It (1990)

Alternatieve titel: Stephen King's It

Verenigde Staten / Canada
Horror / Mystery
192 minuten / 187 minuten (dvd) (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Tommy Lee Wallace
met Harry Anderson, Dennis Christopher en Richard Thomas

Een plaatsje in Maine werd dertig jaar geleden geteisterd door 'It'. Een groepje kinderen slaagde er destijds in 'It' te verslaan. Nu 'It' terugkeert, opnieuw in de vorm van de clown Pennywise, komen de jeugdvrienden weer bij elkaar om 'It' definitief te vernietigen. Maar 'It' is ditmaal voorbereid.

avatar van Leland Palmer
Nee, zo hoort ie dus niet. Geen credits bijvoorbeeld, dus geen officiële theatrical poster. En ook daar zie ik de zogenaamde ''rand''.

avatar van dutchtuga
Dat is een rand die je bij elk plaatje tegenkomt als je het op google bekijkt. Voorbeeld:

Je hebt verder gelijk dat er geen credits op staan, maar gaat het hier niet om een TV-film? Volgens mij bestaat er dus geen theatrical poster van. Ik twijfel dus aan de officialiteit van bovenstaand plaatje en pleit ik voor eentje (mijn eerdere link) die gebaseerd is op de video-hoes .

dutchtuga schreef:
Deze is wel officiëel hoor, het maakt (voor zover ik weet) niet uit of het een tv-film betreft. Een poster (met credits) krijgt altijd de voorkeur boven een video-hoes.

avatar van Leland Palmer
Jep, dat is 'm. Was ook net aan het zoeken, alleen krijg je nooit normale zoekresultaten op deze twee-letterige titel.

avatar van TragieStar.*
Wat boeit het welke poster goed is en welke niet. Wat heeft dat voor nut.

avatar van dutchtuga
Heeft zeker wel nut aangezien je één standaard dient te volgen. Denk dat MM anders een onoverzichtelijk zooitje was geworden.

avatar van SouthParkHero
Zoals een aantal van jullie weten heb ik een tijdje geleden getwijfeld of ik hem durfde te kijken. Na een tijdje was ik dit vergeten, maar na dat een vriend hem ook een paar dagen geleden had gezien, schoot het mij weer te binnen. ik heb de film met enge verwachtingen dan ook een dag later gekeken. En ik moet zeggen: dit was helemaal niet zo'n superduperenge film. Het stuk met dat boek met die foto die opeens knipoogt, en dan dat boek open en dicht gaat en dat er bloed uit komt was wel scary, en die clown zelf was ook wel erg scary met zijn vreemde verschijnselen, maar ik had hem wel veel enger verwacht. Ik moest soms zelfs een beetje lachen om die droge humor van die echt heel erg enge/ grappige clown. En jullie hebben gelijk: dat stuk dat pennywise uit die doucheput komt en met die grote spin heb je eerder het gevoel dat je naar Wallace and Grommit kijkt dan "It". Toch zie ik deze film(als horror-newbie) als een soms uberneppe maar toch geweldige klasiekker.

HELLO KID! HUHUHU !!! DO YOU WANT A BALOON " HONK" " HONK"

avatar van Denden 100 Piek
Als je een jaar of 10 bent, dan moet je deze film zien. Prachtige jeugdtrauma's eraan overgehouden. Dan is die doucheput scene niet zo "Wallace and Gromit".

Prachtige jeugdtrauma's eraan overgehouden

avatar van DMF
DMF
Toen ik het boek dichtsloeg, had ik echt het gevoel dat ik afscheid had genomen van een stel vrienden.

Toen ik op 'play' drukte (na de fantastische theme song) zag ik mijn 'vrienden' weer. Uiteraard totaal anders dan in mijn fantasie, maar dat maakte niet uit.
De film weet wel een fantastische sfeer rondom Derry neer te zetten, maar verder is het vrij goedkoop. Als je het allemaal analyseert kom je toch vrij negatief uit. De acteerprestaties, special-effects en noem het allemaal maar op, zijn vrij goedkoop. Toch heb ik me daar niet echt aan gestoord en heb ik genoten van de cultstatus die de film bij mij verworven heeft. Bovendien deed Tim Curry het als Pennywise simpelweg fantastisch.
De plot vertoont hier en daar wat gaten die je zeker zal opmerken als je het boek niet gelezen hebt. Jammer is wel dat de geweldige passage op Neibolt Street alleen in het boek voorkomt en niet in de film, terwijl die passage toch een vrij essentiële rol speelt in het verhaal.
Het gedeelte met de kinderen vind ik de beste in de mini-serie. Zij acteren op zich nog best redelijk en de beste scènes in de film zitten mijns inziens allemaal in de eerste anderhalf uur. Het tweede gedeelte, de 'comeback' als volwassenen, is wat minder. Het einde is bijzonder afgeraffeld, maar eigenlijk ook niet te verfilmen, zeker omdat opnieuw een essentiële passage in het boek vergeten wordt. Dat maakt verder niet uit; de regisseur moet natuurlijk ook zijn eigen interpretatie aan het verhaal geven, maar in dit geval was het gewoon een totale anti-climax.

Al met al is het een heerlijk sfeertje dat geschept wordt in de film rond een fantastisch personage. De opvolger van Tim Curry gaat het in de remake bijzonder lastig krijgen om hem te doen vergeten. Ik heb sowieso mijn twijfels over de remake. Als ze het verhaal in 100 minuten willen stoppen wens ik je heel veel succes. Bovendien is het bijzonder jammer dat de film zich, naar het schijnt, afspeelt in het Maine van tegenwoordig, en niet van vroeger.

***1/2

avatar van TragieStar.*
DMF schreef:

***1/2

Prachtig verwoord!

Erg langdradig!

Het begint komt te traag op gang. Ook vond ik het helemaal niet eng, wat ik als kind trouwens zeker wel vond. Ik weet dat de film al weer achttien jaar oud is, maar het gaat me niet echt om de effecten. Het verhaal komt gewoon nep over en natuurlijk niet realistisch. Ik vond de film erg saai, vooral langdradig en een beetje apart (negatief bedoeld dus).

avatar van rick*
Moow17 schreef:
Erg langdradig!

Zelfde hier. Voor een kind is ie zeker weten erg eng. Dan heb ik het over meerdere scènes die echt angstaanjagend waren toen ik 12 was, maar diezelfde scènes kunnen nu geen indruk meer maken. Maar vond het wel meer dan 1 ster waard, hoor.

Bijzonder vreemde film

Ik heb twee gedachten na het zien van deze film.

Aan de ene kant bevat de film een paar schokkende realistische stukjes (bijvoorbeeld de houding van de papa en de man van Bev marsh en de pestkoppen).

Maar aan de andere kant is deze film low, en dan bedoel ik echt wel low. Het einde is lachwekkend maar in de film zitten er nog effecten die serieuze budgetproblemen hadden.

Het verhaal vond ik goed meevallen daarom werd de film ook nooit saai. De clown is ook prachtig, maar niet eng. HEt eerste deel met de kinderen en de kennismaking met de volwassenen is het leukste omdat er daar nog leuke scènes tussenzitten (en de kinderen kunnen zeer goed acteren).

Het tweede deel is saaier, maar heeft wel betere effecten (op het einde na dan).

3* voor de clown, het verhaal en de kids, maar zeker geen topfilm. Jammer van de effecten.

Bart Simpson
Eerste deel van de film gezien. De clown is soms wel eng, alleen tot nu toe vind ik het geen echte horror film. Het verhaal is wel leuk.

Voor het eerste gedeelte: 3.0* (2x)

avatar van moviechick-99
zaligeee film een leuke stephen king film echt zaleuggg je moet die zien coole horror en ook een enge clown

Bart Simpson schreef:

Voor het eerste gedeelte: 3.0* (2x)

Nu ook het 2e deel gezien. Het 1e deel was voor mij meer een soort inleiding van wat er verder zou gaan gebeuren. Mijn verwachtingen voor het 2e deel was dus ook groot. Alleen helaas, de film blijft kinderachtig terwijl de personages nu ouder zijn, het monster is enorm ongeloofwaardig en de acteerprestaties zijn minder goed.

Voor het eerste deel: 3.0 (2x)
Voor het 2e deel: 2.0 (3x)

Eindcijfer: 2.5*

avatar van N811
hopelijk wordt de nieuwe versie beter

avatar van JacoBaco
Ze hoeven van mij maar 1 ding anders te doen en dan ben ik hoogstwaarschijnlijk al tevreden.

avatar van Gabbere

hopelijk wordt de nieuwe versie beter

Komt er een 'nieuw' deel? Dat is vaak een fuck'up van de orignele versie. Ik vind dit een te vette film, evenals Poltergeist. De oldschool horror.

Bart Simpson
Dit kunt je geen horror noemen!

avatar van misterwhite
Bart Simpson schreef:
Dit kunt je geen horror noemen!

Dit is wel horror. Maar een softe vorm.
Alles waar monsters inkomen, freaky dingen in gebeuren die nooit echt kunnen zijn horrorfilms.

domkey

avatar van Achilles
domkey schreef:
Daar is IT toch echt een schoolvoorbeeld van, spijtig!

Helemaal mee eens. Ik had hier zo'n zelfde anti-climax gevoel bij als Jeepers Creepers

avatar van Pepski
Pennywise is geweldig! Alleen... die ellendige plastic spin die ze bij Toys R Us hebben gekocht, daar kan ik zo vuil op worden...

Buh buh buh Billyboy!

domkey schreef:
Daar is IT toch echt een schoolvoorbeeld van, spijtig!

Inderdaad. Een erg slecht einde.

avatar van N811
Gabbere schreef:

Het is geen re-make het is gebasseerd op een SKverhaal.
Er kan een boel beter, behalve de clown zelf, die wordt heel moeilijk te vervangen en van mij mag Tim Curry ook in de nieuwe versie.

avatar van Drs. DAJA
Dit is qua drama behoorlijk slecht. Dat kinderen wat avontuurlijk zijn aangelegd en tegen een clown te streide trekken, swoi. Maar een soort volwassen Goonies die al knuffelend in een groepstherapie door een grot wandelen trek ik echt niet. Dramaturgisch belabberd geschreven en de volwassen cast is niets minder dan tenenkrommend. Het niveau van "extra lagen" weggeven doet niet onder voor dat van een soap. En toch... ik houdt positieve herrineringen over dankzij Pennywise, en dan heb ik het niet over een reuzespin (WTF) maar over de briljante vertolking van Tim Curry. Zijn personage brengt enkele zeer memorabele scenes mee die de film toch nog op een voldoende houdt.