It (1990)

Alternatieve titel: Stephen King's It

Verenigde Staten / Canada
Horror / Mystery
192 minuten / 187 minuten (dvd) (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Tommy Lee Wallace
met Harry Anderson, Dennis Christopher en Richard Thomas

Een plaatsje in Maine werd dertig jaar geleden geteisterd door 'It'. Een groepje kinderen slaagde er destijds in 'It' te verslaan. Nu 'It' terugkeert, opnieuw in de vorm van de clown Pennywise, komen de jeugdvrienden weer bij elkaar om 'It' definitief te vernietigen. Maar 'It' is ditmaal voorbereid.

Dit is echt de slechtste film die ik ooit gezien heb. Na afloop heb ik de DVD uit mijn Xbox 360 gehaald, door midden gebroken en met al mijn frustraties uit het raam gedonderd. Dit voelde beter als de 2.5 uur van mijn leven die zojuist waren vernaggeld.

@ Watch-it & Remix:

Deze film haalt toch heel wat emoties naar boven bij jullie...

combi

Afrader!
en alsnog 1* geven hmm ben benieuwd wat je met 0,5* films doet.

avatar van Anjin

Afrader!

Nou dat had ik bij Scarface..

combi schreef:
en alsnog 1* geven hmm ben benieuwd wat je met 0,5* films doet.

haha. Ik ook

avatar van Clueless Dork
In vier stukken breken en ritueel verbranden?

nacht
slecht? gemiddeld scoort hij ongeveer een 7.. ik heb hem gisteravond gekeken, vond er niks slechts aan. alleen het einde was erg slecht, jammer.

Ik heb hem gisteren voor het eerst sinds jaren weer eens gezien. Het verhaal is goed, het einde wat minder. Maar goed, voor een film uit 1990. Maar die special effects op het einde hadden wel wat beter gemogen. Star Wars uit 1972 was beter qua effects. Toch 3,5X voor het verhaal.

nacht
inderdaad, op het einde hadden ze beter die clown kunnen houden ipv die vreselijk neppe spin, die clown is toch veel enger

avatar van Iron Maiden
nog steeds trauma's aan over gehouden na het zien op 12-jarige leeftijd.

haha die clown zeker?

avatar van boeliebab
poehee, durfdvroeger echt niet meer te douchen hoor, na het per ongeluk zien van een voorstukje e met de douchescene... ik vind dit een van de beste horrors ooit omdat er ook nog een heel luchtig vriendenverhaal doorheen zit waardoor je heel veel sympathie opbouwt voor de hoofdrolspelers. dit is vaak ver te zoeken in menig andere horrorfilm. hij krijgt geen 5 van me door inderdaad die achterlijke spin op het eind, als je goed luistert hoor je de schanieren piepen...

ja heb je gelijk in, het is en blijft een geweldige film

film master
nacht schreef:
ja heb je gelijk in, het is en blijft een geweldige film

als het een geweldige film is waarom geef je geen 4 of 5 sterren maar 3,5 sterren

gebruiker_56935
Het WAS een goede film in die tijd. Natuurlijk als je het in deze tijd kijkt valt zo'n film vaak tegen. Ook bij mij toen ik hem laatst weer eens keek.

avatar van JacoBaco
Deze film blijf ik goed vinden. Met de Langoliers had ik wel zoiets van mmh ik vond deze film vroeger toch echt veeeel beter.

maar goed, ik zie heel veel mensen klagen over die spin.

inderdaad verschrikkelijk!!! ik wil er niet eens woorden over vuil maken zo slecht.

3 sterren aftrek door die spin.

Ok da's gelul natuurlijk. Ik geef de film ondanks de spin 3,5*

ik vind IT een zeer mooie film.
maar het is niet het mooiste verhaal van stephen king.
een van de mooiste vind ik toch wel silver bullet.
stephen king is gewoon een wonder (vind ik), ik geniet altijd van zijn verhalen.
en hij houd maar niet op met schrijven dit betekend dat hij gewoon geboren is om goeie horror verhalen te schrijven.

avatar van Horror-Tijger
Daarom haat ik Clowns

avatar van Ajax&Litmanen1
Horror-Tijger schreef:
Daarom haat ik Clowns

Ik dacht doordat clown Bassie je ooit betast heeft....de kindervriend.

avatar van Friac
Een goede televisiefilm zonder meer.
Het griezelverhaal van Stephen King is leuk en de verfilming ervan, met constante afwisseling tussen flashbacks (met een hoog The Goonies-gehalte) en het heden, biedt de kijker een onderhoudende kijkbeurt van een kleine 3 uur aan.
Af en toe laten de soms overbodige herhalingen, maar vooral enkele melige scènes, uitschijnen dat de film voor televisie gemaakt is; niet dat het enorm stoort, maar het heeft zo zijn eigen sfeertje waar je even aan moet wennen.

Pennywise de clown is een tof personage, al wordt hij nergens ooit echt akelig naar mijn mening: hooguit een beetje 'spooky'. De finale van de film dat de 'gang of losers' het moet opnemen tegen It in zijn echte spinnengedaante ipv tegen Pennywise is inderdaad toch wel een beetje jammer: ik vond het prima om naar te kijken, maar het had iets veel mooier kunnen zijn geloof ik (maar goed, je hangt vast aan het oorspronkelijke verhaal natuurlijk).
Het acteerwerk was bij de jeugdige acteurs goed te noemen; bij momenten vond ik hen zelfs beter acteren dan hun oudere versies (die het er soms iets te dik oplegden)

It is eerder dan een echte horrorfilm gewoon een sfeervol spookverhaal, ééntje dat in al zijn grimmigheid de kijker voor drie uur weet te boeien.

simge schreef:
geweldige film echt een topper!! ik ga hem nu weer eens kijken
behoort zeker in de top 10 van de jaren 90-films

Helemaal mee eens !!

avatar van Iron Maiden
gister weer voor de 3e x bekeken.
ik wil gewoon inzien dat het allemaal niet echt is,
maar tim curry speelt zo goed en het verhaal is ook geweldig.
dit blijft een film die ik 's avonds liever niet alleen kijk.
vroeger op 12-jarige leeftijd gezien en een trauma voor m'n leven aan overgehouden.
gelukkig was het einde superslecht, dan krijg je toch wel nog een beetje humor in dit verder doodenge meesterwerk van Stephen KIng.
ondanks het einde 5 sterren, omdat het verhaal heel goed is uitgewerkt, je symphatie krijgt voor de hoofdpersonen, spannend tot het eind en die hooiberg nu speelt in 8 simple rules op comedy central!

avatar van timburton
Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah!
Nog nooit zo'n griezelige film gezien, misschien aangezien ik leid aan Coulrofobie.

psycholamp schreef:

Tot het einde is de film ook redelijk spannend en goed. Stephen King heeft af en toe wel meer moeite met een bevredigend einde.

Dat kun je in dit geval niet echt bij Stephen King neerleggen, tenzij je het einde sowieso slecht vindt. Het einde is naar mijn mening in theorie niet slecht, maar de uitwerking is gewoon erg slecht, waarschijnlijk door een te laag budget.

avatar van psycholamp
Glacius schreef:

Lees zijn boeken maar eens. Vaak geen bevredigend einde. Ben ook benieuwd hoe ze het einde in The Mist gaan aanpakken, in het boek is het echt ruk.

avatar van Glacius
The Mist heb ik al gezien, maar ik zal niks verklappen.
Denk dat het een beetje een, 'love it or hate it' einde is, maar ik vond het persoonlijk niet bijster goed.

avatar van dionj
Afschuwelijk slechte film, maar Tim Curry speelt fenomenaal! Zo goed zelfs dat deze film ipv een 0.5 een 3 krijgt.
Echter had de film gewoon met een open einde moeten eindigen. Die laatste scenes zijn nog ongeloofwaaridg dat ik het niet meer spannend vond.

avatar van N811
Deze film zit hem in het jeugdsentiment.
De beelden van de clown zijn goed griezelig, en uitstekkend gedaan door curry. Ook mooi vind ik de sfeer rondom de kids, de hechte 'voelbare' vriendschap en de enorme sadistische pestkop.
Curry, Curry, Curry wat doet ie het toch goed. Hij heeft mij als kind zijnde bijhoorlijk wat moeilijk nachten bezorgd.
Ik heb wat gelezen over een remake, Het zou stom zijn als ze de rol weer niet aan dezelfde man geven.

avatar van Bambi18
Brrr, als ik hier op deze pagina kom en die clown zie krijg ik al spontaan nachtmerries. Wat een ellende zeg, heb er 'vroeger' nachten van wakker gelegen.

N811 schreef:
Deze film zit hem in het jeugdsentiment.

Ik zou het wel tof vinden om It te zien terugkeren.
Het is geen directe remake, maar een ander point of view, oftewel die van Beverly. Omdat het ook geen directe remake is, vind ik het ook best kunnen dat Curry nogmaals als It terugkeert.