It (1990)

Alternatieve titel: Stephen King's It

Verenigde Staten / Canada
Horror / Mystery
192 minuten / 187 minuten (dvd) (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Tommy Lee Wallace
met Harry Anderson, Dennis Christopher en Richard Thomas

Een plaatsje in Maine werd dertig jaar geleden geteisterd door 'It'. Een groepje kinderen slaagde er destijds in 'It' te verslaan. Nu 'It' terugkeert, opnieuw in de vorm van de clown Pennywise, komen de jeugdvrienden weer bij elkaar om 'It' definitief te vernietigen. Maar 'It' is ditmaal voorbereid.

leuke film maar het eind maakte deze film voor mij zeker op een onvoldoende

puckb96
Die clown is echt dom, helemaal niet eng ofzo. Hij gedraagt zich gewoon als een halve gare mafketel. Hoewel ik moet zeggen dat de kinder-scenes en de auto-scene met It veel enger waren dan de rest van de scenes van Pennywise. Ik vind die kinderen/ en volwassenen zeer nerderig overkomen.

Ik vind Stephen Kings's Mist en 1907 (ik weet de preciese titel niet meer) dus echt veel enger.

Vergeet The Shining niet!

avatar van Denden 100 Piek
puckb96 schreef:

Vergeet The Shining niet!
Voor jou is het geen jeugdsentiment, en die clown is het engste filmmonster wat er maar bestaat als je als klein kind de film bekijkt. Dat is ook de enige juiste manier om deze film te beleven. Het is in mijn ogen de ultieme jeugdhorrorfilm.

avatar van van duijn
Ik denk dat je als volwassene duidelijk wel kan inschatten wat wel en wat niet kan. Kinderen moeten dat nog leren.

avatar van rep_robert
Ik zou in ieder geval geen clown inhuren voor mn kinderfestje na het zien van deze film hehe.

avatar van Thomas83
puckb96 schreef:
Ik vind die kinderen/ en volwassenen zeer nerderig overkomen.

Dat was ook de bedoeling.

avatar van missyanaroid
ja, 'k zie hier ergens jeugdhorrorfilm, dat kan wel kloppen.
De film gezien toen 'k 'jong' was, dus rond de 8 à 9 jaar ergens.
Toen heeft het best een grote indruk nagelaten. Dus vond het wel een leuk filmpje
sindsdien wel niet meer gezien, maar anders word ik toch maar teleurgesteld..

dominion
sinds deze film ben ik bang voor clowns en dan durf ik nooit naar het carnaval

dominion schreef:
sinds deze film ben ik bang voor clowns en dan durf ik nooit naar het carnaval

Ach, mijn grootste wens met carnaval zou zijn om het pak van pennywise aan te trekken en kinderen de stuipen op het lijf te jagen!

avatar van Butchers
missyanaroid schreef:
ja, 'k zie hier ergens jeugdhorrorfilm, dat kan wel kloppen.
De film gezien toen 'k 'jong' was, dus rond de 8 à 9 jaar ergens.
sindsdien wel niet meer gezien, maar anders word ik toch maar teleurgesteld..

De film is ook 12+ dacht ik. Vond 'm ook niet echt 'eng' maar wel geinig en leuk. Evil clowns doen het altijd goed bij mij.

avatar van Jesse93
Deze film moet ik nodig nog een keer zien. Ik weet nog wel dat ik deze vroeger heel erg eng vond

avatar van Miszmi
De film is voor 16+.
Ik was zelf een jaar of 6 toen ik hem keek, kwam meer door mijn broers, en vond het toentertijd dood en dood eng.

Miszmi schreef:
De film is voor 16+.

16+ ? 12+ bedoel je

avatar van van duijn
ja, 12+ want het is ook meer een jeugdhorrorfilm dan een echte bloedstollende horrofilm.

avatar van moviemafketel
Toch was ik na deze film zeker zo bang als na bijvoorbeeld a nightmare on elmstreet. Ik vond It zeker wel bloedstollend destijds.

avatar van TragieStar.*
Heb de film ook vroeger gezien toen ik een een jaar of 11/12 was. Ik vond het echt een angstaanjagende film. Nu eigenlijk nog steeds met die clown brr, en de muziek. Toen dacht ik, dat om elke hoek de clown tevoorschijn zou komen
Maar toen had ik hem ook niet helemaal gezien, en nu al inmiddels meer dan 10 keer volgens mij, maar hij blijft geweldig.
Maar het einde maakt het natuurlijk weer minder eng, en vooral ook heel nep, maar dat heb ik al meerdere keren gezegd
Ben dan ook benieuwd naar de remake.

avatar van JigSaw_Doll
Hij is eng maar eigenlijk doet Pennywise niet veel gruwelijks bij de hoofdpersonages...

JigSaw_Doll schreef:

Nou, dat stukje in de tunnel als stanley vastgehouden word door die 2 pestkoppen en it komt door die buis... Beetje apart stukje maar het zag er niet zo gezellig uit.

avatar van Chainsaw
Het bekende boek van Stephen King in de vorm van een miniserie van regisseur Tommy Lee Wallace (Halloween III, Fright Night 2). Wie een dergelijke film op late leeftijd voor het eerst ziet, zal ongetwijfeld niet erg onder de indruk zijn. Zie je deze film, net als ondergetekende, echter op jonge leeftijd, dan is het niet ondenkbaar dat je bedlampje een aantal nachten aan moet blijven. Want hoewel de film op latere leeftijd uitstekend af te kraken is op veel fronten, de door Tim Curry gespeelde Pennywise is me als klein jochie erg bijgebleven.

Maar ook op latere leeftijd blijf ik erbij dat Curry de film maakt tot wat ie is. De man is praktisch onherkenbaar en heeft het ideale stemgeluid, vooral zijn lach is geweldig. En in combinatie met het interessante uitgangspunt levert dit een sterk en boeiend eerste deel op. De jonge acteurs zijn stuk voor stuk uitstekend en in dit eerste gedeelte komen ook de beste momenten voorbij. Momenten als Pennywise tussen de witte lakens in de openingsscène of het zeer effectieve knipoog- moment in het fotoboek blijven wel eventjes hangen. Het zijn vaak de kleine, subtiele momenten die het 'm doen. In combinatie met uitstekende muziek van Richard Bellis.

Maar hoeveel jeugdsentiment It ook is, met een beetje kritische blik komen aardig wat zwakke punten naar boven drijven. Wat te denken van de behoorlijk matige volwassen cast, waarvan eigenlijk enkel Tim Reid nog iets voor elkaar krijgt. De rest is om te huilen, met Olivia Hussey voorop in de polonaise. Verder is alles bijzonder braaf, maar dat krijg je met een TV-film. We mogen de scherpe tanden van Pennywise aanschouwen, maar daarna moet er toch echt worden geknipt. En als laatste komt, uiteraard, het einde. Een einde waarin een lange, en soms zeker veelbelovende aanloop, resulteert in iets dat nauwelijks met woorden te omschrijven is. Over een anticlimax gesproken.

Voordeel van de twijfel, kleine 3,5 sterren. Vooral voor Curry.

They all float Chainsaw

Do they float ?
Oh yess.. They float Georgie, they float (met zijn optrekkende lippen).

Geweldige scène.

It....

Een film die zeker als een klassieker beschouwt mag worden.
Het begint in ieder geval leuk met Tim Curry die al vroeg van start gaat als Pennywise. Dan zie je even niks meer van hem tot die geniale scene met Georgie.

De film kent ook een aantal geniale uitspraken. Tim Curry speelt in it echt een glansrol. Dat kan je niet echt zeggen van de andere acteurs maar het budget was zo te zien ook niet zo hoog. Eigenlijk was voor de rest alleen Reid nog vrij goed.

Voor de rest eigenlijk niet veel aan de hand maar dan komt die ongelooflijk slechte spin tevoorschijn. Kom op zeg, spinnen zijn toch niet eng? De eerste positieve persoon over die scene moet ik nog tegen komen.

De film is niet heel eng maar daarom ook een jeugdhorrorfilm. Ben benieuwd naar de nieuwe it film.

*4.0

avatar van dionycle2008
Vannacht op tv vanwege Halloween. Tv serie uit 1990 wat te merken is aan de soms traag lopende dialogen en schrikeffecten die je ziet aankomen. Eerste deel van de serie is spannend en opbouwend, naar eind toe zakt het niveau en de spanning, niet heel erg eng omdat deze voor tv en het grote publiek is gemaakt, niet voor kinderen. Volgend jaar komt er een bioscoopversie uit. Het boek is vooralsnog beter.

Vanavond komt de film weer. Alleen hem kijken, mhh, 3 uur minder slapen, vind ik niet prettig, maar, het is zeer zeker wel een zeer goede film.

Ik heb er toch wel elke keer de schrik erin zitten though. Maar goed.

IK WIL ROSE RED:(

Klok gaat een uur terug dus 2 uur minder slapen

avatar van rep_robert
Alsof Rose Red niet lang is? Die duurt zelfs langer.

avatar van White Trash
Heb een hekel aan clowns altijd al gehad.. Deze film vond toen ik hem voor het eerst zag op 10 jarige leeftijd behoorlijk eng..
Vanavond kijken of dat nog steeds zo is haha

avatar van moviemafketel
Als je hem op die kermis-zwart-wit-pagina opeens aan ziet komen.
Ja dat is gewoon schitterend bedacht en destijds heel erg eng. Ik denk als ik deze ga kijken vanavond dat ik constant in een deuk lig, maar dat hoeft niet negatief te zijn.

avatar van rep_robert
Je zult je enkel alleen aan de volwassen versies van de kids ergeren denk ik. Voor de rest blijft ie nog prima overeind.

avatar van psycholamp
rep_robert schreef:
Je zult je enkel alleen aan de volwassen versies van de kids ergeren denk ik.

Idd, vooral de volwassen versie van die gast, waar ik nu even de naam kwijt ben, die als 12-jarige scherp en grappig is en als ie volwassen is, is ie opeens een duffe clown ( en dan bedoel ik niet Pennywise) met goedkope grappen en grollen, die al zo'n baard hebben.