It (1990)

Alternatieve titel: Stephen King's It

Verenigde Staten / Canada
Horror / Mystery
192 minuten / 187 minuten (dvd) (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Tommy Lee Wallace
met Harry Anderson, Dennis Christopher en Richard Thomas

Een plaatsje in Maine werd dertig jaar geleden geteisterd door 'It'. Een groepje kinderen slaagde er destijds in 'It' te verslaan. Nu 'It' terugkeert, opnieuw in de vorm van de clown Pennywise, komen de jeugdvrienden weer bij elkaar om 'It' definitief te vernietigen. Maar 'It' is ditmaal voorbereid.

avatar van akka
ontzettend spannende film alleen ik vind het einde nogal afgezaagd

avatar van White Trash
Altijd al een hekel aan clowns gehad ook al voordat ik deze film zag.. It maakte het er absoluut niet beter op. Vind het de meest angstaanjagende personage ooit in een film haha. Het verhaal van die jonge kinderen kon ik me ook goed in inleven toen ik als 12 jarige deze film zag heeft absoluut meerwaarde voor de film. ens waren echt eng.. Die jongen die alleen dat huis ingaat en dat it van de trap af komt in de vorm van een beer ofzo... douchescene uiteraard en ook scens in dat huis met die oma en dat meisje enz enz.. Ook als ze als jongeren dat riool ingaan waar die woont
Ik heb dr wel van wakker gelegen toen ik jong was haha

avatar van Halcyon
Matige film die vooral veels en veels te lang duurt. Maar als je dan achteraf terublikt zijn er eigenlijk maar weinig scènes die geknipt konden worden, dus de lange speeltijd is in die zin wel gerechtvaardigd. Noodzakelijk waarschijnlijk ook, aangezien King's boek vrij complex in mekaar zit. Nuja, ik heb het zelf nooit gelezen, maar als de film een nauwgezette weergave ervan is kan ik het me alleszins wel voorstellen. Maar aan de adaptaties af te leiden lijkt King me geen rasechte horrorschrijver. Ok, aan de basis ligt altijd wel een of andere griezelige katalysator, maar in de uitwerking zie je toch veel aandacht voor karakterontwikkeling (cfr. The Mist, Carrie, ...). Dat hoeft natuurlijk niet slecht te zijn, maar vooral in een film als deze is het evenwicht wat zoek. Dan lees/kijk ik liever een Barker of een Lovecraft, een stuk intenser en meer hardcore.

Maar goed, ik vond met name het eerste deel van de film vrij sterk. Een soort coming of age verhaaltje over een kinderclubje waarbij iedereen wel ergens bang voor lijkt te zijn. Pennywise de clown is de projectie van hun angsten en hij teistert het stadje waarin ze wonen. Aan hen dus om hun angsten onder ogen te zien en voorgoed komaf te maken met die vieze clown. Die dubbele bodem zit trouwens best sterk in mekaar, zorgt ook voor de nodige psychologische laag, maar als horroricoon stelt Pennywise helaas geen bal voor. Hij is gewoon niet eng genoeg. Nu heb je wel bepaalde mensen die het in hun broek doen voor clowns, maar ik hoor daar niet bij dus op dat vlak werden veel inspanningen van me gevraagd.

Maar het is vooral in het tweede deel dat de film als een pudding in mekaar zakt. Dertig jaar later, de kinderen zijn volwassen geworden en worden opnieuw herenigd. Zo goed als de karakterontwikkeling in het eerste deel was, zo slecht is ze in het tweede deel. Gevoel van (h)erkenning en medeleven was totaal weg bij mij en het kon me dan ook niet veel schelen hoe, wat of wie er een pak slaag zou krijgen van Pennywise. Al dat FX-gedoe deed er trouwens ook niet veel goed aan. Soberheid en een louter psychologische dreiging had hier veel beter gewerkt volgens mij. Ook Pennywise krijgt veel te veel screentime waardoor het schrikeffect (bij mij überhaupt al zeer minimaal) helemaal verdwijnt. Om dan van de slotontknopping nog maar te zwijgen; die was belachelijk slecht uitgewerkt en veel te snel afgeraffeld. Al kan ik begrijpen dat het snel moest gaan, want IT was dan al 3,5 uur bezig. Schandaaaaaaaaalig lang.

avatar van BoordAppel
Dat is de fout die bij meer King films en miniseries is gemaakt: ze proberen alles letterlijk van het boek over te brengen naar film. Wat in een boek werkt, werkt in een film vaak niet vergeten veel scriptschijvers. En zelfs dan is It in veel opzichten heel anders dan het boek.

avatar van Halcyon
Dat is een conclusie waar ik het denk ik wel mee eens kan zijn, ook al heb ik het boek niet gelezen. Het klinkt erg aannemelijk in elk geval.

Alleen de clown Pennywise vond ik goed. De rest van het verhaal vond ik maar saai en duurde ook veel te lang. Twee uur was meer dan voldoende geweest.

avatar van sidarta
Prachtige film van Stephen King, kan idd wat langdradig overkomen maar is echt niet vervelend. Vindt het trouwens zijn best verfilmde verhaal. Drie huur vol rare situaties!!
Zeker niet voor liefhebber van SK!!

Persoonlijk vind ik het wat vreemd dat deze film beter gewaardeerd wordt dan bijvoorbeeld Stephen King's Cujo. Deze film is ten opzichte van andere King films gevuld met de meest amateuristische special effects. Zet iemand en een masker op met wat valse tanden en je zit al vlug op het zelfde niveau. Ook dat kleffe gedoe van die "vrienden" ging mij op den duur ergeren.

Toch, qua verhaal, scoort hij toch nog een 2,5. Ik ken het boek niet maar denk dat van de film meer te maken was.

avatar van Homer Simpson
Zo hoort een film nou te zijn.
Een goed verhaal,boordevol spannende momenten.
Ik ben echt 3 uur lang van de wereld geweest.

Dit blijft nog altijd een zeer goede horrotfilm! Ik heb deze film op mijn 6 of 7 jaar gezein! Gedurende de hele film film blijft de spanning erin behale het laatste stukje, dat ik het enige sleche stuk in de film! De rest van de film is gewoon geweldig in mijn ogen! Voor diegene die een goede horror wil zien is dit dit de film! Daarom staat hij ook op de nr.2 van mijn Top10!!!! Hij duurt lang dat klopt maar toch die 3uur worden zeker benut! Er is geen enkele horror die in mijn ogen hier tegen op kan! Denk je van wel? Laat me maar weten via PM!!! Graag wil ik weten welke beter is!!!

BronxTale
met deze film ben ik opgegroeid.. enge horrorfilm een dikke 5*

avatar van Malibu Stacy
Geweldig spannende Stephen King film! Jammer dat het einde precies is overgenomen van het boek, hierdoor mis je de "clue" een beetje.

avatar van notorious_kim
schitterende thriller. Goede verfilming van Kings boek.

a-rdaa
ik weet nog wel dat ik 'm heel leuk vond toen ik 'm gezien had maar dat is al een hele tijd geleden, maar volgens mij is ie wel beetje nep verfilmd aangezien de fragmentjes op youtube, maarja ik ga 'm binnekort over kijken

Die ga ik binnenkort nog eens kijken. Ik kan me er heel weinig van herinneren afgezien van dat ik 'm altijd heel goed vond, al was ik wel behoorlijk jong toen ik m zag. We zullen zien..

wacht even hoe zit het nou ook alweer (ja ik heb de film zelf)
als je ergens bang voor ben of erin gelooft bijvoorbeeld een hond dan zie je it ook als een hond enzovoort toch ?

film_kaza
michael myers schreef:
wacht even hoe zit het nou ook alweer (ja ik heb de film zelf)

It neemt de vorm aan van iets dat je eng vind, maar over het algemeen neemt hij meestal de Clown.

Een zeer goede Stephen king verfilming, na the green mile mijn nummer twee.

avatar van Dark Knight
niet echt mijn film, ik houd wel van horror/thrillers maar It vind ik tegen vallen, tim curry heb ik beter gezien, geef mij maar liever bijv. The Shining (1980 versie).1,5********

Sneakerjeans29
Wouter schreef:

Beter dan de oude, maar eigenlijk ook niet goed genoeg. Vergelijk het maar eens met STAND BY ME.

Jij zegt precies wat ik dacht ik wist de titel van die 1986 film niet, maar dat valt echt te vergelijken ja.

Sneakerjeans29
Eigenlijk is het ook weer niet te vergelijken, want de kinderen in It acteren veel netter en beschaafder, in Stand By Me is het zo'n ordinair achterbuurt stelletje met typish Amerikaanse vulgaire taal.

avatar van jimcarrey gek
lijkt me helemaal niet eng lijkt me juist komedie

avatar van thomas_
Ik vind normaal deze films erg leuk. Maar deze film was wel erg nep, ook al is ie gemaakt in 1990, bijvoorbeeld het einde met die spin, dat was eng zeg, NOT. Jammer het boek was goed, de film niet. Hij duurde ook te lang

Niet echt een supergoeie film, verre van misschien zelfs. Maar toch begint er bij het kermisgeluid iets te kriebelen, waarschijnlijk de nostalgie. Als hij uit deze tijd kwam had ik hem waarschijnlijk niks gevonden, maar de nostalgie blijft...

avatar van Phoebe318
Echt een hele goede film, maar nachtmerries dat ik er aan of heb gehouden! (welk kind kijkt hem dan ook op 8-jarige leeftijd? -.-')
Ondanks dat ik deze film vreselijk vind, is hij toch wel heel erg goed, want tot op de dag van vandaag ben ik als de dood voor deze film!

*3.5

avatar van dualcia
Ik zag hem staan in de Plus en toen kocht ik hem maar meteen want ik wilde hem al vet lang zien.
Het boek is geweldig, en de film is ook echt heel erg gaaf, maar dat vind ik vooral omdat ik het verhaal echt geweldig vind.
Het verhaal was dus gewoon super, want het boek is ook super. En meestal vind ik het kut hoe boeken zijn uitgewerkt in films, maar alles werd gebruikt uit It, dus het was gewoon heel goed. Goed uitgewerkt met de herinneringen enzo.
Sommige stukjes zagen er wel ernstig nep uit, maar soms had dat ook zijn charme.
Het is een heel spannend verhaal, en ik vind Richie echt een geweldig personage.
Béétje jammer van het belachelijke einde. Maar omdat de rest van de film zo gaaf is, stoort het niet zo ernstig. Maar het is wel jammer bij zo'n goed verhaal. Het is geen hoogstaande film, maar [nogmaals] omdat ik het verhaal fantastisch vind [hulde aan Stephen King] vond ik het toch een goede film.
5/5.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Vermakelijke miniserie met de bekende King-ingrediënten. Met name het eerste deel: de jeugdjaren, is erg aardig. Daarna gaat het toch een klein beetje bergafwaarts. Goed.

avatar van Bad Kitty
Een van mijn favoriete films ever.
Pennywise is ook een van de engste personages in een film wat mij betreft brrr

avatar van Christa22
dit was een van me eerste horror's die ik heb gezien.
Vond hem vroeger echt eng.
Nu nog als ik clowns zie dat lachje ook van die it!!

Het einde vond ik alleen wat minder dat ie ineens een spin is had leuker geweest als het gewoon een psycopaat mens was geweest

avatar van Franklin1975
Volgens mij is er nu een nieuwe dvd uit van deze superfilm. Met extra's als acher de schermen e.d.
Alles beter dan alleen een kale versie met alleen de film (bij Play.com hebben ze alleen de eerste release zonder extra's en moet je halverwege de film de dvd omdraaien!!).