Pane, Amore E... (1955)

Italië
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Dino Risi
met Vittorio De Sica, Sophia Loren en Yoka Berretty

Marasciallo Carotenuto (Vittorio De Sica) is met pensioen gegaan uit het politieleger en gaat terug naar zijn geboortedorpje Sorrento. Hij bezoekt zijn broer Don Matteo, de plaatselijke priester, en wil het ouderlijke huis betrekken. Maar dat is onderverhuurd aan Donna Sofia (Sophia Loren) die weigert het pand te verlaten.

Op 31-12-2007 verschijnt deze film op DVD in Nederland. Ik heb hem al een tijdje in pre-order staan bij Bol.com. Het verhaal klinkt leuk en met Vittorio De Sica én Sophia Loren durfde ik de gok wel te wagen. Nu alleen nog even geduld oefenen.

De bestelling bij Bol.com is helaas geannuleerd en de DVD-release is blijkbaar uitgesteld of misschien zelfs afgelast (hij staat nu weer op beschikbaar voor 31.12.2008, ja ja, het zal wel). Wat een sukkels.

De minste van de "Pane, amor..."-reeks, ondanks een paar grappige situaties en plezierige dialogen.
Vittorio De Sica en Sophia Loren zijn overbeterlijk als respectievelijk romantische charmeur en als knappe, levendige weduwe, maar daar moet de film het uiteindelijk grotendeels mee te doen.
Zonder twijfel is het frisse verrassingselement van de twee voorgaande films wegebd. 't Is meestal zo.