• 8.353.959 stemmen

Il Segno di Venere (1955)

Komedie / Drama | 97 minuten

Genre: Komedie / Drama

Alternatieve titel: The Sign of Venus

Oorsprong: Italië

Geregisseerd door: Dino Risi

Met onder meer: Sophia Loren, Franca Valeri en Vittorio De Sica

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Plot Il Segno di Venere

De prachtige Agnese heeft er geen problemen mee mannen om haar vinger te winden, maar haar vriendin Cesira is echter nogal gewoontjes. De twee dames beginnen aan een zoektocht om een leuke kerel voor Cesira te vinden, wat nog niet meevalt aangezien alle kandidaten meteen als een blok voor Agnese vallen.

image

avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

Wat zie ik, nog geen stemmen voor een Risi met De Sica, Sophia, Sordi, Vallone, Valeri en Peppino de Filippo ?

Enfin, nog sterk tegen het neo-realisme aanschurende film die echter reeds een sketchvorm heeft die de commedia all'italiana aankondigt. We hebben als hoofdlijn weliswaar de wederwaardigheden van Valeri als archetypisch neo-realistische typiste die het geluk niet vindt vanwege haar kutwerk en vanwege nichtje Loren die al haar aspirant vriendjes inpikt, maar net als haar personage wordt ze overwoekerd door allerlei bijfiguren.

Vooral is het onduidelijk wat Sordi hier eigenlijk doet, blijkbaar waren er contractuele verplichtingen maar zijn rol als halve crimineel is hier volstrekt overbodig. Beste rol vond ik die van De Sica, die hier een totale loser speelt met geen cent te makken en eigenlijk een zwerver is, die zich echter opstelt als een soort superieure geest en briljante poeet, terwijl hij nooit verder is gekomen dan het neerkrabbelen van hoorspel scenario's . Toch blijft hij sympathiek. Loren hoeft niet meer te doen dan wat ze bijna altijd moest doen, sexy poses aannemen dus.

avatar van Movsin

Movsin

Niet Sophia Loren is hier in de hoofdrol (verwonderlijk toch) maar wel Franca Valeri terwijl het Vittorio De Sica is die veruit de sterkste act neerzet.

Eerst uitsluitend komisch met veel geblaat om niets om gaandeweg naar een lichte melodramatiek over te gaan.

Verwonderlijk dat deze film in aanmerking kwam voor de Gouden Palm in Cannes terwijl hij voor de rest nergens wordt geciteerd.

Geraakt trouwens zelden boven de middelmaat, deze prent, die buiten een negatief beeld van de man als vertrouweling en het feit dat mooi zijn meer perspectieven biedt, niets te vertellen heeft.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Sophia Loren en Franca Valeri zijn twee nichtjes die hun weg zoeken in het (liefdes)leven, waarbij diverse mannen hun leven kruisen. Een uitgangspunt dat volstaat om er een vermakelijke komedie aan vast te knopen. Het is genieten van de toch wel expressieve uitbundige Italiaanse stijl, naast de talrijke zichten op Rome. Ook heb ik een verdwenen beroep leren kennen met Franca Valeri die als typiste werkt voor toevallige passanten in het treinstation die dringend een boodschap op papier willen stellen. Valeri die niet enkel een hoofdrol speelt, maar meeschreef aan het script, evenals regisseur Dino Risi.
Sophia Loren speelt de rol van mannenmagneet, wat haar - euh - op het lijf geschreven is. Ook de mannen zijn stuk voor stuk goed in hun rol, met een leuke variëteit van karakters. Het einde is opvallend genoeg een beetje triest, wat ik niet verwacht had.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Meh.

Afgelopen week de eerste keer een Sophia Loren-film gezien, en dat was geen slechte kijkervaring. Deze staat ook op Netflix, dus ook maar even meegepikt. Maar deze is toch een stukje minder. De kleurrijke personages moeten het zwart-wit verbreken, maar het zijn eigenlijk allemaal bijrollen. Dat zorgt wel voor een redelijk hoog tempo, maar ook weinig binding met de personages.

Het komische wordt ergens halverwege ingewisseld voor een meer dramatische ondertoon. Ook het einde is vrij somber. Ik ben er alleszins niet van onder de indruk. Het vele gekwetter en drama-om-niks (ja, Loren is een knap ding en ja, ze gaat met alle venten lopen en ja, dat is niet leuk voor andere vrouwen) heeft dan alle binding met eender wie van de vele personages al lang onmogelijk gemaakt.

avatar van mjk87

mjk87

Mwoh. De bijfiguren zijn allemaal wel kleurrijk en geven enig leven aan de prent, maar juist de twee centrale vrouwen en hun handelingen vond ik dan weer een pak minder boeiend. Ondanks de frisse toon en tempo wordt het zo toch wat langdradig. Visueel wel aardig, vooral dat laatste shot in de bus met weerspiegeling, maar heel bijzonder is het allemaal niet. 2,5*.

avatar van stefan dias

stefan dias

Dikke meevaller. Alleen al voor die modernistische straat waar maar geen eind aan lijkt te komen. Het lijkt allemaal heel kluchtig, maar uiteindelijk is het toch niet té voorspelbaar. De mannen worden hier wel in hun hemd gezet en het lelijke eendje… blijft op het eind over in haar lelijke alleentje. Het bioscooppubliek wordt zonder illusies naar huis gestuurd, afgeserveerd met een lekker ouderwetse, maar magistrale Fine.