Gangster Squad (2013)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Ruben Fleischer
met Ryan Gosling, Sean Penn en Josh Brolin

Los Angeles, 1949. De meedogenloze maffiakoning Mickey Cohen (Sean Penn) voert het bewind in de stad en verrijkt zich door de inkomsten uit drugs, wapens, prostitutie en – als het even kan – elke weddenschap die afgesloten wordt ten westen van Chicago. En hij doet dit alles dankzij de bescherming van niet alleen z’n eigen crew, maar ook van de politie en de politici die hij onder de duim houdt. Hij schrikt zelfs de moedigste en hardste politieagenten af, behalve een kleine geheime afdeling van de LAPD die, onder leiding van Sgt. John O’Mara (Josh Brolin) en Jerry Wooters (Ryan Gosling), hun krachten bundelen om Cohen neer te brengen.

avatar van Justinvdk
Wat was er mis met Nick Nolte dan?

avatar van Halcyon
Uiterst onderhoudende gangsterfilm met bikkelharde actie en onderkoelde personages. Voor de cast deed men beroep op een combinatie van oude rotten en aanstormende talenten, maar vooral Brolin als heldhaftige agent en Penn als dolgedraaide maffiabaas stelen de show. De plot is ontzettend strak gehouden en gespaard gebleven van alle tierlantijntjes zodat enkel de essentie overblijft: rechtoe rechtaan actie. Dit in het zonovergoten LA van de jaren '50 met bijhorende stijlvolle wagens en klederdracht en een van jazz doordrongen soundtrack. Het nieuwe jaar is pas ingezet, maar dit is voor mij al een kanshebber voor beste film van 2013.

avatar van soom
Gangsterfilms zijn niet echt aan mij besteed, nee, maar ik hoefde Groeten van Mike! en Finding Nemo 3D niet meer te zien, omdat ze allebei al meer dan genoeg in mijn herinnering staan, dus bleef er niets anders over dan me te laten meeslepen in het Los Angeles van Mickey Cohen en de zijnen.

Tevens ook de wereld van John Mara en Jerry Wooters, de wereld van Grace. Uitstekend gespeeld door Josh Brolin, Ryan Gosling en Emma Stone.
Ik vind Sean Penn verder wel een goeie acteur, die me met zijn vertolking van Mickey Cohen een onbehaaglijk gevoel gaf. Niet iemand die ik graag zou willen tegenkomen of voor de voeten lopen, zelfs niet per ongeluk.

En na Gangster Squad houd ik me verder maar ver van maffia films. Maar wel zeker een 4* voor dit. De sfeer, het samenspel van Ryan, Emma, Josh, Sean, het trekt voldoende aan om tot het cijfer te komen.

avatar van Rosicky
Gemiste kans. Gangster Squad diende zich aan als de Goodfellas van deze tijd, maar is niet meer dan een simpel actiefilmpje. Het ziet er prima uit, er wandelen uitstekende acteurs in rond, maar qua plot is komt de film niet boven de middelmaat uit. Afstandelijk, rommelig en met heel veel gemiste kansen om spanning of emotie te creëren.

avatar van Brooklyn
Ongeïnspireerd cliché werkje zonder noemenswaardige momenten, personages of acteerprestaties. Film heeft geen eigen smoel, mist een spanningsboog en toont weinig plezier in het maken. Vlak acteerwerk van zelfs Gosling, Sean Penn gaat te ver over de top.

avatar van Boterhammetje
Justinvdk schreef:
Wat was er mis met Nick Nolte dan?

Liet een ongeinspireerde indruk achter met daarbij een ontiegelijk irritante stem.

avatar van Brooklyn
Boterhammetje schreef:

Liet een ongeinspireerde indruk achter me

Past dus goed bij de rest van de cast

avatar van Boterhammetje
Brooklyn schreef:

Past dus goed bij de rest van de cast

Je mag vinden wat je vindt, maar kan nu niet zeggen dat Brolin en Penn ongeinspireerd te werk zijn gegaan...

avatar van m1chel
Prima film, maar nergens echt bijzonder. Penn zet een erg goeie rol neer als ijskoude gangster, Brolin speelt ook een prima held. Het verhaal is prima, maar word nergens bijzonder en is op veel punten zeer clishè. Ook word het allemaal wat voorspelbaar, desondanks blijft het wel allemaal boeien vond ik. Penn bewijst weer dat hij een duizendpoot is als acteur. Van rollen als in "This must be the place", "Milk" totaan het prachtige "I am Sam" en nu deze rol als bikkelharde ijskoude gangster. Ik ben altijd al gecharmeerd van Sean Penn geweest, en in deze film bewijst hij wederom waarom.

Ik vond de film echter wel erg op "The Untouchables" lijken. Niks mis mee, want ik vond "The Untouchables" een erg goeie film, maar het viel wel op. Ook vond ik Mickey Cohen erg veel Tony Montana (Scarface) trekjes hebben, en dat irriteerde me wel een klein beetje. Dat had overigens niks met Penn's acteer tallent te maken. De film moest op sommige punten hard en bruut zijn, hij moest een beetje choqueren, alleen vond ik dat allemaal wat overbodig en geforceerd eruit komen. Scènes met die auto, waar die vent in tweeën word getrokken, en met die boormachine, vond ik over the top. Het leek een beetje of het expres was gedaan om een beetje bij de grote gangsterfilms zoals "Goodfellas" en "Casino" te horen. Dat was een beetje jammer, want de film stond in principe voor de rest als een huis.

Robert Patrick vond ik echt de coolste rol hebben. Wat een vent zeg, hij acteerde zeker goed. Zijn cowboy-achtige sheriff rol bezorgde de film de nodige humor. 3,5* voor een goeie gangster film over de jaren 40/50 waarvan er veel te weinig gemaakt worden, en zeker van dit kaliber.

avatar van gondwana
Boterhammetje schreef:

Wel....

Nul subtiliteit, nul evolutie, voortdurende dezelfde tics, zag er behoorlijk automatische piloot uit...

Ik had vooral gehoopt dat GS een visueel spektakel ging zijn, maar behalve 3-4 coole scènes, is "ongeïnspireerd" wel het juiste woord.

avatar van m1chel
gondwana schreef:

Wel....

Een visueel spectakel in de zin van? En wat waren de coole scènes volgens jou dan? Ongeinspireerde indruk, waar moet hij zijn inspiratie vandaan halen dan volgens jou? Ik vond dat Penn zijn inspiratie aardig van Tony Montana vandaan haalde, buiten dat stond de knop zeker niet op de automatische piloot hoor. Maar wat was niet subtiel, wat evolueerde niet volgens jou? En voorduurend dezelfde tics? Volgens mij was dat een beetje de bedoeling van de figuren hoe ze neergezet worden. Het was een beetje op de ouderwetse manier, maar zeker niet ongeïnspireerd

Edit: Ook Nolte was zeker niet ongeïnspireerd, hij speelde een hele goeie rol.

avatar van thunderball
Over die boormachine gesproken:
ik vond de opmerking "You know the drill!" in die context erg geinig.

avatar van John Lee Hooker
Gangster Squad, best een toffe suprise. Het scheelt sowieso al veel dat iedereen met lange jassen en hoeden rondloopt maar ook het lichtgebruik en camerawerk (waaronder een longshot à la openingsscène Boogie Nights) zijn van een behoorlijk niveau.
Ryan Gosling en Josh Broling zijn geschikte kandidaten om de stugge en sluwe opstanders te vertolken. Geweldige badguy ook die killer in het zwarte pak met een scheel oog. Enkel Michael Peña vond ik er niet heel goed bijpassen maar dit kan komen doordat hij laatst nog in End of Watch een moderne agent met blauw pak speelde. Sean Penn deed het excellent al vond ik het lichtelijk overdreven dat hij continu met zo'n strenge blik op z'n gezicht zat. Mooi dat de zaken niet te ingewikkeld worden uitgelegd en dat er lekker veel actie op het programma staat. De vrouw van de big boss toonde belangstelling voor iemand van de tegenpartij en heeft hier een enkele keer contact mee maar er hoefde geen losgeld worden betaald en werden er niet allerlei problemen bijgehaald. Verder vond ik het wel fijn dat iedereen gewoon ''yes, i'm in'' of iets dergelijks zei nadat John O'Mara vroeg of ze meegingen. Vaak duurt dat nog even en zit er iemand tot het laatste moment te twijfelen. Zo bleef het allemaal vrij recht toe recht aan en dat is wel zo relaxed. Fraai natuurlijk ook die slow mo shoot-out in de lobby en wel zo toepasselijk om het met een vuistgevecht bij de fontein af te ronden.

avatar van RipCurl
Leuke aktie-film in een jaren '50 sausje. Heb me prima vermaakt!

avatar van jipt
Best vermakelijk maar weinig bijzonder en ging ook vaak nergens over. Toppunten waren toch Penn als boksende maffiabaas en het eindgevecht. 3,5*

avatar van Safaci
Gangster Squad komt niet verder dan een gemiddelde Statham actiefilm. Er wordt nergens diep op ingegaan en de karakterontwikkeling is dramatisch. Geen enkel moment voel je met de personages mee. Dat betekent natuurlijk niet dat Gangster Squad verveelt. Je gaat van actie naar actie en dat zorgt wel voor de nodige entertainment. Deze film kon alleen zoveel meer worden. Erg jammer.

avatar van Masterbrain
Gangster Squad mijn eerste film van dit jaar in de Bios en daarmee mijn 131 film in de Bios,

Gangster Squad is een redelijke misdaad , actie film dat doet denken aan The Untouchables , maar niet te vergelijken daarmee, voor de rest harde actie , mocht en kon wat harder en het zou leuk geweest zijn als er twists in zaten dat maakt het kijken en speculeren nog aangenamer , jammer dat ze de bioscoop scene hebben afgeknipt die je in de trailers terugziet dat had in 3D zeker zijn waarde gehad , dan leek het net alsof je in de eigen bioscoopzaal wordt bekogelt , maar dat ze het er hebben afgeknipt ligt waarschijnlijk aan de Rel bij de TDKN , maar afterall end well all well.

avatar van jipt
Masterbrain schreef:

De film is niet in 3D uitgebracht dus een beetje een rare stelling.

avatar van Dutchmeister
Vermakelijk maar matig uitgewerkt.

avatar van wwelover
Zeer strakke film, had ook niet anders verwacht van deze regisseur. Visueel echt een topfilm. Verhaal ook goed. Niet het meesterwerk die ik een paar maanden geleden verwachtte, maar alsnog zeker de moeite waard. Uitstekende cast, goed verhaal en fijne actie. En sowieso is Emma Stone alleen al de moeite waard om de film te kijken. Sean Penn als Mickey Cohen is ook wel een verademing zeg, wat een goede rotkop heeft ie toch.

avatar van charisma
5 sterren voor sean penn

avatar van Naomi Watts
Prima noir revival.

Ik ben een enorme noir fanaat, en een nieuwe neo noir is altijd een feest maar vooral met een dergelijke uitvoering is het helemaal genieten. Gangster Squad kent een voortreffelijk tijdsbeeld design. Kettingrokers, femme fatales in elegante jurken, hoeden- en lange jassen dragende mannen, art-deco aankleding, jazz clubs. Fleischer kiest dan ook voor dik aangezette personages, wat ook zeer toonaangevend was in dergelijke film en ik zie dat dan ook graag. Geen quasi diepgang, en er zijn blijkbaar wat kijkers die dat verwachten. Die moeten maar lekker thuis blijven en een Bela Tarr op gaan zetten.

Penn, Brolin, Gosling, Nolte, allemaal mannen die karakteristiek genoeg zijn om rond te lopen in een dergelijke film, en Stone ook een voortreffelijke femme fatale. De plot is dun maar ook dat had niet al te groots moeten te zijn. Laat het maar vooral leunen op de sfeerimpressie en het tijdsbeeld design en de plot is maar een kapstok voor action packed sequences. Prima neo noir stijloefening, die solide is waar het telt.

avatar van schram101
Vermakelijke prent die inderdaad niet de diepgang brengt die je eigenlijk verwacht bij een productie als deze en dito cast. Maar Gangster Squad is een heerlijk amusante film met een aantal harde actiescene's en toffe karakters. Sean Penn is geniaal als badguy Cohen en Josh Brolin is ook een mooi karakter. Uberhaupt is de cast natuurlijk werelds met ook nog o.a. Nolte, Gosling en mijn persoonlijke held Michael Peña in de bijrollen.

De film oogt visueel daarnaast ook nog eens erg sterk waardoor het tijdsbeeld waarin de film zich afspeelt nog eens extra bijzonder uit de verf komt.

avatar van krinus86
Ik vond dit echt een UBERbrute film!! It's my kind of sauce!! Rauwe actie pur sang!! Ook vond ik de hoofdrolspelers heel goed gecast voor hun rol.. Als je van dit genre houdt zul je zeker niet teleurgesteld worden.. Kijken dus!

avatar van Masterbrain
jipt schreef:

De film is niet in 3D uitgebracht dus een beetje een rare stelling.

als

Gewoon een prima film in de trant van the UNtouchables. Moest vaak denken aan LA Confidential, wat in dezelfde tijd afspeelt. Denk dat er aardig vertolkt wordt hoe de wereld in LA destijds in mekaar stak, volop corruptie en 1 baasje die de wereld wil overnemen.
Acteerwerk is niet echt bijzonder vond ik, Penn doet zijn best maar kan geforceerd overkomen. Josh Brolin is eigenlijk altijd gewoon cool. Rest doet aardig mee. Lekker achterover zitten en de harde actie op je af laten komen, als je dat leuk vindt dan is dit zeker een aanrader!

4**

avatar van jokemeistah
Prima filmpje.
Gangsterverhaal in een nieuw jasje gestoken.
Verhaal is lekker simpel en visueel zit het uitstekend in elkaar.
Acteerwerk was top

avatar van Sjoerdow
Mooie aankleding, strakke actie met puik camerawerk en prachtige setting. Het gevecht aan het einde was van grote schoonheid.

Verschrikkelijk jammer dat Emma Stone en Ryan Gosling in de film zitten. Zij verpesten het tijdsbeeld met hun te vlotte en geforceerde acteerprestaties.

Josh Brolin maakt veel goed. Wat mij betreft een nominatie voor beste mannelijke hoofdrol waard bij de Oscars.

avatar van Metalfist
Back east I was a gangster...out here, I'm god

Ik ben altijd al wel een fan geweest van gansterfilms. In films worden ze natuurlijk enorm geromantiseerd maar er is iets charmant aan de manier waarop dames evolueren in ware femme fatales en waar mannen even onafscheidelijk zijn van hun hoed als van hun Tommy Gun. De trailer leek dit allemaal te hebben (met uitzondering van de Tommy Gun, die werd ingewisseld voor een ander wapen) en er kwam dan ook nog eens een heuse sterrencast aan te pas. Hoog tijd dus voor het eerste bioscoopbezoek van 2013!

En dit kan in ieder geval tellen als opener want Gangster Squad is een erg degelijke film geworden. En dat is eigenlijk vreemd want op zich is de film enorm cliché en zijn er nergens echt verrassingen te vinden. Zeker het groepje politiemannen staat bol van de clichés met de tough-guy (O'Mara), de good-guy die eerst weigerachtig staat tegenover het voorstel maar uiteindelijk toch meedoet (Wooters), de brains (Keeler), de oldtimer (Hopalong), het jonge bloed (Navidad) en natuurlijk de neger (Harris). Toch is Gangster Squad vakkundig gemaakt en stoort dit eigenlijk nooit. Je weet ook dat Cohen uiteindelijk het onderspit zal moeten delven (inclusief de dood van één van de politiemannen, al had ik niet gedacht dat er 2 gingen sneuvelen) maar de opbouw ernaar is puur vermaak. Het boksgevecht tussen O'Mara en Cohen vond ik trouwens wel de perfecte afsluiter. Al vanaf het moment dat we de confrontatie tussen Jack en Cohen te zien krijgen (geweldige scène trouwens) was ik aan het hopen op een boksgevecht met Cohen maar die maakte er zich maar wat gemakkelijk vanaf door Jack neer te schieten. Gelukkig krijgen we op het einde dan toch nog waar voor ons geld. Maar hetgeen me eigenlijk nog het meest aansprak was de stijl waarin de film is geschoten. Voor velen is Chinatown het perfecte tijdsbeeld van de jaren 40-50 in Los Angeles maar dit is werkelijk stukken beter. De klasse straalt er vanaf en het is een genot om naar te kijken.

Eén van de beste rollen van Penn in de laatste jaren, zoveel is duidelijk. Hij moest elke dag zo'n 3 uur in de make-up stoel zitten om volledig te transformeren naar Mickey Cohen maar het resultaat mag er wezen want je hebt nooit het gevoel dat je naar Penn zit te kijken. Hij gaat dan ook compleet op in zijn rol. Aangenaam verrast ook door Josh Brolin. Het moet geleden zijn van No Country for Old Men dat ik hem nog in een film heb gezien en ik had een beetje mijn twijfels of hij dit ging kunnen afbrengen maar hij is erg sterk als de norse O'Mara. Wat was er trouwens aan de hand met de stem van Ryan Gosling? Zeker in het begin is het vrij storend maar gelukkig is hij voor de rest wel goed op dreef. Dit soort films moet ook gewoon een femme fatale hebben en deze komt er via Emma Stone. Het was pas bij de reboot van Spider-Man dat ze echt me opviel maar ook hier is ze een lust voor het oog. Kleine rol jammer genoeg maar haar aanwezigheid maakt al veel goed. Tof ook om Giovanni Ribisi te zien. Ben altijd al wel een fan geweest en dit soort rollen zijn dan ook een kolfje naar zijn hand maar eigenlijk zijn hier geen slechte rollen in te vinden.

Ik verwachtte wel wat van deze Gangster Squad en die verwachtingen komen stuk voor stuk uit. De stijl is sowieso al een groot pluspunt maar ook de uitwerking is erg degelijk gedaan. Tel daar nog eens een ware sterrencast bij en je hebt een geweldige film. Hopelijk is dit een voorbode voor de rest van 2013

GuyB
Wow.

Behoorlijk verrast. De trailer leek me leuk maar schepte nou niet echt verwachtingen dat ik het een meesterwerk zou gaan vinden. Meer een doorsnee Untouchables film. Na het zien is The Untouchables wel de meest doorsnee film.

Deze film bevat alles wat ik leuk vindt, is volledig over the top, de bad guy moét je serieus nemen, het verhaal echter niet. Hier zie je maar hoe zwaar Hollywood ruled in het fictie maken van 'waargebeurde verhalen'. Episch gewoon. Een perfecte cast met mensen die goed in hun rol zitten, de samenstelling van de gangster squad zelf is slim en leuk. Nog gebruikt? Ja natuurlijk, maar het werkt perfect. 'Cliché' begint een woord te worden waar ik zwaar de pest van krijg als ik het lees. De muziek! De beelden! De sfeer die er hangt en het decor van Los Angeles waar ik zo van hou. Hoe het in de jaren '50 eruitzag was ik voor het zien van de film nog niet bekend mee, well, i just fell in love. De suits, de auto's, de geweren, de verlichtingen... Damn, heb weer zin om m'n sigaar en maatpak uit te halen!

De motivatie voor te gaan kwam natuurlijk van Gosling, want met de regisseur ben ik niet bekend. Maar wow, Sean Penn's personage Mickey Cohen. 1 van de allercoolste koelbloedige badass one-linerspuwende motherfuckers out there. Je krijgt rillingen van angst van wat hij zegt en wat hij doet, maar tegelijkertijd ook admiration. Over progressie gesproken, big props voor Sean Penn. De man verdient een standbeeld voor zijn performance in deze film. Elke keer dat hij in beeld kwam zat ik vol bewondering te kijken. Ik ben ook zo'n jongen die voor de slechterikken is in de films, ook al gaat het hier voornamelijk om de gangster squad en ook al winnen die natuurlijk. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de gehele cast. De chemie tussen de personages is onbeschrijfelijk en zeer zelden te bespeuren in moderne films imo. De manier van filmen is ook leuk, eindelijk eens een man die z'n film niet verknipt maar alles mooi en duidelijk in beeld brengt, maar er toch in slaagt alles zo extreem levendig te houden door het gebruik van enkele leuke cinematografische achterdeurtjes. Op alle gebieden is deze film top. Thumbs up dus!

Je gaat zo'n film binnen waarvan je niets op voorhand leest of verwacht maar 2 uur geniet. Nog een laatste subjectieve wow.