrabbelen van hoorspel scenario's . Toch blijft hij sympathiek. Loren hoeft niet meer te doen dan wat ze bijna altijd moest doen, sexy poses aannemen dus.

Niet Sophia Loren is hier in de hoofdrol (verwonderlijk toch) maar wel Franca Valeri terwijl het Vittorio De Sica is die veruit de sterkste act neerzet.
Eerst uitsluitend komisch met veel geblaat om niets om gaandeweg naar een lichte melodramatiek over te gaan.
Verwonderlijk dat deze film in aanmerking kwam voor de Gouden Palm in Cannes terwijl hij voor de rest nergens wordt geciteerd.
Geraakt trouwens zelden boven de middelmaat, deze prent, die buiten een negatief beeld van de man als vertrouweling en het feit dat mooi zijn meer perspectieven biedt, niets te vertellen heeft.