The 6th Day (2000)

Verenigde Staten / Canada
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Roger Spottiswoode
met Arnold Schwarzenegger, Michael Rapaport en Tony Goldwyn

Helikopterpiloot Adam Gibson overleeft door een plaatsverwisseling met een vriend een aanslag op zijn leven, en gaat naar huis. Daar aangekomen ontdekt hij dat z'n leven is overgenomen door een kloon. Als de mensen die hiervoor verantwoordelijk zijn, er achter komen dat Gibson niet dood is, openen ze de jacht op hem om hun geheim te bewaren.

avatar van jipt
Goede film. Sterke cast met o.a. Crews, Rooker, Duvall en een toffe dubbelrol voor Arnie. Vette one-liners en nog best een tof verhaal. Effecten zagen er ook goed uit. Heb me hier iig goed mee vermaakt.

avatar van Pelagatti
Leuk idee, uitvoering minder... film oogt hier en daar een beetje flets, dat komt het futuristische niet ten goede helaas. Toch blijven dit soort 'filmpjes' met Arnie vermakelijke kost. Ze kijken toch altijd fijn weg. Er zit actie in, humor en SF. Een goede combi, maar goed net een beetje te veel B, naar mijn mening. Wel 3 sterren, maar geen must see!

avatar van xxERWINxx
Vermakelijke actiefilm met dit keer 2 Schwarzeneggers, leuk verhaal ook en goede actie.

avatar van Thorongil
Vandaag herzien. Viel best goed mee terug. Plot zat beter ineen dan ik dacht. ook vond ik het klonen en al die technische snufjes zoals een hologram-vrouw, zelfsturende auto etc. best goed bedacht

Herbekeken vandaag, zeer goede film en leuk verhaal met 2 Schwarzeneggers

avatar van schram101
Opvallend laag gemiddelde. Toch een erg leuk filmpje. Sowieso zijn dit soort 'kloon-filmpjes' altijd wel fijn. Dit keer met de coolste actieheld van Hollywood in de hoofdrol. Schwarzenegger mag weer een aantal fijne oneliners strooien. En dat is toch wel waarom we zo'n film kijken. Tony Goldwin is echter maar een matige villain en dat zorgt er toch voor dat The 6th Day geen echte topper is, maar meer van het niveau Raw Deal en Red Heat .

Goede actiefilm met goede special effects maar matig verhaal. Op het begin probeert de film drama toe te voegen, maar daar faalt het in. Naarmate het einde word het steeds spannender. En wat een geniaal bedacht einde.

Dikke 3 sterren.

avatar van Mike 1984
Leuke stunts, een topcast, een origineel script en dan nog eens goed geregisseerd. Meer kan je niet verlangen. De special effects zijn leuk gevonden, zoals de virtuele vriendin, de futuristische taxi's enzoverder. Meng daar Arnold Schwarzenegger's typische humor onder, en Robert Duvall, en dit is een topfilm. Naar mijn mening sterk ondergewaardeerd. De film is op geen enkel moment saai, op tijd en stond wat actie, beetje melodramatisch en enkele one-liners van the Governator. Aanrader!

avatar van Roger Thornhill
"Een aardig Arnie-vehikel, niet groots maar ook niets om je voor te schamen", met een leuke schurkenrol van Tony (Ghost) Goldwyn en zoals gebruikelijk uitstekend spel van Robert Duvall, vond ik vier jaar geleden. Bij herziening voeg ik toch een half sterretje toe, vanwege het prima tempo, de fraaie verschijning van de vrouwelijke killer (Sarah Wynter), het ontroerende gezinsdrama van Duvall en de mooie humor (de sjofele Rodney Rowland die steeds over de pijntjes van z'n vorige dood klaagt, Michael Rooker die z'n nieuwe laars belangrijker vindt dan het verlies van z'n afgeschoten maar kloonbare voet, de politie die op een noodoproep reageert met een tergend langzaam telefonisch vraagmenu, en Arnie's vrouw die temidden van alle explosies vraagt: "This isn't because of the cigar, is it?"). Prima vermaak.

avatar van Vinokourov
Lekkere hap-snap-film hoor. Niet teveel bij voorstellen van te voren en je krijgt een geinige SF met een prima Schwarzenegger in een kloonplot. Redelijk voorspelbaar allemaal inclusief de onvermijdelijke twist. Opvallend dat het geschetste toekomstbeeld na ruim 15 jaar (zelfrijdende auto's en augmented reality) wel redelijk uit lijkt te komen, al ziet het design er totaal niet uit

(herbekeken)
Goede vermakelijke actiefilm, leuk verhaal over het clonen van dier en mens.
Genoeg actie en explosies in deze film!
Al met al dus zeer vermakelijk

avatar van SSeagal
De film moet het vooral hebben van de geniale, doch foute, oneliners van Arnold. De actie is redelijk, maar ook wat apart. Verhaal was nog wel aardig, keek lekker weg. 3*

avatar van Jazzthieve
Nog eens herbekenen. Had deze zowat 10 jaar geleden al eens gezien en vond hem toen al helemaal geen hoogvlieger maar nu vond ik hem ronduit slecht. Arnie is nooit een goed acteur geweest maar in deze film lijkt het alsof het hem niet veel kan schelen.
Wat ik anno 2018 wel leuk vond waren de zelfrijdende autos in de film. Blijkbaar zou de film zich afspelen in het jaar 2015 en met de huidige opkomende evolution van autonoom rijdende wagens en de manier hoe ze het in de film aanpakten leek redelijk correct. Vond het wel wat grappig hoe ze in de wagen met elkaar aan het praten waren alsof ze een koffieklets in een cafe aan het onderhouden waren om toch maar extra te benadrukken dat ze niet op de baan moesten letten.
Op sommige vlakken vond ik de knullige manier van hoe de film de nabij toekomst op gebied van technologie weergaf wat leek op Total Recall.

avatar van Captain Proton
Na 18 jaar nog maar eens gekeken en moet zeggen, het blijft een geweldige film. Goede personages, verhaal en special effects. Heb me zeker vermaakt. Het is niet een film waar je, als je de naam Schwarzenegger hoort, denkt van: zij zijn slecht, ik ben goed en ik knal jullie allemaal af (Raw Deal). Met dat klonengedoe is het echt iets om over na te denken.