La Ciociara (1960)

Italië / Frankrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Vittorio De Sica
met Sophia Loren, Jean-Paul Belmondo en Eleonora Brown

Cesira en haar 13-jarige dochter vluchten tijdens W.O. II uit Rome om aan de bombardementen te ontkomen. Ze trekken naar Cesira's geboortedorp en zij doet alles om haar dochter te beschermen.

Naar de roman van Alberto Moravia.

avatar van jordybeukeboom
Oscar voor Loren

avatar van danuz
De Sica lijkt hier iets meer afstand van zijn subject te nemen om een collectieve pijn te illustreren, zonder moeder en dochter (beiden erg goed gespeeld overigens) uit het oog te verliezen. Veel mooie scènes en naar het einde toe ontroerend. De scène waar Cesira en dochter worden aangerand vond ik op het eerste gezicht wat te ver gaan (het voelde als een politiek statement, terwijl de rest van de film behoorlijk neutraal blijft), maar de nasleep hiervan, en dan vooral de eindscène waren toch weer raak.

avatar van henrygreenway
waarom niet op televisie domme omroepen

avatar van Darbie
Gedegen televisiegids kopen henrygreenway, en dan een beetje bladeren.
Werd 24 September j.l. ( 1 u 05) uitgezonden door de ARD (Duitsland 1) en was de moeite van het opnemen waard.

avatar van movie acteurs
Zeer sfeervolle drama/oorlogs film.

Loren is werkelijk geweldig en hier speelt ze het heel erg goed. Ik vond het een fascinerend/indrukwekkend drama. Schitterend mooie opnames van erg mooie gebieden. Prachtige film met een mooi einde. Een film die wel wat meer aandacht mag krijgen. Erg sterke film. 5,0.

Sophia Loren op haar best.

Le Marocchinate,een vergeten hoofdstuk uit de oorlog.En een film die helaas niet alleen op een verhaal van Moravia is gebaseerd,maar ook op ware feiten van het soort dat we in een propagandafilmpje als indigènes niet te zien krijgen.
Het eerste uur is vrij standaard neo-realistisch,zij het met een goede weergave van de angst en chaos in een oorlogssituatie.Het laatste half uur behoort tot de indringenste uit de filmgeschiedenis en leverde Loren volkomen terecht een oscar op.

Pakkend oorlogsdrama, zeer realistisch verfilmd. Dat kon je aan Vittorio de Sica wel toevertrouwen.
Volgens mij de beste rol van Sophia Loren ooit. Als zij in beeld is, valt heel de omgeving weg.
Dat is jammer want de Abruzzen ten oosten van Rome, waar de film voor een deel is opgenomen, zijn wondermooi.

avatar van 93.9
Hoewel zeer dramatische onderwerpen worden aangesneden weet de film mij niet echt te raken.
Ziet er ook erg gedateerd uit (ook mijn mening), hoewel die toch uit 1960 komt.
Het kijken absoluut waard, al is het alleen vanwege een realistisch historisch inzicht van de Goumiers en hun bijdrage aan de overwinning van de Geallieerden...
Sophia Loren is wel innemend, dat mag gezegd worden.

Loren fantastich gewoon Belmondo speelde tweede viool wat hij ook niet onverdienstelijk deed.

avatar van wibro
Een wat mindere film van De Sica. In tegenstelling tot de meeste berichten hierboven was ik niet zo gecharmeerd van het acteren van Sophia Loren. Ik vond ze vooral naar het einde toe veel te histerisch. Overacting in het kwadraat, zo vond ik het. Het verhaal is op zich best wel interessant. Een pluspunt van de regisseur is dat hij beide strijdende partijen niet verdeeld in goed of slecht. De verkrachtingsscène door geallieerde soldaten was daar het duidelijke bewijs van. Waarom het perse Marokkanen moesten zijn, daar zet ik toch mijn vraagtekens bij. Ook Amerikanen maar vooral Russen maakten zich daar schuldig aan. Maar goed, oorlog is hel. In oorlog valt de moraal weg, dus het kan verkeren. En ja, die Marokkanen of Goumiers zullen ook wel geen lieverdjes geweest zijn. De Duitsers waren er dacht ik nogal bang voor.

avatar van Jesper187
wibro schreef:
De reden waarom het Marokkanen betrof was gewoon omdat het nou eenmaal de Marokkanen (Goumiers) waren die zich in Italië aan massaverkrachtingen schuldig maakten. Ja ook andere troepen maakten zich er in de oorlog aan schuldig, maar niet in Italië of in ieder geval niet in zo'n grote getale. Zie ook: Marocchinate.

Een hard voorbeeld van het onmenselijke van de oorlog. Het is van alle volkeren en van alle tijden. Helaas.
De Sica schetst in deze wit-zwart film (verhoogt het trieste van het gebeuren) de onzekerheid en de wanhoop bij de verscheurde Italiaanse bevolking.
Neorealistisch werk dat als klassieker geldt en waarin Sophia Loren beslist een sterke rol neerzet.

avatar van Jan met de pet
Goed oorlogsdrama, wat in het 2de gedeelte steeds beter word:3,5

avatar van blurp194
Een klassieker die me niet echt bekoren kan. We volgen Loren en haar dochter tijdens het einde van de oorlog in Italie - een onzekere tijd met veel gevaar. Toch wordt daar niet echt een dreigende sfeer aan me kenbaar, het gaat allemaal verrassend gemoedelijk - nouja, tot het einde dan. Neorealistisch misschien, maar niet over de hele speelduur boeiend. Loren vond ik op zich wel goed spelen, wel wat overacting misschien, maar echt storen deed dat niet.