• 15.798 nieuwsartikelen
  • 178.213 films
  • 12.223 series
  • 33.998 seizoenen
  • 647.352 acteurs
  • 199.062 gebruikers
  • 9.374.935 stemmen
Avatar
 
banner banner

Doodslag (2012)

Thriller | 87 minuten
3,12 1.053 stemmen

Genre: Thriller

Speelduur: 87 minuten

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Pieter Kuijpers

Met onder meer: Theo Maassen, Gijs Scholten van Aschat en Maryam Hassouni

IMDb beoordeling: 6,7 (2.502)

Gesproken taal: Nederlands

Releasedatum: 12 januari 2012

Plot Doodslag

Max (Theo Maassen) oefent al twintig jaar het vak van ambulancebroeder uit. Hij heeft geen vrouw, geen kinderen maar wel een buurvrouw als vriendin waar hij regelmatig mee scharrelt. Hij krijgt op een bepaald moment een nieuwe collega, een Marokkaans meisje waar hij goed mee overweg kan. Op een dag moeten ze met de ambulance naar een spoedbevalling maar een groep jongeren blokkeert de weg. Max slaat, daartoe mede aangezet door een tv-optreden van een beroemde cabaretier (Gijs Scholten van Aschat), op dat moment van zich af, waardoor juist de ellende begint.

logo tmdbFilm still

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Wouter

Wouter

  • 18718 berichten
  • 3085 stemmen

Filmpje weggehaald. Rechtenkwestie?


avatar van merijn82

merijn82

  • 1931 berichten
  • 460 stemmen

@Dreiecke

Wat Thehenk bedoelt met 'cijfers liegen niet', volgens mij, is dat bij een juiste afspiegeling van de samenleving het alleen allochtonen kunnen zijn die geweld plegen tegen hulpverleners. Wat natuurlijk grote onzin is. Denk alleen al aan voetbal en de hooligans.


avatar van maxroelofs

maxroelofs

  • 2838 berichten
  • 1659 stemmen

Wouter schreef:
Filmpje weggehaald. Rechtenkwestie?


Waarschijnlijk wel, ik dacht al zoiets.

@ Dreiecke

Ik hoop dat je me gelooft als ik zeg dat dit per ongeluk is gegaan. Ik heb het even aangepast. Als er cijfers zijn, wat ik ten zeerste betwijfel dan zou ik graag willen dat hij ze ook laat zien. Ik geloof het namelijk niet zomaar, iedereen kan die dingen beweren vandaar dat ik ook vroeg naar de betrouwbaarheid van het filmpje van Stephan.

De overheid kan moeilijk zeggen dat Max zomaar de wet mag negeren en iemand dood mag slaan. Even niet vanuit gegaan dat het onvolgbaar is als je de film niet gezien hebt, maar om nou meteen met woorden als ongefundeerde onzin te gaan smijten. Het is toch heel logisch wat ik zeg.


avatar van Dreiecke

Dreiecke

  • 2768 berichten
  • 902 stemmen

Je haalt er nu wel erg veel bij wat ik niet in beide filmpjes (originele Doodslag trailer + SIRE filmpje) zag.

Als jij zegt dat de overheid in het SIRE filmpje "duidelijk één kant kiest, wat ook wel moet want ze zijn de overheid. "dan vind ik dat klinkklare (ongefundeerde) onzin inderdaad.

En over die uitspraak "cijfers liegen niet"... die kun je zelf opzoeken. Ze worden om de haverklap gepubliceerd (CBS bv)


avatar van Dreiecke

Dreiecke

  • 2768 berichten
  • 902 stemmen

merijn82 schreef:

@Dreiecke

Wat Thehenk bedoelt met 'cijfers liegen niet', volgens mij, is dat bij een juiste afspiegeling van de samenleving het alleen allochtonen kunnen zijn die geweld plegen tegen hulpverleners. Wat natuurlijk grote onzin is. Denk alleen al aan voetbal en de hooligans.

Absoluut mee eens, met die hooligans etc. (agressie en geweld in het algemeen in onze huidige maatschappij, breed gezien dus).

Maar hoe zit het met deze verhoudingen specifiek bij het ambulancepersoneel?

Wat zijn de ervaringen daarmee? Is de overheid hier werkelijk onzin aan het kletsen zoals jij beweert?

Misschien kun jij dit dan staven?


avatar van maxroelofs

maxroelofs

  • 2838 berichten
  • 1659 stemmen

Tuurlijk niet, hij wil zijn punt duidelijk maken dus moet hij zelf ook de moeite doen om het te bewijzen.

In het SIRE filmpje wordt natuurlijk de kant van de hulpverleners gekozen. Ik leg echter een verband tussen het SIRE filmpje en de film doodslag. Dit is toch ook een topic over de film en niet over de SIRE filmpjes apart. Als de overheid een filmpje uitbrengt moet het allemaal natuurlijk politiek correct zijn. Ze kunnen daarin niet zeggen dat je de wet gewoon mag negeren en iemand dood mag slaan als het echt nodig is. Dat is wat ik duidelijk wilde maken.


avatar van Dreiecke

Dreiecke

  • 2768 berichten
  • 902 stemmen

maxroelofs schreef:
Tuurlijk niet, hij wil zijn punt duidelijk maken dus moet hij zelf ook de moeite doen om het te bewijzen.

N.m.m. is dit een kwestie van algemene ontwikkeling en op de hoogte zijn van recente maatschappelijke ontwikkelingen.

In het SIRE filmpje wordt natuurlijk de kant van de hulpverleners gekozen. Ik leg echter een verband tussen het SIRE filmpje en de film doodslag. Dit is toch ook een topic over de film en niet over de SIRE filmpjes apart. Als de overheid een filmpje uitbrengt moet het allemaal natuurlijk politiek correct zijn. Ze kunnen daarin niet zeggen dat je de wet gewoon mag negeren en iemand dood mag slaan als het echt nodig is. Dat is wat ik duidelijk wilde maken.

Nog steeds heb ik het over de trailer en de beeldvorming hierin omtrent de agressie tegen ambulancepersoneel en dus even niet over wat er na die eerste agressie (bij de ambulance) in de film verder gebeurt.
Dit tegenover het SIRE filmpje en daarom de wel of niet geloofwaardigheid van de trailer/film betreffend.
En als je het SIRE filmpje + trailer werkelijk gezien hebt en het verband gezien hebt zou je nu m.i. niet over 'politieke correctheid' van de overheid (??) beginnen.

Maar goed, ik wil het hier even bij laten en gewoon de film gaan zien


avatar van maxroelofs

maxroelofs

  • 2838 berichten
  • 1659 stemmen

Dat lijkt me ook het beste, na de film zal ik het er wel over hebben alleen volgens mij begrijp je nu maar de helft van wat ik eigenlijk probeer te zeggen.


avatar van merijn82

merijn82

  • 1931 berichten
  • 460 stemmen

Dreiecke schreef:
(quote)

Absoluut mee eens, met die hooligans etc. (agressie en geweld in het algemeen in onze huidige maatschappij, breed gezien dus).

Maar hoe zit het met deze verhoudingen specifiek bij het ambulancepersoneel?
Wat zijn de ervaringen daarmee? Is de overheid hier werkelijk onzin aan het kletsen zoals jij beweert?
Misschien kun jij dit dan staven?


Nee ik kan geen cijfers vinden, heb even snel gezocht.

Maar om weer bij deze film te blijven: ik vind de betreffende scène waarin Maassen de jongen doodslaat totaal niet onrealistisch. Er zijn meerdere nationaliteiten bij het voorval betrokken. Wat wellicht bewust gedaan is om niet een bepaald beeld neer te willen zetten. Had de groep hangjongeren uit alleen Marokkanen bestaan, was het ook weer niet goed geweest. Ik vind juist dat de mensen die hier over vallen de gene zijn die duidelijk hun politieke voorkeur willen laten blijken. Kuijpers kan ik daar in de film niet op betrappen.


avatar van Dreiecke

Dreiecke

  • 2768 berichten
  • 902 stemmen

*spoiler* Merijn !:) !!!

Ik heb zelf de film en dus de verdere uitwerking niet gezien (nogmaals) en ging af op de trailer in verhouding tot wat de maatschappij (overheid) ervan denkt.

Degene die klakkeloos alles aannemen hebben geen politieke voorkeur? Kijk, zo kunnen we nog wel uren doorgaan


avatar van Stephan

Stephan

  • 7890 berichten
  • 1387 stemmen

maxroelofs schreef:

(quote)

Waarschijnlijk wel, ik dacht al zoiets.

De "trailer" was geupload door de distributeur. Dus waar hebben we het over?


avatar van merijn82

merijn82

  • 1931 berichten
  • 460 stemmen

Dreiecke schreef:
*spoiler* Merijn !:) !!!

Ik heb zelf de film en dus de verdere uitwerking niet gezien (nogmaals) en ging af op de trailer in verhouding tot wat de maatschappij (overheid) ervan denkt.
Degene die klakkeloos alles aannemen hebben geen politieke voorkeur? Kijk, zo kunnen we nog wel uren doorgaan


Spoiler? Nou excuus dan, volgens mij zei ik weinig dat je al niet wist gezien de titel en het verhaal, maar goed. Heb het aangepast.

Ik zeg niet dat die geen politieke voorkeur hebben. Maar nogmaals, kijk eerst gewoon eens de film en ook die scène. Voor mij was het onrealistisch geweest als de groep jongeren bijvoorbeeld had bestaan uit alleen maar studenten ofzo. Nu is het gewoon een prima afspiegeling van de maatschappij. Ik ben goed op de hoogte van de huidige ontwikkelingen verder en sluit ook nergens mijn ogen voor, ook niet voor cijfers. Wat Thehenk alleen probeert te zeggen, is dat het in deze film alleen allochtonen had moeten betreffen. Daarmee geef je je voorkeur wel aan ja wat mij betreft. Ik zie dan ook niet in wat 'klakkeloos alles aannemen' daar mee van doen heeft.

Maar het lijkt me verder wel genoeg zo, als je de film gezien hebt kunnen we daar weer over verder. Stuk interessanter.


avatar van Prudh

Prudh

  • 3124 berichten
  • 1874 stemmen

Wouter schreef:

Filmpje weggehaald. Rechtenkwestie?

TRAILER DOODSLAG... | Facebook


avatar van Prudh

Prudh

  • 3124 berichten
  • 1874 stemmen

Filmtrailers zijn bij mijn weten gewoon door Independent (distributeur) gemaakt voor promotionele doeleinden. Zag ze pas nadat ik de film zag en vind dat er wel leuk wordt ingespeeld op een actualiteit zonder dat er heel duidelijk stelling wordt genomen. De film zelf is in ieder geval, zoals al vaker aangegeven, enorm genuanceerd. Belicht de gebeurtenis uit Doodslag heel sterk en vanuit veel verschillende angles. Zeker geen pamflet. (Misschien wat anti-populistisch. Ik vond de clash tussen Maassen en Radhakishun in DWWD enorm treffend, want een personage uit Doodslag is wat mij betreft compleet gemodeleerd naar die laatste en daarmee komt het personage van Maassen min of meer op dezelfde wijze mee in aanraking in de film).


avatar van Quido

Quido

  • 14649 berichten
  • 6106 stemmen

Wat is er zo genuanceerd aan dan? Dit verhaal / de standpunten kennen we toch wel al langer dan vandaag? Ik vond het juist erg simpel en zwart-wit allemaal.


avatar van Stephan

Stephan

  • 7890 berichten
  • 1387 stemmen

Prudh schreef:

(quote)

TRAILER DOODSLAG... | Facebook

Wel een beetje pijnlijk.

Doet me een beetje denken aan dit.


avatar van merijn82

merijn82

  • 1931 berichten
  • 460 stemmen

Quido schreef:

Wat is er zo genuanceerd aan dan? Dit verhaal / de standpunten kennen we toch wel al langer dan vandaag? Ik vond het juist erg simpel en zwart-wit allemaal.

Of je het simpel of zwart-wit vindt (vond ik zelf al niet, er zit voor mij meer in dan alleen de discussie rondom het geweld jegens hulpverleners), heeft niet zo veel te maken met of de film bepaalde nuances aanbrengt. Je hebt het over standpunten, maar dat is het hem nou net waar het in zit: Kuijpers neemt zelf in de film geen duidelijk standpunt vind ik. Hij houdt rekening met vele aspecten en belichtingen van dit onderwerp. Vandaar genuanceerd.


avatar van Prudh

Prudh

  • 3124 berichten
  • 1874 stemmen

Wat Merijn zegt inderdaad. En daarbij vind ik het samenkomen van al die aspecten in één personage knap uitgewerkt en daar bovenop sterk gedragen door Maassen.


avatar van essepluisje

essepluisje

  • 214 berichten
  • 177 stemmen

Goede film die inspeelt op actuele zaken en je erg aan het denken zet.
Vooral het gegeven dat het publiek bij de ene uitleg wel klapt en bij de andere uitleg juist niet vond ik echt raken.
De film liep heel anders dan ik had gedacht maar toch heeft hij me van begin tot eind geboeid.
Ik vond Theo Maassen wederom erg sterk, je ziet en voelt de spanning opbouwen.
Maar ook de kleinere rollen waren erg goed.
Een film waar je zeker naderhand nog flink over nadenkt.
4*


avatar van Prudh

Prudh

  • 3124 berichten
  • 1874 stemmen

Stephan schreef:

(quote)

Wel een beetje pijnlijk.

Doet me een beetje denken aan dit.

In hun enthousiasme blijkbaar wat te snel een leuk filmpje in elkaar geknutseld (ik heb hem niet gezien overigens) en in alle eerlijkheid ook weer offline gehaald op aanvraag van de VARA. Niet zo pijnlijk, wel eerlijk. Verder de fuzz niet echt waard en moeilijk te vergelijken met SOPA...


avatar van Stephan

Stephan

  • 7890 berichten
  • 1387 stemmen

Ik zal in mijn enthousiasme hun films eens rippen en uploaden.


avatar van Prudh

Prudh

  • 3124 berichten
  • 1874 stemmen

Nogal een verschil met enkele beelden uit een tv-programma in een promofilmpje editen en dat ook meteen weer offline halen op verzoek van de rechthebbende... Jij bent heel bewust fout bezig, zij doen onbewust iets knulligs.


avatar van Stephan

Stephan

  • 7890 berichten
  • 1387 stemmen

Nogal naïef hè... deze stelling. Dit zijn mensen die zelf ook actief illegale content laten verwijderen als het hun materiaal betreft. Vandaar ook de link die ik eerder gaf. De voorvechter voor SOPA die zelf illegale content op zijn website zet.


avatar van Prudh

Prudh

  • 3124 berichten
  • 1874 stemmen

Vind het nogal streng van je. Vooral omdat ze hun fout zelf toegeven/toelichten (openbaar op facebook). Allerminst hypocriet. Move on people, nothing to see here...


avatar van Stephan

Stephan

  • 7890 berichten
  • 1387 stemmen

En weer een bak publiciteit erbij. Inderdaad onschuldige en knullige actie.

Right...


avatar van Prudh

Prudh

  • 3124 berichten
  • 1874 stemmen

Ik zou het oprecht slim vinden van ze. Beetje grey area, maar denk niet dat ze zo ver vooruit keken. Misschien ben ik wel naïef inderdaad.


avatar van Quido

Quido

  • 14649 berichten
  • 6106 stemmen

merijn82 schreef:

(quote)

Of je het simpel of zwart-wit vindt (vond ik zelf al niet, er zit voor mij meer in dan alleen de discussie rondom het geweld jegens hulpverleners), heeft niet zo veel te maken met of de film bepaalde nuances aanbrengt.

Lijkt me wel. Vrijwel elke maatschappelijk geëngageerde film laat meerdere kanten rond een bepaald onderwerp zien, wat niet per definitie wil zeggen dat ze genuanceerd is. In de weergave van de verschillende kanten kan ze juist weer erg simpel en plat zijn. Wat ik hier ook vond.

Eigenlijk - in het licht van wat er in de film zelf te zien is - vrij ironisch dat juist de media ervoor hebben gezorgd dat er zo'n positieve buzz rond de prent hangt.


avatar van N23

N23

  • 649 berichten
  • 255 stemmen

Het gaat wel heel erg offtopic hiero.

Als ik me goed herrinner refereerde 'Stephan'* nar het filmpje van SIRE met de blanke man die een plas water over zich heen krijgt? Ja in dat filmpje wordt duidelijk een verkeerd beeld gegeven van de werkelijkheid. Maar dat werd toen de tijd ook belicht door GeenStijl.

Maar gezien de trailer van Doodslag, kan je moeilijk zeggen dat dit enige politieke kleur heeft. (Wat zou het geweldig geweest zijn als Max door een neger gespeelt zou worden.) Ook in de film worden Nederlanders niet als racistisch neergezet. De scene met de wat oudere man die niet door die Marokkaan geholpen wilt worden. Is opzich niet zo heel vreemd in de zorg. Zo weet ik nog wel toen ik als leerling-verpleegkundige bij een man kwam. Die mijn hulp niet wilde omdat ik 'homo' zou zijn. (En in zijn beleving waren alle mannelijke verpleegkundigen homo's.)

Los van de etnische samenhang van de groep, merk je duidelijk dat er bij iedereen een kronkel los zit. (Al is het van zijn broer te begrijpen).

En dat de Overheid in de film een duidelijke keuze maakt ben ik het ook niet mee eens. Dat je Max een held vindt, en dat er een maatschappelijke discussie onstaat is begrijpelijk. Maar het is wel de taak van de Overheid om iedereen gelijk te behandelen en ook iedereen moet kunnen berechten.

Het is sterk aan te raden eerst iets te zien, voordat je je mond opendoet. Want anders kom je heel dom over.


avatar van Prudh

Prudh

  • 3124 berichten
  • 1874 stemmen

N23 schreef:

Als ik me goed herrinner refereerde 'Stephan'* nar het filmpje van SIRE met de blanke man die een plas water over zich heen krijgt? Ja in dat filmpje wordt duidelijk een verkeerd beeld gegeven van de werkelijkheid. Maar dat werd toen de tijd ook belicht door GeenStijl.

Was een fragment met ex-PVV'er Cor Bosman bij PenW, dat onrechtmatig was gebruikt voor een recent promotiefilmje.


avatar van merijn82

merijn82

  • 1931 berichten
  • 460 stemmen

@Quido

Ja oke ik snap wat je bedoelt, ik denk dat wij het woord 'genuanceerd' verschillend opvatten en in andere context gebruiken. Maar goed ook simpel/zwart-wit vond ik het in deze film allemaal niet echt. En plat allerminst.