It (1990)

Alternatieve titel: Stephen King's It

Verenigde Staten / Canada
Horror / Mystery
192 minuten / 187 minuten (dvd) (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Tommy Lee Wallace
met Harry Anderson, Dennis Christopher en Richard Thomas

Een plaatsje in Maine werd dertig jaar geleden geteisterd door 'It'. Een groepje kinderen slaagde er destijds in 'It' te verslaan. Nu 'It' terugkeert, opnieuw in de vorm van de clown Pennywise, komen de jeugdvrienden weer bij elkaar om 'It' definitief te vernietigen. Maar 'It' is ditmaal voorbereid.

avatar van Denden 100 Piek
maxo922 schreef:
Snap niet echt dat mensen een fobie voor clowns hebben, door deze film.
Velen hebben deze film gezien toen ze nog klein waren, dan is de impact groot. Ik zou deze film ook niet zo bijzonder vinden als ik hem nu voor het eerst zou zien, maar als een soort "jeugdhorrorfilm" is It heel effectief.

avatar van zegmaarmaarten
ook ik heb deze film jaren geleden gezien. Eng, heel eng vond ik 'm toen.
Nu viel het tegen en dan sluit ik me aan bij de mening van veel anderen. Eigenlijk had alles rond die clown rustiger opgebouwd moeten worden. In sommige opzichten is het een jeugdfilm eigenlijk...

Maar toch echt wel de moeite waard voor 3 sterretjes.

avatar van Karl van H.
Gisteravond het eerste deel gezien, en vooral één ding viel op: godsamme, wat is dat kindje dat Georgie speelt ontzettend irritant! Toegegeven, hij zit maar een minuutje of twee, drie in de film, maar in die korte tijd heeft hij het toch voor elkaar gekregen het bloed onder mijn nagels vandaan te halen. Dat hij meteen in het begin van de film al wordt afgemaakt door Pennywise, kan dan ook alleen maar worden toegejuicht. Overigens, over Pennywise gesproken: wat een fantastische rol van Tim Curry is dat! Vooral zijn doorrookte stem past perfect bij zijn personage en geeft hem de verschijning van een psychopatische alcoholist met een gloeiende hekel aan kinderen.

Voor het overige bleek It, tot dusver in ieder geval, vooral een degelijke miniserie te zijn. De effecten stellen natuurlijk weinig voor, maar daar wil ik gezien de leeftijd en het budget van de film gerust doorheen kijken. De situaties waarin de kinderen terechtkomen variëren wel van een redelijk geslaagde poging tot horror (Pennywise in de goot, bijvoorbeeld) tot uiterst lachwekkend (die douchekoppen!). Het boek had hier trouwens ook wel een beetje last van (wat de douchekoppen betreft toch in ieder geval), dus de schade blijft nog wel beperkt. Verder was het ook leuk om Seth Green in zijn jonge jaren te zien, leuk personage speelde hij ook - wat overigens niet kan worden gezegd van die overserieuze Billy, die vooral op de lachspieren werkte. Hoe het ook zij, voor het eerste deel zou ik best een 3,0* willen uitdelen. Vanavond of morgen maar eens naar deel twee kijken.

avatar van Karl van H.
Nu vond ik het einde in het boek al niet te sterk (een spin is nu eenmaal niet zo heel eng in mijn ogen), maar hier maakt men het wel erg bont. Wat moet ik ervan zeggen? Het moment waar ze met z'n allen gezellig op de verwonde spin in gaan slaan was behoorlijk pijnlijk. Ook de bekentenis van het astmatische personage (ben zijn naam natuurlijk kwijt) was ontzettend lachwekkend en misplaatst. Zoals al zoveel vaker gezegd: het eerste deel was veel en veel beter. Het acteerwerk is in deel twee zowaar nog slechter dan in het eerste, de verouderde look van de film doet pijn aan je ogen en de soundtrack is (opnieuw) niet om aan te horen. Dat wordt dan een 3,0* voor het eerste deel en een 1,0* voor het tweede; een mooie 2,0* gemiddeld.

erik1677
blijft nog steeds een klasieker, soms wel een beetje gedatteerd maar dat zijn wel meer horrorfilms

avatar van van duijn
Geweldige film alleen die spin zoals karl van H. al zei was inderdaad helemaal niks. Maar voor de rest vond ik het een goed verhaal met niet slecht acteerwerk en een prima sfeertje. De muziekkeuze is goed gevonden en voor de rest is het ook gewoon een goede film. Althans...Dat is mijn mening...

( Hele film gezien op youtube in parts )

*3.5

avatar van van duijn
achteraf gezien wil ik met grote dank aan het acteerwerk van tim curry een halve ster verhogen.
De scene waarin hij georgie ontmoet is gewoon werkelijk geniaal door hem geacteerd.

avatar van rep_robert
Nog steeds een prachtige Stephen King verfilming, wat ook nog is puur sentiment betekent voor mij.
Pennywise is echt een freaky personage die mij nog steeds de kriebels kan bezorgen. Ook heeft IT een aantal onvergetelijke scenes, die ongetwijfeld een boel mensen hier op MovieMeter een jeugdtrauma heeft bezorgd. Ook is het spel van de kids zeer overtuigend, in tegenstelling helaas tot de volwassenen. het zou eigenlijk omgekeerd moeten zijn, maar dat maakt het spel van de kids voor mij eigenlijk des te beter/overtuigender. Jammer van de ietwat matige special effects op het einde(verouderd) en hier en daar slordigheden in de productie(cameracrew in de schaduw op de muur in het rioolgebeuren als dat papierenhoedje drijft over het water).

avatar van Freckles
Classic

erik1677 schreef:

Ja, ik vind het wel een erg 'Stephen King' verhaal. Dat er iets in het verleden is gebeurd wat met het heden te maken heeft.

kappeuter schreef:
Goede Stephen King verfilming.
The Shawshank Redemption blijft mijn favoriete S.K. verfilming. Pet Sematary was ook wel ok.

Die moet ik allebij nog zien. Christine lijkt me ook wel leuk.

NERD schreef:
TIM CURRY WAS PENNYWISE????

Dat is wat ze zeggen, ja

Shelly_x0x schreef:
wat een kutfilm

Waarom, graag een reactie terug!

avatar van Clueless Dork
Beter gewoon 1 bericht plaatsen in plaats van deze spam.

JustMike schreef:

Waarom, graag een reactie terug!

Slecht acteerwerk, slechte effecten, niet eng, belachelijk einde. Ik neem aan dat jouw 5,0* vooral jeugdsentiment is? Want ik kan me niet voorstellen dat als je dit als enigermate ervaren horrorkijker die 'm vandaag de dag voor het eerst ziet, een topfilm vindt.

avatar van Esp
Esp
Even een vraagje, ik hoop dat dit niks uit maakt als ik 'm hier even stel.

Ik had 'm bij een vriend gekeken, en op een bepaald moment (op de helft ofzo) stopte de film. Je moest dus blijkbaar de dvd omdraaien voor 'deel 2' van de film. Had iemand van jullie dat ook?
Het is alweer een lange tijd geleden en ik had graag bevestiging.

En btw, een aparte topfilm

avatar van aspro
Esp schreef:
Even een vraagje, ik hoop dat dit niks uit maakt als ik 'm hier even stel.

Het is alweer een lange tijd geleden en ik had graag bevestiging.

En btw, een aparte topfilm

Ja inderdaad zo'n dvd van It heb ik ook aan 2kanten bespeelbaar.
Kun je even pauzeren als je dat wilt.

avatar van rep_robert
Klopt, witte hoes met rode vlak op de achterkant. Moet hem inderdaad omdraaien, maar het is dan ook een lange zit

avatar van aspro
rep_robert schreef:

Vind het wel de moeite waard hij blijft goed!

avatar van Karl van H.
Geen slechte keuze dat je de DVD om moet draaien: zo bespaar je onwetende kijkers dat barslechte tweede gedeelte

avatar van rep_robert
De film is inderdaad op z'n best in de tienergedeeltes, de oudjes zijn best wel irritant.

avatar van Esp
Esp
Bedankt voor de bevestigingen

Karl van H. schreef:

Jouw mening hoeft geen feit te zijn.

avatar van Karl van H.
Hoeft niet per se, nee, maar in dit geval dus wel

(Ik zeg het er maar bij: dit is een grapje. De opmerking die je hebt gequote overigens ook.)

avatar van Minority_Check
k snap ook niet precies wat hier eng aan is
wel een leuk idee met die clown
maar de personages waren kut
vooral in de tweede gedeelte
al dat geknuffel en gekus werd er gek van

verder vond ik de sfeer niet eng
het was allemaal normaal en normaal(weet niet precies hoe ik het moet beschrijven)
in vergelijking met sommige oude enge film waar er wel een eng en donker sfeer rondhangt

Minority_Check schreef:
k snap ook niet precies wat hier eng aan is
wel een leuk idee met die clown
maar de personages waren kut
vooral in de tweede gedeelte
al dat geknuffel en gekus werd er gek van

verder vond ik de sfeer niet eng

Tja... ik kan ook niet echt zeggen dat hij eng is maar erg grappig is het wel met die clown. Er zijn momenten waar ik uren over na zou kunnen praten. Het is ook niet bepaald een nieuwe film meer dus als je weet dat deze film weinig goede special effects bevat is het ook niet slim hem te gaan kijken.

erik1677
Ok de film is zwaar verouderd, en soms wel een beetje klef, daar ben iik het wel mee eens.
Maar dat neemt niet weg dat dit een regelrechte klasieker is.
En wat dat betreft over die special effects...Tja dit is een film uit 1990...dus alweer 20 jaar oud.
persoonlijk vind ik dat deze film ee paar memorabele scenes bezit, vooral met de kinderen zijn geweldig, wat hier al eenpaar keer werd vermeld.
Maar natuurlijk ook alle scenes met pennywise.
En persoonlijk vind ik de eindscene met de fiets op de drukke straat naar beneden geweldig.
Een puik stukkie acteerwerk vind ik dit.
Tja het boek was al geweldig, vroeger in mn kinderjaren tig malen keer gelezen, maar de film is zekers bijna net zo goed.
Ik hoop ook van harte dat hier absoluut geen remake van word gemaakt, dat doet afbreuk aan het orgineel

avatar van van duijn
Daar sluit ik mij volkomen bij aan.

avatar van Minority_Check
van duijn schreef:

maar het is toch niet de bedoeling dat het grappig moet zijn
of zie ik het nou verkeerd
er waren wel wat grappige momenten het gaat ook om een clown
maar voor de rest was die niet eng

en ik had ook wel verouderde special effects verwacht
daar stoorde ik me ook niet zoveel aan
maar ik had gewoon de stadje of andere plekken gewoon enger verwacht
als ik even aan evil dead of halloween denk zijn de plekken wel eng

avatar van van duijn
Je hebt wel enigszins gelijk.
Maar ik vond deze film juist zo leuk om het verhaal en de acteerprestaties van met name tim curry.
Met die special effects vond ik de spin net als jij denk ook erg slecht.
Maar de scenes met de clown zijn buitengewoon geniaal.
Voor mij en veel anderen ook echt een klassieker.
Ik raad je echt aan om deze eens te herzien en te letten op de scenes met de clown.