Pane, Amore e Gelosia (1954)

Alternatieve titel: Bread, Love and Jealousy

Italië

geregisseerd door Luigi Comencini
met Vittoria De Sica, Gina Lollobrigida en Marisa Merlini

Antonio moet gedwongen ontslag nemen, omdat hij van plan is te gaan trouwen. Pietro, een jonge politieagent gaat eveneens trouwen, met de aantrekkelijke Frisky. Pietro wordt echter tijdelijk overgeplaatst naar een ander district en Antonio huurt Frisky in als huishoudster. Er ontstaat een opmerkelijke relatie tussen de twee, maar ze weten echter niet dat Pietro eerder terugkeert dan gepland...

avatar van Mug
Mug
Veel en veel leuker dan voorganger Pane, Amore e Fantasia, en daarmee zal ik ongetwijfeld tegen heilige huisjes aanschoppen, aangezien 'deel 1' toch wel als de klassieker te boek staat met Oscar-nominaties en de doorbraak van Gina Lollobrigida. Zij is ook nu weer gehuld in dat afvallige jurkje en veelal zittend met haar achterwerk in de hoofdrol op een ezel. Klucht pur sang, en een verrassende finale.

avatar van Brix
Nederlandse DVD release: 25-8-'09

avatar van movie acteurs
Heb de NL dvd release.

Best mooie film. Verbaast me wel dat alleen het genre komedie in staat. Was ook wel drama te noemen. Lollobrigida speelt het goed en doet het leuk. Ik vond ook de sergeant het erg fraai en goed doen. 3,5.

Blijmoedig vervolg op Pane, Amore e Fantasia. Het is voor ons als filmliefhebbers eigenlijk best jammer dat Gina Lollobrigida zo vaak in haar carrière de oversteek heeft gemaakt naar Hollywood om daar hoofdzakelijk verleidelijk vrouwen in tweederangs films te spelen. Haar onmiskenbare talent en sensuele uitstraling komen toch het beste tot ontplooiing in dit soort Italiaanse, authentiek ogende komedies. Deze haalt weliswaar niet het niveau van de originele P, A e F, maar “La Lollo” is andermaal het stralend middelpunt van een vlotte, luchtige film met hier en daar een lichtvoetig dramatisch accentje, waarin ze laat zien méér te zijn dan "The Most Beautiful Woman in the World" zonder dat ik iets af wil doen aan deze welverdiende typering. Geen absolute topper, maar wel erg onderhoudend.

Heerlijke film, met heerlijke Lollobrigida en De Sica himself!