• 15.856 nieuwsartikelen
  • 178.567 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 648.331 acteurs
  • 199.159 gebruikers
  • 9.381.606 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Imposter (2012)

Documentaire / Biografie | 99 minuten
3,27 442 stemmen

Genre: Documentaire / Biografie

Speelduur: 99 minuten

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Bart Layton

Met onder meer: Frédéric Bourdin en Adam O'Brian

IMDb beoordeling: 7,4 (52.548)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 28 februari 2013

  • On Demand:

  • CineMember Bekijk via CineMember
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Imposter

"There are two sides to every lie."

1994. Een 13-jarige jongen verdwijnt uit zijn ouders huis in San Antonio, Texas. Drie en een half jaar later wordt hij gevonden in Spanje; hij is gedesoriënteerd en beeft van angst. Hij doet zijn schokkende verhaal van ontvoering en martelingen. Zijn familie haalt hem met grote blijdschap weer naar huis. Maar er lijken dingen simpelweg niet te kloppen. Hij heeft dan wel dezelfde tatoeages, maar toch ziet hij er echt anders uit en spreekt hij met een ander accent. Zijn familie ziet dit echter niet. Pas wanneer een detective vragen gaat stellen, neemt het verhaal een vreemde wending...

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van SnakeDoc

SnakeDoc

  • 4687 berichten
  • 2243 stemmen

Plot lijkt heerlijk spannend. Ben benieuwd,


avatar van thomzi50

thomzi50

  • 1991 berichten
  • 2530 stemmen

Spannend, met weinig exclusief beeldmateriaal goed opgebouwd, veel interessante wendingen, alleen een flinke anti-climax: een totaal ongefundeerde aantijging, een opgraving naar een lijk dat natuurlijk niet te vinden is, en hop, het is ineens klaar.


avatar van SnakeDoc

SnakeDoc

  • 4687 berichten
  • 2243 stemmen

thomzi50 schreef:
Spannend, met weinig exclusief beeldmateriaal goed opgebouwd, veel interessante wendingen, alleen een flinke anti-climax: een totaal ongefundeerde aantijging, een opgraving naar een lijk dat natuurlijk niet te vinden is, en hop, het is ineens klaar.


Ben het hier volledig mee eens.
Het zaakje stinkt ook aan alle kanten. Waarom niet gelijk een DNA test? Een echte moeder herkent haar eigen kind toch direct als de hare?
En waarom kreeg de jongen zelf zo bizar veel vrijheid om in contact te komen met Amerika, waardoor hij vervolgens te simpel een willekeurige nieuwe identiteit aan kon nemen
?


avatar van SaNDuTjE

SaNDuTjE

  • 1434 berichten
  • 3245 stemmen

Heeft qua plot veel weg van Chameleon 2010


avatar van Hectometerpaal

Hectometerpaal

  • 722 berichten
  • 964 stemmen

Dus dit is een documentaire?


avatar van mrklugh

mrklugh

  • 1 berichten
  • 1 stemmen

SaNDuTjE schreef:

Heeft qua plot veel weg van Chameleon 2010

Dit is dan ook het 'ware' verhaal van Frédéric Bourdin. Het is inderdaad een documentaire, al worden sommige stukken door Bourdin zelf nagespeeld. Spannend plot en echte aanrader.


avatar van Macmanus

Macmanus

  • 13726 berichten
  • 3704 stemmen

Spannende documentaire.

Trailer was al erg intrigerend en het verhaal blijkt dat ook te zijn. Een vreemd verhaal waar naar afloop nog steeds niet alles duidelijk is. Ik ben een groot fan van dit soort documentaires. Van die verhalen die zo toevallig aan elkaar zitten dat het bijna niet te geloven is. Visueel ook vrij boeiend geheel. Is daardoor ook makkelijk af te kijken.

Met het einde, deel ik helaas wel de mening van men hieronder. Hoewel de familie zeker meer weet van de dood van hun zoon. Is het wat magertjes en wat suggestief wat de makers daar doen. Hoewel het ook wel weer geestig was. Je denkt bijna dat ze echt wat gaan opgraven... Maar valt een beetje uit te toon in met de rest van de film.

Niet te min de documentaire van 2012.

3.5 sterren.


avatar van LOTR-lover

LOTR-lover

  • 937 berichten
  • 908 stemmen

Een zeer onwaarschijnlijk verhaal, als het een plot zou zijn van een film zou ik 't totaal niet geloofwaardig hebben gevonden. Echter, dit is waar gebeurd... Nog steeds, na het zien van de documentaire, vind ik het ontzettend moeilijk om te geloven dat deze man door de familie is geaccepteerd als hun verloren zoon. Deze docu laat je echt de wenkbrauwen fronsen en laat je met meer vragen dan antwoorden achter. Frederic Bourdin, als je hem ziet in de interviews, geeft je een naar gevoel. Ik kreeg echt kippenvel toen ik 'm meerdere malen zag lachen toen hij zijn verhaal vertelde. Totaal geen sympathie, totaal geen besef van zijn acties. De docu loopt vlotjes, vind 't niet bijzonder verder, maar het verhaal maakt de docu sowieso het kijken waard.

3*


avatar van otherfool

otherfool

  • 18534 berichten
  • 3403 stemmen

Toch geboeid zitten kijken naar deze bizarre geschiedenis, hoewel Layton niet altijd even gelukkige keuzes maakt (zo zou The Imposter later kunnen worden opgevoerd, en kwam de 'wending' dan weer zo laat dat hij binnen een paar minuten al weer min of meer gedunked moest worden). Maar het kijkt toch wel erg spannend weg, Bourdin speelt zo overtuigend met de camera en de kijker dat je zomaar gelooft dat de Texaanse rednecks, die al staan te kijken dat ze in Spanje ook coca cola hebben, in hem hun zoon en broertje zien. Intrigerend.

3,5*.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

Vanaf 28 februari in de bioscoop (Imagine)


avatar van SPT

SPT

  • 433 berichten
  • 3237 stemmen

Mwa, ik vond de film eigenlijk maar matig. Ik vond de film totaal niet spannend, omdat na het lezen van het synopsis en het zien van de eerste 5 minuten eigenlijk al volkomen duidelijk is hoe het verder zal gaan verlopen. Uiteraard heeft de ontvoerde één of ander vaag kletsverhaal opgehangen, het kan niet anders dan dat de zogenaamde ouders enorm naïeve figuren zijn omdat vanaf het eerste woord dat Bourdin uitspreekt al duidelijk is dat het geen Amerikaan is, het is duidelijk dat hij enige tijd als Amerikaanse tiener gaat leven omdat ze dat al meteen zeggen en door de mand gaat vallen is ook al duidelijk omdat dat nu eenmaal in het synopsis staat. Deze voorspelbaarheid maakt de film als documentaire ook niet erg interessant.

Alleen de vrij bizarre plotwending in de laatste 15min was nog wel interessant, zoals al gezegd wel apart om te zien dat de familie plots wordt beschuldigd verantwoordelijk te zijn voor de verdwijning van de vermiste jongen, terwijl daar helemaal geen bewijzen voor is. Helaas zat ik me tegen die tijd al een uur te vervelen.

Daarnaast was het door en door slechte karakter van Boudin weliswaar integrerend, maar eigenlijk ook voorspelbaar omdat een pathologische leugenaar nu eenmaal zo te werk gaat. Wel mooi dat ze in Amerika een goed werkend rechtssysteem hebben, en hij direct voor 6 jaar de cel in is gegaan. In Nederland zie je in Opgelicht altijd dat dit soort figuren het ene na het andere slachtoffer maken zonder ooit gestraft te worden, en in andere Europese landen is dat blijkbaar niet anders want Boudin heeft een spoor van dit soort acties achter zich gelaten en gaat nog steeds door.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

avatar van madmax1

madmax1

  • 2216 berichten
  • 711 stemmen

Prima mysterie in docu stijl met in de hoofdrol Frédéric Bourdin zelf.

Spannend boeiende film vol met verassingen,die je fascineert .


avatar van james_cameron

james_cameron

  • 7020 berichten
  • 9800 stemmen

Sterke documentaire met als onderwerp het ongelooflijke verhaal van de franse sociopaat Frederic Bourdin, die zich in 1997 uit gaat geven voor een vermiste amerikaanse tiener. De makers hebben Bourdin weten te strikken om commentaar op de gebeurtenissen te geven, iets dat natuurlijk een enorme meerwaarde geeft. Het verbijsterende gegeven is eerder het onderwerp geweest voor de film The Chameleon uit 2010, maar in deze goedgemaakte documentaire (met daarin een aantal nagespeelde momenten) komt alles toch een stuk intrigerender uit de verf.


avatar van 606

606

  • 23879 berichten
  • 12278 stemmen

Die gast is een smeerlap eerste klas, heb zitten walgen naar die kop van hem. Die gast moet voor goed achter de tralies, maar helaas. Wat hij die mensen heeft aangedaan is vreselijk.


avatar van Malick

Malick

  • 9142 berichten
  • 640 stemmen

The Imposter deed me op de een of andere manier denken aan Errol Morris zijn 'vernieuwende' jaren '80 documentaire The Thin Blue Line. Maar waar daar de beelden van de reconstructie en de muziek van Philip Glass iets toevoegen had ik hier het gevoel dat de regisseur zijn onderwerp minder belangrijk vond dan zijn cinematografische krachtpatserij. Kort samengevat: de hand van de regisseur was te veel aanwezig en zorgde bij mij voor onnodige irritaties.

Her en der zie ik ook raakvlakken met het afgrijselijke Catfish. Iets over bedrog, werkelijkheid, leugens en wat is (de) waarheid. Met beiden documentaires kan ik helaas niet veel ...


avatar van mouthaan

mouthaan

  • 37 berichten
  • 2894 stemmen

Tja, wat moet je zeggen van deze documentaire. Een bijzonder en bizar verhaal is het absoluut maar de documentaire zelf stijgt niet of nauwelijks boven het niveau een aflevering van Psychic Detectives uit. Zelfde interview stijl, zelfde reconstructiestijl. Het is allemaal net iets te gelikt.

Dat gezegd hebbende laat het verhaal, de gebeurtenis an sich, me niet los. Het is fascinerend en tegelijkertijd triest om te zien hoe Frederic Bourdin emotieloos zijn verhaal doet. Hoe hij er bijna trots op is dat het is gelukt om dit te flikken. Tevens is het haast niet te geloven hoe de familie van Nicholas klakkeloos aannam dat dit hun vermiste zoon/broer/neef was. Hoe goedgelovig kan je zijn? Is dat blind verlangen?

Mooie quote van die prive detective: If he is not Nicholas Barclay... than he must be a spy


avatar van wibro

wibro

  • 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Tja, wat moet ik hier van denken. Zo ongeloofwaardig en toch op feiten gebaseerd . Mensen die Amerikanen maar dom vinden die alles geloven worden hier in hun vooroordelen bevestigd. Hoe kun je zo stom zijn om die kletspraat van die Frederic Bourdin te geloven. Maar - nu komt het - wie zegt dat wat wij hier voorgeschoteld krijgen in werkelijkheid gebeurd is? Probeert de regisseur ons niet net zo voor het lapje te houden als die fransoos die Texaanse familie? Je zou het haast wel denken. Ik ben daarom ook enigszins van mening dat deze hele documentaire puur fake is. Buiten dat vond ik deze "documentaire" trouwens ook nog eens behoorlijk slaapverwekkend. Ik had alle moeite om wakker te blijven En dat ligt toch echt aan deze documentaire, want na afloop had ik daar absoluut geen last van, want de drie Duvels die ik daarna gedronken had smaakten uitstekend en dat is - dat kan ik je zeggen - geen fake.

3,0*


avatar van Redlop

Redlop

  • 8961 berichten
  • 3566 stemmen

De vraag is documentary or mockumentary?

voorlopig 3,5*


avatar van Koerok

Koerok

  • 1196 berichten
  • 1422 stemmen

Redlop schreef:

De vraag is documentary or mockumentary?

Als je even Googled, dan moet de conclusie volgens mij zijn dat het wel echt gebeurd is allemaal. Dus geen Mockumentary.

Grappig is wel, dat als verhaal voor een speelfilm compleet ongeloofwaardig zou zijn. Absurd, als je bedenkt dat het gewoon echt gebeurd is.


avatar van Askikker

Askikker

  • 620 berichten
  • 2659 stemmen

Tegenwoordig heet geloof ik elke film ''op ware feiten gebaseerd''

Maar dat begrip is zóóóó rekbaar, dat zegt niks, en dat stoort me ook.

Bambi is tenslotte ook op ware feiten gebaseerd, en elke pornofim ook.

Overigens kon ik op t laatste kwartier na niet veel met deze film.

(en dat is ook weer op ware feiten gebaseerd)


avatar van Menno

Menno

  • 104 berichten
  • 719 stemmen

buitengewoon slaapverwekkend. de docu draait volledig op de aanname dat iets merkwaardigs echt gebeurd zou zijn. de eerste de beste urban legend is leuker.


avatar van manecas36

manecas36

  • 219 berichten
  • 239 stemmen

Hectometerpaal schreef:

Dus dit is een documentaire?

Ja!

Met erg veel zéér onwaarschijnlijkheden en (bewust) weg gelaten stukken .

Bizar!


avatar van Koerok

Koerok

  • 1196 berichten
  • 1422 stemmen

manecas36 schreef:

(quote)

Ja!

Met erg veel zéér onwaarschijnlijkheden en (bewust) weg gelaten stukken .

Bizar!

Wat is er dan weggelaten? Een en ander is nagespeeld omdat daar natuurlijk geen beelden van waren, maar verder wordt toch gewoon verteld wat er is gebeurt? Ik snap dat het best mogelijk is dat er zaken niet kloppen. Het is dan ook een docu die de waarheid aan het licht probeert te brengen. Waarom mensen er op voorhand al vanuit gaan dat het onzin is, ontgaat me een beetje.

Zie ook: Frédéric Bourdin - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org


avatar van NYSe

NYSe

  • 1749 berichten
  • 1611 stemmen

Ergens halverwege houdt de film op simpelweg erg goed gemaakt te zijn en wordt het een briljante mindfuck die je verbijsterd achterlaat. The Imposter biedt geen antwoorden, maar stelt één simpele vraag: wat is objectiviteit?


avatar van euroshopper

euroshopper

  • 67 berichten
  • 1018 stemmen

NYSe schreef:

Ergens halverwege houdt de film op simpelweg erg goed gemaakt te zijn en wordt het een briljante mindfuck die je verbijsterd achterlaat. The Imposter biedt geen antwoorden, maar stelt één simpele vraag: wat is objectiviteit?

Ja! Dat voelde ik ook nadat ik deze film had gezien. Bewust of onbewust lijkt deze docu verder te reiken dan alleen het verhaal wat er verteld wordt. Door aan het einde van de film alles wat je van tevoren hebt gezien in twijfel te laten trekken wordt The Imposter m.i. een soort meta-documentaire. Bij een documentaire moet je je namelijk altijd afvragen in hoeverre datgene wat je ziet objectief is. Ze hebben vaak de pretentie objectief te zijn en 'de waarheid' te laten zien zoals deze is, maar diep van binnen weten we dat dat niet zo is. Alleen het feit dat je aan het filmen bent corrumpeert de waarheid (als deze überhaupt al bestaat - maar laten we niet te filosofisch worden). Dus dat deze docu je daar op het einde van de film bewust van maakt vind ik, naast het sowieso al spannende verhaal, ontzettend knap.


avatar van huiguh

huiguh

  • 429 berichten
  • 2408 stemmen

kan zo worden uitgezonden op SBS6, reportage met Pepijn Bierenbroodspot...


avatar van NYSe

NYSe

  • 1749 berichten
  • 1611 stemmen

Wat een onzin: The Imposter kaart veel te interessante punten aan over waarheidsbeleving, objectiviteit en de aard van documentaire om te worden uitgezonden op een zender als SBS6.


avatar van Norman Mailer

Norman Mailer

  • 873 berichten
  • 657 stemmen

Dutte tot driemaal in, in de regel lukt dat enkel Pepijn Bierenbroodspot. En dan lag ik weer tegen die vervelende tronie van dat kereltje aan te koekeloeren.


avatar van huiguh

huiguh

  • 429 berichten
  • 2408 stemmen

Dutte tot driemaal in, in de regel lukt dat enkel Pepijn Bierenbroodspot.

idd