The Goonies (1985)

3,35

Avontuur / Komedie

geregisseerd door Richard Donner
met Sean Astin, Josh Brolin en Corey Feldman

De Goonies, een stel jonge tieners, vinden de plattegrond van de piraat Eénoog Willy en ze gaan meteen op jacht. Deze plattegrond leidt namelijk naar een schat. Al snel komen ze in een kilometerslang gangenstelsel terecht en beleven de gekste avonturen. Een Spaans galjoen en de gemene familie Fratelli zijn maar een paar voorbeelden van de dingen die ze tegenkomen.

246 BERICHTEN 37 MENINGEN
avatar van Verhoeven
Deze film heb ik veels te laat in me leven gezien waardoor die behoorlijk vies smaakten. Niet alleen boeide het verhaal me van geen kant maar de jongens leken wel stuk voor stuk ADHD te hebben en dat twee uur lang. Ik wou hem zelfs op een bepaald punt de film uitzetten maar heb hem maar uitgekeken op karakter. Dus niets jeugdsentiment meer een Indiana Jones voor kinderen. Typisch Steven Spielberg om als executief producer te spelen om vervolgens de regie uit handen te geven.

avatar van Miss Sway

Verhoeven schreef:

Wellicht op te late leeftijd gezien.
Voor mij juist juist wel jeugdsentiment.Toen ik jong was, vond ik deze film echt helemaal te gek. Nu zou ik 'm niet zo snel weer bekijken juist omdat het een kinderfilm is. Sentiment uit m'n jeugd, goede herinneringen aan, en daar blijft het bij.

avatar van J1981W
Echt een geweldige jeugdfilm. Heb deze als kind verschrikkelijk vaak gekeken en genoot er elke keer weer van. Kan me voorstellen dat als je hem op latere leeftijd voor het eerst ziet hij wat minder is. Erg goede personages, wel een beetje standaard, maar dat hoort ook wel een beetje bij zo'n film.

avatar van Truth Movement
Dit is al jaren mijn favoriete film. Door deze film ben ik al jaren fan van Corey Feldman. Die "Mouth" speelt in de film.

Voor kinderen is dit een leuke avonturenfilm met veel humor en aktie. En voor de volwassen zou ik zeggen, gewoon een keertje meekijken met je kind(eren).

avatar van Gizzmann
De mensen bij wie dit jeugdsentiment is lijken de film vaak enorm goed te worden gevonden. Helaas is dat bij mij dus niet zo dus zal ik waarschijnlijk nooit begrijpen wat hier zo geweldig aan is. Vond het redelijk vermakelijk, maar tegelijkertijd ook veel te chaotisch en flauwe humor die het avontuur en de spanning in de weg zaten. Wel leuk is de manier waarop de kids allemaal acteren. Hoewel dit bij draagt aan de chaos had het wel iets unieks, weet niet of het script is of improvisatie, maar het kwam erg neutraal en oningestudeerd over. Veel meer zoals kids echt zijn in vergelijking met andere films.

Vanwege de redelijk hoge vermakelijkheid had ik deze film bijna een 3 gegeven, helaas is het einde erg zwak en hou ik het toch maar op een prettige 2,5*

Patat
"The Goonies" is een avonturenfilm uit het midden van de jaren '80 met een typische sfeer voor die tijd en dat bedoel ik vooral positief. In navolging van de populaire "Indiana Jones"-films volgde deze film op kindermaat.

Bij aanvang had ik wat schrik voor een te kinderlijke setting en de angst is gedeeltelijk terecht. De hoofdrolspelers zijn kinderen die de ganse film door vooral tegen elkaar schreeuwen en om ter stoerst hun mannetje proberen te staan. Bij momenten werkte me dit toch wat op de zenuwen. Maar vanaf het moment dat onze jonge avonturiers in de grotten terechtkomen was er geen tijd meer om je te storen: vanaf dan start het echte avontuur en ben je steeds benieuwd wat onze jongelingen nog verder te wachten staat. Naast de kinderen lopen er nog een aantal boeven rond, waarvan vooral de moederfiguur de max is: Anne Ramsey zette hier een uitstekende rol neer. Ten slotte kon ik ook erg genieten van de erg sfeervolle achtergrondmuziek.

"The Goonies" is een uitstekende film voor zijn doelgroep. Als kind moet dit één wervelend avontuur zijn. Als volwassene is het allemaal wat minder, maar nog steeds een aangename film om te bekijken. Leuke familiefilm!

dit is voor mij toch wel de ultieme jeugdfilm.(neverending story als goede 2e) tig keer gezien en hij bleef geweldig. en tegenwoordig is ie uitstekend te gebruiken voor als ik me ff jong wil voelen.

OasisFAnatic
Jeugdsentiment!

Dit was DE film voor mij als jongetje van 10... SUPER!

Bart Simpson
Ik vind de film nog steeds super! Gewoon leuk avonturen filmpje die iets te kort duurt, mocht wel een half uur langer van mij

avatar van kalehein
Deze film blijft tijdloos en échte film om met de kinderen op zondagmiddag te zien.

avatar van komerad
Nog steeds moet ik bij die typische zomerse onweders spontaan aan the goonies denken.

Jeugdsentiment !!!!!!
Staat zekerz in mijn top 10!!!

avatar van @ngel@
Dit is inderdaad écht jeugdsentiment.
Heb de film vroeger heel vaak gezien.
Ik vond 'm stiekem toch ook wel een beetje spannend...
Maar toch blijven kijken he

ook voor mij jeugdsentiment, maar ook als ik hem nu kijk (ik ben 27) vind ik hem nog steeds geweldig.

het blijft een van de beste avonturenfilms die ik ooit gezien heb, alles wat ik in zo'n film zoek zit erin !!

5 sterren van mij

Bel de kindertelefoon als je opgegroeid bent in de jaren 80 en niet : Indiana Jones, Back to the future en the goonies hebt gezien !!!

toppertje !

avatar van Timecop

Ik zeg: tijd voor een remake van meneer Spielberg.

avatar van james_cameron
Nog steeds een leuke avonturenfilm, visueel absoluut niet gedateerd na al die jaren. Inhoudelijk is het verhaal soms wat rommelig en flauw, maar het enthousiasme van de getalenteerde jeugdige cast maakt veel goed. Op dvd ziet de film er in ieder geval geweldig uit. De verwijzing tegen het einde naar een octopus slaat nu ook eindelijk ergens op, gezien de outtakes waarin de wijselijk verwijderde scene met een zeer nepperige octopus te zien is. De rest van de extra's is ook de moeite waard, en dan vooral het collectieve audiocommentaar, waarbij de inmiddels volwassen cast en regisseur af en toe in beeld zijn.

avatar van IcU
Timecop schreef:
Ik zeg: tijd voor een remake van meneer Spielberg.

Ik zeg: Nee.

Half puntje omlaag.

avatar van IcU
Bart Simpson schreef:

Ik zeg ja: Ja.

Dit is juist een film de het o.a van zijn ouderwetse charmes moet hebben. Zo'n film wordt nu helemaal vol gepropt met special effects en onwerkelijke onzin. Het kan alleen maar een slappe namaak worden gezien het feit dat de gehele originele cast vervangen moet worden door de nieuwe generatie. Kinderen van nu zijn niet leuk.

Dat een avonturen klassieker niet (door Spielberg) moet verfilmt worden is al weer bewezen met de laatste Indiana Jones.

avatar van rep_robert
Ben het volkomen eens met IcU.
Een film als dit is echt puur jeugdsentiment, hoe die film ook in elkaar steekt.
Lekker vrolijk, avontuurlijk en soms over the top acteerwerk. Ook heeft de film echte sets, zoals hierboven al mooi is beschreven heb je dat tegenwoordig ook niet meer.
Allemaal bluescreens en neppe achtergronden, je mist het fysieke soms tegenwoordig.

Zoals the Goonies worden films tegenwoordig niet meer gemaakt, het zou de gedachte aan the Goonies alleen maar verslechteren.
Dus koop hem lekker op dvd en blijf gewoon van de film genieten zoals ie is.

avatar van MNV2
Het is inderdaad een heerlijk nostalgische film, helaas is dat niet hetgene dat een film goed maakt. Het is dan ook wel wat overgedateerd maar toch nog altijd leuk vermaak.

avatar van Vinokourov
The Goonies heb ik niet meegekregen in mijn jeugd, waardoor ik het gevoel kreeg naar een duister gefilmd avontuur zat te kijken vol schreeuwende kinderen in plaats van jeugdsentiment. Het kijkt wel lekker weg, dat dan weer wel.

avatar van Demi-Muis
Grappige film die leuk blijft om te kijken.

avatar van Drs. DAJA
Heerlijk sfeervolle film die door een hoog fantasiegehalte geweldig weet te boeien.

avatar van Thom1994
Een erg leuke en vermakende film voor kinderen, ben er zelf nu iets te oud voor, maar ik kan het kinderen van < 12 aanraden.

avatar van Zinema
Jeugdsentiment.

En dat moet je koesteren, niet herzien. Althans..

Toch gedaan, en er moet gezegd dat e.e.a. me best meeviel. De BluRay brengt echter wel erg nadrukkelijk de plastic decors in beeld, maar ook daar toe ben ik best bereid heen te kijken. Ook door de enorme gedateerdheid van de film, het heeft zijn charme.

Het verhaal is helaas wel heel erg los zand, en ook de humor vaak wat flauw. Toch zit er een redelijke vaart in, en kan de film nog best mee. Sterker nog, qua jeugdfilm nog steeds leuk. Het einde is echter wel weer een beetje een domper en zoetigheid troef. Maar goed, ben hier dan ook eigenlijk tè oud voor.

Laten we het houden op een aardige Indiana Jones voor kiddo's.

Redelijk.

Melvin Udall
The Goonies was vroeger een van mn favoriete films. Het avontuur dat om elke hoek schuil ging, de spanning, de coole gadgets van Data, etc.
Nu ben ik inmiddels een groot kind en heb samen met m'n zoon voor het eerst sinds tijden de film herzien. Het moet gezegd dat sommige scenes enigszins oubollig zijn (met name qua humor) maar toch is het nog steeds een zeer onderhoudende film.
Elementen als spanning, actie, (oubollige) grappen, een hoop geschreeuw, boobytraps en Sloth werkten voor zoonlief op z'n zachts gezegd prima.
Conclusie; The Goonies is redelijk tijdloos en ook voor de nieuwe generatie avontuurliefhebbers zeer goed te kijken.

avatar van rick*

Het thema liedje van Lauper is tijdloos. De film zelf niet. Voor kinderen is ie leuk, maar iedere volwassene zal moeite hebben om 'm uit te zitten. Het is te lang dradig en is te chaotisch om rustig uit te zitten.