It (1990)

Alternatieve titel: Stephen King's It

Verenigde Staten / Canada
Horror / Mystery
192 minuten / 187 minuten (dvd) (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Tommy Lee Wallace
met Harry Anderson, Dennis Christopher en Richard Thomas

Een plaatsje in Maine werd dertig jaar geleden geteisterd door 'It'. Een groepje kinderen slaagde er destijds in 'It' te verslaan. Nu 'It' terugkeert, opnieuw in de vorm van de clown Pennywise, komen de jeugdvrienden weer bij elkaar om 'It' definitief te vernietigen. Maar 'It' is ditmaal voorbereid.

avatar van rep_robert
Vind Pennywise juist lekker eng.

"THEEYYYY ALLL FLOAAATT"

Bovendien bevat de film voor mij legendarisch enge scenes die mij een paar leuke trauma's hebben opgeleverd

avatar van van duijn
Dan neem ik aan dat je toendertijd nog jong was?

avatar van rep_robert
Jaa zeker, maar ook nu staan ze nog prima overeind wat mij betreft

avatar van van duijn
wat mij betreft ook wel maar eng is een groot woord.

avatar van MartiN_
Als Stephen King liefhebber had ik hoge verwachtingen van deze film. Maar helaas mag deze film niet eens in de schaduw staan van bijvoorbeeld een 'Misery'.

De film is op geen enkel moment eng of spannend. Begrippen als kinderachtig en langdradig zijn helaas meer op z'n plaats. Het kleine bedrag van 5 euro dat ik voor deze film heb uitgegeven is het jammer genoeg niet eens waard.

Het is jammer dat het einde zo teleurstellend is, dat verpest de film. Pennywise is een geweldig karakter, maar helaas word hij aan het eind ingeruild voor een spin.

lugia
ik keek de film voor het eerste toen ik 6 was en nu ik 12 ben vind ik hem nog steeds leuk en lekker eng!

BIP BIP RICHIE!!!

avatar van Elineloves
Ik herinnerde me dus vrijwel niks meer van deze film, alleen dat ik hem vroeger dood eng vond. Tot mijn grote verbazing zag ik dat ik deze nog niet in mijn collectie had staan, dus snel besloten hem aan te schaffen.

Doordat ik vroeger stiekem It had gekeken -tot grote ergernis van mijn ouders die hem op VHS hadden- heb ik licht een clownfobie ontwikkeld. Ik vind ze nu nog steeds eng. Kinderfeestjes waar zo'n mormel rondliep gaven me dan ook de bibbers. Toen ik wat ouder was, was er maar één clown die nog enigzins OK was, en dat was Bassie. Die zat gelukkig niet in het riool.

Toch maar een kans gewaagd om It te kijken. Alleen. In het donker. In bed. Met mijn knuffelkonijn Nicky tegen me aangedrukt. En ik moet bekennen: na 3 minuten zat ik al op het puntje van mijn stoel. Je let nu natuurlijk op veel andere dingen dan vroeger. Nu valt het matige acteerwerk op, de tenenkrommende special effects en de vraag: Duurde ie vroeger ook zo lang? Maar er is 1 ding wat de film nog steeds heeft: sfeer.

De eerste aanblik van die vreselijke clown Pennywise, met zijn bloeddoorlopen ogen, witte gezicht en vreselijke tanden zorgde er wel voor dat ik mijn Nicky nog wat steviger tegen me aandrukte. Geef me de ranzigste horrors en martelpartijen, maar voor clowns schijt ik in mijn broek. Niet letterlijk, natuurlijk.

De film is ondertussen al 20 jaar oud, en vrij gedateerd. Dat is natuurlijk ook te zien, maar totaal niet storend. De afwisseling tussen de huidige tijd en de flashbacks is, ondanks dat het soms een tikkeltje amateuristisch over komt, verder wel een fijne toevoeging wat betreft het duidelijk maken welk kind welke volwassene nu is.

Ook de onderlinge banden die de jonge kinderen hadden zijn goed neergezet, het gepest van Ben, de lieve Beverly, de grootste etterbak van 't dorp Henri en de meelopertjes.. Allemaal hele herkenbare karakters. Toegegeven: de introductie duurt erg lang, op een gegeven moment begin je bijna te horen dat Pennywise weer eens voorbij komt, en het had allemaal iets korter en compacter gemogen.

Die scene waar Ben denkt zijn (overleden) vader te zien vond ik echt creepy! En vlak na die scene is er direct een overschakeling naar de volwassen Ben. Prima. De emotie droop van zijn gezicht af nu al die verdrongen herinneringen weer boven kwamen. Om maar te zwijgen over de scènes met de wastafel en het doucheputje. Vreselijk eigenlijk. Nee, bang was ik niet meer, ik wist zelfs een glimlachje op mijn gezicht te toveren.

Heb gelezen dat er een remake van zou komen, stiekem wel nieuwsgierig hiernaar, maar toch ben ik blij deze na al die jaren weer eens gezien te hebben.

Ik heb het overleeft, en Nicky ook. 3.5*

Bluebell
het zou me niet verbazen als ze een remake of een part 2 gaan maken met 20 years later...

ace leader
Elineloves schreef:

Nou Eline, eerst Cujo en nu Pennywise... Je hebt denk ik wel veel nachtmerries gehad vroeger .

Die scene waar Ben denkt zijn (overleden) vader te zien vond ik echt creepy!

Voor mij was de engste scène waarin Georgie z'n arm werd afgerukt (dat kreeg je alleen niet te zien) en waarin Pennywise die vrouw van Bill hypnotiseert. . Maarja, er zijn nog wel meer creepy scènes.

avatar van Elineloves
Ja, Jaws is de volgende en ook meteen de laatste op het lijstje. Cujo, Pennywise en haaien. Verder ben ik heel normaal hoor.

Bluebell schreef:

In 2009 is besloten dat er een bioscoopfilm gaat komen van It, maar of ze daar ook daadwerkelijk mee bezig zijn weet ik niet. Hij gaat i.i.g. wel draaien op het grote doek.

avatar van van duijn
Voor mij is de engste scene wanneer dat jongetje in die grote enge douche staat

avatar van Elineloves
Ik vond de openingsscène anders ook wel sterk, waar ie zo tussen het wasgoed aan de waspaal verschijnt en dat kleine meisje van dr fietsje wordt afgerukt. Itsy bitsy spider heeft plots een hele nieuwe betekenis..

avatar van van duijn
Toch wel jammer dat pennywise niet zo eng meer is als je uiteindelijk ziet dat het maar een domme spin is.

ace leader
Ook als je erachter komt wie de acteur is (die ook in Home Alone 2 speelt).

van duijn schreef:

Dat maakt het helaas een beetje kapot ja.

ace leader schreef:
Ook als je erachter komt wie de acteur is (die ook in Home Alone 2 speelt).

Je bedoelt Tim Curry? Ja, daar had hij wel een heel andere rol dan pennywise ja...

avatar van Karl van H.
Wat is er precies het probleem van dat 'ie in Home Alone 2 een andere rol speelt?

Elineloves schreef:

really? dan ga ik erheen

avatar van van duijn
Ik verwacht er niet veel van want Tim Curry is haast niet te vervangen.

avatar van JacoBaco
De hele film is niet te vervangen. Wellicht dat wanproduct aan het einde, maar dat is maar een paar minuten. Als ze dat beter doen, is dat de enige verbetering.

Tim Curry moet dan gewoon Pennywise opnieuw spelen

avatar van JacoBaco
Als hij verstandig is, doet hij dat niet!

avatar van psycholamp
Ondanks het slappe einde lijkt me een remake overbodig. Sowieso wordt ik een beetje remake-moe. Er zijn nog zo veel fantastische verhalen, geschreven en ongeschreven, die nog niet verfilmd zijn....

Zoals bijvoorbeeld mijn levensverhaal

psycholamp schreef:

Ik snap je punt. Er zijn nu wel heel veel remake's gemaakt, net zoals dat ineens alle films uit nowhere in 3D verschijnen. Terwijl als ik het in 3D bekijk, het voor mij niet 3D genoeg is.

avatar van van duijn
Games in 3D zijn leuk maar films mogen van mij gewoon zoals ze behoren te zijn.

avatar van vcrrr
Een duidelijke B-film, maar met een onvergetelijke bad guy in de vorm van Pennywise.