Doodslag (2012)

Nederland
Thriller

geregisseerd door Pieter Kuijpers
met Theo Maassen, Gijs Scholten van Aschat en Maryam Hassouni

Max (Theo Maassen) oefent al twintig jaar het vak van ambulancebroeder uit. Hij heeft geen vrouw, geen kinderen maar wel een buurvrouw als vriendin waar hij regelmatig mee scharrelt. Hij krijgt op een bepaald moment een nieuwe collega, een Marokkaans meisje waar hij goed mee overweg kan. Op een dag moeten ze met de ambulance naar een spoedbevalling maar een groep jongeren blokkeert de weg. Max slaat, daartoe mede aangezet door een tv-optreden van een beroemde cabaretier (Gijs Scholten van Aschat), op dat moment van zich af, waardoor juist de ellende begint.

avatar van missl
Film gaat over een stille ambulance broeder die een keer uit de slof schiet en hier door heel Nederland op gewezen word. Doordat Maassen zo'n stille man speelt kon ik me niet inleven en vond ik het nergens echt erg, wat jammer is want dat was de film wel ten goede gekomen. Verder is het wel een mooi realistisch beeld over een samenleving waarin niemand eigenlijk meer nadenkt maar iedereen mee gaat met de grote groep, of groepen mensen die zo blind van woede zijn dat het ze verder niet meer uit maakt wat voor invloed dit heeft op hun gezin. Geeft stof tot nadenken.

avatar van ainogard
Nou miste ik alleen nog op het einde van de film dat iemand verteld "Hoe heeft dit kunnen gebeuren". Top film.. Super neergezet ook het zwart witgedeelte was een grote aanvulling op de film ala La Haine. I 4 sterren. Zo zie je maar cabaretiers kunnen echt acteren.

avatar van rambam3
nee... dit is dus echt helemaal niks. Jammer, want ik had er veel meer van verwacht.
Ongeloofwaardig verhaal, slecht geacteerd (uitzonderingen daar gelaten) en het kijkt gewoon als los zand. Snel vergeten deze film!

Goeie film dit een film die goed in elkaar zit.
Hij is zeker het kijken waard!

avatar van mcdaktari
Prima film met een redelijk acterende Theo Maassen, en momenteel heel actueel wat betreft of de ambulance broeder wel dan niet goed gehandeld had als je ziet wat er onlangs afspeelde in Deurne met die overval op de juwelier. Daar ging het ook over of ze eigen rechter mogen spelen.
In sommige gevallen vind ik, Ja dat mag.

Deze nogal onevenwichtige film over een actueel onderwerp begint erg sterk, maar zwakt per episode af. Ik weet niet of het aan het acteren ligt of aan de inhoud van de hoofdrol of aan mij, maar ik kon mij steeds minder inleven in de hoofdpersoon.

avatar van Bertje106
Mooi verhaal, had echt iets kunnen worden.
Alleen waarom al die cabaretiers? Is het om te laten zien dat ze ook kunnen acteren? Theo Maassen had beter kunnen worden vervangen door een onbekende, was het geheel veel beter geworden.

avatar van AmazingPP
Redelijke film met een goed acterende Theo Maassen, maar al met al is de film nogal ongeloofwaardig. Ik vond het allemaal een beetje te ver gezocht. Neemt niet weg dat de film prettig weg kijkt, mooi vorm is gegeven, alleen 1 ding: de muziek. Wat een K*T muziek! 3 *

avatar van HNCX700
Voor de rol van underdog kan je Theo Maassen wel inhuren hoor, die zet tie briljant neer

avatar van 93.9
Prima film!

Nino_1993
Sof van een film Blijkbaar zit er boodschap in maar deze snap ik niet Idd, dat zwart -wit gedoe, kan
iemand zeggen waar dit over gaat? Gewoon een kutfilm over onze bruine vrienden die de boel verzieken voor iedereen !

avatar van devel-hunt
Goed begin over een maatschappelijk probleem, die kut Marokanen, maar een ongeloofwaardig einde met een man met uitgesneden tong in een ziekenwagen terwijl Theo Maassen zich te pletter rijd als een soort Karst T. Er had meer in deze film gezeten.

avatar van Thorak
Ondanks dat ik veel slechte en matige verhalen over de film gehoord had én dat ik Theo Maassen een lul van een vent vind, toch de film bekeken omdat het verhaal me wel aansprak.
Tijdens de eerste 2 akten van de film verbaasde ik me over de slechte verhalen en was het absoluut aangrijpend! Ik leefde echt mee en bedacht me of ik zijn schoenen anders gehandeld zou hebben? Ook het moment dat hij naar de ouders van de jongen ging kon ik me ook helemaal voorstellen, zelf xou ik dat denk ik ook willen als ik in die situatie zou zitten. Maar daarna ontspoort de film volledig en wil het een Nederlandse 'Falling Down' worden ofzo. Had het op de voet van de eerste helft door gegaan had het een ijzersterk drama kunnen zijn die echt aangrijpend was, maar helaas veranderd het in een ongeloofwaardig stuk onzin.
De eerste helft is echt minimaal 4* waard, maar de laatste helft kan ik geen volle * geven. Dan toch totaal maar 2* omdat 1,5* te weinig is door het begin.

avatar van Donkerwoud
devel-hunt schreef:
Goed begin over een maatschappelijk probleem, die kut Marokanen

Op zichzelf al een domme opmerking, maar het laat vooral zien hoe weinig je van de film begrepen hebt.

avatar van devel-hunt
Donkerwoud schreef:

Jij doorziet het cynisme van die opmerking niet, hoewel het wel over een maatschappelijk probleem gaat, het is geen film die problemen die er zijn niet benoemd maar de ruwe werkelijkheid durft te laten ziet. Zoals ik al schreef had er veel meer ingezeten, maar de film neemt ineens een wending die veel te ver gezocht is.

avatar van Donkerwoud
devel-hunt schreef:

Ach zo. Eigenlijk wel met je eens.

avatar van Phantasm
Prima film die goed in elkaar zit, die kut Marokanen gaan helemaal vrijuit??? Belachelijk.

avatar van René8
Net voor het eerst gezien, meesterlijke film. Mooi gedraaid, prachtig gespeeld, soundtrack is voortreffelijk, montage héél netjes, maar alles begint natuurlijk bij het goede scenario.

Er is lef voor nodig om deze thema's (geweld, eigenrichting, onmacht, racisme, volksmennerij, ..) op te pakken, maar er is buitengewoon veel talent voor nodig om ze uit te werken zonder te vervallen in sentimentaliteit of schijnoplossingen. Petje af. Ook voor de regie.

Het kijken van deze film voelt ongemakkelijk. Zouden daarom sommigen zo'n lage waardering geven?

Heel erg onwaarschijnlijk verhaal met enkele markante absurditeiten, maar te onthouden zijn de gevatte manier waarop het racisme in onze samenleving en het gemak waarmee de publieke opinie te bespelen valt in het verhaal verweven zijn.
Het hoofdpersonage is een erg afhankelijke man, rol die door Theo Maassen in die zin wordt vertolkt. Sterke act is zekerlijk die van Gijs Scholten van Aschat.

Begon goed, veelbelovend. Maar naarmate zwakte ie zo af. Echt jammer, had zo'n goed verhaal kunnen zijn. Jammer ook dat iedereen het heeft over eigen rechter spelen en wordt hierboven zelfs vergeleken met de juwelierszaak, maar dat is totaal een ander scenario. Zij deden het uit zelfverdediging. Deze ambulancebroeder wilde hem alleen slaan, zodat ie er door kon. Hij had niet de intentie om hem te vermoorden dus vind die titel doodslag dan ook nergens over gaan. Los daarvan vond ik het wel grappig dat hij de cabaretier z'n werk afnam op gore wijze. Maar ja het was natuurlijk niet zijn fout, cabaretiers roepen maar wat, jij bent degene die uiteindelijk handelt. Het eind sloeg ook nergens op: hij geeft om Amira, vindt haar een topvrouw, maar gaat toch even haar mooiste dag verzieken? Haha hoe dan? Tja rare aparte film.