The Goonies (1985)

3,34

Avontuur / Komedie

geregisseerd door Richard Donner
met Sean Astin, Josh Brolin en Corey Feldman

De Goonies, een stel jonge tieners, vinden de plattegrond van de piraat Eénoog Willy en ze gaan meteen op jacht. Deze plattegrond leidt namelijk naar een schat. Al snel komen ze in een kilometerslang gangenstelsel terecht en beleven de gekste avonturen. Een Spaans galjoen en de gemene familie Fratelli zijn maar een paar voorbeelden van de dingen die ze tegenkomen.

243 BERICHTEN 35 MENINGEN
avatar van movie acteurs
geplaatst: 27 maart 2010, 10:16 uur [permalink]
De Goonies was een erg leuke film en hebben we vroeger best vaak gekeken. Erg leuke maar ook een spannende kinderfilm. De setting ziet er ook erg goed uit. 4,0. voor een fatsoenlijke kinderfilm.

avatar van JacoBaco
geplaatst: 3 mei 2010, 15:07 uur [permalink]
Het meest leuke van The Goonies is nu Sean Astin en Josh Brolin. Die beide nog piepjong waren.

avatar van maurice74
geplaatst: 14 juli 2010, 20:08 uur [permalink]
Vond ik vroeger leuker dan nu. Wat is er toch gebeurd? Komt nu erg rommelig over. Hysterische kinderen, ongeloofwaardig verhaal en flauwe grappen.

avatar van erik1677
geplaatst: 14 juli 2010, 20:10 uur [permalink]
de ultieme jeugd/avonturenfilm.
Ik heb hier vroeger keer op keer van genoten, en onlangs nog weer een keer gezien en hij viel me nog steeds niet tegen moet ik zeggen.
Film zo film bedoelt is.

avatar van HarmJanStegenga
geplaatst: 28 juli 2010, 19:15 uur [permalink]
Gister (pas) voor het eerst gezien, dus kan hier niet spreken van jeugdsentiment, maar wat een geweldig leuk filmpje is dit zeg. Heb genoten van dit vermakelijke avontuur.

De cast is leuk, vooral Corey Feldman was weer leuk om te zien, grappig ventje. Net als dat dikkertje trouwens - die komt echt een paar keer hilarisch (fout) uit de hoek; ''Owh God, am i depressed'', waarna hij de slagroomspuitbus in z'n mond leegspuit. Heerlijke smoes om te vreten. ๐Ÿ˜‚ Sowieso kent de film veel grappige momenten.

Het avontuur zelf is érg vermaklijk. Duidelijk dat er gemikt wordt op een jongere doelgroep (kinderen) natuurlijk, maar dat maakt het niet minder leuk. Heeft z'n charmes ook wel weer. Het ziet er allemaal mooi uit; leuke avontuurlijke settings, met die grotten, watervallen, smalle doorgangen etc. Dat allemaal ondersteund door een simpele, maar effectieve score en wat stereotype boeven in een vermakelijk geheel.

Ja, heb me meer dan vermaakt. Grappig om Josh Brolin in zo'n rol te zien nog trouwens. Een filmpje om in de toekomst nog eens op te zetten. Dikke voldoende.

avatar van joeythebest
geplaatst: 3 september 2010, 10:49 uur [permalink]
Echte jeugd sentiment. Heb hem nog eens een keertje gezien. Toch nog eens goed gelachen

avatar van JacoBaco
geplaatst: 3 september 2010, 10:51 uur [permalink]
Geweldige muziek ook. 1 van de leukste kinderfilms ooit.

geplaatst: 10 september 2010, 20:11 uur [permalink]
Echt jeugdsentiment inderdaad!

Gewoon een film om ervan te genieten, en nooit meer te vergeten. Ik was rond 6 of 7 jaar toen ik dit bekeek.

avatar van lau12345
geplaatst: 11 september 2010, 22:23 uur [permalink]
Indiana Jones in kids stijl .
Deze film vanavond bekenen maar nu met mijn eigen kids .
Fantastische film .
Kids vonden hem enorm spannend en leuk .
5 * dik verdient .

avatar van notoirefilmhater
geplaatst: 1 november 2010, 18:35 uur [permalink]
Zit af en toe prachtige droge corny humor in, best een aardige film.

avatar van stalinorgel
geplaatst: 8 november 2010, 15:46 uur [permalink]
Hoog in mijn lijst favoriete films uit de eighties. Nog immer de film die ik het meest gezien heb van alle films.
Ik kan dan ook maar weinig klagen over The Goonies. Toen hij uitkwam en ik hem voor het eerst in de bios zag, had ik dezelfde leeftijd als de 4 hoofdpersonages. Als jochie van 12 herken je jezelf dan ook snel in alle personages. Een kinderfilm die de meeste aspecten van kind-zijn aanspreekt.

Sean Astin als de dromer Mikey, een kant de alle jongetje wel ergens in zich hebben op die leeftijd. Jeff Cohen als dikkertje Chunk. Wie had er nou niet zo eentje in het vriendenclubje? Corey Feldman als de brutale Mouth. De trekjes herkende iedereen wel. Jonathan Ke Quan als Data voor de nerds maar toch stiekem nog meer voor weer die dromers. De drang naar spanning en avontuur maar tegelijkertijd ook het vasthouden aan je veilige haven, je ouders, je huis, de warmte. Alles valt ook op zijn plek, zelfs de ongeveer 10 keren dat Kerri Green in haar rol als Andy ons pleziert met een toevallige upskirt omdat ze nu eenmaal zo schamper gekleed is en heel veel moet rennen en klimmen. Kerri Green, ja dat was zwijmelen! Het is nog steeds zwijmelen trouwens.
Zelfs John Matuszak als Sloth is net potig genoeg en eng genoeg in zijn kelderscenes om niet tè komisch te worden
Mogelijk dat de Fratellis bij vlagen te slapstick zijn voor sommige nieuwe kijkers. Maar het is niet voor het eerst dat juist in een kinderfilm de volwassenen worden neergezet als karikaturen.

Zelfs de score van Dave Grusin voor deze film is van een bovengemiddelde kwaliteit. Sfeervol en vooral erg catchy. De titelsong ‘Good Enough’ door Cyndi Lauper is eveneens een geweldig nummer.

Nog steeds wil ik een keer naar Astoria en daar door die bergen en bossen fietsen en Haystack Rock te zien. Om die sfeer te proeven en stiekem eens wat filmlocaties te bezoeken.

geplaatst: 8 november 2010, 18:25 uur [permalink]

Thanks!
Aangepast ๐Ÿ˜‰

avatar van mer1973
geplaatst: 16 november 2010, 18:49 uur [permalink]
Precies zoals LAU 12345 SCHREEF : Indiana Jones in kids stijl .

Weet nu ook waar het personage van Anne Ramsey uit de film, Throw Momma from the Train (1987) vandaan komt. Geweldig

avatar van Rianneke_Dan
geplaatst: 25 november 2010, 11:26 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
The Goonies ๐Ÿ™‡

Had dus echt niet verwacht dat ik deze film zo leuk zou vinden. Ik heb hem gisteravond samen met mijn vader gekeken en het is ons echt goed bevallen. Wat mij gelijk opviel was de vlotte intro en de daarbij enorm leuke humor, wat eigenlijk de hele film wel aanhoud. Je maakt snel kennis met alle personages die ik stuk voor stuk leuk vond, vooral omdat ze allemaal iets 'eigens' hadden. En natuurlijk helemaal leuk om wat bekende acteurs terug te zien als pubers. Verhaal was niet heel erg sterk of moeilijk maar dat was ook niet nodig, er zaten genoeg leuke lijnen in en dat hele Indiana Jones stijltje vond ik erg leuk. Werd ook goed uitgewerkt door de locatie, de sfeer en de (soms kinderlijke) spanning.

Je kunt wel goed merken dat deze film meer gemaakt is voor de jongere mensen onder ons, maar aangezien ik graag jeugdfilms kijk had ik hier totaal geen moeite mee. De badguys waren eigenlijk best standaard maar daarom niet gelijk minder leuk. Ik moest vooral wel lachen om Sloth, had soms echt iets van waar zit ik nou weer naar te kijken haha, die make-up bij zijn gezicht zag er ook echt niet uit, maar he wat wil je in 1985. Geeft alleen maar weer extra sfeer aan de film. Gooi er dan ook nog eens een heerlijk zoet happy end tegenaan en ik ben een gelukkig mens. Wat een heerlijke feel-good movie.

Dikke 4.5*

avatar van maxwevalli
geplaatst: 7 januari 2011, 23:29 uur [permalink]
1 woord JEUGDSENTIMENT

avatar van T-Rip
geplaatst: 10 januari 2011, 23:38 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Inderdaad echt jeugdsentiment. Ik vond hem altijd DE beste film! Nu nog steeds een klassieker. Wat een verhaal, wat een personages, wat een avontuur en wat een belevenis! Als klein kind kon ik mijn ogen niet hiervan afhouden en ging in de buurt ook zoeken naar geheime gangen en schatten. Ook begon ik met boobytraps e.d. geniaal gewoon.

Op de DVD staan ook deleted scenes, ik ben heeel maar dan ook heeeel blij dat ze deze eruit hebben gelaten, die neppe reuzenintvis ziet er niet uit!!!

avatar van mipha
geplaatst: 15 januari 2011, 16:17 uur [permalink]
super!

avatar van DVD-T
geplaatst: 29 januari 2011, 14:35 uur [permalink]
Erg leuke avonturen film met een heerlijk eightees sfeertje.

Ondanks de toch wel lange speelduur blijft de film van begin tot eind vermaken. De zoektocht naar de schat in de ondergrondse tunnels is erg goed gedaan en behoort tot het leukste gedeelte van de film. Hoewel de film soms wel wat gedateerd aanvoelt heeft dat ook zo zijn charme. Geeft de film vandaag de dag toch wel iets mee. Regie is zeer goed van Donner, en hij haalt het beste naar boven in de vooral jonge cast. De badguys zijn erg kleurrijk en goed vertolkt. De muziek haalt het avontuurlijke van de film nog wat niveaus naar boven.

geplaatst: 29 januari 2011, 14:57 uur [permalink]
๐Ÿ‘ DVD-T

Deze via Ebay binnen gekregen vanuit Amerika. Ik voel me nu een echte Goonie ๐Ÿ˜„

avatar van DVD-T
geplaatst: 29 januari 2011, 15:14 uur [permalink]
Ziet er prachtig uit Robert ๐Ÿ˜‹. Als je die in je bezit hebt dan ben je een echte Goonie.

geplaatst: 13 februari 2011, 19:04 uur [permalink]
3.5 ster voor deze leuke jeugd/avonturen film hoogte punt voor mij was toch wel de dirk kuijt look a like ๐Ÿ˜‚ verder zat er wel een prima tempo in zodat ik deze film ondanks de vermoeidheid toch lekker uit heb kunnen kijken.

geplaatst: 28 mei 2011, 18:47 uur [permalink]
Vond het vroeger niet veel en nu nog steeds niet. Het duurt eindeloos voordat het op gang komt en dan nog is de actie saai en totaal niet spannend. Blijft een slap kinderlijk aftreksel van Indiana Jones. Nee, niet mijn ding dit. 2,5* blijft staan.

avatar van Seifer

geplaatst: 28 mei 2011, 18:54 uur [permalink]
Het is dan ook een familie film, dat ook voor kleine kinderen te volgen moet zijn.

geplaatst: 28 mei 2011, 18:56 uur [permalink]
Daar heb ik geen boodschap aan, maakt de film niet beter voor mij. En waarom zou het tempo niet hoger kunnen liggen voor kleinere kinderen, of de actie spectaculairder in beeld gebracht kunnen worden. Nee, Donner is gewoon geen Spielberg.

avatar van Seifer

geplaatst: 28 mei 2011, 19:03 uur [permalink]
Waarom zou er meer actie moeten zijn? Juist dan lijkt het te veel op Indiana Jones, of is dat iets wat je graag wilde?

geplaatst: 28 mei 2011, 19:36 uur [permalink]
Reinbo schreef:

Ben ik het natuurlijk mee oneens ๐Ÿ™‚ Heerlijk kinderavontuurtje.

geplaatst: 28 mei 2011, 19:41 uur [permalink]
Seifer schreef:
Avonturenfilms moeten goede actiescenes hebben, anders wordt het een slappe zooi zoals hier. Het wordt ook nergens spannend. En ja, Indiana Jones 1 & 2 zijn erg goede avonturenfilms, dat is wel waar de meetlat ligt. Zeker in die tijd.

geplaatst: 28 mei 2011, 19:51 uur [permalink]
Tsjah, ligt eraan op wat voor doelgroep je mikt. Ik vind dat er niets mis is met de actie in the Goonies hoor, en al helemaal niet als je er van uit gaat dat dit toch vooral een film voor de jeugd is. Zit verder genoeg spanning in en vooral het gebruik van echte sets geeft ook die extra touch.

avatar van DonPeliculón
geplaatst: 28 juni 2011, 22:01 uur [permalink]
Wat een heerlijke film. Natuurlijk is het allemaal vrij ongeloofwaardig en vooral op kinderen gericht, maar dat mag de pret niet drukken. Het geweldig bij elkaar gezochte clubje kinderen zorgen voor een twee uur durend vermaak, waarbij vooral de scènes in het restaurant en tijdens de zoektocht goed zijn. Het is allemaal gefilmd met behulp van mooie settings en de boobytraps doen denken aan de films uit de Indiana Jones-franchise.

Qua acteerwerk is het vooral leuk om acteurs Josh Brolin en Sean Astin, tegenwoordig toch wel vrij bekend, in actie te zien. Maar ook de rest van het clubje avonturiers doet het prima, om Jeff Cohen die de goedlachse dikzak Chunk speelt heb ik vaak moeten lachen, hij doet het geweldig. Sloth was ook erg leuk en de drie stuntelende Italiaanse boeven maken het geheel af.

Al met al een fijne kinderfilm die ook voor de wat ouderen de moeite waard is, denk ik,