Genre: Actie / Misdaad
Speelduur: 164 minuten
Alternatieve titel: T.D.K.R.
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Christopher Nolan
Met onder meer: Christian Bale, Tom Hardy en Anne Hathaway
IMDb beoordeling:
8,4 (1.974.380)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 20 juli 2012
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via meJane
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Dark Knight Rises
"A fire will rise."
Het is acht jaar geleden dat Batman (Christian Bale) in de duisternis is verdwenen en van een held in een banneling is veranderd. Hij heeft de schuld van de dood van Harvey Dent op zich genomen en voor het grotere goed alles opgeofferd. Deze leugen heeft een tijd standgehouden, want onder het gewicht van de Dent Act, een antimisdaadwet, zijn de criminele activiteiten in Gotham City verpletterd. Maar alles verandert met de komst van een sluwe inbreekster met een mysterieuze agenda. Veel gevaarlijker echter is de opkomst van Bane (Tom Hardy), een gemaskerde terrorist die meedogenloze plannen heeft voor Gotham en Bruce Wayne dwingt om uit zijn zelfopgelegde ballingschap terug te keren. Maar zelfs als hij zijn cape opnieuw aantrekt, zou Batman wel eens geen partij voor Bane kunnen zijn.
Externe links
Acteurs en actrices
Bruce Wayne / Batman
Alfred Pennyworth
James Gordon
Selina Kyle / Catwoman
Bane
Miranda Tate / Talia al Ghul
John Blake
Lucius Fox
Peter Foley
Jen
Reviews & comments
emmes
-
- 118 berichten
- 529 stemmen
Een bijna perfecte afsluiter van de trilogie. Hadden ze het iets minder rustig geluisterd naar de doodsspeech van Marion Cotillard terwijl de atoombom vlakbij op minder dan een minuut tikt, dan had het vijf sterren geweest ipv 4.5
Gekke Ted
-
- 1 berichten
- 10 stemmen
Uberslecht vervolg op the dark night. Waar the dark knight zeer verfrissend en verrassend was, met een goede verhaallijn, wordt bij the dark night rises een beetje een lamzakkerig verhaal in elkaar geprutst, welke door de special efefcts nog enigzins gecompenseerd wordt. Er zit ook een soort the karate kid-achtig boedhisme in verwerkt welke tenenkrommend slecht is. Op het einde van de film zit er een zeer vreemde twist in het verhaal, welke je in de verste verte niet aan had kunnen zien aankomen en welke volledig misgeslagen is. Het verpest de film enorm. Daarnaast is de manier waarop batman met die bom weg vliegt wel zeer slecht. Ik had toch zeker wat beters verwacht na the dark night, maargoed vele films verliezen hun kwaliteit na het 2e deel van de reeks. Ik kan het ze ook niet echt kwalijk nemen, ik moet het gewoon niet meer kijken en niet meer afgaan van stemmen van fanboy's welke tot in den treure toe deel 3 t/m 20 promoten door absurd hoge scores welke ze totaal niet verdienen. Dit was weer gewoon een ordinaire cash-film.
Gelukkig heb ik iemand gevonden die helemaal verwoordt hoe ik over de film denk. Heb er niets aan toe te voegen.
Gister gezien in Imax en ik kan niet anders concluderen dat deze film niet eens in de buurt komt van het vorige deel.
Clearm, I hear you mate!
Noodless
-
- 10047 berichten
- 6182 stemmen
Mwah, toch wel een heel andere mening over wat Clearm schreef. Ik vond dit verhaal best goed aansluiten bij de vorige delen en de zogenaamde vreemde twist ( verrassend overigens) kwam bij mij niet zo raar over. Best goed gevonden. Dat de joker een legendarische rol heeft, staat buiten kijf. Maar het personage ' Bane ' vond ik toch ook wel geweldig. Minder qua uitzicht, maar een keiharde persoonlijkheid van het kwade. Van de stem heb ik althans niets van gemerkt.
Overigens vertolken ook de rest van de cast goede rollen die het geheel een meerwaarde geven.
Christopher Nolan is erin geslaagd om een knappe trilogie van Batman te maken. Entertainment met een donker kantje. 8/10
Tripper81
-
- 6 berichten
- 0 stemmen
Sterke Effecten, minder goede regie
Nolan geeft hier geen enkele draai van zichzelf in, het moet allemaal strikt volgens plan had ik het gevoel, en dat vind ik jammer. Komt natuurlijk omdat de film zo'n 300 miljoen euro heeft gekost.
Joseph Gorden-Levitt vond ik irritant spelen, komt ook wel door het feit dat hij een zielige rol had en nogal Cliché-achtige dingen moest zeggen. De rest van de cast blinkt WEL uit, met hoogvlieger Tom Hardy als Bane. Toch zag ik The Joker liever spelen als Bane.
Christopher Nolan gaat de verkeerde richting uit vrees ik.
Ricochan38
-
- 347 berichten
- 509 stemmen
Het is nu wachten op de remake van deel 1, zoals we die ook al hebben gekregen van spiderman.
Montorsi
-
- 9717 berichten
- 2381 stemmen
Politici verplicht naar Batman
Niet dat ik het er allemaal mee eens ben ofzo, maar vond het wel een interessant stukje. Legt wat mij betreft ook nogal bloot waar de film veel meer uit had kunnen halen, uiteindelijk blijft het gewoon zo oppervlakkig en basaal.
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
Goed stuk, mee eens, precies een van mijn gedachtengangen tijdens de film.
Dus helemaal niet oppervlakkig of basaal.
Montorsi
-
- 9717 berichten
- 2381 stemmen
Nouja als je de beweegredenen van de 'terroristen' eerst presenteert als ambigue, dan begin je goed, maar dan ben je er nog niet. De interessante aspecten, zoals wat vind de bevolking ervan, wat willen ze precies bereiken, etc etc.. laten ze achterwege. EN het blijkt uiteindelijk alleen maar een groot wraakcomplot te zijn met een bom, waardoor de beweegredenen ineens niet bepaald ambigue bleken te zijn, maar afkomstig van een aloude cliche slechterik, dan vind ik dat behoorlijk oppervlakkig te noemen.
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
dan ga je voorbij aan het originele motief van Batman Begins vanuit de league of shadows denk ik toch wel.[/i]
Montorsi
-
- 9717 berichten
- 2381 stemmen
Begins staat me niet meer zo bij, maar ik kan me herinneren dat het daar vooral over corruptie enz. ging, en niet zozeer over de macht teruggeven aan de man op de straat.
NYSe
-
- 1749 berichten
- 1611 stemmen
Men vergeet gewoon omwille van het willen zien van een diepe politieke laag snel dat Bane nooit van plan was de 99% aan de macht te helpen: het ging hem erom de mensen valse hoop te geven en de stad uiteindelijk toch gewoon plat te gooien. Zelfs (of vooral) iemand als Zizek ziet dat gewoon over het hoofd.
Montorsi
-
- 9717 berichten
- 2381 stemmen
Het is meer een analyse van de inpassing van de beweegredenen in het verhaal door Nolan dan van de daadwerkelijke motieven van Bane, dus dat is niet zo relevant.
ussp019
-
- 11 berichten
- 15 stemmen
Wat een fantastische film!! Er is ruim de tijd genomen om alle positiviteit volledig weg te nemen in het begin van de film. Je hebt ook als kijker het idee dat er geen uitweg meer is. Bane is meer dan overtuigend als schurk en als je deze film in de bios hebt gezien dan komt hij zeer bombastisch over. Een zeer geslaagd einde van een meesterlijke trilogie.
De regisseur had er zelfs voor kunnen kiezen om er twee films van te maken. De tijd dat Batman gevangen zit had bijvoorbeeld dan verder uitgediept kunnen worden en van Alfred had je dan ook nog meer kunnen laten zien.
Erg tevreden met dit meesterwerk, een dikke 5!
Fortune
-
- 4317 berichten
- 2774 stemmen
T.D.K.R
'Een epische afsluiter van een geniale trilogie!' Zoiets stond bij de poster van deze film dat ons toch wel over de streep trok om deze te gaan zien i.p.v The Expendables 2.
Hoewel ik meteen dacht dat het de tweede deel niet gaat overtreffen die ik met 5* heb beloond had ik toch gigantische verwachtingen.
Die zijn eigenlijk niet ingelost. Hoewel het hier en daar behoorlijk episch is vind ik het een grote nét niet film. Bane is het nét niet, de twist op het einde is het nét niet, het vliegtuigje van batman is het nét niet, de speeches van Alfred zijn het nét niet, Wayne die de grot moet beklimmen past ook weer heel mooi in het rijtje nét niet.
Het is zeker geen weggegooid geld en heb me ook wel twee en half uur vermaakt maar alles wat het tweede deel voor mij geweldig maakt is een beetje weg. Uiteraard is de The Joker geweldig maar ook zonder zijn afwezigheid had deze film veel meer potentie.
Waar ik me tegenwoordig aan irriteer zijn die momenten in films waar de held of een onschuldig slachtoffer in een penibele situatie zit en precies op het juist moment wanneer de geweer tegen het hoofd aan wordt gezet bijvoorbeeld verschijnt daar uit het niks hulp. Deze film heeft vijf of zes van dat soort momenten en daar maakt je mij niet echt blij mee. Catwoman die met zo'n motor door een muur heen knalt en batman redt. Hoe vinden ze elkaar nou continue eigenlijk?
Uiteindelijk is er maar weinig geloofwaardigheid, spanning en vooral epische momenten.
Hier en daar wel natuurlijk wanneer je het brandende batman logo op een gebouw ziet staan en wanneer de hele politie district besluit om mee te vechten maar voor de rest allemaal maar matig.
Redelijk maar hoef deze nét niet film nooit meer te zien.
Ceeda7
-
- 3544 berichten
- 1381 stemmen
Uiteindelijk is er maar weinig geloofwaardigheid, spanning en vooral epische momenten.
Hier en daar wel natuurlijk wanneer je het brandende batman logo op een gebouw ziet staan en wanneer de hele politie district besluit om mee te vechten maar voor de rest allemaal maar matig.
Redelijk maar hoef deze nét niet film nooit meer te zien.
Voor dat logo te maken had Ze Batman precies wel veel tijd over terwijl er 1 dag later een atoombommetje ging ontploffen. Zeer onnodig, maar wel spectaculair ogend.
Het gevecht met het politiedistrict was wel ok, maar die mannen waren toch wel goed in vorm nadat ze enkele maanden in een gebarricadeerde tunnel moesten leven. Zeker tegen 3 tanks die maar enkele schoten moesten afvuren om de flikken uit te schakelen (wat dan ook nog mislukte).
Alles lijkt plots zo ongeloofwaardig en ik begin sterk aan m'n 3.5 te twijfelen
. Maar die entertainmentwaarde is er wel.
Fortune
-
- 4317 berichten
- 2774 stemmen
Voor dat logo te maken had Ze Batman precies wel veel tijd over terwijl er 1 dag later een atoombommetje ging ontploffen. Zeer onnodig, maar wel spectaculair ogend.
Het gevecht met het politiedistrict was wel ok, maar die mannen waren toch wel goed in vorm nadat ze enkele maanden in een gebarricadeerde tunnel moesten leven. Zeker tegen 3 tanks die maar enkele schoten moesten afvuren om de flikken uit te schakelen (wat dan ook nog mislukte).
Alles lijkt plots zo ongeloofwaardig en ik begin sterk aan m'n 3.5 te twijfelen
. Maar die entertainmentwaarde is er wel.
En die geloofwaardigheid, menselijkheid en psychologie die het tweede deel wel mooi in zich heeft is in dit deel weg. Dat brandende logo is zeker wel leuk maar had batman inderdaad niet wat belangrijkere dingen aan zijn hoofd. Entertainmentwaarde is er zeker wel maar jammer dat het allemaal zo ongeloofwaardig en plots moet zijn. Lijkt wel een gehaaste afronding van een sterke eerste en tweede deel.
Ceeda7
-
- 3544 berichten
- 1381 stemmen
En die geloofwaardigheid, menselijkheid en psychologie die het tweede deel wel mooi in zich heeft is in dit deel weg. Dat brandende logo is zeker wel leuk maar had batman inderdaad niet wat belangrijkere dingen aan zijn hoofd. Entertainmentwaarde is er zeker wel maar jammer dat het allemaal zo ongeloofwaardig en plots moet zijn. Lijkt wel een gehaaste afronding van een sterke eerste en tweede deel.
Nolan en z'n scriptwriters nemen gewoon veel te veel hooi op hun vork door talloze bijverhalen te creëren die er niet hoeven te zijn. Ik had ook de indruk dat alles binnen 30m moest worden afgerond, en we waren reeds 2u ver (wat ook te lang is, net als deel 2 vind ik).
Deel 2 bevat ook veel ongeloofwaardigheden, moet gezegd, maar deel 3 overtreft alles (in het negatieve) wat de film erg overbodig maakt, ook al moest er een "episch"einde komen.
Ook de moraliteit over kwaad en goed kwam me de strot uit.
Qua originaliteit doet deel 3 ook sterk onder, door quasi exact dezelfde beweegredenen van de badguys te plagiëren.
Neen, gelukkig geen Nolan-Batmanfilms meer voor mij.
NYSe
-
- 1749 berichten
- 1611 stemmen
Deel 2 bevat ook veel ongeloofwaardigheden, moet gezegd, maar deel 3 overtreft alles (in het negatieve) wat de film erg overbodig maakt, ook al moest er een "episch"einde komen.
David Mazzucchelli, de tekenaar van Batman: Year One, schreef al dat realisme binnen het superheldengenre riskant is. "Once a depiction veers toward realism, each new detail releases a torrent of questions that exposes the absurdity at the heart of the genre." Hoe realistischer de superhelden, hoe ongeloofwaardiger het wordt.
In dit laatste deel legt Nolan misschien wel iets te veel van die absurditeit bloot.
Ceeda7
-
- 3544 berichten
- 1381 stemmen
Het kan aan mij liggen ook hoor. Maar films zoals The Avengers, of Mission Impossible 4 hebben daar absoluut geen probleem mee. Net door die bombastische aaneenschakeling van absurditeiten word het geinig en leuk, wat een grote ruimte vrijheidsgraden en "spielerei" met zich meebrengt.
Van de meer realistische Batman en bijkomende plots die Nolan in Batman Begins op het scherm toverde, schiet in TDKR bijzonder weinig over. Hij schiet zichzelf in de voet.
Jammer.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Dat zou het einde al wat minder rommelig kunnen maken. Vind het nu ook zo'n zooitje, niet echt iets voor Nolan.
mojo81
-
- 8 berichten
- 38 stemmen
Deze film kon helaas niet tippen aan deel 2. Vergeleken met de Joker was Bane helemaal niet zo angstaanjagend. Wat spanning en verhaal (de twist had ik al vrij vroeg door) betreft vond ik het beetje aan de zwakke kant. De special effects zagen er wel gladjes uit maar er was eigenlijk niet zoveel nieuws te zien.
Het blijft wel een goede film maar net zoals de Terminator films is het gebleken dat de sequels nooit het niveau van de tweede terminator (judgement day) wisten te bereiken.
3*
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Een maandje bekomen van de overweldigende film ben ik toch zwaar gaan nadenken over de film. Vanaf het moment dat Batman uit de put ontsnapt gaat de film eigenlijk nergens meer over en zit het vol onlogische handelingen en plotgaten. Door het vele discussiëren over de film ben ik me ook meer gaan ergeren aan al die onlogica en het doordraven van de over pretentieuze Nolan die met de film doordraaft in zijn eigen grootsheid.
TheThirdMark
-
- 464 berichten
- 727 stemmen
Nolan en z'n scriptwriters nemen gewoon veel te veel hooi op hun vork door talloze bijverhalen te creëren die er niet hoeven te zijn. Ik had ook de indruk dat alles binnen 30m moest worden afgerond, en we waren reeds 2u ver (wat ook te lang is, net als deel 2 vind ik).
Deel 2 bevat ook veel ongeloofwaardigheden, moet gezegd, maar deel 3 overtreft alles (in het negatieve) wat de film erg overbodig maakt, ook al moest er een "episch"einde komen.
Ook de moraliteit over kwaad en goed kwam me de strot uit.
Qua originaliteit doet deel 3 ook sterk onder, door quasi exact dezelfde beweegredenen van de badguys te plagiëren.
Neen, gelukkig geen Nolan-Batmanfilms meer voor mij.
Och als de film een aantal aanpassingen had gehad had ik er nog graag zelfs 3 uur naar gekeken. Vond het erg teleurstellend dat Bane maar gewoon iemand is. Er wordt wel verwezen naar het feit dat hij zonder masker een stuk minder prettig is, maar daar zie je dus weer niets van terug. Wat dat betreft was de film met Jeep Swenson (de Bane in Batman & Robin, die voor de rest gewoon waardeloos was) een ''waargetrouwdere'' versie van Bane die ook meteen een stuk leuker was. Al met al net 3*, maar dan ook echt net. Had gewoon het idee dat ik 2.5 uur zat te kijken naar een voorstukje voor de volgende film waarin Robin, two-face en catwoman meer tijd krijgen om echt uit de verf komen.
Je kan btw ook wel zien dat het script rommelig is, aangezien ze eigenlijk een vervolg met The Joker wilden (wat helaas de eerste 15 jaar niet meer kan aangezien de laatste Joker onvervangbaar is, voor nu)
Eazy
-
- 569 berichten
- 298 stemmen
Och als de film een aantal aanpassingen had gehad had ik er nog graag zelfs 3 uur naar gekeken. Vond het erg teleurstellend dat Bane maar gewoon iemand is. Er wordt wel verwezen naar het feit dat hij zonder masker een stuk minder prettig is, maar daar zie je dus weer niets van terug. Wat dat betreft was de film met Jeep Swenson (de Bane in Batman & Robin, die voor de rest gewoon waardeloos was) een ''waargetrouwdere'' versie van Bane die ook meteen een stuk leuker was.
YouTube - Batman & Robin vs Bane
Ehm nee, niet echt. 
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
Het blijft wel een goede film maar net zoals de Terminator films is het gebleken dat de sequels nooit het niveau van de tweede terminator (judgement day) wisten te bereiken.
3*
Heh, de eerste Terminator blijft de beste. 
m1chel
-
- 1948 berichten
- 499 stemmen
Heh, de eerste Terminator blijft de beste.
A.Tiersma
-
- 4 berichten
- 3 stemmen
Ik geef deze batman zeker 5 sterren. Prachtige combinatie van actie en rust en een goed verhaal en een angstaanjagende slechterik. Het deed me een beetje denken aan de aanslagen van 11 september.
mjk87 (moderator films)
-
- 14544 berichten
- 4522 stemmen
Erg fijne actiefilm, goed gedoseerd, mooi geschoten, prima acteerwerk. De actie gaat er nooit te ver over, het is helder in beeld gebracht en de muziek doet z'n werk.
Twee zaken die mij wat minder deden.
Het plot: In tegenstelling tot bijvoorbeeld Batman Returns vond ik enkele zaken nogal geforceerd, zoals de de aanslag op Wall St (ik zeg overigens expres WS) en de rest tegen de witteboordencriminaliteit Tegen het eind maakt een deel hiervan weinig meer uit, ik zag het uiteindelijk nut er ook niet geheel van in, De bom zal toch ontploffen en daarmee is Wayne Enterprise weg. En je ziet wel iets als de strijd tegen de directeuren, maar wordt nooit echt uitgewerkt. Als je dan toch begint, werk dit beter uit. Juist dat was een mooi punt voor anarchie geweest. Of was dit idee er al toen Ledger nog leefde, en is nooit uit het hoofd van Nolan verdwenen. The Joker was wel mooi geweest om die anarchie te brengen.
New York: Gotham is overduidelijk New York, jammer. In Batman Returns was de stad nog echt Gotham, gelijkenis tonend met Chicago en NYC, maar met die treinlijn, het eiland, hoofdkantoor van Wayne Enterprise: noem maar op. In TDK was het meer Anytown America, donker en saai, maar nog wel onherkenbaar als iets bekends en daardoor acceptabel.
In deze TDKR is het echt New York, zij het met wat aanpassingen (extra bruggen over de Hudson), maar verder veel shots van bekende gebouwen, Wall St (inclusief al die beveiliging in de straten rondom), shots van de Skyline. Waarom koos Nolan hiervoor? Sowieso, drie verschillende Gothams in drie films.
Verder meer dan uitstekend vermaakt, een knetterend kooigevecht, de tijd vliegt letterlijk voorbij. Al met al wel gewoon 4*.
studio dewolf
-
- 673 berichten
- 5029 stemmen
Mooie film! Maar Enkele dingen kloppen niet. Na ontploffing van atoombom boven zee komt er geen tsunami. In echt moet toch tsunami ontstaan. Batman is niet dood maar Bat (vliegmachine) is niet kapot na ontploffing. Het kan toch niet.
Pre- en sequels

The Dark Knight
2008
7.907 reacties

Batman Begins
2005
1.813 reacties
Gerelateerd nieuws

Christopher Nolans 'The Dark Knight'-trilogie komt terug bij Netflix: 'Een stuk grootser dan bijna elke andere superheldenfilm'

'The Dark Knight Rises' komt morgenavond (27 januari) op televisie: 'Het had geen betere afsluiting kunnen hebben'

Glen Powell dankt carrière aan piepklein rolletje in Christopher Nolan film: 'Dankbaar dat hij me een kans gaf'

Christopher Nolan reageert op vermeend stoelenverbod op set
Bekijk ook

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.683 reacties

The Lord of the Rings: The Two Towers
Avontuur / Fantasy, 2002
2.519 reacties

The Dark Knight
Actie / Misdaad, 2008
7.907 reacties

Fight Club
Komedie / Thriller, 1999
4.201 reacties

The Matrix
Sciencefiction / Actie, 1999
2.350 reacties
Gerelateerde tags
dc comicscrime fighterterroristgeheime identiteitburglargijzelaarstrijdhostage dramatime bombburgerwachtcover-upsuperheldgebaseerd op stripvillainesstragic heromobile terrorismedestructionstadvechtencriminal underworldcatwoman cat burglarimaxfloodcuriousdc extended universe (dceu)batmobile
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








