It (1990)

Alternatieve titel: Stephen King's It

Verenigde Staten / Canada
Horror / Mystery
192 minuten / 187 minuten (dvd) (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Tommy Lee Wallace
met Harry Anderson, Dennis Christopher en Richard Thomas

Een plaatsje in Maine werd dertig jaar geleden geteisterd door 'It'. Een groepje kinderen slaagde er destijds in 'It' te verslaan. Nu 'It' terugkeert, opnieuw in de vorm van de clown Pennywise, komen de jeugdvrienden weer bij elkaar om 'It' definitief te vernietigen. Maar 'It' is ditmaal voorbereid.

avatar van Thomas83
Dat wordt genieten. Die fotoboekscene is inderdaad geweldig. Ook de openingsbeelden zijn sterk, met Pennywise achter het even opzij waaiende wasgoed en natuurlijk Pennywise in het riool met het bootje van Georgie.

puckb96
Kan wel zijn. Maar die halvegare clown was in de meeste scenes, niet eng. Vooral niet als die bloedrige ballons exploderen in die bibliotheek of met dat afgehakte hoofd in de koelkast.

avatar van rep_robert
Nou, ik vind dat er van Pennywise wel constant een behoorlijke dreiging uitgaat. Enge clown

avatar van DeniiSe..(K)
Een super enge film. Vroeger vond ik het eng toen ik 12 jaar was ofzo maar ga hem nu waarschijnlijk nog eng vinden hoor. Ga hem nu kijken dus dat word slecht slapen:P

Pennywise is een prima weergave van een enge clown.Met die akelige puntige tandjes en bloeddoorlopen ogen.
Meteen in het begin als hij onschuldige Georgie gaat verslinden is wel heel luguber. Geweldige schrikeffecten waar ik echt kippevel van kreeg toen. Ga er nu weer van genieten. Lekker huiveren.

Ik wil eigenlijk weten wat IT nou veroorzaakt heeft. Want dat wordt niet echt 100% uitgelegd.

Nog 1 a 2 uur en dan is t alweer voorbij, door die tijd gedoe ben ik in de war xD

Horror, zo blijkt maar weer eens, is echt niet aan mij besteed. Tot aan het einde zitten wachten wanneer het nou echt eng zou worden.

avatar van Nastaroth
Ik vond de so called 1st chapter toch het beste van de film, Vooral toen ik nog klein was en het idee erachter dat ie nog levend was de clown was het engste alle andere dingen in de film monsters en noem het maar op waren voor mij eigelijk een downer maar toch een goeie horrer het einde is zeer jammer en maakt de film toch een stuk minder in waardering

avatar van moviemafketel
Zeer vermakelijke horror die de tand des tijds redelijk doorstaan heeft
Die Pennywise met zijn snijtanden en lange klauwen is een schitterend horror-icoon in mijn ogen. Hoe hij misbruik maakt van de angsten van kinderen is heel erg leuk bedacht.

Maar 3 uur was wel een hele zit zeg, sodemieters. Alles wat in hun jeugd gebeurde was mooi in beeld gebracht. Die sfeer-setting krijgt voor mij dan ook een hoge score. Maar de nerds op latere leeftijd had ik helemaal niks mee. Ook een beetje vreemd dat het nu nog steeds van die watjes zijn. Ze zijn wel erg aan hun jeugdige lucky 7-groepje blijven hangen. Dat stoorde me. Er had echt wel iemand bij mogen zitten die zwaar veranderd is en zijn maatjes in de steek wil laten of zo. Te gezapig wat mij betreft. Ze zingen nog net niet kumbaya my lord.

De achtergrond hoe IT echt ontstaan is en waarom juist in Derry is me niet duidelijk. En als je dan de laatste 10 minuten ook nog eens de echte gedaante ziet zakt je broek toch af. Wat was dat een vreselijke anti-climax. Zo jammer, omdat je toch best in het verhaal groeit.

Verder ziet Pennywise er cool uit, maar afgezien van wat gelach en gekke trucjes, is het niet echt een gruwelijke killer. Het is meer een grote hypnotiseur met zijn doden-licht. Je hoort hem in die tunnel zijn slachtoffer opeten, maar ook dat krijg je weer niet te zien. Het blijft dus redelijk grappig in plaats van goor. Heb ook wel een aantal keer kunnen lachen.

Ben blij dat ik deze nog weer eens heb gezien, want was best wat vergeten. De eerste 2 uur zijn gewoon goed, maar het laatste uur verpest best veel. 3 sterren blijven genoeg.

Ik sluit me qua recensie helemaal bij je aan, moviemafketel. Alleen geef ik 'm toch een halfje minder. Het van Stephen King boek is zoveel beter.

avatar van rep_robert
Euhm, de film is om 0.00 begonnen, de film duurt ruim 3 uur. Hoe kunnen jullie om amper half drie al de film helemaal gezien hebben?

avatar van Eraser2
rep_robert schreef:

Toevallig is vannacht het klokje een uurtje teruggezet, misschien daarom?

Punten in bovenstaande recensie van moviemafketel ben ik het inderdaad ook mee eens.

Maar toch... Pennywise weet mij zo'n angstig onderbuik gevoel te geven en de sfeer in het 1e gedeelte van de film is zo sterk.. Dat ik m toch lekker 5 sterren geef
Lekker op gevoel zeg maar!

avatar van rensie32
Zoals iedereen al heeft gezegd:

Hoe goed de jeugdbeelden zijn, zo slecht is het einde met de volwassenen.

1e deel: 4.5*
2e deel: 1.5*
--------------------
Totaal: 3*

avatar van sabsabsab
Op en een of andere manier komt mn jeugd weer naar boven door deze film.

avatar van moviemafketel
Dan had je een verschrikkelijk enge en nare jeugd

Eraser2 schreef:

Toevallig is vannacht het klokje een uurtje teruggezet, misschien daarom?

Klote alcohol ook

rose
Aah, eng! (not) Ik moest af en toe gewoon lachen om de knulligheid die ervan afstraalde. Hier en daar af en toe een scene erbij die ik kon waarderen. Maar dan de acteurs. Tenenkrommend werk werd er afgeleverd! De kinderen bakten er meer van.

avatar van Arabyus
Blijft een klassieker dit.

avatar van Pepski
Arabyus schreef:
Blijft een klassieker dit.

Inderdaad!

Ben wel benieuwd naar de remake. Die gaat dieper in t verhaal, t boek.

Hopelijk is die dan zonder die plastic spin op t eind.

avatar van Stu-Pot
Horror. Say What? Thriller. Say What?
Heel erg uitgekeken naar deze film, had een echte horrorklassieker verwacht. Wat heb ik gekregen? Tja daar ben ik nog altijd niet uit. Het begin is best sterk, het clowntje tussen de was maar dat is dan ook de enigste scene dat ik de moeite waard vond. De dooddoener van deze film is de lange speelduur. Eng wordt het nooit en spannend nog minder. De acteurs doen het ook niet al te best. Met de kinderen moest ik mijn lach al onderdrukken, stiekem hoopte ik dat ze bruut zouden sterven. De volwassenen deden het helaas nog minder. Een hele film staan ze doodsangsten uit maar als kijker komt het allemaal lachwekkend over want zoals gezegd; eng is het niet. De clown Pennywise zelf word buiten het begin ook nooit eng wat ontzettend spijtig is. En dan dat einde... It is wellicht één van de grootste teleurstellingen, had er zo veel van verwacht. 0.5*

avatar van lykathea
IT, in film verband, is voor mij niets meer dan (een geweldige) komedie. Soms onbewust, soms juist bewust naargeestig. Zelfs als kind heb ik dit nooit eng gevonden, alhoewel menigeen om mij heen in die tijd wel tot nachtmerries zijn gekomen door deze film, dus het horror-aspect zit er zeker in, maar waarschijnlijk alleen voor de jeugdige kijkers.

avatar van bollepeer
lykathea schreef:

ja helemaal mee eens en dat miste ik in deze film. maar toch vermakelijk genoeg

avatar van moviemafketel
Als je je angsten kon wegdrukken was hij er opeens niet meer. Beetje Nightmare on Elmstreet als je wakker bent dat er niks fout kan gaan. Had het toch wel spannender en enger gevonden als er wat meer van de lucky 7 keihard en ziek waren afgeslacht. Het bleef te braaf en de spin tsja de spin wat moeten we daar van zeggen he.

melvddonk
Haha, ik snapte er niets van.. Ineens na 1,5 uur stopt de film, zonder aftiteling, zonder een echt einde. Blijkt dat ik de dvd om moet draaien hehe.

avatar van moviemafketel
Heb je het beste al achter de rug melvddonk.

avatar van TragieStar.*
Haha, toen ik de film voor het eerst echt aandurfde, vond ik het ook al zo raar. Moest ik de film idd ook nog omdraaien, echt zo stom was dat

Maar wist natuurlijk dat er nog veel meer kwam.

avatar van van duijn
op youtube kan je hem ook nog kijken

avatar van JacoBaco
Voor wie de film al gezien heeft. Hier wordt de film nog eens doorgenomen met jullie.

IT - thatguywiththeglasses.com

melvddonk
Vanaf het eerste moment dat Pennywise in beeld was had de film mijn volledige aandacht. Ik vond het acteerwerk van de volwassenen vele malen slechter als die van de kinderen. Wat ik nog steeds een beetje raar vind, want meestal is het andersom.

Pennywise is geweldig in beeld gebracht. Op de momenten dat hij geen scherpe tanden heeft en dus eigenlijk niet echt 'eng' is, is hij op de een of andere manier tóch eng. Hij straalt zoveel verschillende dingen uit en ik vond dat echt geweldig om te zien.

Hoe minder het verhaal van de kinderen speelde, en hoe meer de volwassenen in beeld kwamen, hoe minder goed de film werd. Ik denk dat dit vooral te maken heeft met acteerwerk. Ik vond alleen de stukjes met Bev wel leuk, in haar ouderlijk huis bijvoorbeeld.

Het stukje met het papieren bootje vond ik geniaal!

Verder vond ik het ook cool dat de clown steeds 'IT' genoemd wordt, wat het allemaal nog een beetje mysterieuzer en 'enger' maakt.

Jammer van het laatste uur, anders had de film een hogere score gekregen van me.