It (1990)

Alternatieve titel: Stephen King's It

Verenigde Staten / Canada
Horror / Mystery
192 minuten / 187 minuten (dvd) (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Tommy Lee Wallace
met Harry Anderson, Dennis Christopher en Richard Thomas

Een plaatsje in Maine werd dertig jaar geleden geteisterd door 'It'. Een groepje kinderen slaagde er destijds in 'It' te verslaan. Nu 'It' terugkeert, opnieuw in de vorm van de clown Pennywise, komen de jeugdvrienden weer bij elkaar om 'It' definitief te vernietigen. Maar 'It' is ditmaal voorbereid.

avatar van wendyvortex
Zeer respectabele (TV)-Stephen-King-verfilming.
Echt ik heb ze slechter gezien.
Eén van de films waar ik het boek niet van had gelezen (toen had ik net even een overdosis King achter de kiezen).
De film komt minstens 10x per jaar op TV en zelfs die heb ik jaren net misgelopen.
Nu dus eindelijk wel eens zin in.
Een soort Stand By Me meets A Nightmare On Elm Street.
Karakters en verhaaltje zijn misschien wat vlak, maar de "Loser's Club" komt toch wel over als warm nest (alhoewel ik die vreselijke Richie er mooi uitgelaten had) en clown Pennywise is een tamelijk memorabel figuur (we laten vannacht maar weer eens een lichtje branden).
Over de finale: Stephen King zelf zij al eens in zijn Danse Macabre dat dit soort eindes in films alleen maar tegen kunnen vallen, anderzijds leverde het in mijn geval wel ongeneerde B-film-lol op.

avatar van Wembleyfever
Wie heeft dit niet minstens één keer gezien? Ik heb het boek al twee keer gelezen, maar er zijn nogal wat verschillen tussen het boek en de tv-bewerking. Deze film zit goed in elkaar, ondanks de goedkope effecten hier en daar. Sterkste element is natuurlijk Tim Curry, die een geweldige Pennywise neerzet. Less is more in deze redelijke Stephen King-verfilming.

In 2011 staat inderdaad een bioscoopversie gepland.

avatar van wibro
domkey schreef:
Hoe een einde veel naar de kloten kan doen.
Daar is IT toch echt een schoolvoorbeeld van, spijtig!

Helemaal mee eens. Het laatste half uur was superslecht en de sentimentaliteit droop zoals gebruikelijk bij veel amerikaanse films er weer van af. Dit is ook het grootste verschil tussen amerikaanse en europese horrorfilms. Bij de amerikaanse horror moet alles verklaard worden en wordt alles oversentimenteel gebracht. Bij de europese horror krijgen wij meestal open eindes te zien - de kijker mag het zelf invullen - en geen oversentimenteel gedoe. Pennywise de Clown daarentegen deed het voortreffelijk en ook enkele horrorscènes zoals die in de doucheruimte en van de wasbak waren best goed.

avatar van krosnicky
zijn hier geen meerder delen van ???

avatar van Gish
Laten we hopen dat de remake een beter en enger einde heeft.
Die clown mag wel terugkomen.

avatar van SouthParkHero
Any news about the remake? Please? PLEASE???

avatar van Xen0n
Gish schreef:
Laten we hopen dat de remake een beter en enger einde heeft.
Die clown mag wel terugkomen.

Ok het einde, maar hier heb ik vroeger toch wakker van gelegen!

avatar van canciser
Ik hoop dat de uitwerking wat beter wordt, dat vond ik niet alles bij dit origineel.

avatar van Undertraxx
Ongelofelijk verhaal, zat vol spanning te kijken, tot het laatste kwartier.
Het laatste kwartier verknoeide veel.

Rufio
Deze film is wel vermakelijk... Enige minpunt is dat hij te lang duurt.
Ben ook wel benieuwd naar de remake van "IT" en "Nightmare on Elmstreet".

avatar van raafmau
Wat was dit vroeger toch een enge serie.
Super goed verhaal, *toen* in mijn belevenis.
Alleen het einde was echt heel erg slecht.

Ik kijk wel uit naar de remake

avatar van $mit$
Het horror personage of te wel 'It' is echt meesterlijk. Ik weet nog toen ik als 5 jarig jochie een stukje van deze film zag. Ik durfde de badkamerdeur niet eens meer open te maken xD!

avatar van $pecial
Ik denk dat één van de eerste horror films is geweest die ik heb gezien :O Wil hem eigenlijk wel weer eens herzien, alleen ja 192 minuten

avatar van van duijn
Pennywise is een schattige clown

Hm ik weet nog goed dat ik toen ik deze film zag, het eigenlijk een beetje tegen vond vallen.. Kan me ook niet herinneren dat de film zó lang duurde, want voor mijn gevoel schoot het toch een beetje tekort bij het boek.. wat enorm lang was en dus lastig te verfilmen zou zijn.

Tegelijkertijd, vond ik de film ook weer wél goed, omdat het op één of andere manier toch delen van het boek wel goed op beeld had gezet.

En toch, heb ik het boek vele malen liever, en dat is ook de hoofdreden waarom ik de film niet hoger waardeer. De onverkorte versie van het boek, de fantasie die je daarin kwijt kunt, daar haalt geen film het bij.

Daarnaast had ik zoveel enge verhalen gehoord over die clown, en uiteindelijk vond ik hem zelf niet eens zo eng.. Ondanks dat ik nou ook weer niet kan zeggen dat ik hem graag in het circus tegen zou willen komen haha..

Hm misschien toch ook een keertje herzien

avatar van boozebelly
Tsja...voor mij en vele anderen was dit begin 90's toch een behoorlijk enge film. Ik denk dat jongeren van nu er eerder keihard om lachen. Inmiddels zijn er veel films die er ver bovenuit steken.
Er zitten wel hele leuke scenes in met die clown waar ik nog steeds altijd goed om kan lachen. Tim Curry speelt die clown echt prima.
De overige acteurs zijn zeker niet de besten, maar wel redelijk.

Ik twijfel tussen 3 en 3,5 sterren, maar ik vind dat een goede film in staat moet zijn om stand te houden in de tijd. Dat doet "It" niet in mijn ogen. Over 10 jaar kunnen ze dit makkelijk uitzenden in de ochtend, als jeugdfilm. Het enge is er vrijwel al helemaal vanaf geroest.

Dus toch maar 3*

avatar van PascaL
remake komt eraan

avatar van JacoBaco
Ik verheug mij nu al op die Spin!

avatar van boozebelly
Gisteren gezien en ik gooi er toch maar een halve punt bij op
Ik heb me wederom prima vermaakt, het verveelt nooit en die scenes met die clown zijn gewoon hilarisch.

83Utreg!
Dit vond ik vroeger verreweg de engste film die er bestond. Het is zeker 14 jaar geleden dat ik hem voor het laatst gezien heb. Het enige wat me (toen al) tegenstond was het einde, vooral die ontzettend houterig bewegende spin. Maar goed dat kon de film als geheel niet verpesten, die clown blijft gewoon ontzettend eng in mijn geheugen. Daarom ben ik een beetje huiverig om hem weer tekijken, dat kan een ontzettende dooddoener worden. Dit heb ik al eens gedaan met een andere film die ik vroeger geweldig vond: The Never ending story. Had ik nooit moeten doen, alle mooie herinneringen gingen aan duigen.

avatar van Veruca
Stuk jonger was ik toen ik deze film voor het eerst zag, en ik wil hem weer eens zien want toen ik hem voor het eerst zag dook ik huilend van angst in de armen van mijn beste vriend.
Dus ik heb letterlijk en figuurlijk niet echt een helder beeld van deze film..

83Utreg!
Viel niet eens tegen moet ik zeggen. Het begin is nog steeds erg spannend. Goed verhaal gewoon, is lekker meeslepend en zit goed in elkaar. Langzaam word het steeds slechter, ongeloofwaardiger en gedateerder. Slecht einde, maar al met al leuk om na al die jaren weer eens te zien. Die clown blijft een meesterlijk horror-karakter.

Goede film , eng alleen hetb einde viel wat tegen.
Als het einde goed was geweest een 5* , maar door het einde een 4.5*

avatar van Minotaures
Toch nog naar een 3,5.

Dankzij Pennywise en zijn door de doucheput verschijnende scene, durfde ik nauwlijks 1 meter vlakbij het putje te komen.

yorgos.dalman
Het beste werk van Stephen King gaan over vriendschap (en vaak jeugd). It, Carrie, Christine, Stand by me, The Shawshank redemption, Hearts in Atlantis, The stand...
...de horror hakt er des te meer in omdat we geven om de personages en geloven in hun onderlinge relaties en dus ook bang zijn wanneer deze bedreigd worden.

Ook het thema van de outsider, de 'loser', het jonge buitenbeentje en zijn gevecht met zijn harteloze, soms wrede omgeving, zit in deze boeken en films stevig geworteld, en wie identificeert zich daar nou niet mee?

King is dan ook meer dan alleen horror en angst (maar dat wisten de fans toch eigenlijk al lang. Niet?)

Blarown
hmm... slechtste horror ooit kan ik het niet noemen... die titel heeft Blair Witch Project al... maar hij staat zeker hoog in die lijst...

zoals bij een paar meer Stephen King films, verpest het einde het totaal... (IT, Graveyard Shift, Night Flier)
een of ander groot monster is totaal niet eng.. die clow mocht van mij liever terugkomen... met een paar googeltrucjes ofzo...

nu maar hopen op een betere remake,..
heeft iemand al een datum?

avatar van JustMike
lol!

ik heb de film en het boek zelf ook thuis.
het boek is veel uitgebreider, spannender en leuker dan de film.

Dus ik zal zelf eerder het boek weer gaan lezen, dan de film gaan kijken.

avatar van maxo922
Snap niet echt dat mensen een fobie voor clowns hebben, door deze film.

Het eerste deel was me erg meegevallen. Een paar erg gave scenes zaten in deze film. Helaas is het vaak saai, daardoor werd het soms erg moeilijk om mijn aandacht erbij te houden. Verder nergens eng of bijzonder spannend, gewoon vermakelijk.
* 2,5

Het tweede deel was ronduit slecht.
Weinig spannende momenten en als er eens een moment kwam was het gewoon niet leuk. Pennywise was af en toe wel grappig met zijn onverwachtte verschijningen. Het einde is verschikkelijk lelijk en vooral erg flauw. Had er meer van verwacht.
* 1,5

Bij elkaar * 2,0